Pozostałe

paragraf.gifW odpowiedzi na wystąpienie Zarządu KRIR z propozycją zmiany ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników, tak aby rolnik mógł pobierać emeryturę rolniczą i jednocześnie prowadzić działalność rolniczą, podobnie jak jest to w innych grupach zawodowych, Resort Rolnictwa przedstawił jednoznaczne stanowisko w tej sprawie: „Nie przewiduje się incydentalnych zmian do systemu ubezpieczenia społecznego rolników ponieważ w Planie Prac Legislacyjnych Rządu przewidziane jest opracowanie koncepcji reformy systemu ubezpieczenia społecznego rolników w ścisłym powiązaniu z planowaną reformą podatkową w rolnictwie”.

Ministerstwo przypomniało, że obowiązująca ustawa umożliwia prowadzenie działalności rolniczej przez emeryta na gruntach nie stanowiących gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów o podatku rolnym (tj. o obszarze nie przekraczającym 1 ha fizycznego lub 1 ha przeliczeniowego użytków rolnych) lub w dziale specjalnym produkcji rolnej o rozmiarze mniejszym niż określa to załącznik do ustawy lub nie wymienionym w tym załączniku, bez względu na dochód osiągany z tej działalności, nie powoduje zawieszenia wypłaty części uzupełniającej emerytury rolniczej.

komisja_europejska.jpgKomisja Europejska przedstawiła 21 listopada br. projekt reformy polityki informowania o europejskich produktach rolnych i rolno-spożywczych oraz promowania tych produktów. Nowa polityka promocyjna, ze zwiększonym budżetem i – w przyszłości – wsparciem europejskiej agencji wykonawczej, ma stać się prawdziwym narzędziem podboju rynków. Działania prowadzone pod hasłem „Enjoy, it's from Europe” w ramach prawdziwie europejskiej strategii mają spowodować, że osoby pracujące w tym sektorze otworzą się na rynki międzynarodowe, a konsumenci będą bardziej świadomi wysiłków podejmowanych na rzecz jakości produktów.
 
 
 
„W czasach gdy konsumenci są bardziej wyczuleni na kwestie bezpieczeństwa, jakości i zrównoważonego charakteru produkcji żywności, rolnicy oraz małe i średnie przedsiębiorstwa mogą odegrać ważną rolę. Europejski sektor rolny i rolno-spożywczy jest znany z jakości swoich produktów i przestrzegania norm niemających sobie równych w świecie. Przy wartości wywozu ponad 110 mld euro sektory te to ważny element pobudzania wzrostu gospodarczego i zwiększania zatrudnienia w Unii Europejskiej” - oświadczył Dacian Cioloș, europejski komisarz ds. rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich.

Przedstawiony wniosek jest następstwem prowadzonej od 2011 r. szerokiej debaty dotyczącej zielonej księgi oraz komunikatu. Wniosek zostanie teraz przekazany Parlamentowi Europejskiemu i Radzie. Najważniejsze elementy proponowanej reformy to:
  • znaczne zwiększenie pomocy na działania informacyjne i promocyjne w celu zwiększenia konkurencyjności rolnictwa europejskiego. Wsparcie europejskie powinno stopniowo wzrosnąć z 61 mln euro w budżecie na 2013 r. do 200 mln euro w 2020r.
  • wprowadzenie europejskiej strategii promocji, która pozwoli na lepsze ukierunkowanie akcji promocyjnych. Strategia ta powinna doprowadzić do:
  • rozszerzenia programów skierowanych do państw trzecich i programów wieloskładnikowych (programy przedstawione przez podmioty z kilku państw członkowskich) dzięki wyższej stopie współfinansowania dla tych dwóch kategorii: 60 proc. współfinansowania z UE zamiast 50 proc.;
  • na rynku wewnętrznym – podnieść słaby obecnie poziom wiedzy konsumentów o zaletach europejskich produktów rolnych, a zwłaszcza produktów uznanych w ramach europejskich systemów jakości;
  • rozszerzenie zakresu stosowania środków, a mianowicie:
  • uregulowanie możliwości stosowania oświadczeń o pochodzeniu i marek produktów
  • włączenie do grupy beneficjentów organizacji producentów
  • włączenie do grupy produktów kwalifkowalnych zwłaszcza przetworzonych produktów rolno-spożywczych, uznawanych przez europejskie systemy jakości, jak np. makaron;
  • uproszczenie procedur administracyjnych poprzez wprowadzenie jednoetapowej selekcji przeprowadzanej przez Komisję w miejsce aktualnej dwuetapowej (państwo członkowskie, a następnie Komisja Europejska);
  • ułatwione zarządzanie programami przygotowanymi wspólnie przez podmioty z kilku państw członkowskich przy wykorzystaniu punktu kompleksowej usługi w Komisji.

