Pozostałe

dzik

Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych, podzielając zaniepokojenie rolników województwa lubelskiego, skutkami nadmiernej populacji dzików, rozprzestrzenianiem się choroby ASF oraz niezadowalającymi efektami odstrzału prowadzonego przez koła łowieckie, wystąpił w dniu 19 lipca 2016 r. pismem znak KRIR/MR/W/958/2016 do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi o wykonanie zarządzonego w lutym 2016 roku (Dz.U.2016.229 z dnia 2016.02.24), odstrzału sanitarnego dzików we wschodnich województwach Polski.

W odpowiedzi Ministerstwo Rolnictwa poinformowało, że odstrzał sanitarny dzików realizowany jest zgodnie z rozporządzeniem i bedzie prowadzony do osiągnięcia gęstości populacji dzików na poziomie 0,5 osobnika/km2, co ma na celu ograniczenie dalszego szerzenia się choroby, nie prowadzi jednak do całkowitej eliminacji tych zwierząt ze środowiska naturalnego, a jedynie do zmniejszenia  ich zagęszczenia na danym terenie.

Należy zauważyć, że odstrzał samiterny jest jednym ze środkó administracyjnych przewiidzianych w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz.U. z 2014 r. poz. 1539, z późn. zm.) do likwidowania chorób zakaźnyxh zwierząt, i nie jest elementem planowej gospodarki łowieckiej.

Kwestie związane z realizacją planów łowieckich, w tym również wypłata odszkodowań za szkody wyrządzone przez dzikie zwierzęta, w tym dziki jest uregulowana w ustawie z dnia 13 października 1995 r. Prawo łowieckie (Dz.U. z 2015 r. poz. 2168) oraz aktach wykobnawczych do tej ustawy. Ww. przepisy szczegółowo regulują również kto i na jakich zasadach może wykonywać polowania oraz określają jaki rodzaj broni i pocisków ma być do takich polowań użyty.

 

20-lecie grupoweW dniu 24 sierpnia 2016 r. w Parzniewie obchodzono Jubileusz 120-lecia powstania pierwszej na ziemiach polskich izby rolniczej oraz 20-lecia reaktywacji izb rolniczych, który Honorowym Patronatem objął Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Andrzej Duda. Uroczystość połączona była z otwarciem budynku szkoleniowo-biurowego dla rolników, w którym mieści się także siedziba Krajowej Rady Izb Rolniczych.

anrW związku z wnioskiem Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych z dnia 11 sierpnia br.  do Prezesa Agencji Nieruchomości Rolnych w sprawie regionalizacji kryteriów i zasad oceny ofert pisemnych w przetargach ograniczonych dla rolników indywidualnych na dzierżawę albo sprzedaż nieruchomości Zasobu WRSP - Prezes Agencji Nieruchomości Rolnych informuje:

"Zgodnie z art. 29 ust. 3 pkt 3 ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa, wprowadzonym ustawą z dnia 14.04.2016 r. o wstrzymaniu sprzedaży nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. poz. 585), kryteriami wyboru najkorzystniejszej oferty mogą być w szczególności:

  1. odległość gospodarstwa rolnego oferenta od zbywanej nieruchomości Zasobu,
  2. powierzchnia nieruchomości rolnych nabytych lub wydzierżawionych z Zasobu,
  3. intensywność produkcji zwierzęcej w gospodarstwie oferenta.

Przy czym należy zauważyć, że nie jest to katalog zamknięty. Opracowując „Zasady oceny kryteriów ofert pisemnych w przetargach ograniczonych do rolników indywidualnych na dzierżawę albo sprzedaż nieruchomości Zasobu WRSP", Agencja przyjęła, że obligatoryjnymi kryteriami wyboru najkorzystniejszej oferty będą kryteria wymienione w ustawie oraz kryterium „Młody rolnik" zaproponowane przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Kryterium to ma za zadanie przyśpieszenie zmian pokoleniowych na wsi oraz wspieranie młodych rolników rozpoczynających samodzielne prowadzenie gospodarstwa rolnego. Przyjęcie przez Agencję zakresów punktacji w przedziałach podanych w Zasadach, wiązało się z koniecznością nadania odpowiedniej wagi dla kryteriów ustawowych i kryterium wskazanego przez MRiRW.

