copa-cogeca_nowe.gifSpotkanie otworzył i poprowadził Pan Pekka Pesonen – przewodniczący POCC. Ze strony CCC udział wziął Pan Thomas Memmert – Przewodniczący. Ponadto, w spotkaniu udział wzięli przedstawiciele poszczególnych grup. Posiedzenie było podzielone na dwie części. Podczas pierwszej sesji odbyła się debata ws. WPR po 2013 r. z Przewodniczącym Komitetu Europejskiego ds. Ekonomicznych i Socjalnych – Panem Staffanem Nilssonem, a następnie miała miejsce dyskusja ws. kwestii ekologicznych zawartych w WPR. W drugiej części omówiono rozwój sektora produkcji zwierzęcej w kontekście emisji gazów na terenie UE oraz zarządzenie problemem związanym z Salmonellą w poszczególnych elementach łańcucha żywnościowego.
 
 
Program spotkania oraz podsumowania poprzedniego posiedzenia zostały przyjęte przez wszystkich uczestników. Następnie głos zabrał Pan Staffan Nilsson – Przewodniczący Komitetu Europejskiego ds. ekonomicznych i socjalnych. Przedstawił on swoje stanowisko w sprawie Wspólnej Polityki Rolnej do 2020 roku. Jego zdaniem silna WPR jest bardzo potrzebna. Ludzie coraz bardziej oczekują dobrej, zdrowej i wysokiej jakości żywności – są w stanie ją znaleźć, ale często napotykają kolejną barierę jaką są zaporowe ceny, uniemożliwiające dokonanie zakupu poszukiwanych produktów. Powinniśmy dążyć do tego, by rolnictwo było przez wszystkie społeczeństwa tak samo postrzegane. Zdaniem przedstawiciela strony hiszpańskiej, powinniśmy wytłumaczyć krajom Ameryki Południowej w jaki sposób działają europejskie organizacje rolnicze oraz jak wygląda rolnictwo w Europie. Zgodnie uznano, że WPR po 2013 roku powinna zostać utrzymana i wymagane są działania, które pozwolą na jej utrzymanie w podobnym, a nawet lepszym niż do tej pory stanie. Kolejną istotną sprawą poruszoną na spotkaniu były zagadnienia związane przyszłością WPR w kontekście rolnictwa ekologicznego. Dyskusję rozpoczęła Pani Shelby. Przedstawiła informacje związane z wprowadzeniem dopłat na produkcję ekologiczną, jednak nowe dopłaty związane byłyby z obcięciem 10% środków przeznaczonych na dopłaty bezpośrednie. Żadne dodatkowe redukcje oraz koszty nie są przewidziane. Płatności te będą dostępne z kopert krajowych. Państwa członkowskie same miałyby możliwość podejmowania decyzji, na co powinny zostać przeznaczone środki dostępne w ramach kopert. Jest to o tyle dobre rozwiązanie, że rolnictwo w każdym kraju ma inne potrzeby. Jeżeli chodzi o kwestie odnoszące się do wniosków składanych o płatność, to zdaniem COPA i COGECA powinny być one składane na jednym wniosku razem z płatnościami bezpośrednimi. Jeżeli zaś chodzi o kontrole, to nie powinny być prowadzone żadne dodatkowe kontrole, lecz należy je przeprowadzać w czasie np. kontroli odnoszących się do cross – compliance. Większość uczestników stwierdziło, że ewentualne płatności z przeznaczeniem na rolnictwo ekologiczne, powinno znaleźć się w filarze I, a lista z dostępnymi płatnościami powinna być ogłoszona, tak by każde państwo mogło stwierdzić co jest dla niego lepsze. Przedstawiciel organizacji austriackich stwierdził, że skoro chcemy wprowadzać nowe płatność to należy znaleźć na to „nowe” środki, a nie zabierać z płatności bezpośrednich. Reprezentant DBV – Piter Pascher – zbliżył dopłaty ekologiczne do działającego i sprawdzającego się na terenie Niemiec GAEC – good agri and ecological conditions, ponadto podkreślił fakt, że są takie dopłaty, które w nieznacznym stopniu odnoszą się do rolnictwa i należałoby podjąć kroki mające na celu znaczne ograniczenie środków na te działania i przesunięcie ich na inne. Zwrócono również uwagę na fakt, że 10% zabrane z płatności bezpośrednich, ma w różnych krajach różne wartości.
