Pozostałe

owoce i warzywaDostępna jest najnowsza edycja rocznego raportu UE na temat pozostałości pestycydów w żywności. Stwierdzono, że prawie 96% próbek żywności mieści się w granicach dozwolonych prawem poziomów. EFSA przeanalizowała wyniki około 88 000 próbek pobranych z 28 państw członkowskich UE oraz Islandii i Norwegii. Z przeprowadzonych badań wynika, że w Polsce tylko 3,3% próbek przekroczyło dozwolone poziomy.

Wizualizacja danych EFSA >>>

zającResort środowiska w dniu 19 czerwca 2019 r. odpowiedział na pismo Zarządu KRIR z dn.4 lutego 2019 r. (na postawie wniosku Małopolskiej Izby Rolniczej) dotyczącego wpisania zajęcy na listę zwierząt łownych bez okresów ochronnych.

paliwoW dniu 25 czerwca 2019 r. do Biura KRIR wpłynęła odpowiedź Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi  ws. wniosku dotyczącego zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej.

pieniadze2

W związku ze spotkaniem w GUS w Warszawie, które odbyło się 11.06. br. dotyczącym problemu zgłoszonego we wniosku z XIII Posiedzenia Krajowej Rady Izb Rolniczych, Zarząd KRIR wystąpił do Premiera o jak najszybsze doprowadzenie do opracowania nowej metody liczenia wskaźnika dochodu z 1 hektara przeliczeniowego.

Prezes GUS w piśmie do KRIR z 30 listopada 2018 r., przedstawił szczegółowo tę metodykę i wyniki dochodowości obliczone według niej na przestrzeni ostatnich 11 lat. >>>

Spotkanie w dniu 11 czerwca 2019 r. w siedzibie GUS w Warszawie odbyło się z udziałem osób odpowiedzialnych za wyliczanie powyższego wskaźnika oraz przedstawicieli Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi i Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Ministerstwa oraz Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej PIB. Podczas spotkania przedstawiciel GUS przedstawił, że jest to wielkość uśredniona dla całego kraju i wszystkich typów produkcji, dlatego może odbiegać od rzeczywistych dochodów realnych gospodarstw rolnych. Przedstawiciele GUS- zadeklarowali, że przygotują wykaz aktów prawnych, w których występuje wskaźnik dochodu z 1 ha przeliczeniowego a resorty odpowiedzialne za te odpowiednie przepisy rozważą, czy można je zmienić (np. 500+). Wskaźnik ten jest bardzo ważny dla rolników, bo wykorzystywany był m.in. do uzyskania świadczenia 500+na pierwsze dziecko i uzyskania prawa do stypendiów socjalnych przez studentów.

W odczuciu rolników wskaźnik podawany przez GUS w ostatnich latach nie jest adekwatny do rzeczywistej sytuacji dochodowej w gospodarstwach rolnych i jego zastosowanie powoduje deprecjonowanie rolników, ponieważ średnia, nie dotyczy konkretnego gospodarstwa i sytuacji ekonomicznej tego gospodarstwa.

W związku z powyższym, zdaniem Zarządu KRIR konieczne jest jak najszybsze doprowadzenie do opracowania nowej metody liczenia wskaźnika.

krus

Do Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych wpływają wnioski rolników ubezpieczonych w KRUS z całego kraju, którzy chcąc przejść na emeryturę rolniczą napotykają trudności w tym zakresie, jakich nie spotykają pracownicy innych sfer gospodarki ubezpieczeni w ZUS. Zawiązują w tym celu nawet Komitety Społeczne czy Organizacje, które mają zająć się tym palącym problemem.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, warunkiem koniecznym uzyskania przez rolnika prawa do świadczenia emerytalnego z KRUS jest ukończenie tzw. „wieku emerytalnego”, podleganie ubezpieczeniu emerytalno-rentowemu w KRUS przez co najmniej 25 lat oraz trwałe zaprzestanie działalności rolniczej. Wymaganie spełnienia tego ostatniego warunku jest krzywdzące dla rolników, ponieważ muszą pozbyć się swojej własności. Wielu rolników, nie ma następców, którym mogliby przekazać gospodarstwo i stanowi to dodatkowy problem. Wsie wyludniają się, młodzi podejmują pracę w miastach lub poza granicami kraju. Jest wielu rolników, którzy chcieliby lub są zmuszeni ze względów ekonomicznych kontynuować pracę we własnym gospodarstwie, a ponieważ płacili ponad 25 lat składki na KRUS, powinna się należeć pełna emerytura, analogicznie jak pracownikom innych sfer gospodarki narodowej.

Problemem jest też nierówny staż pracy wymagany do uzyskania emerytury w ZUS i KRUS, a także brak możliwości zaliczania stażu pracy w ZUS do uzyskania emerytury w KRUS, aby otrzymać emeryturę z KRUS należy być ubezpieczonym 25 lat w KRUS, natomiast w ZUS do emerytury z ZUS dolicza także staż pracy w KRUS).

Zdaniem Zarządu KRIR takie zróżnicowanie prawa do emerytury jest nie tylko krzywdzące dla rolników, a także niezgodne z Konstytucją RP.

Zarząd KRIR wystąpił w związku z powyższym do Premiera o spowodowanie zmiany przepisów w takim kierunku, aby rolnicy ubezpieczeni w KRUS mieli równe prawa do przejścia na emeryturę jak ubezpieczeni w ZUS.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com