Produkcja Roślinna

buraki

W odpowiedzi na wystąpienie Zarządu KRIR z 4 sierpnia 2020 r., w sprawie płatności obszarowych do buraków cukrowych, pozostałych dopłat uzupełniających oraz naborów w ramach PROW 2014-2020 w roku 2021 i latach następnych, resort Rolnictwa poinformował co następuje.

Zarówno płatność związana z produkcją do buraków cukrowych, jak i pozostałe płatności bezpośrednie w roku 2021 będą przyznawane na takich samych zasadach i w tej samej formie, co obecnie.

Natomiast od roku 2022 planowane są nowe rozwiązania prawne w zakresie Wspólnej Polityki Rolnej. Procedowany na forum Unii Europejskiej projekt rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady, dotyczący planów strategicznych WPR, przewiduje możliwość ustanowienia wsparcia dochodów związanego z wielkością produkcji w niektórych sektorach i rodzajach produkcji lub typach rolniczych istotnych ze względów gospodarczych, społecznych lub środowiskowych i znajdujących się w trudnej sytuacji. Wśród nich wymienione są również buraki cukrowe.

Obecnie trwają intensywne prace nad przygotowaniem Krajowego Planu Strategicznego dla WPR, który będzie obowiązywał w przyszłym okresie programowania, obejmujące m.in. szereg analiz, w tym analizę sytuacji poszczególnych sektorów. W związku z powyższym dalsze decyzje dotyczące wsparcia związanego z produkcją w sektorze buraków cukrowych zostaną podjęte dopiero po zakończeniu wspomnianych prac.

W odniesieniu natomiast do działań PROW 2014-2020 w przyszłym roku planowane jest kontynuowanie naborów wniosków o przyznanie płatności w ramach:

  • działania Rolnictwo ekologiczne,
  • działania Dobrostan zwierząt,
  • Działania rolno-środowiskowo-klimatycznego,
  • poddziałania: 8.1. Wsparcie na zalesianie i tworzenie terenów zalesionych,
  • poddziałania 8.5. Wsparcie na inwestycje zwiększające odporność ekosystemów leśnych i ich wartość dla środowiska.

Obecnie planuje się, że zobowiązania rolno-środowiskowo-klimatyczne w przypadku pakietów przyrodniczych (Pakiet 4. i 5.) i Pakietu 1. Rolnictwo zrównoważone będą podejmowane na 5 lat, a w przypadku pozostałych pakietów – na 2 lata.

W okresie przejściowym planuje się, że zobowiązania ekologiczne będą podejmowane na okres 3 lat, a w ramach działania Dobrostan zwierząt – na 1 rok.

Harmonogram planowanych naborów wniosków w ramach działań PROW 2014-2020, zarówno na rok 2020, jak i na rok 2021 zamieszczony jest na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi pod linkiem: https://www.gov.pl/web/rolnictwo/harmonogram-naboru-wnioskowprow-2014-2020. Niemniej jednak ze względu na podejmowane na szczeblu UE decyzje, w chwili obecnej trudno jednoznacznie przesądzić jak będą wyglądały ostatecznie terminy naborów wniosków w 2021 roku oraz zakres zobowiązań, ponieważ uzależnione one będą także od treści przepisów dla okresu przejściowego UE oraz przepisów implementujących wyniki osiągniętego porozumienia w sprawie budżetu dla kolejnej perspektywy finansowej. Ponadto warto zaznaczyć, iż planowane terminy niektórych naborów wniosków mogą ulec zmianie w wyniku przebiegu procesu legislacyjnego projektów aktów prawnych, a ich ogłoszenie uzależnione będzie także od dostępności środków finansowych (z uwzględnieniem m.in. wykorzystania środków w ramach poprzednich naborów).

ogorki1

W związku z wystąpieniem Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych z 4 sierpnia 2020 r. w sprawie niepokojąco niskich cen ogórków resort rolnictwa mając na uwadze zakres kompetencji Urzędu Ochrony Konsumentów i Konkurencji wynikający z przepisów ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (tj. Dz. U. z 2019 r. poz. 369 z poźn.zm.) oraz ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 1213) wystąpił 6 sierpnia 2020 r. do UOKiK z uprzejmą prośbą o podjęcie stosownych działań mających na celu zbadanie czy zachowania rynkowe przedsiębiorców prowadzących skup ogórków nie naruszają obowiązujących przepisów prawa.

opryskiwacz2

Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych wystąpił 3 sierpnia 2020 r. do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z ponownym wnioskiem o opracowanie i szerokie udostępnienie informacji o możliwościach stosowania innych środków ochrony roślin, które mogą zastąpić znane rolnikom a obecnie wycofane z użycia substancje czynne.

Na podstawie rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2018/1532 z dnia 12 października 2018 r. w sprawie nieodnawiania zatwierdzenia substancji czynnej dikwat Polska została zobowiązana do cofnięcia pozwoleń na środki ochrony roślin zawierające tę substancję czynną do 4 maja 2019 r., a termin stosowania już zakupionych środków upłynął 4 lutego 2020 r. Oznacza to, że rolnicy stracili popularny środek przeznaczony do przygotowania do zbioru upraw m.in. ziemniaków i rzepaku.

Brak informacji o dozwolonych do stosowania zamiennikach powoduje niepokój rolników, i może doprowadzić do nieprawidłowego stosowania pozostałych na rynku desykantów.

ogorki1

W związku z tym, że do Biura Krajowej Rady Izb Rolniczych wpłynęły informacje od rolników z województwa małopolskiego o problemach ze zbytem ogórków, zwróciliśmy się w dn. 4 sierpnia 2020 r. do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi o zbadanie przez odpowiednie służby czy nie nastąpiła zmowa cenowa w przedmiotowym zakresie oraz czy nie zostało złamane prawo.

Pomimo kontraktacji zakłady przetwórcze odmawiają zakupu ogórków lub wyznaczają limity skupu. Ceny proponowane  w niektórych zakładach są niższe niż cena utrzymania plantacji. Rolnicy uważają, że jest to zmowa cenowa zakładów lub przyczyną może być masowy import z zagranicy.

Ogórki są towarem, który musi być systematycznie zbierany i natychmiast przetworzony. Nie mogą czekać na polu ani w gospodarstwie na poprawę koniunktury. W związku z tym rolnicy są zmuszeni do niszczenia plantacji.

Problem niskich cen ogórków dotknął szczególnie województwa małopolskie, świętokrzyskie i łódzkie.

pszczola

Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych realizując wniosek z IV Posiedzenia Krajowej Rady Izb Rolniczych w dniu 30.06.2020 r. wystąpił 27 lipca 2020 r. do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi  o wprowadzenie przepisów, które umożliwią zaliczenie roślin miododajnych uprawianych w plonie głównym jako obszar kwalifikowany do zazielenienia.

Obecnie możliwe jest zakwalifikowanie uprawy roślin miododajnych do zazielenienia jedynie w ramach obszarów proekologicznych w formie międzyplonów lub okrywy zielonej, tj. jako mieszanki  utworzone z co najmniej 2 gatunków roślin z następujących grup roślin uprawnych: zbóż, oleistych, pastewnych, bobowatych drobnonasiennych, bobowatych grubonasiennych oraz miododajnych.

Samorząd rolniczy proponuje zaliczenie roślin miododajnych uprawianych w plonie głównym do upraw zazieleniających, co zwiększy atrakcyjność ich uprawy. Zapewnienie pożytku dla pszczół i innych owadów zapylających jest działaniem korzystnym dla środowiska i powinno być promowane.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com