Produkcja Roślinna

opryskiwacz2

W odpowiedzi na wystąpienie Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych z 17 października 2023 r. o dalsze działania w celu odnowienia przez KE zatwierdzenia glifosatu jako substancji czynnej do stosowania w rolnictwie Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przekazało następującą informację:

Polska, biorąc pod uwagę wyniki oceny naukowej, jak również potrzeby rolników oraz mając na względzie zapewnienie wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzi i zwierząt oraz środowiska, poparła w dniu 13 października 2023 r. propozycję Komisji Europejskiej odnowienia zatwierdzenia substancji czynnej glifosat do stosowania w środkach ochrony roślin. Ponieważ jednak projekt regulacji nie uzyskał kwalifikowanej większości głosów, w listopadzie 2023 r. odbędzie się posiedzenie Komitetu Odwoławczego, na którym odbędzie się drugie głosowanie w sprawie propozycji Komisji Europejskiej. Data spotkania nie została jeszcze ustalona. Polska podtrzymuje swoje stanowisko w sprawie poparcia odnowienia zatwierdzenia substancji czynnej glifosat.

wilkW dniu 18 października 2023 r. Ministerstwo Klimatu i Środowiska odpowiedziało na pismo Zarządu KRIR z dnia 7 marca 2022 r. (na wniosek Śląskiej Izby Rolniczej) dotyczący znacznego wzrostu liczebności populacji wilka w Polsce.

opryskiwacz2

Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych wystąpił 17 października 2023 r. do do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Roberta Telusa, Komisarza ds. Rolnictwa UE Janusza Wojciechowskiego oraz Sekretarza Generalnego COPA-COGECA Pekki Pesonena o dalsze działania w celu odnowienia przez KE zatwierdzenia glifosatu jako substancji czynnej do stosowania w rolnictwie.

Na posiedzeniu SCOPAF w dniu 13 października 2023 r., podczas dyskusji na temat odnowienia zatwierdzenia substancji czynnej glifosat nie uzyskano większości kwalifikowanej i nie podjęto decyzji w tej sprawie. Zdaniem samorządu rolniczego ze względu na zachowanie zarówno bezpieczeństwa żywnościowego Europy, jak i konkurencyjności gospodarstw europejskich, konieczne jest przedłużenie pozwolenia na stosowanie środków ochrony roślin zawierających glifosat.

Obecne zatwierdzenie wygasa 15 grudnia 2023 r., co oznacza, że rolnicy zostaną pozbawieni głównego narzędzia kontroli zachwaszczenia upraw. Aktualnie w rejestrze środków ochrony roślin dopuszczonych do obrotu w Polsce znajduje się 95 środków ochrony roślin zawierających tę substancję czynną. Glifosat ma bardzo szerokie zastosowanie w uprawach rolnych, sadowniczych, warzywniczych, na łąkach, pastwiskach, również w produkcji roślin ozdobnych.

Zważywszy, że w ocenie substancji czynnej glifosat ogłoszonej w dniu 26 lipca 2023 r. przez EFSA nie zidentyfikowano żadnych krytycznych obszarów budzących obawy samorząd rolniczy wystąpił o wzięcie pod uwagę interesów rolniczych i podejmowanie działania zmierzającego do odnowienia zatwierdzenia glifosatu jako substancji czynnej do stosowania w rolnictwie w terminie przed 15 grudnia 2023 r..

pole4

W odpowiedzi na wystąpienie Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych z 18 września 2023 r.  dotyczące zmiany terminów siewu międzyplonów ozimych oraz ich mulczowania, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przedstawiło pismem z dn. 9 października 2023 r. poniższe informacje.

Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie ekoschematów (1), w przypadku praktyki Międzyplony ozime lub wsiewki śródplonowe, wymogi odnoszące się do międzyplonów ozimych obejmują m. in. dokonanie ich siewu w terminie do dnia 1 października. Termin ten został wskazany w Planie Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 (PS WPR 2023-2027). Dlatego też jego zmiana wymagałaby zarówno zgody Komitetu Monitorującego PS WPR 2023-2027, jak i uzyskania akceptacji Komisji Europejskiej. W przypadku uzyskania zgody Komisji, w dalszej kolejności należałoby zmienić przepisy krajowe regulujące zasady przyznawania płatności w ramach ekoschematów. Są to procesy złożone i długotrwałe.

Niezależnie od powyższego warto jednak zauważyć, że zgodnie z rozporządzeniem w sprawie ekoschematów (1), rolnik ma możliwość wysiania międzyplonu po dniu 1 października – w takim przypadku przepisy przewidują zmniejszenie płatności w części dotyczącej danej praktyki. W przypadku międzyplonu ozimego przewidziano zmniejszenia płatności m.in. za siew po dniu 1 października, ale nie później niż do dnia 15 października, oraz za siew po dniu 15 października. Kary te wynoszą odpowiednio 30% oraz 70% kwoty stanowiącej iloczyn płatności w ramach tej praktyki oraz procentowego stosunku powierzchni uchybienia do powierzchni, na której powinny być przestrzegane wymogi tej praktyki.

