copacopgeca 7W dniu 29 kwietnia 2014 r. w siedzibie Copa-Cogeca odbyło się seminarium na temat komunikacji Copa-Cogeca 2014. Celem seminarium była poprawa wizerunku rolnictwa i sektora rolno-spożywczego oraz stworzenie forum, na którym członkowie Copa-Cogeca mogli wymieniać się pomysłami na temat poprawy strategii i narzędzi komunikacyjnych, ze zwróceniem szczególnej uwagi na media społecznościowe.

Przedstawiciele organizacji członkowskich i instytucji UE podzielili się fachową wiedzą dotyczącą narzędzi komunikacyjnych oraz omówili najnowsze kampanie komunikacyjne skierowane do opinii publicznej, obejmujące kluczowe aspekty rolnictwa, handlu i środowiska, jak nowa wspólna Polityka Rolna (WPR), zmiana klimatu i polityka w zakresie energii, dobrostan zwierząt, gospodarstw rodzinnych i poprawy funkcjonowania łańcucha żywnościowego. Kluczowi przedstawiciele instytucji UE omówili najnowsze polityki, koncentrując się na zbliżających się wyborach. Seminarium odbyło się w istotnym momencie – prace nad pierwszym pakietem aktów delegowanych w sprawie WPR dobiegają końca, w niedługim czasie odbędą się wybory do PE. Przedmiotem szkolenia było także podniesienie rangi i promocja wizerunku rolnictwa poprzez koordynację działań organizacji członkowskich.

Pekka Pesonen, Sekretarz Generalny Copa-Cogeca przywitał wszystkich przybyłych uczestników i oddał głos Xavierowi Pavardowi, rzecznikowi prasowemu Rady ds. rolnictwa.

Xavier Pavard, rzecznik prasowy Rady ds. rolnictwa przedstawił najnowsze informacje na temat aktów delegowanych reformy WPR, kluczowe narzędzia komunikacyjne i sposoby włączenia mediów społecznościowych do ogólnej strategii. Podkreślił potrzebę szybkiego przekazywania informacji do opinii publicznej, głownie przez media społecznościowe, jednak zwrócił uwagę na ograniczenia pomiędzy PE a Radą w zakresie przekazywania dokumentów. Przedstawił informacje nt. ilości przekazywanych informacji przez poszczególnych rzeczników prasowych instytucji UE i zwrócił uwagę, że liczba publikowanych wiadomości wzrosła, gdy WPR była w okresie reformowania. Przedstawiciel francuskich IR, odnosząc się do prezentacji Xaviera Pavarda, zauważył, że może występować problem odnośnie interpretacji wiadomości publikowanych na twitterze wobec ograniczenia do 140 znaków w wiadomości. Xavier Pavard odpowiedział, że rozwiązaniem może być dołączania dokumentów i linków do publikowanych wiadomości.

Pierre Pinault, Dyrektor ds. komunikacji grupy InVivio, Związku francuskich spółdzielni rolniczych ACOOA omówił najnowszą strategię i narzędzia pierwszej kampanii komunikacyjnej francuskich spółdzielni rolniczych. Celem kampanii ACOOA jest zwiększenie atrakcyjności spółdzielni rolniczych wśród młodych ludzi, rolników oraz dotarcie do jak najszerszego grona odbiorców, co przełoży się na dotarcie do decydentów. Kampania finansowana jest z dobrowolnych datków spółdzielni - członków związku przez okres 3 lat i jej budżet wynosi 4,2 mln euro rocznie. Strona na facebooku służy im głównie do wymiany poglądów, a twitter służy do dotarcia do decydentów politycznych. Reklamę umieszczano na ekranach na dworcach TGV w Paryżu, stworzono spot reklamowy w telewizji w celu dotarcia do opinii publicznej. Związek wyszkolił 22 rzeczników prasowych w regionach aby skoordynować działania komunikacyjne. Są obecni na ważnych targach rolniczych, organizując tam konkursy i quizy. Organizują także spotkania w regionach z przyszłymi rolnikami, członkami spółdzielni. W ocenie Pierra Pinaulta kampania, której czas trwania założyli na 3 lata, będzie musiała być wydłużona do 10 lat.

Roger Waite, rzecznik komisarza ds. rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich Daciana Ciolosa przedstawił najnowsze informacje na temat aktów delegowanych reformy WPR; działania i narzędzia komunikacyjne Komisji Europejskiej na 2014 r., w tym media społecznościowe. Waite zauważył, że najważniejsze tematy, które budzą zainteresowanie mediów i opinii publicznej są zarazem najbardziej kontrowersyjne, np. greening, cross-compliance. Przedstawił także najnowszą kampanię Komisji Europejskiej pn. „Taking care of our roots”, która ma zwrócić uwagę na to czym jest rolnictwo. Nakierowana jest głównie na młodych ludzi w miastach. Przez 4 tygodnie reklama wyświetlana była w kinach, a w „nowych” krajach członkowskich także w telewizji. Waite zauważył także, że dziennikarstwo przeszło ogromne przemiany w ciągu ostatnich lat. Obecnie większość dziennikarzy zdobywa informacje poprzez śledzenie wpisów na twitterze, a nie podąża tam, gdzie coś się dzieje.

