Pozostałe

 W związku z organizowaną przez sejmową i senacką Komisję Rolnictwa i Rozwoju Wsi w dniu 3 grudnia br. Konferencją pt. „Polityka spójności w latach 2014-2020 na rzecz rozwoju obszarów wiejskich”, której celem jest ocena możliwości realizacji celów i priorytetów określonych w Strategii Zrównoważonego Rozwoju Wsi, Rolnictwa i Rybołówstwa oraz w związku z wnioskiem o przesłanie opinii, uwag, stanowisk i wniosków w sprawie możliwości realizacji celów SZRWRiR w ramach polityki spójności UE z uwzględnieniem przyjętego przez Radę Ministrów projektu Umowy Partnerstwa i innych dokumentów programowych, Zarząd KRIR w dniu 19 listopada br. przedstawił swoje stanowisko do ww. dokumentów.

 

Zarząd KRIR przekazał Przewodniczącemu Sejmowej Komisji RiRW informację, że samorząd rolniczy nie uczestniczył w konsultacjach społecznych Umowy Partnerstwa, która jest dokumentem określającym planowane na lata 2014-2020 kierunki interwencji trzech polityk UE w Polsce – tj. Polityki Spójności, II filara Wspólnej Polityki Rolnej oraz Wspólnej Polityki Rybołówstwa, pomimo pisemnie zgłoszonej do MRR, deklaracji chęci uczestniczenia w pracach grup roboczych ds. wdrażania Funduszy Strukturalnych i Funduszu Spójności.  Przedstawiciele Krajowej Rady Izb Rolniczych  biorą czynny udział w opiniowaniu II filara WPR na lata 2014-2020, przedstawiając swoje stanowisko pierwotnie do projektu Zarysu Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 a później projektu Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (opinia i stanowisko w przedmiotowej sprawie zostały przekazane w załączeniu) – a także aktywnie uczestnicząc w grupach roboczych pracujących w MRiRW opiniujących przygotowywane działania w ramach 6 priorytetów PROW 2014-2020.


Z dokumentu przedstawionego przez MRiRW „Możliwości realizowanych priorytetów Strategii Zrównoważonego Rozwoju Wsi, Rolnictwa i Rybactwa w ramach Polityki Spójności UE w latach 2014-2020” z dnia 15.10.2013 wynika, że „W poszczególnych etapach opracowania SZWRiR brali udział m.in. przedstawiciele środowisk naukowych – blisko 40 ekspertów rolniczych uczelni publicznych i ośrodków naukowo-badawczych.” - Zarząd KRIR wyraził swoje zaniepokojenie że nie znaleźli się w tym gronie, jako partner społeczny, praktycy rolnicy przedstawiciele samorządu rolniczego.

Samorząd rolniczy uważa za konieczne, z uwagi na planowane przez Rząd RP przesunięcie 25%  środków z II do I filara WPR, oraz  biorąc pod uwagę  okrojone środki na PROW 2014-2020, przeznaczenie znaczącej puli środków z Funduszu Spójności i Funduszu Strukturalnych na infrastrukturę na obszarach wiejskich, takich jak gospodarka wodno-kanalizacyjna, oczyszczalnie ścieków, drogi. Dlatego cieszy deklaracja zawarta w piśmie Minister Rozwoju Regionalnego Pani Elżbiety Bieńkowskiej, że na działania bezpośrednio adresowane na obszary wiejskie z Polityki Spójności może zostać przeznaczone ok. 4,5 mld euro, nie mniej jednak wskazano również, ze szereg działań będzie trafiało na obszary wiejskie na zasadach ogólnych, bez stosowania specjalnych preferencji. Rodzi to poważne obawy samorządu rolniczego, że małe gminy wiejskie nie będą w stanie konkurować o środki z Funduszu Spójności czy RPO skierowane na obszary wiejskie z dużymi aglomeracjami i w konsekwencji projekty te nie będą realizowane z tych środków. Tym bardziej, że jak wynika z pisma MRR, zgodnie z przyjętymi założeniami programowymi na lata 2014-2020  główna rola w realizacji zadań związanych z rozwojem obszarów wiejskich, spoczywać będzie na samorządach województw. Wiadomo jednak już w chwili obecnej, że niektórzy Marszałkowie zapowiadają, że w swoich regionalnych programach operacyjnych nie przewidują specjalnych preferencji dla projektów z obszarów wiejskich. Dlatego też w ramach współdziałania MRR, MRiRW oraz samorządów województw nad wypracowaniem optymalnego, możliwego do realizacji zakresu wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z RPO i Funduszu Spójności – to Rząd powinien określić jasne kryteria dostępu dla gmin wiejskich do tych środków, aby stworzyć możliwości dla prostego wdrożenia projektów infrastrukturalnych finansowanych w tej perspektywie finansowej w ramach PROW 2007-2013.

Ponadto, za pozytywne należy uznać planowane wsparcie w ramach Polityki Spójności wspierania zatrudnienia i mobilności pracowników z obszarów wiejskich  poprzez dotacje dla rolników na rozpoczęcie działalności gospodarczej, doradztwo związane z rozpoczęciem i prowadzeniem pozarolniczej działalności gospodarczej a także wspieranie włączenia społecznego i walka z ubóstwem poprzez poprawę dostępu do różnego rodzaju usług publicznych na obszarach wiejskich, jak zdrowotnych, społecznych, edukacyjnych w tym przedszkolnych.
 
Wszystkie te działania wymagają jednak specjalnego priorytetowego podejścia do obszarów wiejskich i wypracowania takich metodologii wyboru projektów, aby planowane środki w wysokości 4,5 mln euro na obszary wiejskie pokryły działania finansowe w latach 2007-2013 z PROW.
 
