copa-cogeca_nowe.gifW dniu 1 marca br. odbyło się seminarium pn. Reforma europejskiej Polityki Promocji Produktów Rolnych: Stawić czoła Wyzwaniom. W spotkaniu wzięli udział: pracownik Biura KRIR, przedstawiciele FBZPR oraz pracownik ZZRI "Solidarność". Podczas seminarium dyskutowano na wiele kwestii odnoszących się istniejącej polityki promocji oraz jej przyszłości. W warsztatach wzięli udział przedstawiciele wielu firm europejskich, którzy przedstawili przykłady w zakresie promocji stosowane w reprezentowanych przez siebie firmach. Warszaty były dobrą okazją do wymiany doświadczeń i spostrzeżeń różnych stron.
Seminarium rozpoczął i przywitał uczestników Pan Pekka Pesonen – Sekretarz Generalny Komitetów Copa i Cogeca. Powiedział, że polityka promocji jest obecnie na etapie przeprowadzania reform. Warsztaty to platforma wymiany doświadczeń, wprowadzenia nowych działań oraz poprawy już istniejących. Promocja jest istotnym elementem w WPR. Produkty rolne muszą respektować wiele norm, w tym normy środowiskowe. Import powinien respektować te same normy, które obowiązują w krajach UE. Konkurenci na rynku światowym są bardzo aktywni i konkurencyjni również w zakresie polityki promocji. Europejska produkcja charakteryzuje się bardzo wysokim poziomem jakości. Promocja musi pozwolić na uznanie tej jakości i pokazać tę jakość. Reforma tego obszaru musi być wprowadzona jak najszybciej wraz z innymi reformami. Przyszłe legislacje powinny być jak najbardziej efektywne i jak najbardziej elastyczne. Promocja jest konieczna by pomoc rolnikom i spółdzielniom
Gabinet Pana Ciolosa - Alina Ujupan:
Jest to bardzo ważna polityka. Kluczowe informacje ze strony Komisarz Ciolosa.
Nacisk: (integracja) polityki jakości na politykę promocji. Chcemy dobrej ceny za nasze (europejskie) produkty, ceny odzwierciedlającej zasługi naszych produktów. Trzeba wypracować podejście strategiczne. Trzeba zastanowić się nad wykorzystaniem polityki promocji w sposób spójny.
Problemy, na które trzeba znaleźć rozwiązanie:
*Określenie celów
*Ustalenie jakich narzędzi będzie trzeba używać
*Marki handlowe prywatnych przedsiębiorstw (czy mamy wystarczające możliwość by
*Sposoby wdrażania polityki promocji, polityki jakości i wspólnej polityki, czy trzeba wprowadzić centralizację, jaka jest rola krajów członkowskich
Moderatorem seminarium jest Pan Christian Jochum - przewodniczący grupy roboczej Promocja, pracownik austriackich izb rolniczych
Przykłady:
Promocja na wewnętrznym rynku:
- Wina: Taste of Europe, a way to communicate – Pan Pasquale de Meo
FEDERDOC – federacja włoskich producentów wina
Polityka promocji na rynku europejskim i rynkach poza europejskich. Kampania_ Wino smak Europy i nasza droga do komunikacji. Jest to trochę inny sektor niż owoców i warzyw, mięsa, mleka, czy mięs. Producenci win posiadają pochodzenie chronione swoich produktów, mogą osiągnąć swoje cele poprzez promocję, nie tylko na rynku europejskim, ale także światowym; bardzo dobrze znają ten rynek oraz strategie promocyjne. Organizacja posiada środki finansowe potrzebne do przeprowadzenia tych działań. Ważny punkt stosunek jakości do ceny produktów oraz do kosztów promocji. Najważniejszy cel: informowanie o jakości w komercjalizacji (certyfikacja, zwiększanie informacji o standardach jakościowych, skłanianie do świadomego wyboru). Korzystają z pomocy dystrybutorów, Internetu, promocji u hurtowników, informacja w punktach kulturowych, sklepach. Organizowane są konferencje prasowe, szkolenia dla znawców win. Swoją działalność promocyjną opierają na legislacji z 2008 roku, mimo że jest bardzo rygorystyczna, uważają ją za bardzo dobrą. Przyczynia się do selekcji producentów, którzy chcą wejść na rynek.