Jan Jakubov – rzecznik prasowy Komisji Rolnictwa Parlamentu Europejskiego odniósł się do najnowszych informacji na temat aktów delegowanych reform WPR; wyborów do Parlamentu Europejskiego; działań i narzędzi komunikacyjnych Parlamentu Europejskiego na rok 2014, w tym mediów społecznościowych. Przedstawił kampanię promująca wybory do Parlamentu Europejskiego oraz interaktywną stronę internetową, która dostępna jest we wszystkich językach krajów członkowskich UE i która jest źródłem informacji na temat wyborów, które już się odbyły i wyborów nadchodzących. Przekazał informację, że Parlament Europejski ma 3 miejsce wśród instytucji, które śledzone są na Facebooku – po Białym Domu i UNICEFie.

Pekka Pesonen, Sekretarz Generalny Copa-Cogeca odniósł się do wcześniejszych wystąpień i poinformował, że w kwietniu br. Copa-Cogeca rozprowadziła wśród posłów do Parlamentu Europejskiego swój manifest dotyczący wyborów do Parlamentu Europejskiego 2014. Przekazał także informacje o organizacji przez Copa-Cogeca seminarium nt. pakietu mlecznego, które odbędzie się 12 maja br.

Jon Worth, strateg ds. mediów społecznościowych TechPolitics przedstawił prezentację jak najlepiej wykorzystać media społecznościowe i uatrakcyjnić publikowane treści w oczach odbiorców; najlepsze kanały promocji kampanii prowadzonych w mediach społecznościowych. Według Wortha facebook jest dla ludzi, których się zna, a twitter dla ludzi, których chciałoby się znać. Przedstawił dane statystyczne: 69% posłów do Parlamentu Europejskiego korzysta z social mediów, 29% pisze na blogu (w 2009 r. było ich 40%), 53% posłów do Parlamentu Europejskiego i 22 z 28 Komisarzy ma twittera. Przedstawił najlepsze strategie działań unijnych urzędników i narzędzia do całościowej obsługi social mediów.

W części popołudniowej odbyły się sesje oraz dyskusje.

I sesja dotyczyła mediów społecznościowych: najlepszych sposobów na ich wykorzystanie oraz przykłady krajowych kampanii prowadzonych przez organizacje członkowskie.

Amanda Cheesley, rzecznik prasowy Copa-Cogeca zaprezentowała działania Copa-Cogeca zwiększające jej obecność w mediach społecznościowych oraz sposoby na głębszą koordynację działań medialnych z organizacjami członkowskimi; szczegółowo omówiła kampanie Copa-Cogeca na 2014 r. Poinformowała o aktualizacji strony internetowej Copa-Cogeca, która będzie miała miejsce w najbliższym czasie oraz przedstawiła działania Copa-Cogeca na twitterze. Copa-Cogeca ma osobne konta sektorowe na twitterze, np. CopaMilk. Najważniejsza kampania komunikacyjna na 2014 r. to „CAP Counts!”, która także ma osobne konto na twitterze. Copa-Cogeca we wrześniu 2014 r. zorganizuje także spotkanie z nowymi posłami do Parlamentu Europejskiego.

Następnie Djego Juste Conesa, dyrektor ds. komunikacji hiszpańskiej organizacji UPA zaprezentował wykorzystanie mediów społecznościowych do promocji środowisk wiejskich w mediach i w społeczeństwie. UPA stworzyła aplikację na smartfony „ A Pie de Campo”, która jest bardzo pomocna rolnikom i cieszy się dużym zainteresowaniem. Do kampanii promującej aplikację stworzony specjalny spot, który był wyświetlany w TV i w internecie, na kanale na You Tube. UPA wyprodukowała także program telewizyjny na temat kryzysu cen drobiu, co jest obecnie ważnym problemem w Hiszpanii, który obejrzało 1,22 mln osób. Zorganizowali także konkurs fotograficzny. Conesa przedstawił też sposoby działania UPA w mediach społecznościowych i polecił stosowanie sortowania list zainteresowań na twitterze w celu wyszukiwania najbardziej wartościowych informacji.