Pragnę podkreślić, że w oparciu o Zasady, istnieje możliwość uwzględnienia przy ocenie ofert, zróżnicowania regionalnego poprzez określenie dodatkowego kryterium, dla którego sposób oceny może być ustalony dowolnie, w granicach punktacji określonej w Zasadach. Kryterium takie może być wprowadzone w uzgodnieniu z radą terenową działającą przy oddziale terenowym Agencji.

Ponadto wprowadzono do oceny punktowej wybranych kryteriów, czynnik zróżnicowania struktury agrarnej, tj. wielkość średniej powierzchni gruntów rolnych w gospodarstwie rolnym w danym województwie (według danych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w roku poprzednim). W kryterium „Powierzchnia nieruchomości rolnych nabytych lub wydzierżawionych z Zasobu" przyznawane są punkty dla oferty, z której wynika, że powierzchnia gruntów w gospodarstwie oferenta, pochodzących z Zasobu jest mniejsza niż 3-krotność średniej powierzchni gospodarstwa rolnego w danym województwie, np. dla woj. zachodniopomorskiego (wg danych na 2015 r.) wynosi 90 ha, a dla woj. lubuskiego wynosi 62,82 ha. Podobnie sytuacja przedstawia się w proponowanym fakultatywnym kryterium „Powierzchnia użytków rolnych w gospodarstwie rodzinnym rolnika", w którym powierzchnia preferowana (Pp) wynosi również 3-krotność średniej powierzchni gospodarstwa rolnego w danym województwie, przy czym dla województw, w których średnia ta jest niższa niż 10 ha przyjmuje się Pp w wysokości 3x10 ha = 30 ha.

Jednocześnie informuję, że Agencja będzie monitorowała przebieg i skuteczność przetargów ofertowych oraz analizowała opinie środowisk rolniczych i w przyszłości, po przeprowadzeniu szerszych konsultacji społecznych, dokona ewentualnych zmian w tym zakresie."

rolnictwo22 sierpnia 2016 r. Zarząd KRIR przekazał uwagi do nowej wersji projektu ustawy o funduszach ochrony przychodów rolniczych. Zdaniem KRIR przedstawiony projekt, którego celem jest stworzenie mechanizmu zabezpieczającego przynajmniej w części roszczenia rolników względem niewypłacalnych podmiotów skupujących, wydaje się co do zasady słuszny, nie mniej jednak w obecnej sytuacji kryzysowej na wielu rynkach rolnych samorząd rolniczy jest przeciwny nakładaniu dodatkowych obciążeń finansowych na rolników. Należy bezwzględnie, w przypadku zamysłu utworzenia przez ustawodawcę takich funduszy, obciążyć również kosztami ich funkcjonowania nie tylko rolników, ale i przetwórców.

dzik2W związku z przyjęciem przez Parlament RP 22 czerwca 2016 r. nowelizacji ustawy Prawo Łowieckie (Dz.U. 2016 poz. 1082), która wprowadziła wiele zmian dotyczących systemu szacowania i wypłaty odszkodowań za szkody powodowane przez dziką zwierzynę Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych zamierza zorganizować we wrześniu br. spotkanie z przedstawicielami kluczowych resortów w celu omówienia nadchodzących zmian. Znowelizowana ustawa zawiera również zapisy zobowiązujące izby rolnicze do prowadzenia list rzeczoznawców, stanowiących instancję odwoławczą w sprawie szacowania szkód. Powyższe zmiany wymagają uszczegółowienia w postaci rozporządzeń, do których wydania upoważniony jest Minister Środowiska w porozumieniu z Ministrem Rolnictwa i Rozwoju Wsi. W związku z powyższym Zarząd KRIR wystąpił 18 sierpnia 2016 r. do Ministra Środowiska i do Ministra Rolnictwa, zapraszając do udziału w spotkaniu z samorządem rolniczym.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com