Produkcja Roślinna

ekologo nowe

Odpowiadając na uwagi zgłoszone przez samorząd rolniczy dotyczącego kwestii przestrzegania normy DKR 8 w ramach systemu warunkowości, przez rolników stosujących ekologiczne metody produkcji, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przekazało następujące wyjaśnienia.

W przyszłym okresie programowania Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 będzie obowiązywał nowy system warunkowości, który zastąpi obecnie obowiązującą zasadę wzajemnej zgodności oraz zazielenienie.

Warunkowość oznacza konieczność przestrzegania przez wszystkich beneficjentów płatności bezpośrednich norm dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska (normy DKR, z ang. GAEC) i wymogów podstawowych w zakresie zarządzania (wymogi SMR).

Jedną z norm w ramach warunkowości jest norma DKR 8, dotycząca obowiązku przeznaczenia przez rolników co najmniej 4% powierzchni gruntów ornych w gospodarstwie na obszary lub obiekty nieprodukcyjne, włączając w to grunty ugorowane.

Zwolnieni z obowiązku przeznaczenia minimalnego udziału powierzchni użytków rolnych na elementy lub obszary nieprodukcyjne są, zgodnie z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 (Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 z dnia 2 grudnia 2021 r. ustanawiające przepisy dotyczące wsparcia planów strategicznych sporządzanych przez państwa członkowskie w ramach wspólnej polityki rolnej (planów strategicznych WPR) i finansowanych z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) i z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 i (UE) nr 1307/2013 (Dz. Urz. UE L 435 z 06.12.2021, s. 1).), gospodarstwa:

  • w których więcej niż 75 % gruntów ornych: (i) jest wykorzystywanych do produkcji traw lub innych zielnych roślin pastewnych, (ii) jest ugorowanych, (iii) jest wykorzystywanych do uprawy roślin strączkowych lub (iv) jest objętych połączeniem tych zastosowań;
  • w których więcej niż 75 % kwalifikującej się powierzchni użytków rolnych: (i) jest trwałymi użytkami zielonymi, (ii) jest wykorzystywanych do produkcji traw lub innych zielnych roślin pastewnych lub do upraw rosnących pod wodą przez znaczącą część roku lub przez znaczącą część cyklu uprawowego, lub (iii) jest objętych połączeniem tych zastosowań;

lub

  • powierzchni gruntów ornych do 10 ha.

Jak wynika z powyższego, w świetle przepisów UE z obowiązku wypełniania powyższej normy nie są zwolnieni rolnicy gospodarujący w systemie rolnictwa ekologicznego chyba, że posiadają gospodarstwa spełniające powyższe warunki.

Tym samym obowiązek przeznaczenia co najmniej 4% powierzchni gruntów ornych w gospodarstwie na obszary lub obiekty nieprodukcyjne dotyczy w takim samym zakresie gospodarstw konwencjonalnych jak i ekologicznych. Jednocześnie gospodarstwa, w których prowadzona jest produkcja ekologiczna zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 2018/848, potwierdzona certyfikatem, w ramach przyszłej warunkowości, zgodnie z ww. przepisami UE, uznaje się za spełniające normę DKR 7 w zakresie zmianowania upraw lub innych praktyk mających na celu zachowanie potencjału gleby, w tym dywersyfikacji upraw.

Powyższe stanowi zmianę w stosunku do obecnego okresu programowania, w ramach którego płatność za zazielenienie w sposób automatyczny (bez konieczności realizacji wszystkich praktyk dywersyfikacji upraw, utrzymania obszarów EFA i utrzymania TUZ) otrzymują rolnicy prowadzący produkcję rolniczą zgodnie z zasadami rolnictwa ekologicznego - przepis ten ma zastosowanie jedynie do tej części obszaru gospodarstwa rolnego, na której jest prowadzona produkcja ekologiczna zgodnie z przepisami UE w tym zakresie.

pole4

Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych wystąpił 1 marca 2022 roku do Wicepremiera Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Henryka Kowalczyka o wystąpienie do Komisji Europejskiej z wnioskiem o umożliwienie przeznaczenia w ramach planowanej normy Minimalny udział 4% powierzchni gruntów ornych w gospodarstwie wykorzystywanych na obszary i obiekty nieprodukcyjne, włączając w to grunty ugorowane – gruntów pod uprawę roślin przeznaczonych na biomasę.

Zdaniem samorządu rolniczego w obecnej sytuacji kryzysu energetycznego i grożącego zerwania łańcuchów dostaw bardzo ważne jest zapewnienie własnych źródeł energii, zwłaszcza odnawialnej. W takiej sytuacji korzystne byłoby zaliczenie, jako spełnienie ww. warunku, uprawy roślin z przeznaczeniem na produkcję biopaliw. Chodzi o takie rośliny jak rzepak na olej przemysłowy, kukurydza, słonecznik i inne. Rośliny te nie byłyby wykorzystywane jako żywność, a więc warunek nieprodukcyjności byłby spełniony.

nawozy mineralne

W ślad za wystąpieniem z 14 lutego br. Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych wystąpił 1 marca 2022 r. do Komisarza ds. Rolnictwa Unii Europejskiej Janusza Wojciechowskiego informując, że na posiedzeniu w dniach 24-25 lutego br. COPA-COGECA poparła wniosek Polski o możliwość uruchomienia dopłat do zakupu nawozów popiera wniosek złożony przez Rząd Rzeczypospolitej Polskiej do Komisji Europejskiej o zgodę na wprowadzenie dopłat z budżetu krajowego do nawozów.

Z informacji uzyskanych przez samorząd rolniczy wynika, że w innych krajach Unii Europejskiej ceny nawozów nie wzrosły w tak drastyczny sposób jak w Polsce ze względu na to, że produkcja nawozów opiera się na innych źródłach energii, głównie energii elektrycznej oraz gazu pochodzącego ze Skandynawii.

Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych ponownie wystąpił o poparcie wniosku Rządu RP, aby jak najszybciej możliwe było wprowadzenie dopłaty do nawozów.

nawozy mineralne

Odpowiadając na wystąpienia Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych ze stycznia 2022 r. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przedstawiło następujące wyjaśnienia w sprawie sytuacji na rynku nawozów mineralnych.

Notowane od kilku miesięcy drastyczne wzrosty i wahania cen nawozów mineralnych bardzo niepokoją resort rolnictwa, bowiem niekorzystnie oddziaływają na możliwość prowadzenia racjonalnej gospodarki nawozowej. Sytuacja ta jest wyjątkowo trudna dla rolników.

ziemniaki

Zarząd Krajowej Rdy Izb Rolniczych przekazał 28 stycznia 2022 r. do resortu rolnictwa pozytywną opinię do przedstawionego do zaopiniowania projektu rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi zmieniającego rozporządzenie w sprawie stawek dotacji przedmiotowych dla różnych podmiotów wykonujących zadania na rzecz rolnictwa. Wprowadzane zmiany były oczekiwane przez rolników i wnioskowane przez samorząd rolniczy.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com