Pozostałe

 Ministerstwo Rolnictwa i Rozowju Wsi rozpoczyna konsultacje publiczne II projektu Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020, w którym uzwgledniono część uwag zgłoszonych w trakcie dotychczasowych konsultacji oraz w ramach ex-ante.
 
 
 
 
 
Projekt uzupełniono także w części diagnostyczno – strategicznej. Zmodyfikowano i doprecyzowano opisy poszczególnych działań. Dodano także rozdziały dotyczące kwestii budżetowych oraz monitorowania i oceny.

Zapraszamy do przekazywania uwag do projektu PROW 2014 – 2020 w nieprzekraczalnym terminie do 10 lutego 2014 roku. Prosimy o przekazywanie uwag wyłącznie na wkrótce udostępnionym na stronach MRiRW FORMULARZU elektronicznym.

Po zakończeniu rozpoczynającego się etapu konsultacji projekt PROW 2014 – 2020 zostanie przedłożony do akceptacji Rady Ministrów, a następnie przekazany do uzgodnień z Komisją Europejską.

Dokument został opracowany na podstawie przepisów Unii Europejskiej, w szczególności Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 i projektów aktów wykonawczych KE.

Prace związane z przygotowaniem projektu PROW rozpoczęły się w 2012 r. W kwietniu 2013 r. rozpoczęto proces szerokich konsultacji publicznych obejmujący „Wstępny zarys Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020” oraz I projekt PROW 2014 – 2020.
 
Z projektem zapoznać można się na stronach resortu rolnictwa - zobacz!
 
Źródło: MRiRW
W dniu 20.01. w resorcie rolnictwa odbyło się tradycyjne, noworoczne spotkanie z Korpusem Dyplomatycznym do spraw rolnych, akredytowanym w Warszawie, w którym wziął udział Prezes KRIR Wiktor Szmuleiwcz. Minister Stanisław Kalemba witając przybyłych gości podkreśli, że miniony rok był dla Polski i polskiego rolnictwa dobrym czasem. – Na forum Unii Europejskiej został zawarty kompromis w sprawie perspektywy budżetowej na lata 2014-2020. Nowa Wspólna Polityka Rolna zapewni kontynuację i zachowanie dobrego tempa rozwoju polskiego oraz europejskiego rolnictwa i obszarów wiejskich – mówił polski minister, gospodarz wieczoru.
 
 
Stanisław Kalemba nawiązał również do odbywających się w Berlinie Targów Grüne Woche. Targi te pokazują sukces polskiej żywności. Szacujemy, że za rok 2013 w eksporcie artykułami rolno-spożywczymi osiągniemy wartość 19,5 mld euro. Przewidywany dodatni bilans handlowy w tej branży to wartość na poziomie 5,5 mld euro – powiedział minister i podziękował przedstawicielom wszystkich krajów za zainteresowanie polskimi produktami żywnościowymi.

Szef resortu rolnictwa podkreślił, że trzy czwarte eksportu polskich produktów rolno-spożywczych trafia do krajów Unii Europejskiej, jednak sukcesywnie zdobywane są nowe rynki w Ameryce i Azji.

Noworoczne spotkanie uświetnił występ zespołu ludowego „Łany”. Ponadto w tym roku goście mieli okazję skosztować specjałów kuchni wielkopolskiej. Wśród nich znalazły się między innymi potrawy z gęsiny, potrawy na bazie ziemniaków, a także regionalny produkt rodem z Poznania – rogal świętomarciński.
 
Źródło i zdjęcie: MRiRW

W całej Polsce, za pośrednictwem wojewódzkich izb rolniczych, trwa akcja zbierania podpisów pod obywatelskim projektem ustawy o zmianie ustawy o ochronie zwierząt, który ma przywrócić w Polsce możliwość uboju rytualnego.

Informacja o akcji ukazała się w magazynie "Agrobiznes" - zapraszamy do obejrzenia!

ijhars.jpgW III kwartale 2013 roku Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych przeprowadziła kontrole w zakresie jakości handlowej:przetworów z mięsa czerwonego (ze szczególnym uwzględnieniem wędzonek, pasztetów i konserw),przetworów rybnych (w tym ryb mrożonych i wędzonych), przetworów owocowych (w tym kompotów oraz przetworów owocowych w syropie i w zalewie),napojów spirytusowych (w tym przede wszystkim wódki),świeżych owoców i warzyw (w tym głównie jabłek, gruszek, truskawek, brzoskwiń i nektaryn oraz sałaty, pomidorów, papryki). Ponadto w zakresie znakowania kontrolą objęto takie artykuły jak: pieczywo, koncentraty spożywcze i lody.
 
