Pozostałe

pole4Realizując wniosek zgłoszony podczas IV Posiedzenia Krajowej Rady Izb Rolniczych V Kadencji, które miało miejsce 10 maja 2016 r. Zarząd KRIR wystąpił do Ministra Finansów dnia 8 czerwca 2016 r. pismem znak KRIR/AP/W/758/2016 w sprawie wprowadzenia zmian w art. 12 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. 2016 poz 617). Wniosek dotyczył wprowadzenia zwolnienia z podatku rolnego gruntów objętych w trwałe zagospodarowanie na podstawie umowy dzierżawy od osoby fizycznej.

W odpowiedzi Ministerstwo Finansów informuje:

'Zwolnienie przewidziane w art.12 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku rolnym, dotyczy gruntów przeznaczonych na utworzenie nowego gospodarstwa rolnego lub powiększenie już istniejącego do powierzchni nieprzekraczającej 100 ha;

  • będących przedmiotem prawa własności lub prawa własności lub prawa użytkowania wieczystego nabyte w drodze umowy o sprzedaży,
  • będących przedmiotem umowy o oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste,
  • wchodzących w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, objęte w trwałe zagospodarowanie.

Za trwałe zagospodarowanie, w rozumieniu przepisu uważa się objęcie gruntów będących własnością państwową w dzierżawę lub użytkowanie na okres nie krótszy niż 10 lat. Zawarcie umowy dzierżawy gruntów, uprawnia więc do zwolnienia tylko w przypadku, gdy przedmiotem tej umowy są grunty wchodzące w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa (Agencji Nieruchomości Rolnych).

Celem powyższego zwolnienia jest tworzenie gospodarstw rolnych lub poprawa ich struktury. W przypadku dzierżawy gruntów rolnych między osobami fizycznymi cel ten nie jest realizowany. Nie następuje bowiem w wyniku takiej umowy utworzenie ani powiększenie gospodarstwa, ponieważ dzierżawca nie przestaje być posiadaczem gospodarstwa rolnego i podatnikiem podatku rolnego od wydzierżawionych gruntów, a wydzierżawiający nie tworzy i nie powiększa swojego gospodarstwa rolnego o te grunty (z wyjątkiem dzierżawy zgodnie z przepisami o ubezpieczeniu społecznym rolników lub dotyczącymi uzyskiwania rent strukturalnych).

Z powyższych względów nowelizacja art. 12 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku rolnym polegająca na objęciu zwolnieniem gruntów rolnych dzierżawionych od osób fizycznych nie może być zrealizowana."

jabkaW związku z pismem Zarządu KRIR z dnia 18 lipca 2016 r. w sprawie umożliwienia rolnikom, którzy posiadają protokół oszacowania zakresu i wysokości szkód w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej spowodowanych niekorzystnymi zjawiskami atmosferycznymi sporządzony w 2014 r. i nie otrzymali pomocy ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, ubiegania się o przyznanie pomocy w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w odtwarzanie gruntów rolnych i przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (PROW 2014-2020), Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi informuje co następuje.

 

"W ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 rolnicy, których gospodarstwa ucierpiały w wyniku wystąpienia niekorzystnych zjawisk atmosferycznych, mogli ubiegać się o wsparcie na przywrócenie potencjału produkcji rolnej w ramach działania 126 „Przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku wystąpienia klęsk żywiołowych oraz wprowadzenie odpowiednich działań zapobiegawczych".

 

Nabory wniosków w ramach ww. działania uruchamiane były siedmiokrotnie, poczynając od roku 2010. Rolnicy, którzy ponieśli straty w 2014 r. mogli ubiegać się o przyznanie pomocy w naborze wniosków, który trwał od dnia 14 listopada do dnia 19 grudnia 2014 r. Pierwotnie, na przyznanie pomocy przeznaczono środki w wysokości 100 mln euro. W kolejnych latach stopniowo podwyższano limit środków dostępnych na to działanie. Ostatniej realokacji dokonano w 2014 r., zwiększając tym samym budżet działania do wysokości 194,5 min euro.

 

Na podstawie kryteriów wyboru operacji w ramach ww. działania, w pierwszej kolejności do pomoc przyznana była na realizację inwestycji w gospodarstwach, w których wystąpiły największe szkody spowodowane wystąpieniem klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof. Dodatkowe punkty były przyznawane na podstawie wysokości wnioskowanej kwoty pomocy.

