Pozostałe

Ministerstwo Klimatu i Środowiska odpowiadając na pismo KRIR z dnia 13 lipca 2022 r. w sprawie zabezpieczenia nośników energii dla rolnictwa i przemysłu spożywczego, przedstawiło komentarz Departamentu Strategii i Analiz w Ministerstwie Klimatu i Środowiska do poruszonych w ww. piśmie kwestii:

pieniadze2W nawiązaniu do naszego wniosku o podjęcie działań na forum UE celem zwiększenia wskaźnika określającego górny limit pomocy de minimis w rolnictwie, resort rolnictwa poinformował, że przepisami rozporządzenia Komisji (UE) 2019/316 z dnia 21 lutego 2019 r. zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 1408/2013 w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym zwiększona została kwota limitu krajowego o 70 232 125 euro i obecnie łączna kwota pomocy de minimis przyznanej w okresie trzech lat podatkowych przedsiębiorstwom prowadzącym działalność w zakresie podstawowej produkcji produktów rolnych w Polsce nie może przekroczyć kwoty 295 932 125 euro.

paragraf

Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych działając w imieniu polskich rolników zgłosił w konsultacjach w dniu 19 września 2022 r.  zdecydowany sprzeciw w odniesieniu do zapisów zawartych w projekcie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zrównoważonego stosowania środków ochrony roślin i w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2021/2115.

Zaproponowane w projekcie rozwiązania nakładają na wszystkie państwa UE obowiązek ograniczenia zużycia środków ochrony roślin o 50% w stosunku do stanu średniego z lat 2015-2017 w danym kraju niezależnie od obecnego poziomu ich użycia. Takie rozwiązanie nie jest właściwe dlatego wnosimy o ponowne konsultacje i zmianę powyższych zapisów, tak aby ograniczenie stosowania środków toksycznych substancji przyniosło największe korzyści dla środowiska jednocześnie nie ograniczając w znacznym stopniu produkcji i umożliwiając rolnikom zachowanie godnego życia.

Zaproponowane w załączniku do rozporządzenia wskaźniki redukcyjne są trudne do przyjęcia i wymagają dokładnego zbadania i oparcia na naukowych podstawach. Projekt nie uwzględnia również nowej sytuacji geopolitycznej, światowej sytuacji związanej z wojną na Ukrainie, ograniczeniem światowej produkcji związane z wojną, a co za tym idzie możliwości migracji ze względu na głód, a także wyzwań stojących przed rolnictwem takich jak zmiany klimatyczne. Bezpieczeństwo żywnościowe jest równie ważne jak bezpieczeństwo obronne kraju, dlatego projekt rozporządzenia powinien uwzględnić nową sytuację na świecie.

Należy również uwzględnić potrzebę stosowania środków ochrony roślin w celu zwalczenia rozprzestrzeniających się agrofagów na nowych terenach, które w nowych środowiskach stają się bardzo inwazyjne i powodują ogromne straty.

Odnośnie propozycji UE o tzw. „obszarach wrażliwych”, aby objąć szczególną ochroną wybrane obszary i zakazać stosowania na nich pestycydów wyrażamy sprzeciw ponieważ, bardzo szeroka i niejasna jest definicja „obszarów wrażliwych”, na których nie dopuszcza się ich stosowania i zamiast racjonalnego podejścia może otworzyć możliwość nieograniczonej interpretacji przepisów i różne interpretacje w poszczególnych krajach członkowskich. W konsekwencji, w takich krajach jak Polska może to spowodować bardzo dotkliwe ograniczenia w prowadzeniu działalności rolniczej na terenach do tego przeznaczonych, łącznie ze znacznym zmniejszeniem się produkcji rolnej. Taka sytuacja jest nie do zaakceptowania, dlatego wymaga poważnej zmiany lub co najmniej zawężenia i doprecyzowania zakresu definicji „obszarów wrażliwych”.

Ponadto projekt przewiduje nałożenie w krótkim czasie nowych obowiązków administracyjnych na rolników, w tym nowych sposobów raportowania o sposobie prowadzonych w gospodarstwie zabiegów, zwiększa biurokrację i może być trudne do wykonania, ponieważ podstawowym zadaniem rolnika jest produkcja żywności a dodatkowe czynności biurokratyczne utrudniają sprawne prowadzenie produkcji i wykonywanie zabiegów we właściwym czasie.

Przedstawiając powyższe uwagi, Krajowa Rada Izb Rolniczych jest zdania, że przyjęcie rozporządzenia w zaproponowanej do konsultacji formie, będzie miało negatywny wpływ na bezpieczeństwo żywnościowe i konkurencyjność unijnego, w tym polskiego rolnictwa a także może doprowadzić do zwiększenia uzależnienia od importu żywności gorszej jakości. Powyższe zagrożenia są szczególnie aktualne w kontekście zdarzeń zakłócających łańcuchy dostaw, jak wojna na Ukrainie i powracająca pandemia COVID‑19.

pieniadze zablokowane

W nawiązaniu do wystąpienia Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych w sprawie przyspieszenia wypłaty środków na dofinansowanie zakupu nawozów z 10 sierpnia 2022 r.  oraz odpowiedzi resortu rolnictwa DBD.pp.071.110.2022 z 31.08.2022 r. Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych wystąpił 14 września 2022 r. z uprzejmą prośbą do Pana Henryka Kowalczyka Wicepremiera Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi o pilne zakończenie wypłaty należnych rolnikom środków dopłat do nawozów.

W powyższym piśmie Wiceminister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Pan Ryszard Bartosik poinformował, że wypłaty rozpoczęły się w lipcu br. i do 30 sierpnia br. zostało wypłacone około 2050 mln zł dla 331756 rolników. Oznacza to, że wypłacono nieco ponad połowę środków przeznaczonych na pomoc rolnikom do zakupionych nawozów.

Rolnicy zwracają się do Krajowej Rady Izb Rolniczych informując, że nie otrzymali dopłat, prosząc o interwencję. Obecnie trwa okres siewów ozimin i rolnicy potrzebują środków na zakup materiału siewnego i nawozów. Producenci rolni, wciąż nie otrzymali zwrotu zainwestowanych pieniędzy, na które liczyli. Rolnicy, którzy nie otrzymali dopłaty  nie są w stanie kupić materiału siewnego, który znacznie podrożał.

Przedstawiając powyższe Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych wystąpił Premiera Henryka Kowalczyka prosząc o sfinalizowanie wypłaty dopłat do zakupionych nawozów we wrześniu br. aby rolnicy zdążyli zasiać zboża na następny sezon.

 

nawozy mineralneW związku z pismem Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych z 10 sierpnia 2022 r. w sprawie uruchomienia kolejnego naboru wniosków o przyznanie dopłat do zakupu nawozów mineralnych, resort rolnictwa poinformował, że rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 2022 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umożliwiono producentom rolnym dofinansowanie zakupu nawozów mineralnych, którym zagraża utrata płynności finansowej w związku z ograniczeniami na rynku spowodowanymi epidemią COVID-19 i którzy złożyli wniosek o przyznanie płatności w rozumieniu przepisów o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego w 2022 r. - na dofinansowanie zakupu nawozów mineralnych innych niż wapno nawozowe i wapno nawozowe zawierające magnez w okresie od 1 września 2021 r. do 15 maja 2022 r.
Wnioski o przyznanie dofinansowania zakupu nawozów można było składać w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa do dnia 31 maja 2022 r.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com