Michael Lohse, rzecznik niemieckiej DBV ukazał kampanię tej organizacji na rzecz dobrostanu zwierząt, co jest głównym tematem zainteresowania niemieckiego społeczeństwa oraz najlepsze sposoby komunikacji z mediami na temat dobrostanu zwierząt. Powiedział, że generalny nacisk DBV kładzie na komunikaty prasowe i bezpośrednie kontakty z dziennikarzami, ponieważ w tym sposób informacja dociera do większej grupy odbiorców. Korzystają także z mediów społecznościowych, ale w ten sposób docierają głównie do młodych ludzi. Stworzyli zespół ekspertów, który składa się z rolników i blogerów, którzy zamieszczają informacje na temat rolnictwa na stworzonym przez DBV portalu dla rolników. Nie prowadzą kampanii w telewizji, ponieważ nie jest to ich grupa docelowa, nie posiadają też twittera, bo w Niemczech nie jest on zbyt popularny, nawet wśród polityków.

W sesji drugiej dotyczącej krajowych kampanii komunikacyjnych: przykładów skutecznych kampanii i planów na rok 2014/15 Cynthia Kari z francuskiej organizacji FNSEA ukazała działania i kampanie komunikacyjne tej organizacji na rok 2014. Cynthia Kari podkreśliła, że działając w mediach społecznościowych powinniśmy tworzyć tematy do dyskusji, by zachęcić użytkowników do dyskusji. FNSEA używa także takich rozwiązań jak Google Maps, np. przy okazji organizowania demonstracji, stworzyło aplikację mobile push powiadamiającą np. o miejscu demonstracji smsem, tworzy petycje do podpisu w internecie. W ostatnim czasie zorganizowali kampanię nt. dobrostanu zwierząt, na temat którego odbyła się duża dyskusja we Francji przy okazji Targów SIA 2014. Zamieszczano zdjęcia rolników ze swoimi zwierzętami i przy tej okazji przekazywano także informacje edukacyjne pod hasłem „Ja, rolnik” i stworzono film na You Tube pod nazwą ‘I’m AGRI = I’m happy’. Podczas kongresu FNSEA, który był transmitowany na żywo w internecie, udostępniony został numer telefonu na ekranie, na który rolnicy śledzący debatę mogli wysyłać smsy z pytaniami do uczestników rozmów. Związek zorganizował też konkurs związany z wyścigiem Tour de France, mający na celu zwrócenie uwagi na rolnictwo we Francji przy okazji tak ważnej w tym kraju imprezy. Polegał on na stworzeniu na polach, które znajdowały się przy trasie wyścigu, różnych kompozycji i układów z rosnących tam roślin, sfotografowaniu ich i umieszczeniu zdjęcia na stronie Związku na facebooku. Użytkownicy decydowali o tym, kto zostanie zwycięzcą. Kampania okazała się sukcesem, zagłosowało ponad 800 osób.

Następnie Pedro Narro, przedstawiciel ASAJA w Brukseli omówił kampanię komunikacyjną ASAJA-Sevilla we współpracy z Copa-Cogeca i CAP Portugal, w ramach której w Sevilli odbyła się konferencja z udziałem ponad 300 osób, a w Parlamencie Europejskim – koktajl inaugurujący wystawę zdjęć poświęconych Wspólnej Polityce Rolnej na lata 2014-2020 pt. „Przyszłość dla rolników – przyszłość dla społeczeństwa”. Poinformował, że postawili oni głównie na promocję w mediach tradycyjnych, szczególnie lokalnych i regionalnych, ale przy tej okazji założono też stronę na facebooku i konto na twitterze.

Podsumowując, Amanda Cheesley powiedziała, że Copa-Cogeca, jak wiele innych organizacji, będzie częściej obecna w mediach społecznościowych, a także zorganizuje kampanię w mediach społecznościowych ze specjalną stroną na facebooku oraz opublikuje broszurę podkreślającą dobre praktyki w zakresie dobrostanu zwierząt w całej Europie, co pomoże utworzyć bardziej pozytywny wizerunek. Copa-Cogeca nagra także film dot. organizacji. Ponadto powstanie strona na facebooku dla specjalistów ds. komunikacji. Będą także organizować wideokonferencje, które umożliwią stałą wymianę poglądów nt. kampanii i kwestii kluczowych. Zaproponowano również skoordynowanie publikację komunikatów prasowych i działań w najważniejszych momentach, np. w dn. 7 października, tak aby konferencja Copa-Cogeca miała większy rozgłos. Zostanie utworzona grupa zadaniowa ds. komunikacji, do której należeć będą eksperci z tej dziedziny i członkowie POCC/CCC. Spotkania będą się odbywać co dwa miesiące. Ich celem będzie poprawa komunikacji i obecności, szczególnie w Parlamencie Europejskim i innych instytucjach. Seminarium nt. komunikacji odbywać się będzie dwa razy do roku, a ponadto będą miały miejsce warsztaty poświęcone kluczowym kwestiom.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com