 W związku z przekazaniem do Sejmu RP w dniu 18 listopada br. rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw, w dniu 27 listopada br. Zarząd KRIR zwrócił się Ministra Pracy i Polityki Społecznej Władysława Kosiniaka-Kamysza w sprawie zmiany art. 23 ww. ustawy dotyczącego składu rad zatrudnienia.

 

W obowiązującej ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2013 r. poz. 674, 675, 829 i 1291) – art. 23 ust. 2 i 3 odnosi się do składu wojewódzkiej i powiatowej rady zatrudnienia, a pkt. 3 stanowi, że w skład tych rad wchodzą osoby powoływane spośród „społeczno-zawodowych organizacji rolników, w tym związków zawodowych rolników indywidualnych i izb rolniczych”. Przepis ten zgodnie z ustawa z dnia 14 grudnia o izbach rolniczych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 927 z późn. zm.) zapewnia uczestnictwo w pracach rad przedstawicielom samorządu rolniczego czyli przedstawicielom wszystkich rolników w kraju, na poziomie powiatowym i wojewódzkim. Przedstawiciele izb rolniczych aktywnie działają w radach i mają rzeczywisty wpływ na kształtowanie rynku pracy na poziomie lokalnym.


W projektowanej ustawie o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw, która została przesłana do Sejmu RP, w art. 23 wykreślono zapis umożliwiający reprezentację w ww. radach członkom izb rolniczych, zarówno na poziomie wojewódzkim, jak i powiatowym. Budzi to wiele zastrzeżeń, które napływają do Krajowej Rady Izb Rolniczych z wojewódzkich izb rolniczych. Co więcej, projekt nie został przesłany do konsultacji do Krajowej Rady Izb Rolniczych w ramach konsultacji społecznych. Dlatego też, Zarząd KRIR zdecydowanie sprzeciwił się projektowanym zmianom i wyraził swoje negatywne stanowisko wobec sposobu prowadzonych zarówno konsultacji społecznych ( z których wykluczono zainteresowaną stronę), jak i samych zapisów.

Przedstawiając powyższe Zarząd KRIR wniósł o przywrócenie izb rolniczych w brzmieniu art. 23 wprowadzając autopoprawkę do projektu ww. ustawy.

Wniosek został przesłany także do Marszałka Sejmu oraz do wiadomości do Prezesa Rady Ministrów, Wiceprezesa Rady Ministrów - Ministra Gospodarki oraz do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. 

 Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych zwrócił się 19 listopada br. do Ministra Skarbu Państwa Włodzimierza Karpińskiego w imieniu rolników, którzy są udziałowcami Spółki Mazowieckiego Centrum Hodowli i Rozrodu Zwierząt Sp. z o.o. w Łowiczu, a także w innych SHiUZ-ach z prośbą o umorzenie naliczonych kar finansowych w związku z niezłożeniem w terminie lub niezłożeniem w ogóle oświadczenia o niedokonaniu zbycia udziałów Spółki w 2012 r.

 

 

Zarząd KRIR w swoim wniosku zaznaczył, że rolnicy, którzy stali się udziałowcami, chcąc wspierać polską hodowlę i program hodowlany nabyli udziały prywatyzowanej spółki, czują się rozczarowani wystawionymi licznymi wezwaniami do zapłaty kar oraz wysokością kar. Spowodowane to było niedoinformowaniem przez SHiUZ Sp. z o.o. Nie negują oni konieczności wywiązania się z umowy kupna udziałów – czyli złożenia ww. oświadczenia w terminie – ale kara finansowa nie jest adekwatna do popełnionego błędu, jakim jest brak dopełnienia formalności.

W związku z naliczaniem kar finansowych spowodowanych niezłożeniem w terminie lub niezłożeniem w ogóle oświadczenia o niedokonaniu zbycia udziałów udziałowców Spółki SHiUZ w Bydgoszczy oraz Spółki Mazowieckiego Centrum Hodowli i Rozrodu Zwierząt Sp. z o.o. w Łowiczu, Zarząd KRIR zwrócił się także do Prezesów tych spółek z prośbą o opracowanie i wprowadzenie procedury przypominającej udziałowcom o złożeniu  oświadczenia o niedokonaniu zbycia udziałów.
.

 

piorin.jpgNa wniosek strony polskiej, odbyło się w Głównym Inspektoracie spotkanie techniczne z przedstawicielem Federalnej Służby Nadzoru Weterynaryjnego i Fitosanitarnego Federacji Rosyjskiej, w trakcie którego omawiano problemy dotyczące spraw fitosanitarnych i bezpieczeństwa żywności występujące w eksporcie owoców i warzyw do Rosji. W wyniku rozmów wyjaśniono kwestie, które mogą negatywnie oddziaływać na wymianę handlową z tym krajem, Wobec konieczności wyeliminowania zasygnalizowanych przez stronę rosyjską nieprawidłowości, opracowane zostały zalecenia dla producentów i eksporterów, które stosownym pismem przekazano do wszystkich zainteresowanych.
 
 
 
Ponadto powyższe kwestie będą szczegółowo omawiane podczas zaplanowanej na dzień 28 listopada br. o godz. 11.00 konferencji w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, z udziałem zainteresowanych producentów i eksporterów.
 
 Izby rolnicze zostały nagrodzone przez Ministerstwo Gospodarki i dziennik "Rzeczpospolita" nagrodą specjalną - Sława Polski dla polskiej żywności za wyjątkowy wkład w rozwój polskiego eksportu. Prezes Krajowej Rady Izb Rolniczych odbierze nagrodę podczas Gali Rankingu Dobra Firma 2013, która odbędzie się 2 grudnia br. w Ministerstwie Gospodarki.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com