Produkcja Roślinna

zbozeOd 7 do 30 czerwca br. producenci rolni, którzy w swoich gospodarstwach ponieśli szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem w 2020 r. niekorzystnych zjawisk atmosferycznych mogą składać wnioski o udzielenie pomocy.

logo gios

W związku z wystąpieniem Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych z 29 marca 2021 r. do Ministra Klimatu i Środowiska Michała Kurtyki, w którym zgłoszono protest przeciwko nakładaniu kar na rolników przez Inspektorat Ochrony Środowiska, który podczas kontroli traktuje słomę po produkcji boczniaka jako odpad, Minister Klimatu i Środowiska, przekazał Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska stanowisko w sprawie poprawnego, zgodnego z obowiązującymi przepisami, kwalifikowania podłoża po uprawie grzybów boczniaka.

W stanowisku  stwierdza się, że przepisów ustawy o odpadach nie stosuje się do biomasy w postaci naturalnych substancji, niebędących niebezpiecznymi, pochodzących z produkcji rolniczej lub leśnej, jeżeli jednocześnie zostanie sprawdzone, że zostały spełnione warunki postawione w art.2 ust. 6 litera c ustawy o odpadach, że biomasa taka wykorzystywana jest w rolnictwie, leśnictwie lub do produkcji energii z takiej biomasy za pomocą procesów lub metod, które nie są szkodliwe dla środowiska ani nie stanowią zagrożenia dla życia i zdrowia ludzi.

Minister zobowiązał Głównego Inspektora do wydania jednolitych wytycznych dla Wojewódzkich Inspektoratów Ochrony Środowiska w sprawie poprawnego, zgodnie z obowiązującymi przepisami, kwalifikowania pozostałości po uprawie grzybów boczniaka.

Zdaniem samorządu rolniczego oraz zgodnie z wynikami badań naukowych i praktyką rolniczą pozostałości po uprawie boczniaka są uszlachetnioną biomasą łatwo rozkładającą się w glebie i zwiększającą zawartość próchnicy. Charakteryzują się dużą pojemnością wodną, co w pewnym stopniu zapobiega skutkom suszy, mają też zdolność do gromadzenia azotanów, makro i mikroelementów. W związku z tym podłoże wykorzystane w produkcji boczniaka nie jest odpadem (w rozumieniu ustawy o ochronie środowiska) ale cennym nawozem dla rolnictwa. Mamy nadzięję, że problem został definitywnie rozstrzygnięty i producenci nie będą narażeni na nieprzyjemności i kary w związku z różnorodnymi interpretacjami przepisów w tym zakresie.

rzepak1

W związku z wystąpieniem Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych z 18 maja 2021 r. dotyczącym czasowego zezwolenia na stosowanie zaprawy nasiennej z grupy neonikotynoidów do zaprawiania nasion rzepaku w sezonie 2021 r. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi poinformowało, że kwestia czasowego zastosowania w rzepaku ozimym w sezonie 2021 r. zapraw nasiennych z grupy neonikotynoidów została już rozstrzygnięta decyzją nr R-168/2021d z dnia 9 kwietnia 2021, zgodnie z którą Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi odmówił wydania zezwolenia w przedmiotowym zakresie, zaznaczając, że generalnie stosowanie zapraw neonikotynidowych w rzepaku jest zabronione w Unii Europejskiej od 2013 r.. Wskazano, że zgodnie art. 156 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735) nie jest możliwe ponowne składanie wniosku w tej samej sprawie, w sytuacji gdy została ona już rozstrzygnięta decyzją ostateczną.

Resort rolnictwa przypomniał, że w Polsce dopuszczone są już dwie zaprawy nasienne Lumiposa 625 FS oraz Buteo Start do stosowania w uprawie rzepaku.

pieniądze1

W odpowiedzi na wystąpienie Zarządu KRIR w sprawie zwiększenia środków na dopłaty do składek ubezpieczeniowych za ubezpieczenie upraw rolnych i zwierząt gospodarskich resort rolnictwa poinformował, że zaplanowana w ustawie budżetowej na 2021 rok w części 32- Rolnictwo, dział 010 - Rolnictwo i łowiectwo, rozdział 01026 - Dopłaty do ubezpieczeń upraw rolnych i zwierząt gospodarskich kwota wydatków w wysokości 400 mln zł wynika z możliwości budżetu państwa dofinansowania tego zadania w roku bieżącym.

