Pozostałe

W dniu 21 sierpnia 2020 r. Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych popierając wniosek zgłoszony przez Podlaską Izbę Rolniczą, zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Jana Krzysztofa Ardanowskiego o podjęcie działań mających na celu obniżenie stóp procentowych dotyczących kredytów zaciąganych przez rolników na zasadach preferencyjnych.

Kredyty preferencyjne, to forma wsparcia działalności, która cieszy się znacznym zainteresowaniem ze strony rolników. Praktycznie co roku rolnicy borykać się muszą z anomaliami pogodowymi, które przynoszą ogromne straty w produkcji, a jedyną szybką formą pomocy jest kredyt preferencyjny. 

Z założenia ten szczególny rodzaj produktu finansowego, powinien być udzielany na korzystniejszych warunkach, niż komercyjne kredyty rynkowe. Obecnie oprocentowanie kredytów komercyjnych i preferencyjnych oscyluje na podobnym poziomie 3% . 

 Naszym zdaniem, aby kredyty preferencyjne spełniały swój cel i były atrakcyjne dla pożyczkobiorcy, muszą być zdecydowanie niżej oprocentowane. Różnica powinna być co najmniej 50%.

Ponadto uważamy, że zasadnym byłoby utworzenie funduszu poręczeń kredytowych dla producentów rolnych na wzór tego, który istnieje dla przedsiębiorców już od początku lat dziewięćdziesiątych. Dzięki niemu rolnicy mieliby ułatwiony dostęp do zewnętrznego finansowania w postaci kredytów bankowych oraz pożyczek. Poręczenie stanowiłoby również zabezpieczenie zaciągniętego zobowiązania. Na podstawie umowy poręczenia poręczyciel w ramach funduszu zagwarantuje wierzycielowi, że przejmie zobowiązanie dłużnika, w razie gdyby ten go nie wykonał.

traktor2

W odpowiedzi na wystąpienie Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych z 7 sierpnia 2020 r. w sprawie wprowadzenia badania wszystkich ciągników rolniczych, również o dużych gabarytach powyżej 3,5 tony, na podstawowych stacjach kontroli pojazdów, nie tylko jak dotychczas na okręgowych stacjach, Departament Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury przedstawił następujące informacje:

Zgodnie z art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 22 maja 2009 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 802), podmioty, które w dniu wejścia w życie ww. ustawy prowadziły podstawową stację kontroli pojazdów albo podstawową stację kontroli pojazdów wykonującą niektóre badania z zakresu okręgowej stacji kontroli pojazdów, mogły do dnia 31 grudnia 2015 r. wykonywać badania techniczne w zakresie określonym w posiadanym poświadczeniu, o którym mowa w art. 83 ust. 3 pkt 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 110, z późn. zm.).

Zgodnie z powyższym stanem prawnym podstawowa stacja kontroli pojazdów posiadająca w swoim zakresie wykonywanych badań symbol rodzaju pojazdu „T” mogła wykonywać badania wszystkich ciągników rolniczych do dnia 31 grudnia 2015 r.

Na podstawie obecnie obowiązującego art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym w podstawowej stacji kontroli pojazdów przeprowadza się badania techniczne pojazdów (w tym ciągników rolniczych oraz przyczep rolniczych) o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t.

Ministerstwo Infrastruktury w celu usprawnienia systemu badań technicznych pojazdów oraz poprawienia ich jakości przygotowało projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 2985, 3066 i 3066-A). Uwzględniając m. in. postulaty użytkowników ciągników rolniczych i przyczep rolniczych, resort infrastruktury w projekcie zaproponował rozwiązanie umożliwiające przeprowadzanie badań technicznych ciągników rolniczych i przyczep rolniczych w infrastrukturze innej niż stacja kontroli pojazdów, jeśli będzie ona spełniała wymagania określone przepisami prawa. Wprowadzenie takiego rozwiązania mogłoby wpłynąć na zwiększenie bezpieczeństwa wszystkich użytkowników w ruchu drogowym.

Jednakże uprzejmie informuję, że w związku z wstrzymaniem w dniu 14 grudnia 2018 r. prac parlamentarnych nad projektem ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 2985, 3066 i 3066-A), na etapie trzeciego czytania w Sejmie RP, także prace legislacyjne nad zmianą aktów wykonawczych, w tym regulujących badania techniczne pojazdów w infrastrukturze innej niż stacja kontroli pojazdów, zostały wstrzymane.

zaloba wstazkaZ głębokim żalem informujemy, iż w nocy 14 sierpnia 2020 r. zmarł nasz przyjaciel, wieloletni Członek Krajowej Rady Izb Rolniczych, Prezes Warmińsko-Mazurskiej Izby Rolniczej – ŚP.  Jan Heichel. Jego zaangażowanie w sprawy rolnictwa i ogromna wiedza stanowiły nieocenione wsparcie dla nas wszystkich. Będzie nam brakowało jego wiedzy, rozsądku i spokoju, ale przede wszystkim dobroci i życzliwości.