 
Kontrole jakości handlowej pasteryzowanych przetworów owocowych w zalewie oraz znakowania lodów przeprowadzono po raz pierwszy.

Przeprowadzone kontrole miały na celu sprawdzenie, czy artykuły rolno-spożywcze spełniały wymagania w zakresie jakości handlowej określone w przepisach o jakości handlowej oraz dodatkowe wymagania dotyczące tych artykułów, jeżeli ich spełnienie zostało zadeklarowane przez producenta. W trakcie kontroli sprawdzono trzy podstawowe elementy jakości handlowej, tj. cechy organoleptyczne (m.in. wygląd, smak i zapach, barwę, konsystencję), parametry fizykochemiczne (m.in. zawartość ekstraktu ogólnego, masę netto po odcieku, zawartość soli) oraz znakowanie produktów żywnościowych.

Zakres kontroli

Kontrole przeprowadzono w 614 podmiotach, w tym u:

  • § 184 producentów przetworów z mięsa czerwonego,
  • § 147 producentów pieczywa,
  • § 132 podmiotów zajmujących się obrotem świeżymi owocami i warzywami,
  • § 41 producentów przetworów rybnych,
  • § 33 producentów lodów,
  • § 30 producentów przetworów owocowych,
  • § 29 producentów koncentratów spożywczych,
  • § 18 producentów napojów spirytusowych.

Kontrolą objęto w zakresie:

1. cech organoleptycznych - 603 partie produktów, w tym:

  •     428 partii przetworów z mięsa czerwonego,
  •     93 partie przetworów owocowych,
  •     82 partie przetworów rybnych;

2. parametrów fizykochemicznych - 603 partie produktów, w tym:

  •     388 partii przetworów z mięsa czerwonego,
  •     84 partie przetworów rybnych,
  •     93 partie przetworów owocowych,
  •     38 partii napojów spirytusowych;

3. znakowania - 2326 partii produktów, w tym:

  •     911 partii świeżych owoców i warzyw,
  •     466 partii przetworów z mięsa czerwonego,
  •     466 partii pieczywa,
  •     116 partii koncentratów spożywczych,
  •     111 partii lodów,
  •     100 partii przetworów rybnych,
  •     94 partie przetworów owocowych,
  •     62 partie napojów spirytusowych.

Ponadto w toku kontroli świeżych owoców i warzyw sprawdzono również ich jakość handlową w  zakresie pozostałych wymagań określonych w normach (tj. wymagań minimalnych, wymagań dotyczących dojrzałości, klasyfikacji, wielkości i prezentacji) oraz dokumentację towarzyszącą.

Wyniki kontroli


Jakość handlowa poszczególnych grup artykułów rolno-spożywczych kształtuje się następująco:

  • W przypadku przetworów z mięsa czerwonego i przetworów rybnych nie stwierdzono nieprawidłowości w zakresie cech organoleptycznych. Zakwestionowano natomiast 2,1% skontrolowanych w tym zakresie partii pasteryzowanych przetworów owocowych w zalewie. Stwierdzone nieprawidłowości dotyczyły niezgodnego z deklaracją wyglądu (tj. obecności przebarwień na owocach oraz owoców nieodszypułkowanych).
  • Mniejszy udział liczby partii o niezgodnych z deklaracją parametrach fizykochemicznych, stwierdzono w przypadku przetworów z mięsa czerwonego (o 8,6 p.p w porównaniu do wyników kontroli z I kwartału 2013 r.) i przetworów rybnych (o 0,1 p.p. w porównaniu do wyników kontroli z II kwartału 2013 r.). Stwierdzono natomiast wysoki odsetek nieprawidłowości w przypadku przetworów owocowych, tj. zakwestionowano niemal jedną trzecią partii poddanych kontroli.

Stwierdzone nieprawidłowości dotyczyły m.in.:

  • zaniżenia masy netto owoców po odcieknięciu oraz zawartości ekstraktu ogólnego niezgodnej z deklaracją producenta– w przypadku przetworów owocowych,
  • zawyżenia zawartości soli – w przypadku ryb wędzonych oraz zawyżonej zawartości glazury do 3,1 p.p. – w przypadku ryb mrożonych,
  • obecności niedeklarowanych składników (np. surowców pochodzenia zwierzęcego, azotanów i azotynów oraz fosforanów) oraz zawyżonej zawartości wody i tłuszczu w stosunku do deklaracji producenta – w przypadku przetworów z mięsa czerwonego.

W odniesieniu do napojów spirytusowych nie stwierdzono nieprawidłowości w przedmiotowym zakresie.

