Pozostałe

 

imagesW związku z zamieszczeniem na stronie internetowej Ministerstwa Środowiska projektu Kodeksu przeciwdziałania uciążliwości zapachowej Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych przekazał pismem z dnia 26 sierpnia 2016 r. Ministrowi Środowiska  następującą opinię w tej sprawie:

W przedstawionym projekcie Kodeksu rozdział V.3. Rolnictwo odnosi się bezpośrednio do zapachów powstających w związku z prowadzeniem produkcji rolniczej.

Zdaniem samorządu rolniczego Rozdział ten powinien być przygotowany przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Obowiązki rolników w zakresie gospodarowania zgodnego z wymogami ochrony środowiska zawarte są w Kodeksie Dobrych Praktyk, który rolnicy znają od wielu lat i przestrzegają go. Nakładanie na rolników dodatkowych obowiązków wiąże się z ponoszeniem kosztów dostosowania gospodarstwa. Należy przewidzieć środki finansowe na odpowiednie inwestycje dostosowawcze w rządowych programach jak np. PROW. Ponadto trzeba przewidzieć czas na przeprowadzenie tych działań.

Uważamy, że rolnictwo w Polsce generalnie nie stwarza problemów w zakresie uciążliwości zapachowej, ponieważ nie ma zbyt wielu ferm wielkogabarytowych, które wytwarzałyby odory, stanowiące problem dla mieszkańców. W związku z drastycznym spadkiem pogłowia trzody chlewnej takie zagrożenie nie jest przewidywane.

Ponadto należałoby wziąć pod uwagę, że specyfika środowiska wiejskiego wiąże się z obecnością zwierząt, które nie stanowią zagrożenia dla środowiska a raczej są nieodłącznym elementem wsi.

dzik

Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych, podzielając zaniepokojenie rolników województwa lubelskiego, skutkami nadmiernej populacji dzików, rozprzestrzenianiem się choroby ASF oraz niezadowalającymi efektami odstrzału prowadzonego przez koła łowieckie, wystąpił w dniu 19 lipca 2016 r. pismem znak KRIR/MR/W/958/2016 do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi o wykonanie zarządzonego w lutym 2016 roku (Dz.U.2016.229 z dnia 2016.02.24), odstrzału sanitarnego dzików we wschodnich województwach Polski.

W odpowiedzi Ministerstwo Rolnictwa poinformowało, że odstrzał sanitarny dzików realizowany jest zgodnie z rozporządzeniem i bedzie prowadzony do osiągnięcia gęstości populacji dzików na poziomie 0,5 osobnika/km2, co ma na celu ograniczenie dalszego szerzenia się choroby, nie prowadzi jednak do całkowitej eliminacji tych zwierząt ze środowiska naturalnego, a jedynie do zmniejszenia  ich zagęszczenia na danym terenie.

Należy zauważyć, że odstrzał samiterny jest jednym ze środkó administracyjnych przewiidzianych w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz.U. z 2014 r. poz. 1539, z późn. zm.) do likwidowania chorób zakaźnyxh zwierząt, i nie jest elementem planowej gospodarki łowieckiej.

Kwestie związane z realizacją planów łowieckich, w tym również wypłata odszkodowań za szkody wyrządzone przez dzikie zwierzęta, w tym dziki jest uregulowana w ustawie z dnia 13 października 1995 r. Prawo łowieckie (Dz.U. z 2015 r. poz. 2168) oraz aktach wykobnawczych do tej ustawy. Ww. przepisy szczegółowo regulują również kto i na jakich zasadach może wykonywać polowania oraz określają jaki rodzaj broni i pocisków ma być do takich polowań użyty.

 

20-lecie grupoweW dniu 24 sierpnia 2016 r. w Parzniewie obchodzono Jubileusz 120-lecia powstania pierwszej na ziemiach polskich izby rolniczej oraz 20-lecia reaktywacji izb rolniczych, który Honorowym Patronatem objął Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Andrzej Duda. Uroczystość połączona była z otwarciem budynku szkoleniowo-biurowego dla rolników, w którym mieści się także siedziba Krajowej Rady Izb Rolniczych.

anrW związku z wnioskiem Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych z dnia 11 sierpnia br.  do Prezesa Agencji Nieruchomości Rolnych w sprawie regionalizacji kryteriów i zasad oceny ofert pisemnych w przetargach ograniczonych dla rolników indywidualnych na dzierżawę albo sprzedaż nieruchomości Zasobu WRSP - Prezes Agencji Nieruchomości Rolnych informuje:

"Zgodnie z art. 29 ust. 3 pkt 3 ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa, wprowadzonym ustawą z dnia 14.04.2016 r. o wstrzymaniu sprzedaży nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. poz. 585), kryteriami wyboru najkorzystniejszej oferty mogą być w szczególności:

  1. odległość gospodarstwa rolnego oferenta od zbywanej nieruchomości Zasobu,
  2. powierzchnia nieruchomości rolnych nabytych lub wydzierżawionych z Zasobu,
  3. intensywność produkcji zwierzęcej w gospodarstwie oferenta.

Przy czym należy zauważyć, że nie jest to katalog zamknięty. Opracowując „Zasady oceny kryteriów ofert pisemnych w przetargach ograniczonych do rolników indywidualnych na dzierżawę albo sprzedaż nieruchomości Zasobu WRSP", Agencja przyjęła, że obligatoryjnymi kryteriami wyboru najkorzystniejszej oferty będą kryteria wymienione w ustawie oraz kryterium „Młody rolnik" zaproponowane przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Kryterium to ma za zadanie przyśpieszenie zmian pokoleniowych na wsi oraz wspieranie młodych rolników rozpoczynających samodzielne prowadzenie gospodarstwa rolnego. Przyjęcie przez Agencję zakresów punktacji w przedziałach podanych w Zasadach, wiązało się z koniecznością nadania odpowiedniej wagi dla kryteriów ustawowych i kryterium wskazanego przez MRiRW.

Pragnę podkreślić, że w oparciu o Zasady, istnieje możliwość uwzględnienia przy ocenie ofert, zróżnicowania regionalnego poprzez określenie dodatkowego kryterium, dla którego sposób oceny może być ustalony dowolnie, w granicach punktacji określonej w Zasadach. Kryterium takie może być wprowadzone w uzgodnieniu z radą terenową działającą przy oddziale terenowym Agencji.

Ponadto wprowadzono do oceny punktowej wybranych kryteriów, czynnik zróżnicowania struktury agrarnej, tj. wielkość średniej powierzchni gruntów rolnych w gospodarstwie rolnym w danym województwie (według danych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w roku poprzednim). W kryterium „Powierzchnia nieruchomości rolnych nabytych lub wydzierżawionych z Zasobu" przyznawane są punkty dla oferty, z której wynika, że powierzchnia gruntów w gospodarstwie oferenta, pochodzących z Zasobu jest mniejsza niż 3-krotność średniej powierzchni gospodarstwa rolnego w danym województwie, np. dla woj. zachodniopomorskiego (wg danych na 2015 r.) wynosi 90 ha, a dla woj. lubuskiego wynosi 62,82 ha. Podobnie sytuacja przedstawia się w proponowanym fakultatywnym kryterium „Powierzchnia użytków rolnych w gospodarstwie rodzinnym rolnika", w którym powierzchnia preferowana (Pp) wynosi również 3-krotność średniej powierzchni gospodarstwa rolnego w danym województwie, przy czym dla województw, w których średnia ta jest niższa niż 10 ha przyjmuje się Pp w wysokości 3x10 ha = 30 ha.

Jednocześnie informuję, że Agencja będzie monitorowała przebieg i skuteczność przetargów ofertowych oraz analizowała opinie środowisk rolniczych i w przyszłości, po przeprowadzeniu szerszych konsultacji społecznych, dokona ewentualnych zmian w tym zakresie."

rolnictwo22 sierpnia 2016 r. Zarząd KRIR przekazał uwagi do nowej wersji projektu ustawy o funduszach ochrony przychodów rolniczych. Zdaniem KRIR przedstawiony projekt, którego celem jest stworzenie mechanizmu zabezpieczającego przynajmniej w części roszczenia rolników względem niewypłacalnych podmiotów skupujących, wydaje się co do zasady słuszny, nie mniej jednak w obecnej sytuacji kryzysowej na wielu rynkach rolnych samorząd rolniczy jest przeciwny nakładaniu dodatkowych obciążeń finansowych na rolników. Należy bezwzględnie, w przypadku zamysłu utworzenia przez ustawodawcę takich funduszy, obciążyć również kosztami ich funkcjonowania nie tylko rolników, ale i przetwórców.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com