Źródło: KE


IMG_0793.JPG19 listopada br. Zarząd KRIR przekazał opinię w sprawie wyznaczenia kierunków promocji polskiej żywności. W opinii samorządu rolniczego plan działań informacyjno-promocyjnych Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi na 2014 rok powinien skupić się na rynkach: mleka, wołowiny,wieprzowiny, drobiu oraz owoców i warzyw. W opinii KRIR powinny to być imprezy plenerowe (festyny, pikniki, imprezy regionalne) z bezpłatną degustacją polskich produktów (z możliwością zakupu produktów). Proponujemy również opracowanie publikacji z ciekawymi przepisami kulinarnymi wykorzystującymi polskie produkty, które byłyby bezpłatnie rozpowszechniane oraz dofinansowanie udziału polskich producentów w targach zagranicznych.
  
Oprócz terenu Polski promocja powinna obywać się na rynkach Unii Europejskiej, ale także poza jej granicami. Szczególnie aktywnie należy uczestniczyć na targach i promocjach na rynkach bliskiego i dalekiego wschodu oraz Rosji i państw powstałych w wyniku rozpadu ZSRR. Wzrost eksportu produktów szczególnie wysokiej jakości może w znacznym stopniu przyczynić się do ożywienia koniunktury w naszym kraju a tym samym przełoży się na cały rynek w UE. W ramach działań reklamowych powinny być zamieszczanie publikacje w czasopismach ogólnopolskich, a także zagranicznych. W radio, telewizji oraz w internecie powinny pojawiać się spoty reklamowe. Należałoby również organizować konkursy kulinarne na bazie polskich produktów.
europarlament.gifPorozumienie zawarte z Radą na temat pięciu aktów legislacyjnych, reformujących wspólną politykę rolną UE, zostało potwierdzone przez Parlament 20 listopada br. Wspólna polityka rolna (WPR) po 2013 roku opierać się będzie w większym stopniu na dbałości o środowisko, zapewni sprawiedliwszą dystrybucję funduszy unijnych oraz pomoże rolnikom w radzeniu sobie z wyzwaniami stawianymi przez rynek. "Pierwsza taka reforma polityki rolnej UE, opracowana wspólnie przez ministrów i demokratycznie wybranych posłów, otrzymała właśnie swój ostateczny kształt.
 
 
 
Podczas tej długiej i pełnej wyzwań podróży, Parlament wprowadził istotne ulepszenia. Nowa WPR wprowadza równowagę pomiędzy bezpieczeństwem dostaw żywności a ochroną środowiska, daje rolnikom lepsze przygotowanie do mierzenia się z przyszłymi wyzwaniami, jest też sprawiedliwsza oraz ogólnie usankcjonowana", powiedział przewodniczący komisji ds. rolnictwa oraz prowadzący negocjacje Paolo De Castro (S&D, IT).
 
Sprawiedliwsza dystrybucja unijnych funduszy

W celu upewnienia się, że płatności bezpośrednie otrzymają jedynie aktywni rolnicy, posłowie przekonali Radę do przygotowania "czarnej listy" takich organizacji jak kluby sportowe czy lotniska, które powinny być automatycznie wyłączone z finansowania przez UE, jeśli nie potrafią udowodnić, że rolnictwo przynosi im znaczący dochód.

