Pozostałe

ANR-Nowe-zasady-obrotu-ziemia-rolna-serwisAgencja Nieruchomości Rolnych uruchomiła specjalny serwis internetowy poświęcony nowym przepisom regulującym obrót nieruchomościami rolnymi. Serwis ten w przystępnej formie prezentuje zapisy nowej u ustawy o wstrzymaniu sprzedaży nieruchomości zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych ustaw z 31 marca 2016 r. Zamieszczony na stronie formularz umożliwia zadawanie szczegółowych pytań, na które będą odpowiadać pracownicy merytoryczni ANR. Udostępniona została także możliwość ściągnięcia bezpośrednio ze strony aktów prawnych.

arimr cd4870e10dARiMR przypomina, że rolnicy mają możliwość korzystania z wielu programów pomocy finansowej udzielanej przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, jak również inne instytucje. Część z tych programów realizowana jest jako pomoc de minimis w rolnictwie. Jest to wsparcie państwa udzielane producentom rolnym, które nie wymaga notyfikacji Komisji Europejskiej. Wynika to z tego, że jest to pomoc o niewielkiej wartości, która nie powoduje naruszenia konkurencji na rynku.

Rolnicy chętnie korzystają z takiego wsparcia, dlatego też warto przypomnieć limity obowiązujące w pomocy de minimis, ponieważ ich przekroczenie spowoduje, że otrzymane wsparcie będzie trzeba zwrócić. 

W sektorze produkcji rolnej pomoc de minimis udzielana jest na podstawie rozporządzenia Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 352 z dnia 24.12.2013, str. 9). Wielkość pomocy, jaka może zostać przyznana jednemu producentowi rolnemu, to 15 000 euro w okresie trzech lat, tj. w bieżącym roku podatkowym i w ciągu poprzedzających go 2 lat podatkowych, z uwzględnieniem kwot pomocy de minimis w rolnictwie ze wszystkich tytułów. Jednocześnie należy mieć na uwadze, że producenta rolnego prowadzącego działalność również w innych sektorach gospodarki obowiązują dodatkowe limity pomocy w okresie 3 lat, tj.:

  • 30 000 EUR - jeżeli poza rolnictwem prowadzi działalność w rybołówstwie,
  • 200 000 EUR - jeżeli poza rolnictwem i rybołówstwem jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność w innych sektorach.
  • dopłaty do oprocentowania kredytów na zakup ziemi,
  • dopłaty do oprocentowania kredytów "klęskowych",
  • jednorazowej pomocy finansowej dla rolników, którzy w 2014 roku byli producentami owoców porzeczki czarnej lub owoców wiśni,
  • jednorazowej pomocy finansowej dla rolników, którzy w 2014 roku byli producentami cebuli, kapusty lub jabłek,
  • jednorazowej pomocy finansowej dla rolników, którzy w 2014 roku ponieśli szkody w uprawach rolnych wyrządzonych przez dziki,
  • jednorazowej pomocy finansowej dla rolników, którzy w 2015 roku byli producentami owoców porzeczki czarnej,
  • jednorazowej pomocy finansowej dla podatników podatku rolnego, którzy w 2015 r. prowadzili chów i hodowlę ryb słodkowodnych w stawach rybnych położonych na obszarze gmin, w których wystąpiła susza,
  • jednorazowej pomocy finansowej dla producentów rolnych prowadzących w 2015 r. gospodarstwo, w którym utrzymywane są zwierzęta z gatunku świnia,
  • umorzenia w całości lub części wierzytelności,
  • dopłaty do materiału siewnego (Agencja Rynku Rolnego),
  • ulgi w opłacie składek na ubezpieczenia społeczne (Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego),
  • ulgi w spłacie czynszu dzierżawnego (Agencja Nieruchomości Rolnych),
  • ulg podatkowych (ograny podatkowe, jednostki samorządu terytorialnego).

W ciągu ostatnich trzech lat producenci rolni mogli otrzymać od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa pomoc de minimis m.in. w formie:

oraz od innych instytucji m.in. w formie:

Rolnik, który chce skorzystać z pomocy de minimis, musi dołączyć do wniosku informacje, o tym czy w roku bieżącym oraz w ciągu dwóch lat go poprzedzających, otrzymał takie wsparcie z jakiegokolwiek tytułów. Informacje te są niezwykle istotne, ponieważ służą prawidłowemu ustalaniu wysokości pomocy możliwej do przyznania w danym momencie. Brak przekazania rzetelnej informacji w tym zakresie może prowadzić do przekroczenia wysokości pomocy ponad określony limit, a w takim przypadku wiąże się to z koniecznością zwrotu otrzymanej pomocy. Jak zatem uniknąć takiej sytuacji? Otóż, każda instytucja, która przyznaje wsparcie w formule de minimis, ma obowiązek wystawienia zaświadczenia o udzielonej pomocy i przekazania go beneficjentowi. W dokumencie tym zawarte są informacje niezbędne do obliczenia dostępnego dla rolnika limitu środków. W przypadku braku takiego zaświadczenia, np. w wyniku zagubienia, lub w przypadku, gdy rolnik nie jest pewien czy uzyskana pomoc była pomocą de minimis, osoby zainteresowane skorzystaniem ze wsparcia realizowanego w formule de minimis mogą zgłaszać się do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w celu uzyskania informacji o pomocy otrzymanej od ARiMR w ostatnim czasie. Zapytania do Centrali ARiMR można przesłać pocztą lub drogą mailową.

traktor2W dniu 28 czerwca 2016 r. został skierowany do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych opracowany przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi projekt rozporządzenia w sprawie sposobu ustalania wysokości czynszu dzierżawnego w umowach dzierżawy nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa. Ze względu na specyfikę produkcji rolnej (cykliczność produkcji, zależność od pór roku, jakość gleby, uwarunkowania klimatyczne itp.) treść stosunku dzierżawy nieruchomości rolnych wymaga szczególnego uregulowania. Jednym z istotnych elementów treści stosunku dzierżawy jest wysokość czynszu. Dotyczy to także czynszu dzierżawnego nieruchomości wchodzących w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa.

tpz2W dniu 27 czerwca 2016 r. MRiRW poinformowało, że Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie wykonuje analizy rynku nawozów mineralnych, w tym nawozów wapniowych i wapniowo - magnezowych oraz cen nawozów w poszczególnych województwach.

Powyższe informacje dostępne są na stronie internetowej Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie - przejdź na stronę >>>

pieniadze30 czerwca 2016 r. Zarząd KRIR przekazał uwagi samorządu rolniczego do projektu ustawy o Funduszu Ochrony Dochodów Rolniczych. Pomimo, że idea utworzenia Funduszu Ochrony Dochodów Rolniczych jest zasadna, to jednak samorząd rolniczy w obecnym kryzysie na wielu rynkach rolnych jest przeciwny nakładaniu na wszystkich rolników dodatkowych obciążeń finansowych – w tym przypadku w postaci składek odprowadzanych na Fundusz Ochrony Dochodów Rolniczych. Projekt ustawy jest kontynuacją prac nad projektem ustawy o utworzeniu Funduszu Wzajemnej Pomocy w Stabilizacji Dochodów Rolniczych aczkolwiek zawiera podstawowy przepis o który wnioskowały izby rolnicze tj. dochodami Funduszu są także dotacje z budżetu państwa stanowiące 65% rekompensat wypłaconych rolnikom oraz 65% kosztów Agencji Rynku Rolnego, także to że rekompensaty przysługiwałyby tylko takiemu producentowi, który zbywa produkty rolne na podstawie co najmniej 3-letnich umów kontraktacyjnych.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com