Pozostałe

krus.jpgUchwałą nr 9 Rady Ubezpieczenia Społecznego Rolników z 7 listopada 2013 r., miesięczna składka na ubezpieczenie wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie w I kwartale 2014 r. została ustalona w wysokości 42,00 zł za każdą osobę podlegająca temu ubezpieczeniu. Osoby objęte wymienionym ubezpieczeniem na wniosek w ograniczonym zakresie opłacają 1/3 pełnej składki, tj. 14 zł. Podstawowa miesięczna składka na ubezpieczenie emerytalno-rentowe (stanowiąca 10% emerytury podstawowej obowiązującej w ostatnim miesiącu poprzedniego kwartału) w I kwartale 2014 r. będzie wynosić 83 zł.
 
 
 
Osoby ubezpieczone w gospodarstwie rolnym o powierzchni od 50 ha przeliczeniowych użytków rolnych wzwyż opłacają dodatkową miesięczna składkę na ubezpieczenie emerytalno-rentowe, która w I kw. 2014 r. będzie wynosić:

  • 12% emerytury podstawowej, tj. 100,00 zł dla gospodarstw rolnych obejmujących obszar użytków rolnych do 100 ha przeliczeniowych
  • 24% emerytury podstawowej, tj. 199,00 zł dla gospodarstw rolnych obejmujących obszar użytków rolnych powyżej 100 ha przeliczeniowych do 150 ha przeliczeniowych
  • 36% emerytury podstawowej, tj. 299,00 zł dla gospodarstw rolnych obejmujących obszar użytków rolnych powyżej 150 ha przeliczeniowych do 300 ha przeliczeniowych
  • 48% emerytury podstawowej, tj. 399,00 zł dla gospodarstw rolnych obejmujących obszar użytków rolnych powyżej 300 ha przeliczeniowych.

Ustawowy termin uregulowania należnych składek za IV kwartał upływa 31 stycznia 2014 r.
 
Źródło: KRUS

jaja.jpgWe wrześniu br. MRiRW skierowało do konsultacji społecznych projekt "ustawy o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych" oraz "ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia", ktory min. zwiększa zakres kompetencji IJHARS w zakresie kontroli producentów jaj. Zarząd KRIR odniósł się negatywnie do tego pomysłu, przekazując następującą opinię: "W odpowiedzi na pismo znak R-mdj-jt-022-2/2013(3186) z dnia 25.09.2013 r. dotyczące opinii do projektu "ustawy o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych" oraz "ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia" uprzejmie informuję, że Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych jest przeciwny obejmowaniu dodatkowych grup rolników kontrolami IHARS.

 

Wszyscy rolnicy zobowiązani są do spełniania norm wynikających z zasady wzajemnej zgodności i podlegają szczegółowym kontrolom, które powinny zapewnić, że żywność produkowana w gospodarstwie odpowiada wymaganym standardom. Wprowadzanie obowiązku rejestrowania gospodarstwa w dodatkowych instytucjach kontrolnych nałoży na rolnika niepotrzebne obowiązki administracyjne. Ponadto przyczyni się do zwiększania biurokracji w instytucjach otoczenia rolnictwa."

Ministerstwo nie uwzględniło tej opinii wyjaśniając, że obowiązek rejestracji w IJHARS dotyczy zaledwie 330 gospodarstw produkujących jaja, a objęcie ich kontrolami przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa konsumentrów.

Odpowiedź MRiRW  na opinię KRIR dot. zmiany ustawy o ijhars

senatrp.jpgW związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego w sprawie niezgodności z Konstytucją RP zapisów ustawy o ochronie przyrody, dotyczących szkód powodowanych przez bobry Komisja Ustawodawcza Senatu RP przygotowała projekt zmiany tej ustawy i zwiekszenia zakresu odszkodowań paconych przez skarb państwa za szkody powodowane przez bobry. Wykorzystując tę nowelizację Zarząd KRIR przekazał opinię, w której zaproponowano rozszerzenie odpowiedzialności skarbu państwa na szkody powodowane przez inne gatunki zwierząt, w tym szczególnie żurawie, dzikie gęsi, borsuki oraz kruki, kormorany i wydry.

opinia KRIR w prawie projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody

traktor.jpgW związku z ogłoszeniem przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego komunikatu o wysokości przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w trzecim kwartale 2013 r., które wyniosło 3.651 zł 72 gr, Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego informuje, że od dnia 1 grudnia 2013 r. zmieniają się kwoty przychodu decydujące o zmniejszeniu lub zawieszeniu emerytur i rent. Wynoszą one: 70% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia 2.556 zł 20 gr (dot. emerytur, rent rolniczych z tytułu niezdolności do pracy oraz rent rodzinnych) oraz 130% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia 4.747 zł 30 gr (dot. emerytur/rent rolniczych z tytułu niezdolności do pracy oraz rent rodzinnych).
krus.jpgJak podaje KRUS, przez ostatnie 10 lat dwukrotnie zmalała liczba zgłaszanych do Kasy wypadków i liczba odszkodowań przyznanych z tego tytułu. Podczas gdy w 2003 r. na 52 556 wypadków, w tym 211 śmiertelnych, KRUS wypłacił 31 666 jednorazowych odszkodowań, w ub.r. na 24 008 zgłoszonych wypadków, w tym były 92 śmiertelne, przyznano w Kasie niespełna 16 800 odszkodowań. Rolnikom i domownikom objętym w KRUS ubezpieczeniem wypadkowym, chorobowym i macierzyńskim, którzy doznali stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu w wypadku przy pracy rolniczej lub rolniczej choroby zawodowej, a także członkom rodziny ubezpieczonego, który zmarł wskutek takiego zdarzenia, przysługuje jednorazowe odszkodowanie powypadkowe.
 