Parlament nalegał także, na stworzenie obowiązkowego planu dla całej UE, dającego młodym rolnikom dodatkowe 25%, ponad płatności, które otrzymają oni za swoje pierwsze od 25 do 90 hektarów. Drobni rolnicy mogliby również otrzymać więcej pieniędzy, podczas gdy dużym gospodarstwom, otrzymującym więcej niż 150 000 euro, płatności powyżej tego poziomu zostaną zmniejszone, o, co najmniej, 5%.

"Poza przesunięciem finansowania z dużych na mniejsze gospodarstwa, zapewniliśmy lepszą dystrybucję funduszy na terenie UE. Do 2020 roku, rolnicy z różnych krajów członkowskich powinni otrzymywać, co najmniej, 72% średniej unijnych płatności bezpośrednich", powiedział Luis Manuel Capoulas Santos (S&D, PT), odpowiedzialny za sprawozdanie o płatnościach bezpośrednich i o rozwoju obszarów wiejskich.

Ekologiczna polityka rolna bez podwójnego finansowania

Zgodnie z nową WPR, 30% budżetu krajów członkowskich, przeznaczonego na płatności bezpośrednie, może być wydane pod warunkiem spełnienia wymagań ekologicznych, takich jak płodozmian, stałe utrzymywanie łąk oraz stworzenie obszarów ekologicznych.

"Podwójne finansowanie", czyli płacenie rolnikom dwa razy za te same proekologiczne działania, będzie zabronione. Ponadto rolnicy, którzy nie dostosują się do obowiązkowych ekologicznych zasad, zostaną dodatkowo ukarani, poza tym, że stracą swoje ekologiczne subsydia, wprowadzane stopniowo podczas pierwszych czterech lat obowiązywania nowej WPR. "Konieczne jest danie rolnikom czasu, na dostosowanie się do nowych przepisów. Żadne kary nie będą wymierzane podczas pierwszych dwóch lat obowiązywanie WPR, następnie udział tzw. "zielonych płatności" będzie rósł stopniowo, aż do osiągnięcia 25%", powiedział Giovanni La Via (EPP, IT), odpowiedzialny za sprawozdanie dotyczące finansowania, monitorowania i zarządzania.

"Z nowymi narzędziami utrzymywania i promowania gospodarki wiejskiej, wyższym poziomem ochrony środowiska bez podwójnego finansowania, pieniądze publiczne będą lepiej wydatkowane, w celu dostarczenia publicznych dóbr dla każdego", powiedział Luis Manuel Capoulas Santos.

Wzmocnienie rolników w czasach kryzysu

Parlament dołożył także wszelkich starań, aby dostarczyć organizacjom rolniczym dodatkowych narzędzi, pomagających w radzeniu sobie ze zmianami na rynku oraz wzmocnić ich pozycję negocjacyjną. "Na przykład, poszerzona zostanie ilość sektorów, w których organizacje rolnicze będą miały prawo negocjować ceny w imieniu swoich członków, bez naruszania zasady konkurencyjności. Silniejsze organizacje reprezentujące producentów żywności, powinny pomóc rolnikom w poprawieniu ich sytuacji gospodarczej, nie powinny jednak zmieniać się w kartele", powiedział Michel Dantin (EPP, FR), odpowiedzialny za sprawozdanie o organizacji rynków.

Tło

Proces reformowania wspólnej polityki rolnej, który rozpoczęto w Parlamencie w 2010 roku, osiągnął swój ostateczny etap w czerwcu 2013 roku, kiedy to negocjatorzy ze strony Parlamentu, Rady i Komisji, osiągnęli porozumienie polityczne dotyczące najważniejszych kwestii.

Ostateczne głosowanie plenarne, nastąpiło po kolejnej rundzie negocjacji, podczas której wyjaśniono pozostałe problemy. Przyjęty pakiet zawiera cztery rozporządzenia dotyczące polityki rolnej UE na lata 2015-2020 oraz rozporządzenie ustalające zasady przejściowe, na rok 2014. Więcej na ten temat znajduje się w "informacjach pogłębionych" (link po prawej stronie)

Rezultaty głosowań

Projekt rozporządzenia dotyczący płatności bezpośrednich został przyjęty 440 glosami za, przy 238 głosach przeciw i 10 wstrzymujących się.

