zywnosc.jpg8 lutego br. w Brukseli miało miejsce posiedzenie Grupy Roboczej Copa-Cogeca „Promocja”. Spotkanie, w którym udział wziął przedstawiciel Krajowej Rady Izb Rolniczych, zdominowane zostało przygotowaniem merytorycznym do posiedzenia Grupy Konsultacyjnej Komisji Europejskiej „Promocja produktów rolnych”, jakie odbyło się tego samego dnia w godzinach popołudniowych. Była to także okazja do dyskusji na temat kształtu projektu dokumentu Copa-Cogeca, w którym przedstawione mają zostać propozycje dotyczące reformy polityki promocji produktów rolnych w Unii Europejskiej.

Stanowisko Komitetów Copa-Cogeca w tej sprawie ma za zadanie określenie z punktu widzenia producentów rolnych tendencji politycznych i ekonomicznych, jakie powinny zostać wzięte pod uwagę w trakcie opracowywania zmian w dotychczasowych działaniach na rzecz promocji produktów rolnych wytwarzanych w Unii Europejskiej. Zgodnie z wypowiedziami większości uczestników debaty należy w sposób priorytetowy dążyć do rozszerzenia aktualnych rynków zbytu wspólnotowej żywności opierając swoje działania promocyjne w sposób szczególny na jakości, bezpieczeństwie i unikalności „marki europejskiej produkcji rolnej”. Dlatego większy nacisk powinien zostać położony na organizację skutecznych marketingowo kampanii informacyjnych i promocyjnych w krajach trzecich. Debatując na temat roli systemów jakości stanowiących często oparcie działań promocyjnych produktów wskazywano jednakże na równie ważną kwestię podniesienia świadomości na ich temat konsumentów w Unii Europejskiej. Do omawianego projektu opinii Copa-Cogeca niektóre organizacje członkowskie odniosły się również poprzez procedurę pisemną konsultacji m.in. Krajowa Rada Izb Rolniczych, której wiele sugestii zawartych w przekazanym stanowisku zostało wziętych pod uwagę w obecnym kształcie dokumentu.

Posiedzenie grupy roboczej było także okazją do przedstawienia praktycznej realizacji kampanii promocyjnej z udziałem środków finansowych z budżetu UE na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) Nr 501/2008 w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych na rynku wewnętrznych i w krajach trzecich. Wystąpienie na ten temat miała przedstawicielka Dairy Nutrition Council z Finlandii, która zaprezentowała program promocji mleka w tym kraju. „Mleko ma białą magiczną moc”, bo tak została nazwana niniejsza kampania, oparta została na reklamach telewizyjnych, billboardach ulicznych oraz informacjach w prasie dziecięcej i bezpośrednio przekazywanych uczniom przez nauczycieli w szkołach. Docelową grupą działań są dzieci w wieku 8-11 lat, a celem jest wzrost spożycia mleka świeżego i poprawa tendencji żywieniowych oparta na produktach mleczarskich. Zaplanowany na okres 3 lat program, którego pełna realizacja ma wynieść ponad 1 mln euro, w 50% finansowany jest ze środków wspólnotowych, 20% kosztów pokryje budżet krajowy, natomiast wkład Dairy Nutrition Council wyniesie 30%.

Tego samego dnia miało również miejsce posiedzenie Grupy Konsultacyjnej Komisji Europejskiej „Promocja produktów rolnych”. W spotkaniu w Dyrekcji Generalnej ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich wzięła udział delegacja Copa-Cogeca, wśród której znalazł się także przedstawiciel KRIR. Podczas dyskusji reprezentanci KE omówili szczegóły podjętych w listopadzie ubiegłego roku decyzji w zakresie zatwierdzenia do realizacji bądź odrzucenia programów promocji produktów rolnych w krajach trzecich z dofinansowaniem środków UE zaproponowanych przez organizacje z państw członkowskich. Przypomnijmy, że wśród 10 zaakceptowanych projektów znalazł się 3-letni program promocji mięsa wołowego, cielęciny oraz wieprzowiny na rynku chińskim, rosyjskim, ukraińskim i południowo-wschodniej Azji złożony przez Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP. Najczęstszym powodem decyzji odmownych KE w tym zakresie był brak reprezentatywności danej organizacji w stosunku do całej branży w państwie członkowskim, braki formalne, a także niezgodność projektów z określonymi w przepisach założeniami merytorycznymi i finansowymi działań promocyjnych na rynkach zewnętrznych.

W dalszej części spotkania przedstawiono szczegółowy plan dalszej rewizji polityki jakości artykułów rolno-spożywczych, jaki rozpoczął się od wydania Zielonej Księgi KE w tej sprawie w październiku 2008 roku, a zakończyć się ma konkretnymi propozycjami legislacyjnymi pod koniec br. Celami strategicznymi postawionymi przez Komisję Europejską w tym zakresie jest poprawa przepływu informacji pomiędzy rolnikami i konsumentami, zwiększenie efektywności marketingu ukierunkowanego na charakterystyczne cechy europejskich produktów, uproszczenie standardów jakościowych i rynkowych, a także zapewnienie spójności pomiędzy wymaganiami jakościowymi stawianymi przed produktami rolniczymi. Po raz kolejny podjęta została w tym punkcie kwestia konieczności wzmocnienia informacji wśród europejskich konsumentów na temat obowiązujących rolników systemów jakości.

Następnie podczas wymiany informacji na temat możliwości realnego wpływu grupy konsultacyjnej na zmiany w polityce promocji produktów rolno-spożywczych omówiono propozycję wysuniętą wspólnie przez Copa-Cogeca, CIAA (Konfederacja Przemysłu Napojów i Żywności) i CELCAA (organizacja skupiająca podmioty zaangażowane w sprzedaż hurtową i detaliczną produktów rolnych) dotyczącą organizacji seminarium tematycznego z udziałem decydentów unijnych w celu nakreślenia oczekiwań w tym zakresie ze strony poszczególnych uczestników europejskiego łańcucha dostaw. Zdaniem Copa-Cogeca wydarzenie takie musiałoby się odbyć przed wysunięciem ze strony Komisji Europejskiej konkretnych propozycji, zarówno na temat reformy polityki promocji jak i przyszłej WPR, tak aby wnioski z dyskusji mogły stanowić jedną z podstaw nowych założeń w tym temacie. Ponadto, zdecydowano o wysłaniu w imieniu Grupy Konsultacyjnej „Promocja produktów rolnych” pisma do nowo nominowanego Komisarza ds. rolnictwa Daciana Ciolosa w celu nakreślenia dotychczasowych prac grupy związanych z reformą polityki promocji oraz podkreślenia wagi działań informacyjnych i promocyjnych dla rozwoju sektora rolnego Unii Europejskiej. 

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com