W nawiązaniu do pytania Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych z 17 maja 2023 r. „(…) czy możliwe będzie przesuwanie środków przeznaczonych na poszczególne ekoschematy? (…)”, pani Joanna Czapla dyrektor Departamentu Płatności Bezpośrednich Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi przedstawiła pismem z 16 czerwca 2023 r. następujące wyjaśnienia.
Zgodnie z przepisami unijnymi tj. art. 97 rozporządzenia 2021/2115 (1) państwa członkowskie przeznaczają co najmniej 25% koperty przeznaczonej na płatności bezpośrednie – na ekoschematy. Ponadto, państwa członkowskie są zobowiązane do określenia w swoim planie strategicznym Wspólnej Polityki Rolnej orientacyjnego przydziału środków na każdą interwencję i na każdy rok. Ten orientacyjny przydział środków odzwierciedla oczekiwany poziom płatności w ramach planu strategicznego WPR na interwencje w odnośnym roku finansowym. Dlatego też w PS WPR 2023-2027 (2), przy każdym ekoschemacie została określona planowana kwota jednostkowa.
w odpowiedzi na pismo Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych, dotyczące interpretacji przepisów w zakresie praktyki Uproszczone systemy uprawy w ramach płatności do rolnictwa węglowego i zarządzania składnikami odżywczymi, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przedstawiło 9 czerwca 2023 r. następujące informacje wyjaśnienia:
„Wymogi praktyki Uproszczone systemy uprawy w ramach ekoschematu Rolnictwo węglowe i zarządzanie składnikami odżywczymi dotyczą roku kalendarzowego, w którym został złożony wniosek o przyznanie płatności. Tym samym w 2023 roku nie będzie weryfikowany sposób wysiewu ozimin zrealizowany na jesieni 2022 roku.
Rozporządzenie ws. ekoschematów określa ponadto, że skorzystanie ze wsparcia w ramach praktyki Uproszczone systemy uprawy możliwe jest gdy rolnik:
wykonywanie zabiegów uprawowych z odstąpieniem od uprawy płużnej w zespole uprawek pożniwnych i przedsiewnych;
pozostawienie na polu po zbiorze uprawy w plonie głównym całości resztek pożniwnych w formie mulczu;
Jednocześnie w celu jak najlepszego zobrazowania powyższych zasad, poniżej przekazuję szczegółowe wyjaśnienia na zadana przez Pana pytania.
Pytanie 1: Rolnik w roku 2023 posiał roślinę jarą bezorkowo, zebrał plon, a resztki pożniwne pozostawił na polu w całości w formie mulczu. Czy żeby otrzymać ww. płatność, należy roślinę sianą jesienią również posiać bezorkowo? W którym wniosku obszarowym należy zadeklarować siew jesienią 2023. Czy w 2023, czy przyszłym 2024.
Ponieważ wymagania praktyki dotyczą roku kalendarzowego, w którym został złożony wniosek o przyznanie płatności, w opisanym wyżej przypadku jesienny wysiew oziminy wykonany w roku 2023 również powinien być prowadzony bezorkowo. Niemniej jednak sama roślina ozima wysiana jesienią 2023 będzie deklarowana jako uprawa w plonie głównym w 2024 roku.
Pytanie 2: Rolnik w roku 2023 zasiał jęczmień jary, przed którym jesienią 2022 roku zastosował orkę zimową, a wiosną jedynie bronowanie i siew, następnie pozostawi mulcz. Roślinę następczą jesienią posieje bezorkowo. Czy w takim przypadku wnioskodawca otrzyma płatność?
Tak, opisany przypadek kwalifikuje się do przyznania płatności.
Pytanie 3: Rolnik w roku 2023, po zbiorze pszenicy ozimej i pozostawieniu mulczu posieje bezorkowo pszenżyto ozime, czy otrzyma płatność? W którym wniosku obszarowym (2023 czy 2024) winien zadeklarować bezorkowy siew pszenżyta ozimego.
Rolnik zaznaczając we wniosku praktykę Uproszczone systemy uprawy deklaruje, że spełni wymogi praktyki w odniesieniu do danej działki rolnej w roku kalendarzowym. Nie wskazuje jednak uprawy, która będzie wysiewana jesienią roku, w którym składa wniosek o płatność w ramach ekoschematów, a jedynie zobowiązuje się do tego, że jeśli w roku składania wniosku będzie wysiewał oziminę, to zrobi to w systemie bezorkowym. Pszenżyto ozime z powyższego przykładu będzie deklarowane jako uprawa w plonie głównym we wniosku składanym w roku 2024.
Pytanie 4: Rolnik w 2023 posiał bezorkowo owies, pozostawi na polu całość resztek pożniwnych w formie mulczu. Jesienią zastosuje orkę i dokona siewu pszenżyta ozimego. Czy rolnik otrzyma płatność do siewu bezorkowego owsa. Czy w przypadku siewu wiosną 2023 oraz jesienią 2023 zasiew musi być wykonany bezorkowo.