Projekt rozporządzenia dotyczący rozwoju obszarów wiejskich został przyjęty 576 glosami za, przy 101 głosach przeciw i 11 wstrzymujących się.

Projekt rozporządzenia dotyczący organizacji rynku został przyjęty 426 glosami za, przy 253 głosach przeciw i 8 wstrzymujących się.

Projekt rozporządzenia dotyczący zasad finansowania, monitorowania i zarządzania został przyjęty 500 glosami za, przy 177 głosach przeciw i 10 wstrzymujących się.

Projekt rozporządzenia dotyczący zasad przejściowych na rok 2014 został przyjęty 592 glosami za, przy 81 głosach przeciw i 14 wstrzymujących się.
 
Źródło: PE
sejm.gifDrugie czytanie rządowego projektu nowelizacji ustawy o składkach na ubezpieczenie zdrowotne rolników za lata 2012 i 2013 będzie jednym z punktów porządku 54. posiedzenia Sejmu. Projekt przewiduje, że w 2014 r. będą utrzymane zasady opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne rolników i ich domowników, obowiązujące w latach 2012-2013. Oznacza to, że w gospodarstwach rolnych o powierzchni poniżej 6 ha przeliczeniowych użytków rolnych (ustalonych dla celów podatku rolnego) składkę na ubezpieczenie zdrowotne rolników i ich domowników będzie opłacała Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Natomiast w przypadku gospodarstw od 6 ha przeliczeniowych składkę będzie opłacał rolnik.
 
 
 
Przez rolnika będą opłacane także składki za domowników, jeśli prowadzi on wyłącznie działy specjalne produkcji rolnej. Składki zdrowotne mają być opłacane przez rolników w okresach kwartalnych, w terminach przyjętych dla składek na ubezpieczenie społeczne rolników. Projekt jest związany z orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego z 2010 r. o niekonstytucyjności finansowania z budżetu państwa składek na ubezpieczenie zdrowotne rolników. Projekt wpłynął do Sejmu 31 października 2013 r. Pierwsze czytanie zostało przeprowadzone 7 listopada 2013 r. w Komisji Polityki Społecznej i Rodziny, która przyjęła projekt bez poprawek. Sprawozdawcą komisji będzie poseł Piotr Walkowski.

W piątkowym bloku głosowań Sejm przeprowadzi m.in. trzecie czytanie rządowego projektu nowelizacji ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina. Projekt wprowadza rozwiązania zawarte w przepisach unijnych o wspólnej organizacji rynku wina. Ich celem jest usprawnienie ewidencjonowania producentów oraz systemu certyfikacji wina z określonej odmiany winorośli i rocznika. Projekt umożliwia producentom win zlecanie innym przedsiębiorcom rozlewu wyrobów wyprodukowanych z surowców pochodzących z własnego gospodarstwa. Dotyczy to producentów win owocowych markowych, cydru, perry i miodów pitnych markowych. Projekt umożliwia nadanie rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji ministra rolnictwa i rozwoju wsi zakazującej wykonywania przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej w zakresie wyrobu lub rozlewu wyrobów winiarskich w przypadku np. wykreślenia z urzędu takiego przedsiębiorcy z rejestru przedsiębiorców wykonujących tę działalność. Ponowny wpis do rejestru będzie możliwy nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia wydania decyzji o wykreśleniu. Projekt wydłuża też termin składania wniosku o wpis do ewidencji producentów i przedsiębiorców wyrabiających wino z winogron pozyskanych z upraw winorośli położonych w Polsce – z 30 czerwca na 15 lipca. Ponadto w projekcie ograniczono zakres informacji przekazywanych we wniosku składanym do prezesa Agencji Rynku Rolnego o wpis do ewidencji producentów i przedsiębiorców wyrabiających wino z winogron pozyskanych z upraw winorośli położonych w Polsce. W drugim czytaniu zostały zgłoszone poprawki jeszcze bardziej upraszczające procedurę uzyskiwania tego wpisu. Projekt wpłynął do Sejmu 2 października 2013 r. Pierwsze czytanie przeprowadzono 22 października 2013 r. w Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, a drugie 6 listopada 2013 r.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com