Aby skutecznie realizować postulat środowiska polskich rolników oraz organizacji rolniczych niezbędne jest monitorowanie procesu obrotu udziałami powyższych podmiotów. W związku z tym Minister Skarbu Państwa wprowadził do umów prywatyzacyjnych stosowne zabezpieczenia, w tym m.in. obowiązek 10-letniego składania przez uprawnionych, w formie oświadczenia, informacji o ilości posiadanych udziałów spółki oraz o udziałach zbytych lub obciążonych, wraz ze wskazaniem na czyją rzecz zostało dokonane zbycie lub obciążenie. Okres 10 lat uznano za wystarczający na zorganizowanie się wspólników spółek, w celu sprawowania skutecznej kontroli nad spółkami, Niewywiązanie się ze złożenia powyższego oświadczenia zostało zagrożone karą, która łącznie nie może przekroczyć ceny zakupu udziałów przez wspólnika.
Wprowadzenie do umów powyższych zabezpieczeń miało charakter wyłącznie prewencyjny, Resort zapewnił, że w interesie Ministra Skarbu Państwa nie leży nakładanie kar na udziałowców, którzy nabyli udziały od Skarbu Państwa, ale zapewnienie realizacji założeń i postanowień przywołanej wyżej Koncepcji, pozostającej w zgodzie z postulatami środowiska rolniczego, na rzecz którego prywatyzacja została przeprowadzona.
Minister Skarbu Państwa zauważył także zbytnią sanacyjność wprowadzonych rozwiązań i nieadekwatność kary w stosunku do przewinienia, jednakże ze względu na znaczne rozdrobnienie udziałów sprywatyzowanych spółek nie znajduje innej możliwości realizacji przyjętej Koncepcji. Świadomość konieczności złożenia rocznego oświadczenia o stanie posiadania udziałów powinna powstrzymywać udziałowców przed ewentualnymi, sprzecznymi z umową działaniami, polegającymi na odsprzedaży udziałów nieuprawnionym. Powyższy obowiązek zapewnia Skarbowi Państwa możliwość weryfikacji realizacji zobowiązań wynikających z umów prywatyzacyjnych i umożliwia podjęcie interwencji w przypadkach ewentualnych naruszeń. Bez zaproponowanych sankcji zapisy umów prywatyzacyjnych ograniczające obrót udziałami w okresie 10 lat od ich podpisania nie byłyby respektowane.
Należy zauważyć ze realizacja corocznego obowiązku składania oświadczenia dotyczącego ilości posiadanych udziałów nie musi generować po stronie udziałowców zbędnych kosztów. Kluczem do prawidłowego wykonania zobowiązań wynikających z umów prywatyzacyjnych, w tym terminowego przekazywania odpowiednich oświadczeń, jest właściwa współpraca Zarządów spółek z udziałowcami.
Przykładem jest tu WCHiRZ Sp. z o. o. w Tulcach, gdzie zostało zawartych 2697 umów sprzedaży udziałów na rzecz uprawnionych, a oświadczeń o posiadaniu udziałów nie złożyło bądź złożyło z opóźnieniem jedynie 5 wspólników 0,19% wszystkich nabywców udziałów). W przypadku tego podmiotu o najbardziej rozdrobnionej strukturze udziałowców spośród wszystkich sprywatyzowanych spółek inseminacyjnych, realizacja zobowiązań prywatyzacyjnych jest monitorowana przez Zarząd Spółki. Służby Spółki są w stałym kontakcie ze swoimi pracownikami i kontrahentami, będącymi jednocześnie udziałowcami.
Biorąc pod uwagę powyższe, Minister Skarbu Państwa poinformował, że sprawy braku złożenia oświadczenia lub złożenia po terminie będzie rozpatrywał w trybie indywidualnych wniosków udziałowców zgodnie z treścią art. 55 ustawy z dnia 27.08.2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 885 – tekst jednolity z późn. zm.).
W dniu 28 listopada 2013 r. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi zamieściło na stronie internetowej przygotowany przez Komisję Europejską projekt "Wniosku – Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie działań promocyjnych i informacyjnych dotyczących produktów rolnych COM(2013)812". Po konsultacji z wojewódzkimi izbami rolniczymi Zarząd KRIR przekazał opinię, w której stwierdza, że promocja artykułów rolno spożywczych na rynku krajowym, wewnętrznym rynku Unii Europejskiej oraz w krajach trzecich ma ogromne znaczenie dla rozwoju polskiego rolnictwa. Przedłożony projekt rozporządzenia regulującego promocję żywności cieszy ze względu na to, że Komisja Europejska docenia potrzebę promocji i proponuje zwiększenie budżetu przeznaczonego na promocję z 61,5 mln euro w 2013 roku do 200 mln do roku 2020.
Uważamy za korzystne ukierunkowanie działań promocyjnych na rynki i obszary objęte negocjacjami i umowami międzynarodowymi, opracowanie wspólnej strategii obejmującej promocję żywności z Unii Europejskiej, jako podmiotu międzynarodowego, przy jednoczesnym zachowaniu możliwości uwidoczniania znaków towarowych i kraju pochodzenia. Konieczne jest jednak zachowanie możliwości wpływu państw członkowskich na rodzaj i kierunek promowanych produktów, tak by zapewnić promocję produktów ważnych dla naszego kraju, zgodnych z krajową polityką rolną. Pełna treść opinii poniżej:
Opinia KRIR nt. finansowania promocji żywności ze środków UE
Ministerstwo Finansów przedstawiło do konsultacji społecznych projekt „ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw”. Zmiany w projektowanej ustawie wprowadzają kompleksowe uregulowania w przepisach dotyczących rozliczenia VAT-u od samochodów osobowych i innych pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Poszerzony został katalog aut podlegających pełnemu odliczeniu VAT. Są to zmiany korzystne - oczekiwane przez przedsiębiorców i wszystkich tych którzy prowadzą działalność gospodarczą, ale jednocześnie wymagają dopracowania rozwiązań przy "mieszanym" użytkowaniu samochodów.
3 stycznia KRIR przekazała do Ministerstwa Finansów uwagi samorządu rolniczego w tej sprawie - poniżej pełna treść opinii.
opinia KRIR podatek VAT od samochodów