mrirw.jpgZarząd KRIR po raz kolejny wystąpił do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie umożliwienia rolnikom, którzy w 2006 r. nie utrzymywali zwierząt korzystania z płatności zwierzęcej. Poniżej zamieszczamy treść odpowiedzi MRiRW z dnia 2.09.2009 r. na nasze wystąpienie:

"W odpowiedzi na pismo z dnia 31 lipca br. znak KRIR/KP/2748/09, dotyczące nowelizacji rozporządzenia z dnia 9 marca 2009 r. w sprawie rodzajów roślin objętych płatnością uzupełniającą oraz szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U. Nr 40, poz. 326), uprzejmie wyjaśniam, co następuje.

Zgodnie z reformą Wspólnej Polityki Rolnej uchwaloną w czerwcu 2003 roku płatności bezpośrednie w Unii Europejskiej są oddzielone od produkcji rolnej, ponieważ ich nadrzędnym celem jest wsparcie dochodów rolniczych, a nie powodowanie zachęt do zwiększania produkcji. Dzięki temu rolnicy dostosowują swoją produkcję do faktycznego zapotrzebowania rynku i swoich przewag konkurencyjnych, a nie kierują się wysokością płatności bezpośrednich. Wypłata wsparcia nie jest zatem powiązana z obowiązkiem prowadzenia określonej produkcji rolnej, a jej wysokość została określona na podstawie danych historycznych z okresu referencyjnego. W praktyce oznacza to, że rolnicy we Wspólnocie otrzymują określoną kwotę płatności w przeliczeniu na gospodarstwo lub hektar użytków rolnych niezależnie od tego, co uprawiają lub produkują w roku bieżącym.
Historyczny charakter płatności do powierzchni upraw roślin przeznaczonych na paszę, uprawianych na trwałych użytkach zielonych, czyli tzw. płatności zwierzęcej, wymagał zatem ustanowienia odpowiedniego mechanizmu referencyjnego, który zagwarantowałby stałą maksymalną powierzchnię, do jakiej płatność może zostać przyznana (nie wyłączając jednak możliwości wejścia do systemu tzw. „nowych rolników"). W celu ustalenia takiej powierzchni jako okres referencyjny przyjęto rok 2006, który był ostatnim rokiem gwarantującym historyczny charakter opisywanego wsparcia. Ustanowienie jako roku referencyjnego okresu późniejszego (po 2006 r.) stanowiłoby bowiem uwzględnienie wartości aktualnych, a nie historycznych, gdyż wsparcie to obowiązuje w Polsce od 2007 r. W celu określenia powierzchni referencyjnej wykorzystywane są dwie wartości: powierzchnia trwałych użytków zielonych lub traw na gruntach ornych posiadanych przez rolnika w roku referencyjnym oraz liczba zwierząt będących w posiadaniu rolnika również w historycznym okresie. Warunki te zapewniły skierowanie wsparcia do tych rolników, którzy faktycznie zajmowali się chowem określonych zwierząt (bydło, owce, kozy, konie) w przedmiotowym okresie.
Rozporządzenie z dnia 9 marca 2009 r., w porównaniu z przepisami obowiązującymi w latach wcześniejszych, wprowadza szereg zmian w zakresie przyznawania płatności zwierzęcej, mających na celu wyeliminowanie dotychczasowych trudności występujących przy stosowaniu tego mechanizmu, tj. w szczególności: wydłużono okres referencyjny do dnia 14 marca 2007 r., złagodzono dotychczasowe przepisy ograniczające maksymalną powierzchnię, do jakiej „nowi rolnicy" mogą uzyskać płatność zwierzęcą, umożliwiono uzyskanie płatności zwierzęcej tym producentom, którzy w roku 2006 uzyskali płatność uzupełniającą do mieszanek roślin motylkowatych drobnonasiennych z trawami.
Należy zatem stwierdzić, iż stosowana w Polsce od 2007 r. płatność zwierzęca jest zgodna z polityką realizowaną w Unii Europejskiej w zakresie płatności, a mianowicie płatności nie mogą być powiązane z uprawą lub produkcją w roku bieżącym. Przyjęty system stanowi stabilne wsparcie dochodów wybranych gospodarstw, do których pomoc jest skierowana, a jednocześnie pozostawia swobodę podejmowania decyzji produkcyjnych nie uzależniając ich od wysokości płatności bezpośrednich. Pragnę jednocześnie zapewnić Pana Prezesa, iż Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi na bieżąco analizuje realizację płatności bezpośrednich dla rolników, w tym również płatności zwierzęcych, w szczególności pod kątem spełniania celów, jakie zostały przyjęte dla tego wsparcia."

Treść wystąpienia KRIR:
"Krajowa Rada Izb Rolniczych wielokrotnie zwracała się do Pana Ministra w sprawie niekorzystnych przepisów dla producentów zwierząt, związanych z tzw. płatnością zwierzęcą.
Obecne warunki rozporządzenia z dnia 9 marca 2009 r. w sprawie rodzajów roślin objętych płatnością uzupełniającą oraz szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego nie pozwalają na otrzymywanie płatności uzupełniającej przez rolników rozwijających produkcję zwierzęcą poprzez zwiększenie powierzchni swoich gospodarstw o nowe trwałe użytki zielone.
Obowiązujące przepisy rozporządzenia ograniczają w dużej mierze obrót gruntami, jakimi są łąki i pastwiska, a jednocześnie pozbawiają rolników płatności w przypadku dokupienia tego rodzaju gruntów, pomimo że mogły być objęte wcześniej tą płatnością. Nie służy to procesowi powiększania średniego areału gospodarstw rolnych, jak również rozwojowi m.in. produkcji przeżuwaczy, w tym bydła mięsnego.
Dlatego też, mając na względzie powyższe, Zarząd KRIR zwraca się do Pana Ministra z wnioskiem nowelizację ww. rozporządzenia celu umożliwienia rolnikom prowadzącym produkcję zwierzęcą ubieganie się o płatności zwierzęce do trwałych użytków zielonych, które nie były zadeklarowane w 2006 r."

 

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com