sejm.jpg7 listopada 2013 r. Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi wysłuchała informacji Ministra Zdrowia i Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w trybie art. 157 regulaminu Sejmu na temat stanu negocjacji nad kształtem dyrektywy tytoniowej. Podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia - Igor Radziewicz-Winnicki poinformował, że nadal trwają negocjacje w sprawie dyrektywy tytoniowej, ale główne cele i tezy stanowiska rządowego wobec dyrektywy i strategii negocjacyjnej udało się osiągnąć. Głównym celem jest wyłączenie spod zakazu proponowanego przez Komisje Europejską produkcji papierosów cienkich typu „slim” i cel ten na dzień dzisiejszy jest niezagrożony.
 
 
 
 
Kolejnym celem jest zapis w otwartej liście pozytywnych dodatków, aby cukier był dodatkiem technologicznym, a nie smakowym. W sprawie mentolu, po decyzji Parlamentu Europejskiego, o włączeniu mentolu pod działanie dyrektywy, europosłowie zaproponowali, aby wydłużyć okres przejściowy na 5 lat + 36 miesięcy. Minister poinformował również, że 8 listopada br. odbędzie się kolejne spotkanie negocjacyjne w sprawie dyrektywy i wolą państw członkowskich jest, by zakończyć negocjacje i uchwalić dyrektywę do końca roku w czasie prezydencji litewskiej.

Komisja rozpatrzyła informację Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi na temat stanu przygotowań do realizacji płatności bezpośrednich za 2013 r., rodzaju płatności oraz wysokości wsparcia finansowego.

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi - Zofia Szalczyk  poinformowała, że zgodnie z danymi Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ogółem złożonych zostało ponad 1 356 tys. wniosków o przyznanie płatności bezpośrednich podzielonych na 4 rodzaje dopłat: jednolita płatność obszarowa, płatności uzupełniające, płatności oddzielne oraz wsparcie specjalne. Maksymalna pula środków na realizację tych płatności za 2013 r. wynosi ok. 3,5 mld euro, tj. ok. 14,9 mld zł.

W dyskusji posłowie pytali m.in. o redukcję dopłat bezpośrednich, o możliwość rewizji stawek płatności do obszarów ONW (tereny, na których produkcja rolnicza jest utrudniona ze względu na warunki naturalne), a  także o przyczyny złożenia o 3 tys. wniosków mniej niż w latach poprzednich.

Komisja rozpatrzyła informację Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi na temat infrastruktury technicznej i społecznej na wsi.

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi - Tadeusz Nalewajk poinformował, że obszary wiejskie są silnie zróżnicowane przestrzennie pod względem wyposażenia w infrastrukturę techniczną. Stan rozwoju infrastruktury technicznej wsi stanowi jedną z najpoważniejszych barier rozwoju obszarów wiejskich. Szczególne problemy to brak dostatecznego wyposażenia w zbiorową sieć kanalizacyjną i oczyszczalnie ścieków, zły stan infrastruktury energetycznej oraz niedostateczne wyposażenie w Internet. Najlepiej rozwinięta infrastruktura na obszarach wiejskich znajduje się na terenach sąsiadujących z obszarami miejskimi.

Działania zmierzające do poprawy jakości życia na obszarach wiejskich obejmują swoim zakresem również rozwój infrastruktury społecznej. Jest to istotny element dla zapewnienia odpowiedniego standardu życia ludności wiejskiej oraz dla stworzenia dodatkowych miejsc pracy poza rolnictwem. Dostępność do placówek oświaty, instytucji kultury czy usług medycznych, przekłada się bezpośrednio na jakość życia mieszkańców wsi i stwarza możliwości rozwijania przez nich gospodarczej i społecznej aktywności, przeciwdziałając tym samym negatywnym trendom migracyjnym.

W dyskusji posłowie pytali m.in. o likwidację urzędów pocztowych na wsi, a także o brak transportu komunikacyjnego między miejscowościami.

Źródło: sejm.gov.pl

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com