Pozostałe

zywnosc2

W odpowiedzi na pismo Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych z dnia 22.10.2020r., dotyczące możliwości dofinansowania, zmniejszenia lub zniesienia kosztów badań mikrobiologicznych żywności wyprodukowanej w ramach rolniczego handlu detalicznego, resort rolnictwa przekazał następujące informacje.

W ramach instrumentu pomocy w zakresie wsparcia inwestycji w przetwórstwo i marketing produktów rolnych, wdrożonego na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 5 października 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój” objętego programem rozwoju obszarów wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 651 i 1880), możliwe jest dofinansowanie kosztów zakupu aparatury do wykonywania tego typu badań tj. zgodnie z treścią przepisów wykonawczych dla poddziałania 4.2 kosztów w zakresie: „aparatury pomiarowej, kontrolnej oraz sprzętu do sterowania procesem produkcji lub magazynowania”. Natomiast w przypadku „Wsparcia na przystępowanie do systemów jakości”, w ramach PROW 2014-2020, do kosztów kwalifikowalnych operacji zalicza się m.in. koszty kontroli (w tym badań specjalistycznych i analiz).

Jednocześnie należy podkreślić, że zgodnie z przepisami prawa żywnościowego środki spożywcze produkowane m. in. w ramach rolniczego handlu detalicznego powinny być badane przez producentów, w miarę potrzeb, na zgodność z kryteriami mikrobiologicznymi, zawartymi w rozporządzeniu (WE) Komisji nr 2073/2005 z dnia 15 listopada 2005 r. w sprawie kryteriów mikrobiologicznych dotyczących środków spożywczych (Dz. Urz. UE L 338 z 22.12.2005, str. 1, z późn. zm.), w ramach potwierdzenia lub weryfikacji prawidłowego funkcjonowania stosowanych przez nich procedur opartych na zasadach HACCP i dobrej praktyce higienicznej. Przy czym, to podmioty prowadzące daną działalność decydują o odpowiedniej częstotliwości pobierania próbek do badań na zgodność z ww. kryteriami, z wyjątkiem przypadków, w których częstotliwości te zostały określone w załączniku I do ww. rozporządzenia. Ponadto, częstotliwość pobierania próbek do badań powinna być dostosowana do rodzaju i wielkości przedsiębiorstwa, pod warunkiem, że nie stworzy to zagrożenia dla bezpieczeństwa żywności. Podmioty prowadzące rolniczy handel detaliczny przy opracowywaniu procedur opartych na zasadach HACCP i dobrej praktyce higienicznej mogą posiłkować się wytycznymi w tym zakresie zawartymi np. w „Zawiadomieniu Komisji w sprawie wytycznych dotyczących wdrażania systemów zarządzania bezpieczeństwem żywności obejmujących programy warunków wstępnych i procedury oparte na zasadach HACCP, uwzględniających ułatwienia/elastyczność w zakresie wdrażania w niektórych przedsiębiorstwach spożywczych” udostępnionymi pod adresem: udostępnionymi pod adresem: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52016XC0730(01)&from=EN.

Ponadto rolnicy mogą również zasięgnąć porad lub informacji w zakresie przepisów prawa żywnościowego, w tym dotyczących spełnienia wymogów rozporządzenia (WE) Komisji nr 2073/2005, u właściwego ze względu na siedzibę zakładu lub miejsce prowadzenia działalności powiatowego lekarza weterynarii albo państwowego powiatowego inspektora sanitarnego.

Reasumując, to podmioty prowadzące daną działalność, co do zasady, decydują o odpowiedniej częstotliwości pobierania próbek do badań mikrobiologicznych żywności, a częstotliwość ta powinna być dostosowana do rodzaju i wielkości przedsiębiorstwa, pod warunkiem, że nie stworzy to zagrożenia dla bezpieczeństwa żywności. Jednocześnie możliwe formy pomocy rolnikom, w kontekście badań laboratoryjnych żywności, są aktualnie możliwie jedynie na zasadach ustalonych w ww. instrumentach wsparcia.

W dniu 23 listopada 2020 r., Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych zwrócił się do Prezes Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Pani Haliny Szymańskiej o wydłużenie do dnia 28 grudnia 2020 r. terminu naboru na poddziałanie 6.2 „Pomoc na rozpoczęcie pozarolniczej działalności gospodarczej na obszarach wiejskich” ze względu na pandemię koronawirusa.

Informujemy, iż w dniu dzisiejszym Prezes Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa pani Halina Szymańska podała do publicznej wiadomości informację o możliwości składania wniosków o przyznanie pomocy, w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w gospodarstwach rolnych” w następujących typach operacji:

plakat Rolnictwo Eko 2020Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Centrum Doradztwa Rolniczego w Radomiu organizuje bezpłatne szkolenie online na temat rolnictwa ekologicznego. Szkolenie odbędzie się w dniach 9-10 grudnia 2020 r.