- Owoce: „Dziecinna gra”: Pan Luciano Trentini.
Struktura zrzeszająca 50 przedsiębiorstw. Projekt powstał w 2006 r. Kampania trwała od 2006 do 2009 roku, później była kontynuowana. Kampania skierowana na osoby z nadwagą. Bardzo ważne jest uczestnictwo w szkoleniach, zajęcia prowadzone w szkołach oraz dla rodziców i dzieci jednocześnie, tak by uwrażliwić najmłodszych konsumentów na spożywanie warzyw i owoców. Dzięki kampanii promocyjnej zdobyli duże doświadczenie, wiedzą jakich używać sloganów by zainteresować najmłodszych. W związku z dużą konkurencją na rynku promocyjnym innych produktów, rozpoczęli kampanię Fruitness. Budżet wynosił 4 mln euro (środki UE i krajowe). Obejmowało to mandarynki, gruszki i brzoskwinie – przedsięwzięcie handlu detalicznego i wielkiej dystrybucji. Promocja zwraca również uwagę na produkty produkowane w pewnych porach roku. Kanały informacji: Internet, broszury. Jest to program bardzo podstawowy, istotny, który jest częścią programu Smaki Europy, dzięki temu programowi otrzymaliśmy informacje, że kampania ta przyniosła oczekiwane rezultaty. Dzieci dowiedziały się o walorach owoców i warzyw. Tego rodzaju projekty to narzędzie kluczowe w promocji produktów owoców i warzyw.
- Jakość mięsa – Agramarkt Austria Marketing (Ama) – Pan Stephen Mikinovic
Strategia opiera się na trzech punktach. Ukierunkowanie na rolników, produkcję i promocję produktów.
Kampania w sprawie jakości, kampania w zakresie: smaków, wprowadzania do obrotu i informowania konsumentów. Mięso to surowiec, brak dużego rozróżnienia dla tych produktów. Uważane za produkt podstawowy.
Logo jakości – pozwala na łatwą komunikację z konsumentami, gwarancja śledzenia, miejsca produkcji, jakości i świeżości mięsa. Popyt wzrasta na świeże produkty. Jest 240 kryteriów stosowanych dla określenia jakości mięsa. Ustalane są: wymogi w zakresie ph, wagi, wieku, odżywiania zwierząt, dobrostanu. Bisko 25 tys. rolników bierze udział w tym programie. Prowadzonych jest 10 tys. inspekcji w gospodarstwach rocznie. Celem jest aby logo jakości cieszyło się jeszcze większym zaufaniem.
Strategie: emocjonalna, orientacji i informacji.
Kampania jakościowa oparta na kontroli na poziomie gospodarstwa, ubojni i supermarketu. Przygotowywane były także kampania dla drobiu, wieprzowiny i wołowiny. Posiadają broszury, informacje w prasie. Chcieliby rozpocząć program 3 letni, tak by lepiej reagować na potrzeby rynku. Jeżeli chodzi o ilość i o jakość. Lepiej uzyskiwać lepszą jakość niż ilość.
Promocja prowadzona przez Komisję
- World Food Moscow –Pani Maren Sprutacz, DG Agri
W programie wzięło udział ponad 1ooo wystawców. W ramach programu został zrealizowany salon produktów spożywczych i zorganizowano go w Moskwie. Rosja jest drugim dystrybutorem produktów unijnych na świat. Wielu producentów wzięło udział w tym wydarzeniu, każdy jechał na wcześniej ustalonych zasadach, mieli możliwość prezentowania swoich produktów, odbywały się degustacje i warsztaty kulinarne. Wyjechało łącznie 50 producentów, 8 producentów było z Polski. Poziom udziału zależał od tego jak władze uczestniczyły w projekcie. Podczas tego salonu przedstawiono 15 programów w Rosji. Zainteresowanie spotęgowało: musiały być wyroby takie, które można było kupić na miejscu, a także musiały być dostępne na stoisku, w celu degustacji. Salon ten pozwoli na nawiązanie kontaktów oraz zawiązanie kontraktów handlowych.
