We wrześniu br. MRiRW skierowało do konsultacji społecznych projekt "ustawy o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych" oraz "ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia", ktory min. zwiększa zakres kompetencji IJHARS w zakresie kontroli producentów jaj. Zarząd KRIR odniósł się negatywnie do tego pomysłu, przekazując następującą opinię: "W odpowiedzi na pismo znak R-mdj-jt-022-2/2013(3186) z dnia 25.09.2013 r. dotyczące opinii do projektu "ustawy o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych" oraz "ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia" uprzejmie informuję, że Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych jest przeciwny obejmowaniu dodatkowych grup rolników kontrolami IHARS.
Wszyscy rolnicy zobowiązani są do spełniania norm wynikających z zasady wzajemnej zgodności i podlegają szczegółowym kontrolom, które powinny zapewnić, że żywność produkowana w gospodarstwie odpowiada wymaganym standardom. Wprowadzanie obowiązku rejestrowania gospodarstwa w dodatkowych instytucjach kontrolnych nałoży na rolnika niepotrzebne obowiązki administracyjne. Ponadto przyczyni się do zwiększania biurokracji w instytucjach otoczenia rolnictwa."
Ministerstwo nie uwzględniło tej opinii wyjaśniając, że obowiązek rejestracji w IJHARS dotyczy zaledwie 330 gospodarstw produkujących jaja, a objęcie ich kontrolami przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa konsumentrów.
Odpowiedź MRiRW na opinię KRIR dot. zmiany ustawy o ijhars
W związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego w sprawie niezgodności z Konstytucją RP zapisów ustawy o ochronie przyrody, dotyczących szkód powodowanych przez bobry Komisja Ustawodawcza Senatu RP przygotowała projekt zmiany tej ustawy i zwiekszenia zakresu odszkodowań paconych przez skarb państwa za szkody powodowane przez bobry. Wykorzystując tę nowelizację Zarząd KRIR przekazał opinię, w której zaproponowano rozszerzenie odpowiedzialności skarbu państwa na szkody powodowane przez inne gatunki zwierząt, w tym szczególnie żurawie, dzikie gęsi, borsuki oraz kruki, kormorany i wydry.
opinia KRIR w prawie projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody
Kwota jednorazowego |
Data obowiązywania wysokości jednorazowego odszkodowania za 1 proc. uszczerbku na zdrowiu |
65 | od 01.01.1992 |
100 | od 21.03.1995 |
130 | od. 01.01.1996 |
200 | od 01.07.1996 |
220 | od 01.04.1998 |
250 | od 02.09.1998 |
300 | od 01.04.1999 |
330 | od 01.10.2000 |
360 | od 05.04.2001 |
400 | od 25.10.2001 |
470 | od 14.06.2003 |
550 | od 09.09.2011 |
650 | od 27.07.2012 |
Tabela obrazuje, że przez 12 lat jednorazowe odszkodowanie powypadkowe pozostawało w Kasie na niezmienionym poziomie, wynosząc 470 zł za 1 proc. doznanego uszczerbku. Dla porównania, w systemie powszechnym jednorazowe odszkodowanie powypadkowe corocznie zależy - podając w uproszeniu - od kwoty przeciętnego wynagrodzenia; odpowiada 20 proc. tego wynagrodzenia. W 2013 r. jest to 704 zł za 1 proc. uszczerbku.
W KRUS przez ostatnie 10 lat niemal dwukrotnie zmniejszyła się liczba zgłaszanych wypadków przy pracy rolniczej oraz liczba przyznawanych odszkodowań. Znacząco zmalał udział wypadków ze skutkiem śmiertelnym. W 2003 r. na 52 556 zgłoszonych wypadków, w tym 211 śmiertelnych, wypłacono 31 666 jednorazowych odszkodowań. W ub.r. na 24 008 zgłoszonych zdarzeń, w tym 92 śmiertelne, przyznano 16 800 odszkodowań. Co znamienne, niemal dwukrotnie częściej poszkodowanymi w wypadkach byli mężczyźni, reprezentujący gównie dwie grupy wiekowe (50-59 lat; 22,8 proc. ogółu poszkodowanych, 40-49 lat i 21,6 proc. ogółu).
Analiza przyczyn i skutków wypadków prowadzona systematycznie w KRUS wskazuje na trwały spadek wypadków w gospodarstwach rolnych, w tym bardzo znaczące ograniczenie zdarzeń skutkujących wysokim uszczerbkiem. W 2012 r. w 63,9 proc. wypadków zakończonych przyznaniem jednorazowego odszkodowania orzeczony uszczerbek na zdrowiu nie przekraczał 5 proc. Natomiast udział wypadków z uszczerbkiem powyżej 60 proc. od kilku lat utrzymuje się na bardzo niskim poziomie (0,7-0,8%).
Charakteryzując skalę wypadków, trzeba też uwzględnić ich „geografię” i wskaźniki wypadkowości (liczbę wypadków zakończonych wypłatą jednorazowych odszkodowań na każdy 1 000 ubezpieczonych). W ub.r. wskaźnik ten wynosił 11. Jego różnicowanie w województwach jest spowodowane ich odmienną sytuacją ekonomiczną, inną specyfiką produkcji rolnej, regionalnymi uwarunkowaniami klimatycznymi i wieloma innymi istotnymi czynnikami. Z tych powodów w ub.r. wskaźnik wypadkowości – najmniejszy w województwach: opolskim, zachodniopomorskim czy śląskim, gdzie wyniósł 7, w podkarpackim, warmińsko-mazurskim osiągał wartość od 12 do ponad 15.
Źródło: KRUS