 

Rolnicy, którzy ponieśli szkody w gospodarstwie w 2014 r. mogli ubiegać się o przyznanie pomocy w ramach działania 126 „Przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku wystąpienia klęsk żywiołowych oraz wprowadzenie odpowiednich działań zapobiegawczych", w którym pomoc przyznana była zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku wystąpienia klęsk żywiołowych oraz wprowadzenie odpowiednich działań zapobiegawczych" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. z 2013 r. poz. 877 z późn. zm.). Warunki przyznania pomocy w poddziałaniu „Wsparcie inwestycji w odtwarzanie gruntów rolnych i przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof różnią się od obowiązujących w PRO W 2007 - 2013. Uwzględnienie protokołów z 2014 r. w planowanych naborach wniosków spowodowałoby sytuację, że rolnicy, którzy ponieśli szkody w 2014 r. byliby traktowani według innych zasad.

 

Jednocześnie uprzejmie informuję, że na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobu realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa rolnicy, którzy ponieśli szkody w gospodarstwie, mogli ubiegać się o pomoc na wznowienie produkcji w gospodarstwach i działach specjalnych produkcji rolnej, w których wystąpiły szkody spowodowane przez suszę, grad, deszcz nawalny, ujemne skutki przezimowania, przymrozki wiosenne, powódź, huragan, piorun, obsunięcie się ziemi lub lawinę, w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich."

 

nadrodzeW związku z wystąpieniami samorządu rolniczego w zakresie przeprowadzania badań technicznych pojazdów, przede wszystkim ciągników rolniczych, o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony w podstawowych stacjach kontroli pojazdów lub poza nimi resort rolnictwa poinformował, że zgodnie z wyjaśnieniami przekazanymi przez Ministra Infrastruktury i Budownictwa, resort infrastruktury i budownictwa proceduje projekt ustawy o zmianie ustawy — Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw wraz z aktami wykonawczymi, który zakłada m.in. możliwość przeprowadzania badan technicznych ciągników rolniczych i przyczep rolniczych poza stacją kontroli pojazdów.

min zdrowiaW odpowiedzi na wniosek Zarządu KRIR do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministra Zdrowia oraz przewodniczących sejmowych i senackich Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi i Komisji Zdrowia w sprawie planowanego ograniczenia liczby leków i dawek dostępnych na rynku pozaaptecznym, Minister Zdrowia przekazał informacje, że w resorcie zdrowia obecnie trwają prace mające na celu zmianę przepisów rozporządzeń Ministra Zdrowia w sprawie:

PROW-14-20 logoZarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych, popierając wniosek Warmińsko-Mazurskiej Izby Rolniczej, wystąpił do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi pismem z dnia 6 lipca 2016 r. o rozszerzenie listy rodzajów działalności gospodarczej, na które może być przyznana pomoc w ramach operacji "Rozwój przedsiębiorczości - rozwój usług rolniczych" objętej PROW na lata 2014-2020.

Załącznik do rozporządzenia MRiRW z dnia 23 października 2015 r. regulującego warunki i tryb przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej na tego typu operacje określony został wykaz wykonywanych rodzajów działalności gospodarczej, w zakresie których może być przyznana pomoc. Są tam jednak wymienione tylko 3 rodzaje działalności usługowych wspieranych w ramach tego typu operacji. Zdaniem samorządu rolniczego wśród usług rolniczych można wspierać także inne rodzaje działalności spośród dopuszczonych do finansowania w ramach działania "Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw" w ramach PROW na lata 2007-2013 takie jak:

  • Działalność usługowa następująca po zbiorach (kod 01.63.Z),
  • Naprawa i konserwacja maszyn (kod 33.12.Z),
  • Wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń rolniczych (kod 77.31.Z).

W odpowiedzi resort rolnictwa poinformował, co następuje:

"Wsparcie w ramach niniejszego poddziałania skierowane jest do przedsiębiorców świadczących usługi wyłącznie dla gospodarstw rolnych, w zakresie produkcji roślinnej, chowu i hodowli zwierząt gospodarskich, a także świadczących usługi następujące po zbiorach. Nie obejmuje ono jednakże innych działalności usługowych niezwiązanych bezpośrednio z rolnictwem takich jak np. naprawa i konserwacja maszyn i urządzeń.

Pragnę zauważyć, że celem poddziałania jest wyłącznie wspieranie usług rolniczych, natomiast całkowity budżet przeznaczony na realizację poddziałania jest zbyt niski, aby objąć nim dofinansowanie innych działalności, oraz tych, które nie prowadzą do realizacji jego celów, w tym celów przekrojowych dotyczących innowacyjności, ochrony środowiska i przeciwdziałania zmianom klimatu."

 

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com