copa-cogeca_nowe.gif28 czerwca br. w siedzibie Komitetów Copa-Cogeca w Brukseli odbyło się posiedzenie grupy roboczej „Wołowina”. Porządek obrad oraz sprawozdanie z ostatniego posiedzenia, które odbyło się 15 czerwca, zostały przyjęte. Podczas tego posiedzenia skupiono się głównie na następujących tematach: sprawozdanie Komisji Europejskiej z 15 i 16 czerwca, przygotowanie posiedzenia grupy konsultacyjnej „Wołowina”, koszty produkcji i marże oraz instrumenty dostępne w ramach WPR.
 
 
 
 
W pierwszej części posiedzenia podkreślono, że sektor mięsa wołowego staje przed różnymi wyzwaniami natury ekonomicznej, środowiskowej i społecznej.  Zatem aby zapewnić dynamikę produkcji w sektorze mięsa wołowego, należy zastosować liczne instrumenty, nie czekając na reformę Wspólnej Polityki Rolnej.

Następnie, Pani Camelia Gyorffy z Sekretariatu omówiła główne punkty krótkiego sprawozdania z dyskusji ekspertów grupy oraz grupy konsultacyjnej „Wołowina” z 15 i 16 czerwca. Rozpoczęła się debata na ten temat. Grupa podkreśliła, że istnieje obecnie kryzys w związku z wysokimi kosztami; zdaniem uczestników należy zachować instrumenty zarządzania rynkiem i jak najszybciej je aktywować. Wiele delegacji wskazało, że artykuł 44 powinien być utrzymany. Jeśli chodzi o kwestię refundacji wywozowych, grupa poprosiła o utrzymanie tego instrumentu. Uczestnicy podkreślili także, że system płatności bezpośrednich-utrzymanie artykułu 68 Rozporządzenia nr 73 z 2009 roku powinien być bardziej elastyczny. Utrzymanie premii dla krowy mamki jest również bardzo ważne dla przyszłości tego sektora.Jeśli chodzi o lepszefunkcjonowaniełańcucha żywnościowego, grupa domaga się większej przejrzystości oraz lepszego rozłożenia marży w łańcuchu. Uczestnicy zauważyli negatywny przewidywany wpływ otwarcia rynków europejskich na konkurentów. Pokreśli oni także, że bardzo ważna jest spójność pomiędzy poszczególnymi politykami. Należy również wzmocnić promocję.

W kolejnej części spotkania Pani CameliaGyorffy przedstawiła dokument zaleceń Komitetów Copa-Cogeca w związku ze wspólnym posiedzeniem Komitetu ds. Zarządzenia „Produktami zwierzęcymi” oraz grupy konsultacyjnej „Wołowina”, które odbędzie się 29 czerwca. W ramach tego dokumentu zastanowiono się jakie specyficzne instrumenty możnaby było zaproponować?Następnie Przewodniczący grupy powiedział, że jeśli chodzi o artykuł 68, bardzo ważne jest jego utrzymanie. Kolejny aspekt dotyczyłpłatności bezpośrednich; ich utrzymanie będzie bardzo ważne szczególnie na obszarach ONW. Delegat z Polski, Pan Bogdan Wiatr, odniósł się do aspektu kwestii środowiskowych. Dodał on, że, musimy tutaj podkreślić ochronę środowiska. Należy uwidaczniać aspekty pro środowiskowe; powinniśmy wziąć również pod uwagęsprawy socjalne, takie jak ochrona przed wyludnianiem obszarów wiejskich). Jego zdaniem akapit ten powinien bardziej rozbudowany. Następnie uczestnicy podkreślili, że bardzo ważna jest również kwestia zarządzania ryzykiem-utrzymanie artykułu 70.Uczestnicy zauważyli także, że zarówno ewolucja kosztów produkcji jak i wszystkie czynniki rynkowe, muszą być wzięte pod uwagę.Delegat z Polski powiedział również, że należy skupić się na zmianie metody podejścia. Powinniśmy zmienić ją w taki sposób, aby opracować wzór, który pozwoli nam na uzyskanieaktualnego poziomu kosztów (poziom wskaźnikowy),  który następniemógłby być kluczem do bardzo szybkiej reakcji.

Na koniec posiedzenia zostaje omówiony ostatni aspekt tego dokumentu, a mianowicie kwestia promocji. Podkreślono, że mięso wołowe, do którego nie mają zastosowania znaki jakości (chroniona nazwa pochodzenia, chronione oznaczenie geograficzne, gwarantowana tradycyjna specjalność, rolnictwo ekologiczne, oznakowanie krajowe), również powinno kwalifikować się do programów informacyjnych i kampanii promocyjnych, ale pod warunkiem, zostało wyprodukowane na terytorium europejskim i z niego pochodzi. Może się to przyczynić dozwiększenia w Europie konsumpcji czerwonego mięsa, które jest niezbędne w zrównoważonej diecie.W celu promowania w krajach trzecich konsumpcji mięsa wołowego wyprodukowanego w Europie, należy wzmocnić działania promocyjne na rynkach strategicznych.
 
Magdalena Montaigu - Biuro KRIR w Brukseli

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com