Uroczystości pogrzebowe odbędą się 18 sierpnia br. o godz. 13:00 w kościele Jana Chrzciciela w Biskupcu.

krus

Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych popierając wniosek Warmińsko-Mazurskiej Izby Rolniczej wystąpił 4 sierpnia 2020 r.  do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi ponownie przedstawiając problem sytuacji rolników, którzy pozostali bez koniecznej pomocy w tym trudnym czasie związanym w koronawirusem w celu zmian w tarczy antykryzysowej (pakiet antykryzysowy).

W przepisach pominięto uregulowanie sytuacji osób ubezpieczonych w KRUS, które były na zasiłku chorobowym, następnie komisje mające ocenić ich stan zdrowia po zakończeniu leczenia zostały odwołane z powodu epidemii COVID-19. Osoby takie do czasu wznowienia pracy komisji i uzyskania orzeczenia pozostawały bez środków do życia. Decyzje wydawane przez KRUS już na podstawie oceny komisji działają tylko na przyszłość a nie obejmują świadczeń za okres, kiedy na skutek przyczyn niezależnych od ubezpieczonego nie mógł on poddać się badaniu przez komisję KRUS. Komisje natomiast nie orzekały na podstawie samej dokumentacji lekarskiej zgromadzonej w sprawie. Przepisy regulują jedynie sytuacje osób, które nie później niż w okresie 30 dni od ustania obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii związanych z COVID-19 zgłoszą wniosek o przyznanie, ponowne ustalenie wysokości lub podjęcie wypłaty:

  • emerytury rolniczej,
  • renty rolniczej z tytułu niezdolności do pracy,
  • renty rodzinnej,
  • dodatków i świadczeń wypłacanych razem z emeryturami i rentami np. świadczenia uzupełniającego dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji, dodatku kombatanckiego, dodatku pielęgnacyjnego itd.

Takie osoby mogą uzyskać prawo do świadczenia, prawo do świadczenia w ponownie ustalonej wysokości lub wypłatę świadczenia od dnia, w którym zostały spełnione warunki do przyznania, ponownego ustalenia wysokości lub podjęcia wypłaty świadczenia, nie wcześniej jednak niż od dnia 1 marca 2020 r.

W naszej ocenie istnieje konieczność adekwatnej regulacji prawnej dotyczącej osób na zasiłkach chorobowych. Zarząd KRIR postuluje o podjęcie stosownej inicjatywy w opisanej wyżej sprawie

zuraw

Zarząd KRIR 4 sierpnia 2020 r. wystąpił ponownie do Ministra Środowiska Michała Wosia o wprowadzenie odszkodowań za szkody powodowane przez ptaki.

Dziękując za odpowiedź na wystąpienie Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych w sprawie wprowadzenia odszkodowań za szkody powodowane przez ptaki chronione, udzieloną przez Szefa Gabinetu Politycznego Ministerstwa Środowiska Pana Michała Gzowskiego, w którym stwierdzono, że zagadnienie związane z negatywnym oddziaływaniem chronionych gatunków ptaków na gospodarkę rolną stanowi ważną i istotną kwestię, która będzie przedmiotem dalszych analiz i ocen Zarząd KRIR pragnie zwrócić uwagę Ministra Środowiska na ten problem.

Do Zarządu KRIR od wielu lat napływają skargi rolników w postaci wniosków i stanowisk przyjmowanych przez Walne Zgromadzenia poszczególnych Wojewódzkich Izb Rolniczych z całego kraju, postulujące uregulowanie prawne pozwalające na wypłatę odszkodowań za szkody powodowane przez dzikie ptactwo. Problem ten narasta ponieważ, w ocenie rolników, zwiększają się populacje dzikich zwierząt. Szkody powodowane są głównie przez dzikie gęsi, żurawie, kormorany, łabędzie i inne.

Przytoczony w piśmie fakt, że szkody powodowane przez ptaki trudno udowodnić, nie wydaje się obecnie być przeszkodą nie do pokonania, ze względu na możliwość sporządzenia dokumentacji fotograficznej. Uzyskanie zezwolenia Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska lub regionalnego dyrektora ochrony środowiska również wymaga udowodnienia gatunku i liczebności populacji wyrządzającej szkodę.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com