- promocja europejskiej wieprzowiny i jej produktów w sektorze restauratorstwa w Japonii – pan Karsten Bruun Rasmussen
Program duńsko – francuski. Został przygotowany na trzy lata, 5mln euro rocznie. Do tej pory byli skoncentrowani na produkcji wędlin. Teraz skierowali się na rynek restauratorski (bekon, szynki). Cel: zwiększenie spożycia wieprzowiny i wędlin na bazie wieprzowiny w Japonii, lepszy wizerunek wieprzowiny europejskiej na rynku japońskim (Japonia to największy importer wieprzowiny)- za Stanami Zjednoczonymi, Chile i Meksykiem). Konsumpcja wieprzowiny to 1, 7 mln ton. Podjęte działania w ramach tego projektu: seminaria w Tokio, badania i ekspertyzy, szkolenia. W Danii była prowadzona kampania promocyjna w japońskich restauracjach. Tematy seminarium: rynek wieprzowy, polityka UE, wieprzowina w jadłospisie, jak produkować wieprzowinę w ramach bezpiecznego łańcucha żywnościowego. Dobre relacje miedzy ludzkie mogą spowodować dobre relacje handlowe. Dobrostan zwierząt stanowi punkt kluczowy wszelkich rozmów.
Stanowisko Komitetów COPA COGECA w sprawie polityki promocji:
Polityka promocji już w latach 80 bardzo aktywnie działała. Wtedy budżet wynosił 90 mln euro. W 1999 r. wszystkie te programy włączono do dwóch reglamentacji. W 2006 roku pojawiło się nowe stanowisko, które okazało się problematyczne. W styczniu 2007 r. propozycje przedstawiono KE, podkreślono ważność produktów rolnych. Chciano uzyskać uproszczenie dla programów wielonarodowych. Wnioski KE dotyczące tego raportu: połączenie 2 reglamentacji, wyjaśnienie powiązania pomiędzy państwami członkowskimi a Komisją Europejską, a organizacjami wdrażającymi programy powinny być faworyzowane. W 2009r. raport Trybunału Obrachunkowego – stwierdzono, że potrzebne są bardziej efektywne instrumenty skupione na promocji. W 2010 r. wytyczne zaktualizowano i obowiązują do tej chwili. To było w przeszłości. Wszystkie te tematy omawiane są już od bardzo dawna. Od samego początku brakowało przejrzystości w zakresie aspektów prawnych odnośnie promocji.
Stanowisko polityczne Cc
*Równowaga miedzy rynkiem wewnętrznym a krajami trzecimi
*Coraz większe problemy na wewnętrznych rynkach europejskich
*Konieczny dialog pomiędzy zainteresowanymi stronami a Komisją Europejską
*Koordynacja programów wielonarodowych (już istniejących)
*Potrzebny odpowiedni podział odpowiedzialności
*potrzebna spójność między programami
Promocja produktów europejskich:
- konieczne podejście pragmatyczne
-współpraca pomiędzy sektorami
- ważna jest reforma, która zostanie wpisana w WPR
- trzeba znaleźć rozwiązanie marek handlowych
- jakie będą środki finansowe w perspektywie finansowania
Wnioski:
- konsument europejski chce wiedzieć na co wydawane są pieniądze w ramach promocji,
- budżet UE powinien być zwiększony na politykę promocji,
- monitoring i kontrola akcji promocyjnych,
- uproszczenie procedur,
- większa selekcja w wyborze programów, wpływy tych programów, nie mogą być analizowane jako sprzedaż, która się zwiększyła (równowaga miedzy rynkami zewnętrznymi i wewnętrznymi powinna być zachowana),
- dystrybucja zadań administracyjnych, za co odpowiada KE, a za co władze krajowe, lepsza współpraca między tymi podmiotami administracji,
- lista produktów rozszerzona,
- oznaczenie marek i pochodzenia,
- aktualizacja promocji i dostosowanie do sektora.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com