Wystąpienie nieprawidłowości w zakresie cech organoleptycznych i parametrów fizykochemicznych może świadczyć o błędach popełnionych podczas procesu technologicznego, w tym stosowaniu surowca o niskiej jakości lub nieprzestrzeganiu receptur.

Udział partii nieprawidłowo oznakowanych zmniejszył się w przypadku:

  •     koncentratów spożywczych - o 35,9 p.p. w porównaniu do wyników kontroli z I kwartału 2012 r.,
  •     przetworów rybnych - o 13,8 p.p. w porównaniu do wyników kontroli z II kwartału 2013 r.,
  •     przetworów z mięsa czerwonego - o 1,9 p.p. w porównaniu do wyników kontroli z I kwartału 2013 r.,
  •     napojów spirytusowych - o 1,5 p.p. w porównaniu do wyników kontroli z IV kwartału 2009 r.),
  •     pieczywa - o 1,0 p.p. w porównaniu do wyników kontroli z III kwartału 2012 r.

Stwierdzono natomiast wysoki odsetek nieprawidłowości w przypadku artykułów kontrolowanych po raz pierwszy, tj. zakwestionowano niemal jedną trzecią skontrolowanych partii przetworów owocowych oraz ponad jedną czwartą partii lodów poddanych kontroli.

Nieprawidłowości w zakresie znakowania

Charakterystyka środków spożywczych:


  • nazwa i rodzaj, m.in. podanie jedynie nazwy fantazyjnej (np. „chleb krojony”) uniemożliwiającej konsumentowi rozpoznanie rodzaju wyrobu czy stosowanie nazwy sugerującej inny niż w rzeczywistości skład produktu (np. „lody czekoladowe” dla wyrobu zawierającego jedynie aromat);
  • skład, m.in. brak w wykazie składników wszystkich surowców użytych do produkcji (w  tym składników alergennych) lub podanie w wykazie składników surowców, które nie były faktycznie stosowane, a także brak ilościowej zawartości składnika wymienionego w nazwie wyrobu i/lub istotnego dla scharakteryzowania produktu (np. „soi” w chlebie z soją, „mięsa” w przetworach mięsnych) lub podanie jego zawyżonej zawartości (np. deklaracja zawartości pestek słonecznika w chlebie mieszanym ze słonecznikiem na poziomie 30% zamiast 6%);
  • metody wytwarzania, m.in. użycie określeń typu „tradycyjny”, „domowy”, „wiejski”, „chłopski” przy braku dokumentów potwierdzających tradycyjne metody wytwarzania oraz przy stosowaniu gotowych półproduktów i substancji dodatkowych, a także nie podanie informacji odnośnie zastosowanego procesu produkcyjnego (np. obróbki termicznej);
  • pochodzenie, m.in. umieszczenie na opakowaniu informacji „Imported”, sugerującej, że wyrób jest importowany, podczas gdy faktycznie został wyprodukowany w Polsce.

Sugerowanie szczególnych właściwości m.in. przez umieszczenie na opakowaniach produktów, do których przepisy nie dopuszczają dodatku substancji konserwujących (np. przetworów owocowych w opakowaniach szklanych i puszkach) sformułowań typu „nie zawiera środków konserwujących”.

Nieprawidłowości dotyczące znakowania wynikają zarówno z nieznajomości przepisów, nieprawidłowej ich interpretacji, jak również z celowego działania producentów, którzy świadomie wprowadzają w błąd konsumenta poprzez zamieszczanie na opakowaniu nieprawdziwych informacji.

W odniesieniu do świeżych owoców i warzyw odnotowano spadek udziału partii zakwestionowanych w zakresie wymagań jakościowych (o 1,6 p.p.). Wzrósł natomiast odsetek partii z nieprawidłowościami w zakresie znakowania (o 2,5 p.p.). Kontrolowane partie kwestionowano najczęściej w związku z całkowitym brakiem oznakowania oraz brakiem informacji o kraju pochodzenia. W przypadku produktów objętych normami szczegółowymi kwestionowano ponadto brak informacji o klasie jakości oraz wielkości wprowadzanych do obrotu świeżych owoców i warzyw. Stwierdzane nieprawidłowości dotyczyły także umieszczania niepełnych informacji o produkcie w dokumentacji towarzyszącej.

