Pozostałe

pieniadzeW odpowiedzi na pismo KRIR dotyczące możliwości włączenia rolników poszkodowanych przez epidemię koronawirusa do katalogu osób uprawnionych do pobierania dodatku solidarnościowego resort rolnictwa poinformował, że o świadczenie to mogą wnioskować osoby, z którymi po dniu 15 marca 2020 r. pracodawca rozwiązał umowę o pracę za wypowiedzeniem lub których umowa o pracę na czas określony po dniu 15 marca 2020 r. uległa rozwiązaniu z upływem czasu, na który została zawarta.

pieniądze1W związku z wnioskiem KRIR o zbadanie przyczyn dlaczego tak mało wniosków  o restrukturyzację zadłużeń jest rozpatrywanych pozytywnie – resort rolnictwa 21 lipca 2020 r. poinformował nas, że do głównych przyczyn odrzucenia wniosków o przejęcie długu w zamian za przeniesienie własności całości albo części nieruchomości rolnej na rzecz Skarbu Państwa i pozostawienia ich bez rozpatrzenia należy zaliczyć:

logo bank pocztowyBank Pocztowy podpisał umowę z polską rodzinną firmą z sektora rolniczego Lechpol z Szubina, na mocy której jej klienci będą mogli łatwiej korzystać z preferencyjnych linii kredytowych Banku. Rolnicy z 41 powiatów północno-zachodniej Polski będą mogli przeznaczyć uzyskane środki finansowe na zakup nawozów i środków do produkcji rolnej.

ankieta

Informujemy, że Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej – Państwowy Instytut Badawczy (IERiGŻ-PIB) uprzejmie informuje o rekrutacji na dwusemestralne studia podyplomowe prowadzone w systemie niestacjonarnym, pt. „Rolnictwo i ekonomika gospodarstw rolnych dla absolwentów nierolniczych studiów wyższych”.

OZE panele fotowoltaiczne

W odpowiedzi na wystąpienie Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych z 16 czerwca 2020 r. (znak: KRIR/JM/568/2020) do Ministra Klimatu o zmianę ustawy o odnawialnych źródłach energii poprzez umożliwienie producentom rolnym wytwarzającym energię elektryczną w mikroinstalacji, o łącznej mocy nie większej niż 50 kW. rozliczania — w stosunku ilościowym 1 do 0,9, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu Ireneusz Zyska udzielił następujących wyjaśnień:

„Na wstępie pragnę uprzejmie poinformować, że Ministerstwo Klimatu z uwagą śledzi głosy i propozycje instytucji samorządów terytorialnych oraz w pełni popiera wszelkie inicjatywy, które mogą przyczynić się do zrównoważonego rozwoju gospodarki w Polsce oraz powszechnego wykorzystywania odnawialnych źródeł energii.

Należy zaznaczyć, iż system opustów zawarty w ustawie OZE został skonstruowany w taki sposób, aby spełniać dwa podstawowe założenia. Po pierwsze system ten ma na celu realne wsparcie prosumenta energii odnawialnej, który może zarówno skonsumować całą wyprodukowaną energię elektryczną, jak i również oddać ją do sieci w każdym momencie. Po drugie rekompensuje operatorowi systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego (OSD) koszty związane z przesyłem tej energii. W tym kontekście zastosowanie w systemie opustów stosunku rozliczeniowego 1 do 0,9, dla jakiejkolwiek grupy docelowej może wiązać się z nieopłacalnością takiego przedsięwzięcia dla przedsiębiorstw obrotu energią, czyli tzw. sprzedawców zobowiązanych oraz OSD. Co więcej mogłoby to prowadzić do dyskryminacji względem pozostałych grup, które będą się rozliczać na zasadach obecnie obowiązujących. W tym miejscu jednak chciałbym podkreślić, iż Ministerstwo Klimatu podejmuje działania analityczne monitorujące bieżące funkcjonowanie mechanizmów rozliczeń i nie wyklucza w przyszłości wprowadzenia koniecznych zmian w systemie rozliczeń opustów, które zostaną przeprowadzone z zachowaniem zasad poprawnej legislacji oraz będą odpowiadały na nowe potrzeby prosumentów energii odnawianej.

Być może aktualnie zadawalającym dla Państwa rozwiązaniem byłoby zrzeszenie się w ramach klastrów energii. Zgodnie z art. 2 pkt 15a ustawy OZE: Klaster energii to cywilnoprawne porozumienie, w skład którego mogą wchodzić osoby fizyczne, osoby prawne, podmioty, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4–8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1668, z późn. zm.3)), lub jednostki samorządu terytorialnego, dotyczące wytwarzania i równoważenia zapotrzebowania, dystrybucji lub obrotu energią z odnawialnych źródeł energii lub z innych źródeł lub paliw, w ramach sieci dystrybucyjnej o napięciu znamionowym niższym niż 110 kV, na obszarze działania tego klastra nieprzekraczającym granic jednego powiatu w rozumieniu ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 511, 1571 i 1815) lub 5 gmin w rozumieniu ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506, 1309, 1571, 1696 i 1815); klaster energii reprezentuje koordynator, którym jest powołana w tym celu spółdzielnia, stowarzyszenie, fundacja lub wskazany w porozumieniu cywilnoprawnym dowolny członek klastra energii, zwany dalej „koordynatorem klastra energii”.

Klastry energii poprzez utworzenie samobilansujących się obszarów sieci elektroenergetycznej mogą pozwolić na uzyskanie finalnie niższego kosztu energii dla rolników. Co więcej mogą one wpłynąć na przyspieszenie modernizacji obszarów wiejskich oraz poprawę lokalnego bezpieczeństwa energetycznego.

Na zakończenie chciałbym serdecznie podziękować za Państwa korespondencję oraz zaangażowanie w obszarze odnawialnych źródeł energii. Jednocześnie pragnę zapewnić, że jako Pełnomocnik Rządu ds. Odnawialnych Źródeł Energii nieustannie pracuję nad rozwiązaniami mającymi na celu zdynamizowanie rozwoju OZE w Polsce, a także chciałbym podkreślić otwartość na dialog i dyskusje nad potrzebą kolejnych zmian systemowych w tym zakresie."

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com