W kolejnej części spotkania wziął udział Pan Almeida da Silva, przedstawiciele DG Agri, który przedstawił prezentację dotyczącą Rozwoju sektora produkcji zwierzęcej w kontekście emisji gazów na terenie UE. Pan da Silva przedstawił jak kształtuje się sytuacja z uwagi na różne rodzaje zwierząt gospodarskich. Jakie formy hodowli tych zwierząt wywierają jaki wpływ na emisję gazów oraz jaka ilość gazów emitowana jest przez poszczególne gatunki. Podstawą opracowania modelu było CAPRI 2004. Jednak zdaniem prelegenta system ten zawiera pewne ograniczenia: ocena systemu produkcji zwierzęcej w Europie, czynników politycznych i technologicznych, a także dostępu do fachowej literatury z tego zakresu, której jest zdecydowanie za mało. Uważa się, że znacznie spadnie poziom emisji gazów w sektorze bydła opasowego, co przede wszystkim związane jest z ograniczaniem pogłowia w tym sektorze. Prezentacja dotycząca emisji gazu, przygotowana przez DG AGRI, została udostępniona na agri info, a także znajduje się w załączeniu. Następne zagadnienie odnosiło się do przygotowywanego listu, będącego stanowiskiem do Dyrektywy 98/44/EC w sprawie legalnego zabezpieczenia inwencji biotechnologicznych. Po przedstawieniu dokumentu, zostały zasugerowane poprawki, po których naniesieniu będzie można wysłać pismo do właściwych adresatów. Jeśli chodzi o sprawę związaną ze zgodą na list COPA- COGECA dotyczący przeglądu Dyrektywy MIFID, to stwierdzono, że na razie takie pismo nie zostanie wysłane, najpierw zostanie poddane dodatkowej procedurze konsultacji.
Kolejny punkt spotkania odnosił się do akceptacji roboczego dokumentu w sprawie Farm Saved Seeds. Jednak znaczna część przedstawicieli uważa, że dokument jeszcze nie jest dopracowany i wymaga dodatkowych poprawek. Należy przesłać wersję roboczą do współpracujących organizacji i dopiero później podjąć jakieś działania. Przewodniczący potwierdził trudność zagadnienia i poinformował, że wrócimy do tego tematu. Następny punkt dotyczy przeglądu legislacji unijnej z zakresu rynku nasion i materiału siewnego. Zdaniem Pani Lucii Zitti podczas najbliższego spotkania grupy roboczej zostanie przedstawiona nowsza wersja pisma wstępnie przygotowanego w tej sprawie. Pismo ma zostać wysłane między innymi do DG SANCO. Jednak zanim trafi to do konsultacji społecznych, zgłoszono prośbę o pisemne poparcie ze strony POCC na to pismo. W następnym tygodniu powinno zostać ogłoszone stanowisko CC.
Przewodniczący POCC poinformował o planowanym przeprowadzeniu zmian w zakresie dostępu do Agri_Info. Jego zdaniem powinna zostać przeprowadzona selekcja osób, które mają dostęp do tego serwisu. Nie chcemy aby dostęp miały niepożądane osoby, dlatego została podana informacja, ze w najbliższym czasie zostanie rozesłany mail, w którym będzie można potwierdzić, czy dane osoby mają mieć dostęp do serwisu, czy też nie. Zdaniem przewodniczącego, każdy powinien mieć indywidualny dostęp do serwisu, a nie operować na jednym haśle przez kilka osób.
Pani Antonia poinformowała uczestników, że tegoroczny Green Week odbędzie się w dniach 24-27 maja. Zachęca do udziału w tym wydarzeniu. Poruszane będą kwestie odnoszące się do zmian klimatu, czy racjonalnego zarządzania zasobami wodnymi.
Na koniec poruszono sprawy dotyczące współpracy z organizacjami rolniczymi z państw nie będących w UE, ani leżących na terenie Europy. Chodzi w dużym stopniu o organizacje, które chcą się wypowiedzieć na forum światowym nt. rolnictwa w ich krajach oraz na ich kontynentach. Ich udział w tych wydarzeniach wymaga dodatkowych Śródków finansowych, które zostały już przeznaczone przez 6 państw, czy kraje należące do UE oraz 3 spoza Europy. COPA COGECA bierze pośredni udział w tym wydarzeniu.
Przewodniczący POCC poprosił o zgodę na poparcie przez CC kandydatury Pana Shanka na Przewodniczącego Grupy Mleko.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com