Pozostałe

IMG_8364.JPG 4 grudnia br. w Falentach k/Warszawy odbyło się XI Posiedzenie Krajowej Rady Izb Rolniczych IV kadencji. Wśród najważniejszych punktów statutowych obrad samorządu rolniczego znalazło się m.in. zatwierdzenie porozumień zawartych z instytucjami naukowo-badawczymi dotyczących  upowszechniania na obszarach wiejskich nowych technologii, innowacyjnych rozwiązań w zakresie produkcji rolnej, leśnej i przetwórstwa rolno-spożywczego oraz wymiany wiedzy i doświadczeń w tym zakresie, a także budżetu Krajowej Rady Izb Rolniczych na 2014 r.
 
 
Ponadto, Krajowa Rada Izb Rolniczych podjęła w sprawie upoważnienia Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych do podjęcia działań i dokonania wszelkich czynności prawnych w celu utworzenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, która zajęłaby się hodowlą zachowawczą pszczoły środkowoeuropejskiej. Na posiedzeniu Krajowa Rada Izb Rolniczych przyjęła również stanowisko w sprawie propozycji samorządu rolniczego do projektu Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Posiedzenie KRIR tradycyjnie już było również okazją do dyskusji z zaproszonymi gośćmi, wśród których znaleźli się Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Stanisław Kalemba, Przewodniczący Sejmowej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krzysztof Jurgiel, Zastępca Przewodniczącego  Sejmowej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi Jan Krzysztof Ardanowski, Prezes ARR Radosław Szatkowski, Prezes ARiMR Andrzej Gross, Zastępca Prezesa KRUS Janina Pszczółkowska, Dyrektor Biura Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Łukasz Porycki, Dyrektor Departamentu Działań Społecznych i Środowiskowych w ARiMR Franciszek Kadzik i Dyrektor Departamentu Płatności Bezpośrednich w ARiMR Reanata Mantur, Zastępca Dyrektora Departamentu działań Inwestycyjnych ARiMR Jerzy Bogdanowicz, Dyrektor Zespołu Gospodarowania Zasobem ANR Tomasz Ciodyk, Zastępca Dyrektora Zespołu Gospodarowania Zasobem ANR Anna Zając-Plezia  oraz Prezes Honorowy KRIR Józef Waligóra. Na posiedzenie KRIR zostali również zaproszeni Dyrektorzy wojewódzkich izb rolniczych.
 
 W odpowiedzi na wniosek Zarządu KRIR w sprawie opracowania i wprowadzenia procedury przypominającej udziałowcom o złożeniu  oświadczenia o niedokonaniu zbycia udziałów, Zarząd Stacji Hodowli i Unasieniania Zwierząt Sp. z o.o. w Bydgoszczy poinformował, iż mając na uwadze zapisy umowy kupna udziałów nakładające na kupującego obowiązek składania pisemnych oświadczeń w zakresie realizacji zobowiązań wynikających z umowy, podjął decyzję, że rok rocznie będzie przypominał swoim udziałowcom, rolnikom i pracownikom, o obowiązku złożenia oświadczenia o niedokonaniu lub dokonaniu zbycia lub obciążenia udziałów.

 

 
Biorąc to pod uwagę, z początkiem każdego nowego roku na stronie internetowej Spółki (www.shiuz.pl) zostaje zamieszczony komunikat przypominający wraz z gotowym do pobrania wzorem oświadczenia. Ponadto, do wszystkich udziałowców spółki są wysyłane za pośrednictwem Poczty Polskiej lub poczty elektronicznej przypomnienia o obowiązku złożenia oświadczenia wraz z gotowym do wypełnienia drukiem oświadczenia i podanym adresem, na który należy wysyłać wypełnione i podpisane oświadczenia. W styczniu 2013 r. wysłano łącznie 738 przypomnień, co odpowiada liczbie udziałowców, którzy kupili udziały w SHiUZ Bydgoszcz.

Wzorem lat ubiegłych również i w tym roku, w pierwszych dniach stycznia 2014 r. do wszystkich udziałowców Spółki zostaną wysłane przypomnienia o obowiązku złożenia oświadczenia w terminie do dnia 31.01.2014 r. wg stanu posiadanych udziałów na dzień 31.12.2013 r. wraz z gotowym do wypełnienia drukiem oświadczenia i wskazanym adresem, na który należy wysyłać wypełnione i podpisane oświadczenia. Stosowny komunikat przypominający wraz z drukiem oświadczenia do pobrania zostanie także zamieszczony na stronie internetowej Spółki – poinformował SHiUZ Sp. z o.o.
W Ministerstwie Gospodarki w dniu 2 grudnia br. odbyła się Gala Rankingu Dobra Firma 2013, podczas której Prezes Krajowej Rady Izb Rolniczych oraz Prezes Wielkopolskiej Izby Rolniczej Piotr Walkowski odebrali nagrodę specjalną - Sława Polski dla polskiej żywności za wyjątkowy wkład w rozwój polskiego eksportu przyznaną przez Ministerstwo Gospodarki i dziennik "Rzeczpospolita".
Relacja z Gali wręczenia nagród dostępna jest na stronach dziennika "Rzeczpospolita" - zapraszamy do obejrzenia! 
arimr_cd4870e10d.jpgZgodnie z unijnymi przepisami od 2 grudnia Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa rozpoczęła wypłatę dopłaty bezpośrednich za 2013 rok. Pierwszego dnia na konta bankowe 35 tys. rolników ARiMR przekazała 73,29 mln zł. Realizacja dopłat bezpośrednich za 2013 rok potrwa do 30 czerwca 2014 r. Wysokość stawek płatności bezpośrednich za 2013 rok została opublikowana w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Stanisława Kalemby. Na tej podstawie ARiMR mogła rozpocząć naliczanie rolnikom przysługujących im płatności.

