Pozostałe

PSR2020Od 1 września do 30 listopada 2020 r. w całej Polsce będzie prowadzony Powszechny Spis Rolny. Obowiązek realizacji spisów nakłada na państwa członkowskie Unii Europejskiej rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady, jak również wynika on z rekomendacji FAO, zawartych w dokumencie pn. Światowy program spisów rolnych rundy 2020 r. W państwach członkowskich ONZ pełne badanie realizowane jest raz na 10 lat i obejmuje wszystkie gospodarstwa rolne. Poprzedni Powszechny Spis Rolny odbył się w Polsce w 2010 r.

Flaga UE KSOW3 1 PROW 2014 2020 logo kolor

„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”

Operacja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Schematu II Pomocy Technicznej „Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich” Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020

Instytucja Zarządzająca Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 - Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi

wodaMinisterstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zwraca się z prośbą o podjęcie wszelkich możliwych działań, których celem będzie właściwe zaplanowanie gospodarki ściekowej. Obecnie trwa proces uchwalania przez rady gmin aktów prawa miejscowego dotyczących wyznaczania aglomeracji, jest to okazja do właściwego określenia planów inwestycyjnych mających na celu zapewnienie zgodności danej aglomeracji z warunkami dyrektywy ściekowej. Brak obowiązującego aktu prawa miejscowego wyznaczającego aglomerację będzie skutkował brakiem możliwości ubiegania się o dofinansowanie inwestycji w ramach Krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych. Resort podkreśla, iż planowane działania inwestycyjne powinny przyczynić się do dostosowania aglomeracji do wymogów dyrektywy ściekowej. Właściwe zaplanowanie gospodarki ściekowej pozytywnie wpłynie również na wysokość taryf opłat za wodę i ścieki.

W dniu 21 sierpnia 2020 r. Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych popierając wniosek zgłoszony przez Podlaską Izbę Rolniczą, zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Jana Krzysztofa Ardanowskiego o podjęcie działań mających na celu obniżenie stóp procentowych dotyczących kredytów zaciąganych przez rolników na zasadach preferencyjnych.

Kredyty preferencyjne, to forma wsparcia działalności, która cieszy się znacznym zainteresowaniem ze strony rolników. Praktycznie co roku rolnicy borykać się muszą z anomaliami pogodowymi, które przynoszą ogromne straty w produkcji, a jedyną szybką formą pomocy jest kredyt preferencyjny. 

Z założenia ten szczególny rodzaj produktu finansowego, powinien być udzielany na korzystniejszych warunkach, niż komercyjne kredyty rynkowe. Obecnie oprocentowanie kredytów komercyjnych i preferencyjnych oscyluje na podobnym poziomie 3% . 

 Naszym zdaniem, aby kredyty preferencyjne spełniały swój cel i były atrakcyjne dla pożyczkobiorcy, muszą być zdecydowanie niżej oprocentowane. Różnica powinna być co najmniej 50%.

Ponadto uważamy, że zasadnym byłoby utworzenie funduszu poręczeń kredytowych dla producentów rolnych na wzór tego, który istnieje dla przedsiębiorców już od początku lat dziewięćdziesiątych. Dzięki niemu rolnicy mieliby ułatwiony dostęp do zewnętrznego finansowania w postaci kredytów bankowych oraz pożyczek. Poręczenie stanowiłoby również zabezpieczenie zaciągniętego zobowiązania. Na podstawie umowy poręczenia poręczyciel w ramach funduszu zagwarantuje wierzycielowi, że przejmie zobowiązanie dłużnika, w razie gdyby ten go nie wykonał.

traktor2

W odpowiedzi na wystąpienie Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych z 7 sierpnia 2020 r. w sprawie wprowadzenia badania wszystkich ciągników rolniczych, również o dużych gabarytach powyżej 3,5 tony, na podstawowych stacjach kontroli pojazdów, nie tylko jak dotychczas na okręgowych stacjach, Departament Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury przedstawił następujące informacje:

Zgodnie z art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 22 maja 2009 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 802), podmioty, które w dniu wejścia w życie ww. ustawy prowadziły podstawową stację kontroli pojazdów albo podstawową stację kontroli pojazdów wykonującą niektóre badania z zakresu okręgowej stacji kontroli pojazdów, mogły do dnia 31 grudnia 2015 r. wykonywać badania techniczne w zakresie określonym w posiadanym poświadczeniu, o którym mowa w art. 83 ust. 3 pkt 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 110, z późn. zm.).

Zgodnie z powyższym stanem prawnym podstawowa stacja kontroli pojazdów posiadająca w swoim zakresie wykonywanych badań symbol rodzaju pojazdu „T” mogła wykonywać badania wszystkich ciągników rolniczych do dnia 31 grudnia 2015 r.

Na podstawie obecnie obowiązującego art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym w podstawowej stacji kontroli pojazdów przeprowadza się badania techniczne pojazdów (w tym ciągników rolniczych oraz przyczep rolniczych) o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t.

Ministerstwo Infrastruktury w celu usprawnienia systemu badań technicznych pojazdów oraz poprawienia ich jakości przygotowało projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 2985, 3066 i 3066-A). Uwzględniając m. in. postulaty użytkowników ciągników rolniczych i przyczep rolniczych, resort infrastruktury w projekcie zaproponował rozwiązanie umożliwiające przeprowadzanie badań technicznych ciągników rolniczych i przyczep rolniczych w infrastrukturze innej niż stacja kontroli pojazdów, jeśli będzie ona spełniała wymagania określone przepisami prawa. Wprowadzenie takiego rozwiązania mogłoby wpłynąć na zwiększenie bezpieczeństwa wszystkich użytkowników w ruchu drogowym.

Jednakże uprzejmie informuję, że w związku z wstrzymaniem w dniu 14 grudnia 2018 r. prac parlamentarnych nad projektem ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 2985, 3066 i 3066-A), na etapie trzeciego czytania w Sejmie RP, także prace legislacyjne nad zmianą aktów wykonawczych, w tym regulujących badania techniczne pojazdów w infrastrukturze innej niż stacja kontroli pojazdów, zostały wstrzymane.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com