Wydatki zaplanowane na 2021 r. w części budżetowej 32 - Rolnictwo w łącznej kwocie 1 352,2 mln zł zapewniają realizację zadań oraz funkcjonowanie instytucji obsługujących rolnictwo na poziomie zbliżonym do roku 2020.

Zwiększone wydatki o 109,5 mln zł w porównaniu do 2020 r. zostały przeznaczone na:

- dopłaty do ubezpieczeń upraw rolnych i zwierząt gospodarskich - wzrost wydatków o 50 mln zł,

- finansowanie szkół rolniczych, których organem prowadzącym jest Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi - wzrost wydatków o 47,6 mln zł,

- finansowanie laboratoriów przejętych od wojewodów przez Państwową Inspekcję Ochrony Roślin i Nasiennictwa - wzrost wydatków o 20,7 mln zł.

Ze względu na konieczność przeznaczenia wyższej kwoty na ww. wydatki ponad podwyższony wzrost wydatków w części budżetowej 32 - Rolnictwo wydatki na pozostałe zadania finansowane z tej części budżetowej uległy obniżeniu.

Przedstawiając powyższe MRiRW poinformowało, że w umowach zawartych w grudniu 2020 r. z siedmioma zakładami ubezpieczeń na dofinansowanie w 2021 r. 65 % składek ubezpieczenia upraw rolnych i zwierząt gospodarskich dostępna kwota wydatków została w pełni rozdysponowania. W przypadku pojawienia się oszczędności w realizacji wydatków na realizację innych zadań w częściach budżetu państwa, których Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi jest dysponentem w pierwszej kolejności uwolnione wydatki zostaną przeznaczone na zwiększenie kwot wydatków na dopłaty do składek ubezpieczeń upraw rolnych i zwierząt gospodarskich.

Jednocześnie zgodnie z art. 10 ust 8 ustawy z dnia 7 lipca o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich w przypadku gdy rolnik nie zawarł umowy ubezpieczenia obowiązkowego z powodu pisemnej odmowy zawarcia takiej umowy w co najmniej 2 zakładach ubezpieczeń, które zawady z ministrem właściwym do spraw rolnictwa umowy w sprawie dopłat - nie stosuje się przepisów o wnoszeniu opłaty za niespełnienie obowiązku ubezpieczenia.

pole4

Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych wystąpił do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi o utworzenie bazy środków do produkcji rolnej, w której podczas zakupu, na podstawie numeru partii produktu umieszczonego na opakowaniu, można sprawdzić pochodzenie danego produktu.

W związku ze zbliżającym się sezonem wegetacyjnym, producenci rolni rozpoczynają prace polowe polegające na nawożeniu upraw oraz stosowaniu środków ochrony roślin. Mając na uwadze coraz częstsze sytuacje, kiedy to producentom rolnym oferuje się podrobione środki ochrony roślin oraz nawozy mineralne, a klient nie ma możliwości z chwilą realizacji transakcji zweryfikowania danego produktu pod względem oryginalności, należy stworzyć narzędzie, które pozwoli podczas zakupu upewnić się, czy dany produkt jest bezpieczny.

Wnioskujemy o umożliwienie skontrolowania danego produktu poprzez stronę internetową Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa, gdzie po wpisaniu nr partii produktu, oraz nazwy handlowej uzyskamy informacje o danym preparacie w szczególności takie jak:

- miejsce wyprodukowania

- kraj pochodzenia

- ilość danej partii

- wielość opakowania

- termin przydatności

- nazwę podmiotu wprowadzającego dany nawóz / preparat na polskim rynku

- nazwę firmy dystrybuującej

- sklep/punkt sprzedaży do którego trafił nawóz/ ŚOR .

Samorząd rolniczy jest zdania, że powyższe rozwiązanie ułatwi rolnikom możliwość sprawdzenia pochodzenia danego produktu i prawidłowe wywiązywanie się z nałożonych prawem zobowiązań.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com