 

 

Przyznawana za 2013 rok tzw. Jednolita Płatność Obszarowa (JPO) do hektara,  będzie wyższa o blisko 100 zł, od obowiązującej w zeszłym roku. Płatność ta przysługuje każdemu rolnikowi, który gospodaruje na co najmniej 1 hektarze gruntów, zgodnie z zasadami dobrej kultury rolnej. W Polsce jednolitą płatnością obszarową jest objętych ponad 14 milionów hektarów ziemi.

W Polsce wysokość stawek płatności za dany rok uzależniona jest od kursu euro do złotówki, który obowiązuje w  Europejskim Banku Centralnym na dzień 30 września. W tym roku kurs ten wynosił 4,2288 złotych za euro. Kursy przeliczeniowe obowiązują we wszystkich państwach członkowskich, w których oficjalną walutą nie jest euro. W tym roku przyjęty kurs przeliczeniowy jest wyższy o 0,125 zł niż w ubiegłym roku (wtedy wynosił 4,1038 zł za euro), czyli jest korzystniejszy dla rolników. Polska na dopłaty bezpośrednie za 2013 r. dysponuje kwotą  ok. 3,53 mld euro, tj. 14,91 mld złotych. 

Źródło: ARiMR

copa-cogeca_nowe.gifW sprawie zazieleniania głowy państw podczas posiedzenia Rady w lutym br. uzgodniły, że zazielenianie należy „wdrażać w sposób, który nie doprowadzi do wycofywania danych gruntów z produkcji oraz nieuzasadnionego spadku dochodów rolników”. Zazielenianie należy wdrożyć w sposób, który nie dokłada zbędnych obciążeń administracyjnych oraz jest prosty i jasny w stosowaniu dla rolnika. Jeśli chodzi o instrumenty równoważne, państwa członkowskie muszą zagwarantować możliwość korzystania z odpowiednich i właściwych instrumentów, których korzyści środowiskowe, które uwzględniają warunki panujące w danym kraju, można zmierzyć.
 
 
Nowe zasady nie powinny podlegać zmianom przez wystarczająco długi okres czasu (co najmniej do 2020 r.), co zagwarantuje rolnikom stabilność sytuacji. Wdrażanie środków zazieleniania za pośrednictwem aktów delegowanych nie powinno podważać ogólnych celów środowiskowych WPR, w szczególności nie powinno zniechęcać do stosowania instrumentów rolno-środowiskowo-klimatycznych ani podejmowania zobowiązań związanych z rolnictwem ekologicznym. Zasady dobrej kultury rolnej powinny obejmować utrzymanie w dobrym stanie gruntów przeznaczonych na zazielenianie.

Dywersyfikacja upraw

  • Wyliczając proporcje poszczególnych upraw należy uwzględnić korzyści środowiskowe wynikające z tej praktyki. Na przykład, uprawy mieszane i stosowanie wsiewek korzystnie wpływają na różnorodność biologiczną i łagodzenie zmian klimatu.
  • Należy uznać produkcję trawy pod wypas, na pasze lub na nasiona za różne rodzaje upraw. Dotyczy to również kukurydzy cukrowej, kukurydzy pastewnej i kukurydzy na nasiona, których uprawa wymaga stosowania różnych technik rolnych.
  • Bardzo ważne jest opracowanie zasad, zgodnie z którymi wystąpienie siły wyższej zwalnia rolników ze stosowania instrumentu zróżnicowania upraw, jeśli część upraw ulegnie zniszczeniu w wyniku niekorzystnych warunków meteorologicznych lub innych wydarzeń znajdujących się poza kontrolą rolnika.

Trwałe użytki zielone

  • Państwa członkowskie, które pragną wytyczyć dodatkowe obszary ważne dla środowiska, mogą to zrobić jedynie raz, do 31 lipca 2014 r.
  • Przy wyliczaniu stosunku trwałych użytków zielonych do powierzchni użytków rolnych, należy zagwarantować, że państwa członkowskie stosujące instrument trwałych użytków zielonych na szczeblu krajowym lub regionalnym nie będą musiały prowadzić dodatkowych, niekoniecznych, umotywowanych administracyjnie wyliczeń na szczeblu gospodarstwa.


