pis_logo.jpgDo dnia 02.02.2011 r. organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej na terenie całej Polski przeprowadziły 906 kontroli. Ww. kontrole odbywały się w sklepach wielkopowierzchniowych, innych sklepach wprowadzających do obrotu mięso już po rozbiorze, również paczkowane w opakowania jednostkowe oraz obiektach mogących wprowadzać do obrotu lub przerabiać mięso pochodzące z Niemiec.
 
 
 
 
 
W toku przeprowadzonych kontroli w ww. obiektach organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej stwierdziły mięso wieprzowe i drobiowe oraz jaja konsumpcyjne głównie pochodzenia krajowego.

Zadaniem organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej była dogłębna analiza dokumentacji towarzyszącej przesyłkom żywności z Niemiec, podejrzanych o skażenie dioksynami i w uzasadnionych przypadkach pobranie próbek i przekazanie ich do badań.

W przypadkach, w których wystąpiły wątpliwości, czy stwierdzone produkty pochodzenia zwierzęcego nie zostały wyprodukowane przez gospodarstwa objęte niemieckimi i europejskimi restrykcjami organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej wydawały stosowne decyzje o zablokowaniu tych produktów do momentu przedłożenia stosownej dokumentacji potwierdzającej bezpieczeństwo tych produktów.

Ponadto na terenie całej Polski większość kontroli przeprowadzanych przez ograny PIS odbywała się z Powiatowymi Lekarzami Weterynarii, którzy w kilku uzasadnionych przypadkach pobrali próbki do badań mięsa pochodzącego z Niemiec z określonych terenów w kierunku skażenia dioksynami.

Z komunikatu Głównego Lekarza Weterynarii z dnia 01 lutego 2011 r. wynika, iż organy Inspekcji Weterynaryjnej pobrały do badań laboratoryjnych 78 próbek mięsa wieprzowego. Otrzymane do chwili obecnej wyniki badań 36 próbek nie wykazały przekroczenia dopuszczalnej zawartości dioksyn. Na podstawie dotychczas uzyskanych wyników można stwierdzić, że nie istnieje sytuacja zwiększonego ryzyka dla konsumentów w związku z pojawieniem się na polskim rynku żywności z terenów niemieckich, na których wystąpiło skażenie.

Z informacji przekazywanych na bieżąco przez władze niemieckie wynika, że wśród 182 dotychczas zbadanych próbek mięsa wieprzowego podejrzanego o skażenie dioksynami, pochodzącego z gospodarstw objętych restrykcjami, tylko w jednym przypadku przekroczony został dopuszczalny maksymalny poziom dioksyn.

Współczesna wiedza naukowa nie pozwala na określenie progowych wartości dioksyn w żywności, które mogłyby stanowić zagrożenie dla konsumenta. Wiąże się to m.in. z nie do końca poznanymi, skomplikowanymi mechanizmami toksycznego działania tych związków jak i zróżnicowaniem mechanizmów detoksykacyjnych u ludzi. Jedno - lub kilkurazowe spożycie mięsa wieprzowego bądź jego przetworów zawierających podwyższone poziomy dioksyn nie stanowi bezpośredniego zagrożenia dla zdrowia konsumenta. Krótkotrwałe zwiększone narażenie na dioksyny, nie stanowi istotnego udziału w kumulowanej przez całe życie zawartości ustrojowej tych zanieczyszczeń, a więc nie zwiększa w sposób znaczący zagrożenia dla zdrowia człowieka.

Należy podkreślić, iż Rzeczpospolita Polska przystępując do Unii Europejskiej przyjęła wspólnotowy dorobek prawny, zapewniający swobodny przepływ towarów na obszarze całej Wspólnoty, zgodnie z którym żywność wprowadzana na terytorium Polski podlega przepisom wspólnotowym, obowiązującym bezpośrednio lub wdrożonym do polskiego porządku prawnego.

Zgodnie z przepisami traktatu Ustanawiającego Wspólnotę Europejską (wersja skonsolidowana - Dz. Urz. UE C321 z 29.12.2006 r. 37) Tytuł II „Rolnictwo" art. 32 i 34, handel produktami rolnymi, do których zalicza się także mięso, objęty jest zasadami wspólnego rynku, zgodnie z którą wykluczona jest wszelka dyskryminacja zarówno przedsiębiorców, jak i produktów wewnątrz Wspólnoty.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że każdy podmiot mający swoją siedzibę na terenie Wspólnoty może swobodnie, bez konieczności uzyskania jakiejkolwiek zgody właściwych organów kontroli, sprzedawać i kupować środki spożywcze od dowolnych podmiotów we Wspólnocie. Organy sprawujące nadzór nad bezpieczeństwem żywności nie nadzorują zawierania umów kupna i sprzedaży dotyczących żywności. W kompetencji tych organów jest kontrola lub nadzór nad spełnianiem wymagań higienicznych przez podmioty działające na rynku spożywczym oraz nadzór i kontrola, aby sprzedawana przez te podmioty żywność była bezpieczna dla zdrowia. Ponadto, żaden z organów urzędowej kontroli żywności nie udziela zezwoleń na przywóz i sprzedaż na terenie Polski żywności z państw członkowskich Unii Europejskiej. W ramach Wspólnoty byłoby to uznane za złamanie zasady swobodnego przepływu towarów.

Jednakże pomimo obowiązującej zasady swobodnego przepływu towarów oraz wzajemnego uznawania produkty pochodzenia zwierzęcego wyprodukowane w jakimkolwiek państwie członkowskim Unii Europejskiej mogą być przywożone do Polski pod warunkiem spełnienia wymagań prawa wspólnotowego dotyczącego bezpieczeństwa żywności tj. między innymi:
  • rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiającego ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołującego Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiającego procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (Dz. Urz. WE L 31 z 01.02.2002, str. 1, z późniejszymi zmianami);
  • rozporządzenia (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych (Dz. U rz. UE L 129 z 30. 04.2004, str. 1 z późniejszymi zmianami);
  • rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającego szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego (Dz. Urz. UE L 139 z 30.04.2004, str. 55);
  • rozporządzenia (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzonych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt (Dz. Urz. UE L 165 z 30.04.2004 , str. 1);
  • dyrektyw nr 89/662 i 90/425 wdrożonych do polskiego porządku prawnego ustawą z dnia 10 grudnia 2003 r. o kontroli weterynaryjnej w handlu (Dz. U. z 2004 r. Nr 16 poz. 145 z późn. zm.).

Jednocześnie PIS informuje, że w obszarze żywności pochodzenia zwierzęcego w tym również jej bezpieczeństwa bardzo istotną rolę pełnią organy Inspekcji Weterynaryjnej, a Główny Lekarz Weterynarii kieruje Podpunktem Krajowego Punktu Kontaktowego systemu RASFF, którego zadaniem jest koordynowanie działań organów Inspekcji Weterynaryjnej w zakresie bezpieczeństwa produktów pochodzenia zwierzęcego i pasz.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com