copa-cogeca_nowe.gifPerspektywy produkcji buraków cukrowych w UE w kampanii 2011-2012 są bardzo optymistyczne. Europejscy rolnicy zwiększyli zasiew buraków o 3% w stosunku do kampanii 2010-2011 w celu zaspokojenia popytu na cukier. W oparciu o próbki pobrane na polach pod koniec sierpnia można prognozować, że plony osiągną rekordowy poziom z kampanii 2009-2010. Te dobre perspektywy powinny spowodować w większości państw członkowskich przyspieszenie zbiorów i procesów przetwórczych o dwa tygodnie w porównaniu z rokiem ubiegłym. Produkcja wspólnotowa ogółem winna kształtować się na poziomie około 17,7 milionów ton, z czego 4,5 milionów ton cukru pozakwotowego.
 
 
 
Na podstawie bilansu cukru kwotowego zaktualizowanego dla kampanii 2011-2012 na dzień 15 września, stwierdza się że zapas cukru kwotowego zmniejszy się z 1,8 miliona ton na początku kampanii do 1,15 miliona ton pod koniec kampanii, według hipotezy zakładającej stały poziom konsumpcji krajowej, stabilny eksport cukru pozakwotowego i lekki wzrost importu. Wnioskując z napiętej kampanii handlowej 2010-2011, Komitety Copa-Cogeca uważają, że przewidywane zapasy na koniec kampanii 2011-2012 rzędu 1 miliona ton, czyli 6% konsumpcji cukru kwotowego, nie są wystarczające, by zapewnić płynność dostaw we Wspólnocie.
 
Wziąwszy pod uwagę z jednej strony bilans cukru kwotowego dla kampanii 2011-2012, a z drugiej dużą dostępność cukru pozakwotowego, Komitety Copa-Cogeca są zdania, że spełnione zostały warunki potrzebne do tego, by zezwolić na sprzedaż cukru pozakwotowego o przeznaczeniu na konsumpcję na rynku wewnętrznym. Tak jak w kampanii 2010-2011, zasady stosowania tego instrumenty winny być proste: opłata za nadwyżki powinna zostać ustalona na poziomie zero euro za tonę, minimalna cena buraków winna być gwarantowana, tak jak przestrzeganie wszystkich warunków regulacyjnych stosowanych przy zakupie buraków kwotowych. Ma to szczególne znaczenie dla zapewnienia funkcjonowania łańcucha żywnościowego i sprawiedliwego podziału wartości dodanej miedzy producentami i przetwórcami.
 
Z tego względu 23 września br. Komitety Copa-Cogeca wniosły do Komisji Europejskiej o to, aby:
 
  • decyzja dotycząca sprzedaży cukru pozakwotowego z przeznaczeniem na konsumpcję na rynku wewnętrznym została podjęta najpóźniej pod koniec listopada, aby zoptymalizować zarządzanie w kampanii 2011-2012. UE nie powinna pozbawiać swych rolników szansy na wykorzystanie możliwości jakie oferuje rynek;
  • motyw (11) oraz artykuł 2 § 5 c) Rozporządzenia UE nr 222/2011 w sprawie udostępniania pozakwotowego cukru na rynku Unii z zastosowaniem obniżonej opłaty za przekroczenie kwoty krajowej zostały dopracowane w taki sposób, aby artykuł 16 bis oraz załącznik II do Rozporządzenia WE nr 952/2006 określającego warunki zakupu buraków pozakwotowych, szczególnie w ramach porozumień międzybranżowych, miały zastosowanie do buraków wykorzystywanych w ten sposób;
  • artykuł 52 Rozporządzenia WE nr 1234/2007 ustanawiający podstawę prawną wycofania cukru z rynku został zmieniony tak, aby uwzględniał również sytuację deficytu na rynku, czyli „anulowania wycofania z rynku”. Warunki zastosowania „anulowania wycofania z rynku” powinny być uszczegółowione, przede wszystkim termin podjęcia decyzji przez Komisję winien być dopasowany do kalendarza zasiewów buraków. Dzięki temu sektor cukru w UE dysponowałby narzędziem bardziej kompleksowym, prostszym i skutecznie pozwalającym niwelować wpływ fluktuacji na rynku światowym na rynek wspólnotowy.
 
Ponadto Komitety Copa-Cogeca odnotowują odrzucenie przez Komisję Europejską oferty przywozu cukru surowego do rafinacji złożonej w odpowiedzi na czwarty przetarg w ramach procedury ogłoszonej Rozporządzeniem (UE) nr 634/2011. Postulują o  zawieszenie składania ofert w odpowiedzi na piąty, a zarazem ostatni przetarg. Istotnie, należy unikać nakładania się przywozu towarów importowanych na początek kampanii handlowej w UE.

Wreszcie, Komitety Copa-Cogeca są przeciwne wszelkim propozycjom mającym na celu redukcję do zera taryfy celnej wynoszącej obecnie 98 € za tonę dla kontyngentu na cukier z listy koncesyjnej CXL w kampanii 2011-2012. ISO przewiduje nadwyżkę cukru na rynku światowym w latach 2011-2012. W związku z tym, obecnie ceny światowe wykazują tendencję spadkową w stosunku do cen na rynku europejskim, który jest zatem atrakcyjny dla cukru importowanego0 z państw trzecich.


Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com