Obszary proekologiczne

  • Zgodnie z wnioskami głów państw i rządów, wszelkie przepisy prowadzące do zniesienia produkcji rolnej na obszarach proekologicznych byłyby sprzeczne z porozumieniem politycznym, bez względu na to czy ograniczenia te będą jawne czy pośrednie. Państwa członkowskie powinny dysponować możliwością opracowania wymagań obejmujących praktyki rolne, przy uwzględnieniu lokalnych warunków agronomicznych i środowiskowych (np. gdy to konieczne, należy umożliwić kontrolę naruszeń).
  • Komisja powinna skonsultować się z państwami członkowskimi, w celu sprawdzenia czy dodatkowe kryteria kwalifikujące dany teren jako obszar proekologiczny, jak np. minimalna lub maksymalna wielkość rowów czy stawów, są praktyczne i uwzględniają sytuację gospodarstwa i lokalne warunki.
  • Jeśli to możliwe, rolnicy powinni dysponować możliwością grupowego tworzenia graniczących ze sobą obszarów proekologicznych, bez względu na ich lokalizację, jeśli stosowanie instrumentu obszarów proekologicznych na szczeblu regionalnym przynosi większe korzyści od utrzymania tego instrumentu na obszarach wytyczonych przez państwa członkowskie.
  • Zaproponowana konwersja i czynniki ważone stosowane do wyliczania całkowitej powierzchni obszarów proekologicznych nie do końca uwzględniają korzyści środowiskowe wynikające ze stosowania innych środków w stosunku do np. odłogowania. Tzn. jeśli są one zbyt niskie, zwłaszcza w przypadku międzyplonu i roślin wychwytujących azot, może to doprowadzić do sytuacji, w której rolnik będzie w stanie osiągnąć cele obszarów proekologicznych jedynie jeśli zaprzestanie produkcji na danym obszarze.

 

Instrumenty równoważne
 
  • Należy jak najbardziej uprościć zasadę braku podwójnego finansowania: wszystkie środki obejmujące zobowiązania rolno-środowiskowo-klimatyczne powinny zostać uznane za instrumenty równoważne zazielenianiu, bez względu na to, czy są oznaczone gwiazdką czy nie. Powinno traktować się je w ten sam sposób w kontekście podwójnego finansowania. Jedynie strata dochodów oraz dodatkowe koszty wykraczające poza instrumenty równoważne powinny cieszyć się finansowaniem ze strony instrumentów rolno-środowiskowo-klimatycznych.

Aktywny rolnik

  • Ze względu na wielce złożone prawne aspekty definicji aktywnego rolnika i różnice występujące między państwami członkowskimi, akty delegowane powinny przyznać państwom członkowskim pewną elastyczność, pozwalającą na wybranie najodpowiedniejszych kryteriów spośród dostępnych opcji.

Płatności na rzecz młodych rolników

  • Obawiamy się, że warunki umożliwiające osobie fizycznej uzyskanie płatności na rzecz młodych rolników nie pozwolą wielu młodym, powoli tworzącym gospodarstwa osobom na otrzymanie tej płatności.

Naliczanie kar za niestosowanie instrumentów zazieleniania

  • Opracowana przez Komisję metoda naliczania kar za niestosowanie instrumentów zazieleniania jest uciążliwa i może doprowadzić do znacznych cięć w płatnościach dla rolników, nawet za niewielkie przewinienia.

 
Stosowanie pomocy i wnioski o płatności

  • Należy utrzymać obecne zasady zawarte w Art. 75 rozporządzenia 1122/2009, t.j. „Jeśli rolnik nie był w  stanie wypełnić swych zobowiązań w wyniku siły wyższej lub okoliczności nadzwyczajnych” i zgłosi to organom właściwym, „zachowuje prawo do pomocy w odniesieniu do obszaru lub zwierząt kwalifikowalnych w momencie wystąpienia siły wyższej lub okoliczności nadzwyczajnych. Ponadto właściwych obniżek nie stosuje się, jeżeli niezgodność będąca następstwem siły wyższej lub okoliczności nadzwyczajnych dotyczy wzajemnej zgodności”.

Programy pomocy i środki wsparcia w sektorze produkcji zwierzęcej

  • Sposób wdrożenia na szczeblu krajowym aktualnych przepisów odnośnie wyliczania redukcji lub zniesienia dopłat na rzecz zwierząt gospodarskich, zarówno w kontekście zasad wzajemnej zgodności jak i kwalifikowalności zwierząt, okazał się wielce niesprawiedliwy w stosunku do rolników (np. identyfikacja i rejestracja zwierząt). Należy zająć się tym problemem w projekcie aktu delegowanego.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com