Płatność dotyczy realizacji praktyki w roku kalendarzowym, zatem nie jest płatnością do siewu, a obejmującą całość prac prowadzonych na danej działce w ciągu roku kalendarzowego. Tym samym pomimo wiosennego siewu bezorkowego, jeśli na jesieni zostanie przeprowadzona orka, wymóg w ramach praktyki nie zostanie zrealizowany.
Pytanie 5: Rolnik wiosną 2023 wykonał orkę, następnie zasiał owies. Jesienią 2023 roku zasieje bezorkowo pszenżyto ozime. Czy rolnikowi należy się płatność do niniejszego ekoschematu? W którym wniosku obszarowym powinien zadeklarować siew bezorkowy pszenżyta (2023 czy 2024)?
Z uwagi na wiosenna orkę, wymóg w ramach praktyki nie zostanie zrealizowany. Podsumowując praktyka Uproszczone systemy uprawy dotyczy gruntu rolnego, co do którego rolnik zobowiązuje się w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia danego roku prowadzić uprawę z zachowaniem wymogów ekoschematu. Zatem jest to niezależne od tego czy roślina pozostająca w tym okresie na polu będzie uprawą w plonie głównym w roku składania wniosku, czy w kolejnym roku.
Więcej informacji znaleźć można na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi pod adresem: https://www.gov.pl/web/rolnictwo/uproszczone-systemy-uprawy--rolnictwo-weglowe-w-2023-r
pismo KRIR do pobrania>>> pismo KRIR do pobrania>>>
odpowiedź MRiRW do pobrania>>>odpowiedź MRiRW do pobrania>>>
W odpowiedzi na wystapienie Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych w sprawie interpretacji przepisów dotyczących norm GAEC 6 - okrywa ochronna gleby i GAEC 7 - zmianowanie, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju WSi przekazało informację o nowych interpretacjach przyjętych i negocjowanych w tym zakresie:
"W odniesieniu do pytania dotyczącego normy GAEC 7 informuję, że zgodnie z oczekiwaniami rolników wspólnie z Komisją Europejską została wypracowana korzystna dla rolników interpretacja wdrażania wymogów normy GAEC 7 w części dotyczącej zmianowania upraw. Realizacja normy będzie kontrolowana od 2024 r.
Zmiana interpretacji oznacza, że Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) od 2024 r. będzie weryfikowała:
Jednocześnie, zgodnie z przepisami krajowymi, warunki dotyczące zmianowania uznaje się za spełnione, jeżeli rolnik wysieje na danej powierzchni w poprzednim roku lub w ciągu trzech poprzednich lat wsiewkę lub międzyplon ozimy bądź międzyplon ścierniskowy.
Ponadto MRiRW informuje, że w 2022 r. podjęto decyzję o derogacji od stosowania normy w 2023 r. Informowaliśmy o tym m.in. za pomocą komunikatu na stronie internetowej MRiRW, który można znaleźć w lokalizacji: https://www.gov.pl/web/rolnictwo/zasady-stosowania-odstepstw-dotyczacychprodukcji-na-ugorach-i-zmianowania-upraw-w-2023-roku.
W odniesieniu do normy GEAC 6 informuję, że obecnie procedowana jest zmiana Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 (PS WPR 2023- 2027) w zakresie terminu utrzymywania okrywy ochronnej gleby, tzn. proponuje się wprowadzenie drugiego letnio-jesiennego terminu. Ponadto, z wdrażania wymogów normy GAEC 6, tzn. z obowiązku okrywy gruntów, proponuje się wyłączyć uprawy późno schodzące z pola oraz grunty pod osłonami. Do upraw późno zbieranych, po których nie ma możliwości zastosowania działań ochronnych planuje się zaliczyć:
Rośliny późno schodzące z pola, ze względu na długi okres wegetacji, pełnią długotrwale funkcję ochronną gleby i dodatkowo wykorzystują składniki pokarmowe, ograniczając ich straty.
Komitet Monitorujący uchwałą z dnia 10 maja 2023 r. przyjął zmiany PS WPR 2023-2027 w ww. zakresie. Niezwłocznie po przyjęciu przez Radę Ministrów zostanie ona przesłana do Komisji Europejskiej. Niemniej jednak, zmiany będą mogły być wdrożone w życie dopiero po uzyskaniu pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi na bieżąco będzie analizowało realizację poszczególnych płatności i w przypadku wystąpienia okoliczności uzasadniających wprowadzenie zmian, podjęte zostaną działania w celu modyfikacji PS WPR."
7 czerwca 2023 r. Zarząd KRIR zwrócił się z apelem do ministra rolnictwa o podjęcie natychmiastowych działań w celu usprawnienia aplikacji suszowej oraz sfinalizowania prac mających na celu opracowanie rzetelnego systemu ogłaszania suszy na danym terenie.
Prof. Marek Mrówczyński, dyrektor Instytutu Ochrony Roślin PIB w latach 2018-2021 oraz 2007-2012 udzielił miesięcznikowi Farmer wywiadu na temat biopreparatów >>>