Należy również mieć na względzie, że rolnik może zgłosić do ARiMR zaistnienie tzw. siły wyższej. Rolnik powiadamia agencję płatniczą o zaistnieniu takich okoliczności i składa dowody potwierdzające ich wystąpienie. W przypadku potwierdzenia przez agencję płatniczą wystąpienia siły wyższej (każdy przypadek jest rozpatrywany indywidualnie) nie stosuje się kar administracyjnych. Co do zasady ustalenie, czy dana sytuacja jest siłą wyższą czy nie, zależy od tego w jakich konkretnych okolicznościach doszło do danego zdarzenia, a więc czy w tych okolicznościach to zdarzenie było nadzwyczajne i nieprzewidywalne, i których następstw nie można było uniknąć mimo zachowania należytej staranności. Sprawdzenia warunków kwalifikowalności do danego wsparcia każdorazowo dokonuje organ prowadzący postępowanie o przyznanie płatności w toku tego postępowania. Zgodnie z art. 65 ustawy (2), w sprawach dotyczących płatności bezpośrednich właściwy jest kierownik biura powiatowego ARiMR właściwy ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę rolnika.

Ponadto, warto zwrócić uwagę, że zgodnie z informacjami pozyskanymi z Systemu Monitoringu Suszy Rolniczej, prowadzonego przez Instytut Uprawy Nawożenia i Gleboznawstwa, w okresie raportowania od 21 lipca do 20 września 2023 r. susza rolnicza występowała jedynie na terenie części województw w części monitorowanych upraw. Również zgodnie z informacjami pozyskanymi z ośrodków doradztwa rolniczego, większość rolników już posiała międzyplony ozime w wymaganym terminie.

Odnosząc się z kolei do kwestii mulczowania międzyplonów ozimych należy zauważyć, że międzyplony w omawianej praktyce mają za zadanie w szczególności pokryć glebę roślinnością, zwłaszcza w okresach newralgicznych, w których gleby są narażone na erozję, dzięki czemu ograniczają wymywanie składników nawozowych do wód. Skuteczność tych funkcji jest proporcjonalna do wytworzenia przez rośliny odpowiednio dużej biomasy; dlatego w przepisach określono wymóg wysiewu międzyplonu w terminie do dnia 1 października oraz termin, po którym możliwe jest jego zmulczowanie. Wprowadzenie do przepisów terminu 15 listopada, po którym dopuszczone jest mulczowanie, było efektem konsultacji projektu PS WPR 2023-2027. Jest to również zgodne z opinią IUNG, określającą, że mulczowanie w okresie jesiennym jest dopuszczone, ale jednocześnie odpowiednio duża biomasa wytworzonego poplonu powinna gwarantować spełnienie funkcji prośrodowiskowej (kumulacja składników pokarmowych, ograniczenie wymywania biogenów), a mulcz należy pozostawić na okres jesienno-zimowy. Określenie tej daty miało na celu wskazanie jednego terminu dla wszystkich rolników. Uzależnienie terminu mulczowania międzyplonu od terminu jego wysiewu spowodowałoby konieczność składania przez rolników dodatkowych oświadczeń do ARiMR oraz prowadzenia przez ARiMR dodatkowego monitoringu.

Analogicznie jak w przypadku opóźnionego siewu międzyplonu, także za zmulczowanie międzyplonu przed dniem 15 listopada przewidziane są kary. W tym przypadku wynoszą one 10% kwoty stanowiącej iloczyn płatności w ramach tej praktyki oraz procentowego stosunku powierzchni uchybienia do powierzchni, na której powinny być przestrzegane wymogi tej praktyki. Niemniej jednak resort rolnictwa zapewnia, że wniosek o dopuszczenie mulczowania międzyplonu po 60 dniach od siewu zostanie poddany analizie.

Ponadto, termin mulczowania międzyplonów ozimych, analogicznie jak termin ich wysiewu, został określony w PS WPR 2023-2027. Zatem w tym przypadku również ma zastosowanie procedura opisana w pierwszej części pisma.

grad szkodyW odpowiedzi na wystąpienie Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych z dnia 26 września 2023 r. w sprawie braku środków finansowych na dopłaty do ubezpieczenia sadów od gradu Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi poinformowało, że Zakłady Ubezpieczeń, z którymi została podpisana przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi umowa na stosowanie w 2023 r. dopłat do składek ubezpieczenia upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, nie zgłosiły dodatkowego zapotrzebowani na limity dopłat ponad kwoty limitów określone w zawartych umowach i aneksach do tych umów.

W przypadku zgłoszenia dodatkowych potrzeb wnioski zostaną uwzględnione, gdyż na dzień dzisiejszy z zaplanowanej w ustawie budżetowej na 2023 r. kwoty dopłat do ubezpieczenia upraw rolnych i zwierząt gospodarskich nie została rozdysponowana kwota ponad 50 mln zł.

W projekcie ustawy budżetowej na 2024 r. w części 32 – Rolnictwo wydatki na dopłaty do ubezpieczeń upraw rolnych i zwierząt gospodarskich zaplanowano w kwocie 920 504 tys. zł, tj. w tej samej wysokości co określona w tej części budżetu państwa na 2023 r.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com