Sankcje

W związku ze stwierdzonymi w trakcie kontroli nieprawidłowościami wojewódzcy inspektorzy JHARS:

wydali 142 decyzje administracyjne, w tym:

  • 92 decyzje nakładające kary pieniężne na łączną kwotę 143,4 tys. zł,
  • 37 decyzji nakazujących poddanie produktów zabiegom prawidłowego oznakowania,
  • 12 decyzji zakazujących wprowadzenia do obrotu artykułów rolno-spożywczych,
  • 1 decyzję nakazującą zniszczenie artykułu rolno-spożywczego o niewłaściwej jakości handlowej,
  • przekazali 249 zaleceń pokontrolnych,
  • nałożyli 200 grzywien w drodze mandatów karnych na łączną kwotę 42,3 tys. zł.

Źródło: IJHARS

europarlament.gifWojna handlowa to ostatnia rzecz, jakiej mogą chcieć strony zaangażowane w międzynarodowe interesy. Mimo, że uderza w biznes i negatywnie wpływa na gospodarkę, jest nie do uniknięcia, gdy zagrożone jest zdrowie konsumentów lub konkurencyjność. 21 stycznia komisja handlu międzynarodowego przedyskutuje regulacje, dzięki którym UE będzie wyposażona w lepsze środki antydumpingowe i antysubsydyjne. Co skłoniło Unię do ich wzmocnienia? Oto kilka najciekawszych konfliktów handlowych w historii Europy.
 
 
Zbyt tanie panele

W zeszłym roku Europa zadecydowała o nałożeniu środków antydumpingowych na sprowadzane z Chin panele solarne, sprzedawane po zaniżonej cenie. Chiny odpowiedziały groźbą wzrostu ceł na sprowadzane z Unii wina. W grudniu obie strony wypracowały konsensus, w ramach którego chińscy producenci paneli i ich podstawowych elementów, zgodzili się na ustalenie ceny minimalnej dla produktów przeznaczonych na rynek europejski.

Wojna o wołowinę

Niemal 20 lat toczył się inny europejski konflikt handlowy – tym razem z USA i Kanadą. Przyczyną była wołowina, w której znajdowały się hormony, mogące szkodzić zdrowiu konsumentów. Na blokadę napływu potencjalnie niebezpiecznego mięsa do Europy, nasi transatlantyccy partnerzy handlowi odpowiedzieli embargiem na sery, musztardę i czekoladę ze Starego Kontynentu (1999 r.!). Dopiero w 2012 r. udało się ostatecznie wypracować porozumienie i znieść blokadę, dzięki decyzji Parlamentu Europejskiego o zwiększeniu importu wolnej od hormonów wołowiny z USA i Kanady.

Nie dla kukurydzy GMO

Również w kwestii GMO, troska o zdrowie konsumentów była i jest zarzewiem sporów z USA. Europejczycy nie są przekonani do genetycznie modyfikowanej żywności, dając temu wyraz przeciągając decyzje o autoryzacji nowych gatunków w UE. Jeszcze w tym miesiącu, Parlament Europejski zablokował wprowadzenie do Europy jednej z odmian kukurydzy GMO, ze względu na obawy o jej wpływ na ekosystem (producent nie wykazał, że jest w pełni bezpieczna - red.).

Bananowy spór

Import bananów także był przyczyną poważnych zgrzytów ze Stanami Zjednoczonymi. Importowane przez UE owoce z dawnych kolonii w Afryce, na Karaibach oraz Pacyfiku, były wolne od cła, by pomóc tamtejszym gospodarkom wyjść na prostą. Z tym nie mogli pogodzić się eksporterzy z krajów Ameryki Łacińskiej, których produkty często sprzedawane były przez amerykańskie firmy. USA wniosła więc skargę do Światowej Organizacji Handlu (WTO) i nałożyła dodatkowe opłaty na sprowadzane z Europy sery i kaszmir. Po długich rozmowach, UE zgodziła się obniżyć koszty południowoamerykańskim producentom bananów, dając im szanse na zwiększenie eksportu.

Rosja naciska na kraje UE i Partnerstwo Wschodnie

W październiku 2013 r. posłowie potępili Rosję za próby nacisku handlowego na Litwę, sprawującą wówczas unijną prezydencję. Rosjanie nałożyli specjalne, dyskryminujące kontrole na wszystkie ciężarówki przewożące towar z Litwy oraz zagrozili embargiem na produkty mleczne, mięso i ryby. Niektórzy deputowani dopatrywali się w tych działaniach próby wykolejenia unijnej polityki zagranicznej i projektu nawiązania bliższych relacji z sąsiadami ze wschodu. Kilkukrotnie zdarzyło się również, że podobne formy nacisku Rosjanie wywierali na Mołdawii czy Ukrainie, by uniemożliwić im zbliżenie się do Wspólnoty.
 
Źródło: PE

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com