ogorki1.jpgMając ma uwadze nawracające sytuacje kryzysowe w sektorze owoców i warzyw, zaostrzone przez epidemię E.Coli z maja i czerwca, która wywołała zakłócenia na rynku do końca trwania kampanii handlowej, 16 września br. Komitety Copa-Cogeca przekazały Komisarzowi UE ds. rolnictwa Dacianowi Ciolosowi oraz Przewodniczącemu Rady ds. rolnictwa  Markowi Sawickiemu swoje propozycje odnośnie skutecznego zarządzania kryzysowego w sektorze owoców i warzyw. Copa-Cogeca w sprawie skutecznego zarządzania kryzysowego w sektorze owoców i warzyw
 
 
 
 
 
 Kryzysy ogarniające Europę można tłumaczyć brakiem równowagi sił w łańcuchu żywnościowym, nieuczciwymi praktykami i nadużyciami, spadkiem konsumpcji;
  • trudnościami sektora we wdrażaniu mechanizmów prewencji i zarządzania kryzysowego dozwolonych w ramach jednolitej wspólnej organizacji rynków.
  • wielkim otwarciem rynków europejskich na produkty importowane wyprodukowane w warunkach niespełniających norm europejskich.

Zasady mające zastosowanie do owoców i warzyw w ramach jednolitej wspólnej organizacji rynków WPR nie wystarczają do tego, by producenci i spółdzielnie mogli stawić czoła wszystkim sytuacjom kryzysowym. W związku z tym, Komitety Copa-Cogeca podziękowały Komisji Europejskiej za wdrożenie tymczasowych nadzwyczajnych środków wspierania sektora owoców i warzyw (Rozporządzenie UE nr 585/2011) i przychylnie przyjęły wniosek Komisji Europejskiej z 19 lipca mający na celu zwiększenie kwot maksymalnych wsparcia dla brzoskwiń i nektaryn wycofanych z rynku. Niemniej jednak, w opinii Copa-Cogeca wniosek ten nie jest wystarczający w obliczu kryzysów, szczególnie o takim wymiarze, jak w sektorze brzoskwiń nektaryn.

Z tego powodu, Komitety Copa-Cogeca uważają za niezbędne dostosowanie istniejących rozwiązań wspólnej organizacji rynku przy jednoczesnym wdrożeniu nowych instrumentów. Ponadto, Komitety Copa-Cogeca zaproponowały:

  • odszkodowania za straty wywołane przez epidemię E.Coli dla sałaty o kodach NC 07099010 oraz 07049090;
  • przegląd systemów wycofywania produktów z rynku;
  • wdrożenie mechanizmu dla poważnych sytuacji kryzysowych i sprecyzowanie warunków uruchomienia tego mechanizmu
  • poszerzenie koncepcji ubezpieczenia zbiorów. Zastosowanie powinno być szerokie, czyli od strat spowodowanych zjawiskami pogodowymi i chorobami po straty wynikające z innych przyczyn. Oprócz ubezpieczenia zbiorów należy włączyć do systemu inne typy ubezpieczeń jako środki zapobiegania kryzysom i zarządzania nimi. W szczególności "ubezpieczenia od skażenia i powtórki" oraz "ubezpieczenia kredytów";
  • zezwolenie na wykorzystanie przez organizacje producenckie wsparcia wspólnotowego z funduszy operacyjnych niewykorzystanych przez inną organizację producencką w ramach jednego stowarzyszenia organizacji producenckich;
  • zbadanie możliwości wdrożenia mechanizmu ubezpieczenia dochodów oraz funduszy wzajemnego inwestowania;
  • opracowanie wykazu sadów na szczeblu UE, co pozwoliłoby na śledzenie zmian w ich strukturze w każdym państwie członkowskim;
  • wdrożenie tymczasowego instrumentu likwidacji oraz restrukturyzacji sadów niezależnego od wspólnej organizacji rynku;
  • uproszczenie procedur administracyjnych w przepisach wspólnotowych dotyczących promocji, aby umożliwić natychmiastowe uruchamianie kampanii promocyjnych finansowych w 100% przez UE w przypadku poważnych kryzysów;
  • zwiększenie częstotliwości spotkań grupy ds. prognozy i analizy rynków brzoskwiń i nektary grupy konsultacyjnej "owoce i warzywa" Komisji Europejskiej z jednego do co najmniej dwóch rocznie, przed rozpoczęciem i po zakończeniu kampanii z możliwością zwołania posiedzenia w czasie trwania kampanii;
  • powołanie europejskiego obserwatorium rynków w celu zwiększenia przejrzystości informacji na temat podaży, popytu, kształtowania się cen, zmian kosztów produkcji, itp.


Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com