copa_logo.gifW dniach 10-11 kwietnia br odbyło się kolejne posiedzenie Prezydium COPA. W spotkaniu udział wzięli przedstawiciele Krajowej Rady Izb Rolniczych z prezesem Wiktorem Szmulewiczem na czele. Głównymi tematami obrad były postępy negocjacji na forum Światowej Organizacji Handlu, rewizja budżetu Unii Europejskiej na lata 2008/2009, a także Wspólna Polityka Rolna po 2013 roku.

 

Pierwszego dnia posiedzenia szczegółowo omówiono wyniki finansowe COPA oraz realizację budżetu za 2007 rok. Przedstawiono szczegółowy raport wpływów oraz wydatków, z którego wynika, że poprzedni rok został zamknięty z ponad 40% wzrostem rezerw finansowych organizacji. Sekretarz Generalny COPA-COGECA Pekka Pesonen przedstawił zgromadzonym możliwości zagospodarowania powstałej nadwyżki m.in. poprzez inwestycje w badania oraz rozszerzenie działań PR. W drugiej części spotkania 10 kwietnia miała miejsce dyskusja z zaproszoną na posiedzenie delegacją przedstawicieli japońskiej organizacji rolniczej ZA JANCHU, której przewodniczący, pan Miyata przedstawił swoja opinię na temat toczących się negocjacji w ramach Światowej Organizacji Handlu. Według niego, najważniejszą kwestią pozostają tzw. produkty wrażliwe, co do których potrzebny jest kompromis 6 najważniejszych stron negocjacji tj. Unii Europejskiej, Stanów Zjednoczonych, Brazylii, Australii, Kanady i Japonii. Zwrócił również uwagę na fakt, że mówiąc o nowych stawkach taryf celnych należy pamiętać, że w przypadku produkcji zwierzęcej Brazylia nie respektuje żadnych wymogów sanitarno-weterynaryjnych. Delegacja irlandzka odniosła się do przedstawionych przez Mendelsona (głównego negocjatora Unii Europejskiej na forum WTO) wyników negocjacji. Zgodnie z wyliczeniami instytutów naukowych tego kraju kompromis zawarty w obecnej formie mógłby doprowadzić do 20% spadku dochodów rolników UE, nastąpiłby również drastyczny spadek cen wołowiny, wieprzowiny, drobiu oraz produktów mleczarskich. Podobne niepokoje towarzyszą rolnikom japońskim, dla których propozycje Falconera są nie do zaakceptowania. W podobnym tonie wypowiedział się przewodniczący COPA Lemetayer. Dyskusję zakończono przyjęciem wspólnej deklaracji COPA-COGECA i JA ZENCHU.

Podczas drugiego dnia obrad, w trakcie omawiania trzeciego projektu stanowiska COPA-COGECA w sprawie przeglądu budżetu Unii Europejskiej na lata 2008/2009 prezes KRIR Wiktor Szmulewicz pozytywnie odniósł się do zaproponowanej treści przedstawionego dokumentu. Stwierdził, iż prawidłowa realizacja Wspólnej Polityki Rolnej nie może opierać się na poszczególnych budżetach krajów członkowskich, dlatego nie może mieć miejsca renacjonalizacja finansowania jej narzędzi. Szczególnie istotne jest to dla państw nowej „12”, które nie są tak zamożne jak kraje starej „15”. Nie będą one bowiem w stanie udźwignąć finansowo WPR, przez co pogłębione zostaną różnice jakie występują obecnie. To zaś stanowi aktualnie podstawowy problem w jednolitości Unii Europejskiej, dlatego należałoby się skupić nad wypracowaniem rozwiązań umożliwiających ekonomiczne ujednolicenie Wspólnoty. Konsekwencją tego będzie „jeden głos” całej Europy na forum globalnym. Jak podkreślił – jest to szczególnie ważne mając na uwadze toczące się obecnie negocjacje na forum Światowej Organizacji Handlu. W tym miejscu prezes Szmulewicz odniósł się do przyjętego wspólnej deklaracji COPA-COGECA oraz japońskiej organizacji JA ZENCHU na temat postępu negocjacji w ramach WTO. Popierając tego typu inicjatywy szczególnie zwrócił uwagę na wielofunkcyjność obszarów wiejskich i rolę, jaką odgrywają te tereny nie tylko z rolniczego punktu widzenia, o czym jest m.in. mowa w w/w dokumencie.

Mając na względzie toczący się przegląd Wspólnej polityki Rolnej („Health Check”), podczas posiedzenia omówione zostały również propozycje Komisji Europejskiej zmian rozporządzenia 1782/2003 regulującego mechanizmy WPR oraz możliwe formy pomocy dla gospodarstw rolnych. Zgodnie z przedstawionym projektem, zmiany dotyczą artykułów 58, 59 oraz 60, według których:

  • wykorzystanie funduszy (do 10% krajowych pułapów) nie byłoby ograniczone, tak jak teraz, do sektora, z którego pochodzą pieniądze
  • państwa członkowskie i rolnicy dysponowaliby dwoma nowymi narzędziami, którymi są: ubezpieczenie plonów i fundusz wzajemny chorób zwierzęcych
  • oznaczałoby to, że państwo członkowskie/rolnik współfinansuje w ramach filara pierwszego. Dotychczasowe współfinansowanie w ramach pierwszego filara było możliwe jako: współfinansowanie organizacji producentów w sektorze owoców i warzyw oraz współfinansowanie promocji przez państwo członkowskie

Prezes Wiktor Szmulewicz pozytywnie zaopiniował propozycje, szczególnie kwestię nowego brzmienia artykułu 58 umożliwiający wsparcie dla specyficznych rodzajów produkcji, zwalczanie specyficznych niedogodności wynikających z założeń dla niektórych regionów, a także zwiększenie płatności obszarowych w nowych krajach członkowskich z rezerwy krajowej. Ponownie odniósł się do różnic ekonomicznych między krajami starej „15”, a państwami przyjętymi po 1 maja 2004 roku, których niwelowanie powinno stać się nadrzędnym celem nie tylko WPR, ale wszelkich inicjatyw wspólnotowych. Jego zdaniem, zaproponowana przez Komisję zmiana art. 58 w znacznym stopniu przyczynić się może do osiągnięcia tego celu.

 

icon_doc.gif


przyjęte podczas posiedzenia stanowisko COPA-COGECA w sprawie przeglądu budżetu UE na lata 2008/09

 

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com