Aby w nim uczestniczyć należy Skopiować link i wstawić w przeglądarce ➡https://bit.ly/32Uo5PW

Wiele ciekawych i aktualnych informacji można znaleźć na facebooku Polska Smakuje https://www.facebook.com/polskasmakujepl

Dostępny jest też film i spot o rolnictwie ekologicznym:

Film 12 o rolnictwie ekologicznym dla dzieci https://www.youtube.com/watch?v=7_2NNcSqu5w

Spot o rolnictwie ekologicznym https://www.youtube.com/watch?v=R8w29boBiCI

podtopieniaW związku z wystąpieniem w niektórych regionach kraju klęski podtopienia i zalania pól Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych wystąpił 19 listopada 2020 r.  do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi o wydanie interpretacji przepisów dotyczącej spełnienia warunku ubezpieczenia co najmniej 50% powierzchni upraw w gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej za wyjątkiem łąk i pastwisk od co najmniej jednego z ryzyka.

Z zapisu § 13 ust. 2 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wynika, że „Pomoc, o której mowa w ust. 1, pomniejsza się o 50%, jeżeli w dniu wystąpienia szkód w uprawach rolnych lub uprawach w szklarniach lub w tunelach foliowych co najmniej 50% powierzchni upraw w gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej, z wyłączeniem łąk i pastwisk, nie było ubezpieczonych co najmniej od jednego z ryzyk, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 3. "

W związku z tym, że straty dotyczą dwóch lat gospodarczych tj. 2019/2020 oraz 2020/2021 rolnicy składają dwa odrębne wnioski o szacowanie strat- pierwszy dotyczący niezebranych płodów rolnych (np. buraka cukrowego, kukurydzy) i drugi-dotyczący nowych zasiewów ozimych. O ile w pierwszym przypadku logiczne wydaje się wykazanie spełnienia warunku ubezpieczenia min. 50% upraw poprzez zawarte polisy jesienią ubiegłego roku oraz wiosną tego roku, to w przypadku nowych zasiewów brak jest takiej możliwości.

Nowe zasiewy uległy zniszczeniu w okresie gdy polisy nie mogły zostać zawarte lub nie obowiązywały (dotyczy to upraw w trakcie wschodów lub w okresie trwania karencji ubezpieczeniowej) a także nie obejmowały całego gospodarstwa, np. ze względu na planowane zasiewy wiosenne.

Należy dodać, że ustawa z dn. 7.07.2005 r. o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, która nakłada obowiązek ubezpieczenia upraw reguluje termin jego spełnienia w art. 10c ust. 2. „Obowiązek ubezpieczenia, o którym mowa w ust. 1, uważa się za spełniony, jeżeli od dnia  1 lipca roku następującego po roku, za który rolnik uzyskał płatności bezpośrednie, w okresie 12 miesięcy, ochroną ubezpieczeniową objęte jest co najmniej 50% powierzchni upraw, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt. 1, od co najmniej jednego  ryzyk wymienionych w ust. 1.”

Zgodnie z ww. ustawą do spełnienia obowiązku ubezpieczenia 50% upraw, za które rolnik otrzymał dotacje za 2020 r. , ma on czas zarówno jesienią 2020 r. jak i wiosną 2021 roku. Zatem zapisy dwóch cytowanych dokumentów nie są ze sobą zgodne. W rozporządzeniu Rady Ministrów z dn. 27.01.2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i modernizacji Rolnictwa mowa jest o spełnieniu obowiązku  ubezpieczenia 50% upraw na dzień wystąpienia szkody, natomiast ustawa z dn. 7.07,2005 o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich , dla tegorocznych upraw ozimych wskazuje termin spełnienia obowiązku  na dzień 30.06.2021 r. W związku z tym w opinii samorządu rolniczego, wymagana jest interpretacja, według której ujednolici się te zapisy i sprawi, że będą one realne do spełnienia przy każdych warunkach pogodowych.

Kolejny problem stanowi przedmiot ubezpieczeń, który według wspomnianej ustawy obejmuje uprawy zbóż, kukurydzy, rzepaku, rzepiku, chmielu, tytoniu, warzyw gruntowych, drzew i krzewów owocowych, truskawek, ziemniaków, buraków cukrowych lub roślin strączkowych pomijając zasiewy traw na gruntach rolnych, strączkowych drobnonasiennych,  czy gryki. Mimo braku możliwości ubezpieczenia tych upraw ich powierzchnia jest wliczana do powierzchni nieubezpieczonej w gospodarstwie (wyjątek stanowią wyłącznie łąki i pastwiska).

Następny problem stwarzają grunty znajdujące się na polderach lub w okolicy cieków wodnych, gdzie o ile towarzystwa ubezpieczeniowe zawrą polisę ubezpieczeniową (zdarza się to bardzo rzadko) to nie odpowiadają one za straty spowodowane zalaniem lub podtopieniem.

Obecnie rolnicy składają wnioski o szacowanie strat przez gminne komisje powołane przez wojewodów ds. szacowania szkód w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej.

W związku z wyżej przedstawionymi problemami Zarząd KRIR zwraca się o wyjaśnienie kiedy warunek ubezpieczenia minimum 50% gospodarstwa został lub zostanie spełniony i jakie dokumenty stanowią dowód jego spełnienia.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com