 
 
 
Przyznanie odszkodowania jest uwarunkowane przede wszystkim spełnieniem definicji wypadku w rozumieniu przepisów art. 11 ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników. Z odmową świadczenia musi się liczyć każdy, kto spowodował wypadek umyślnie, albo sam w znacznym stopniu przyczynił się do niego z powodu rażącego niedbalstwa lub innych okoliczności, wyszczególnionych w art. 10 przywołanej ustawy. Świadczenie powypadkowe przyznawane jest na wniosek osoby zainteresowanej. Indywidualny wymiar zasiłku powypadkowego odpowiada procentowemu uszczerbkowi na zdrowiu albo śmierci poszkodowanego w skutek wypadku przy pracy rolniczej lub rolniczej choroby zawodowej, ustalanemu w wewnętrznym postępowaniu orzeczniczym.

W KRUS zasiłek powypadkowy jest finansowany wyłącznie ze środków Funduszu Składkowego. Podmiot ten nie korzysta z gwarancji Skarbu Państwa. Podstawą funkcjonowania Funduszu Składkowego są bowiem składki od rolników, wymierzane im  na dwa odrębne rodzaje ubezpieczenia, w tym na samofinansujące się ubezpieczenie wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie.

Miesięczną składkę na to ubezpieczenie ustala - na jeden lub na kilka kolejnych kwartałów - Rada Ubezpieczenia Społecznego Rolników, a wymiar składki ogłasza Prezes Kasy w Dzienniku Urzędowym RP „Monitor Polski”.

Rada Rolników, korzystając ze swoich ustawowych uprawnień do sprawowania nadzoru nad stanem finansów Funduszu Składkowego, może również wnioskować do ministra właściwego do spraw rozwoju wsi i rolnictwa o podwyższenie wysokości jednorazowego odszkodowania powypadkowego. Ustawa o ubezpieczeniu społecznym rolników w art. 13 ust. 5 stanowi, że jeżeli nie określono wysokości jednorazowego odszkodowania w sposób, jak przedstawiony wyżej, wynosi ono 66 proc. emerytury podstawowej za każdy jeden procent orzeczonego stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu. Jak zmieniała się wysokość tego parametru, ilustruje zestawienie:
 

Kwota jednorazowego
odszkodowania
za 1 proc. uszczerbku /w zł

Data obowiązywania wysokości
jednorazowego odszkodowania
za 1 proc. uszczerbku na zdrowiu
 65  od 01.01.1992
100  od 21.03.1995
130  od. 01.01.1996
 200  od 01.07.1996
 220  od 01.04.1998
250  od 02.09.1998
 300  od 01.04.1999
 330  od 01.10.2000
 360  od 05.04.2001
 400  od 25.10.2001
 470  od 14.06.2003
 550  od 09.09.2011
 650  od 27.07.2012
 
 
 

Tabela obrazuje, że przez 12 lat jednorazowe odszkodowanie powypadkowe pozostawało w Kasie na niezmienionym poziomie, wynosząc 470 zł za 1 proc. doznanego uszczerbku. Dla porównania, w systemie powszechnym jednorazowe odszkodowanie powypadkowe corocznie zależy - podając w uproszeniu - od kwoty przeciętnego wynagrodzenia; odpowiada 20 proc. tego wynagrodzenia. W 2013 r. jest to 704 zł za 1 proc. uszczerbku.

W KRUS przez ostatnie 10 lat niemal dwukrotnie zmniejszyła się liczba zgłaszanych wypadków przy pracy rolniczej oraz liczba przyznawanych odszkodowań. Znacząco zmalał udział wypadków ze skutkiem śmiertelnym. W 2003 r. na 52 556 zgłoszonych wypadków, w tym 211 śmiertelnych, wypłacono 31 666 jednorazowych odszkodowań. W ub.r. na 24 008 zgłoszonych zdarzeń, w tym 92 śmiertelne, przyznano 16 800 odszkodowań. Co znamienne, niemal dwukrotnie częściej poszkodowanymi w wypadkach byli mężczyźni, reprezentujący gównie dwie grupy wiekowe (50-59 lat; 22,8 proc. ogółu poszkodowanych, 40-49 lat i 21,6 proc. ogółu).

Analiza przyczyn i skutków wypadków prowadzona systematycznie w KRUS wskazuje na trwały spadek wypadków w gospodarstwach rolnych, w tym bardzo znaczące ograniczenie zdarzeń skutkujących wysokim uszczerbkiem. W  2012 r. w 63,9 proc. wypadków zakończonych przyznaniem jednorazowego odszkodowania orzeczony uszczerbek na zdrowiu nie przekraczał 5 proc. Natomiast udział wypadków z uszczerbkiem powyżej 60 proc. od kilku lat utrzymuje się na bardzo niskim poziomie (0,7-0,8%).

Charakteryzując skalę wypadków, trzeba też uwzględnić ich „geografię” i wskaźniki wypadkowości (liczbę wypadków zakończonych wypłatą jednorazowych odszkodowań na każdy 1 000 ubezpieczonych). W ub.r. wskaźnik ten wynosił 11. Jego różnicowanie w województwach jest spowodowane ich odmienną sytuacją ekonomiczną, inną specyfiką produkcji rolnej, regionalnymi uwarunkowaniami klimatycznymi i wieloma innymi istotnymi czynnikami. Z tych powodów w ub.r. wskaźnik wypadkowości – najmniejszy w województwach: opolskim, zachodniopomorskim czy śląskim, gdzie wyniósł 7, w podkarpackim, warmińsko-mazurskim osiągał wartość od 12 do ponad 15.

Źródło: KRUS

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com