apples2.jpg16 września br. Komitety Copa-Cogeca wystąpiły wspólnie do Dyrektora Generalnego ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich Komisji Europejskiej Jean-Luc Demarty z wnioskiem o wydłużenie terminu obowiązywania w kampanii 2009/2010 rozporządzenia (WE) nr 179/2006 Komisji  wprowadzającego system pozwoleń na przywóz w odniesieniu do jabłek przywożonych z krajów trzecich. Tym samym kontynuowane są działania lobbingowe organizacji rolniczych na forum instytucji europejskich w zakresie ograniczenia importu tych owoców na teren Unii Europejskiej. Poniżej zamieszczamy szczegóły niniejszego wystąpienia.

Według prognoz dla plonów przedstawionych przez Prognosfruit w sierpniu br. produkcja jabłek w Unii Europejskiej wyniesie około 10,7milionów ton, co stanowi 4 % powyżej średniej z 3 ostatnich lat. Jakość zbiorów jest dobra i kampania handlowa rozpoczęła się na poziomie cen nieco niższych od cen z tego samego okresu w kampanii 2008/2009. Producenci jabłek i ich spółdzielnie reprezentowani przez Komitety Copa i Cogeca są ostrożni, jeśli chodzi o perspektywy rynku, z wielu powodów :

  • Poziomi zapasów jabłek w dniu 1 lipca 2009 wynosił 355 225 ton, czyli + 62,3% w stosunku do roku 2008. 
  • Konsekwencje kryzysu finansowego 2008 są nadal odczuwalne: notuje się spadek konsumpcji od września 2008 w porównaniu z 2007 rokiem,  negatywny kurs euro wobec dolara oraz wobec walut spoza strefy euro, wyższe koszty  gwarancji kredytowych. 
  • Produkcja jabłek oczekiwana w krajach trzecich mogłaby być bardzo duża, +6% w porównaniu do średniej z 3 ostatnich lat. 
  • Memorandum fitosanitarne Federacji Rosji, stosowalne dla europejskiego eksportu jabłek stanowi potencjalne ryzyko perturbacji handlu pomiędzy UE a Rosją w kolejnej kampanii handlowej jabłek ; Nie należy negliżować tego ryzyka, biorąc pod uwagę eksportowane ilości w wysokości prawie 500 000 ton w kampanii 2008/2009.  

W przypadku źle ocenionego i zbyt dużego importu, mogłaby się powtórzyć katastroficzna sytuacja, jaka miała miejsce w  lecie 2005. Posiadanie wiarygodnego systemu pomiaru importu  jest bardzo ważne. Dlatego też Komitety Copa-Cogeca stoją na stanowisku, że system pozwoleń w odniesieniu do jabłek pochodzących z krajów trzecich powinien nadal funkcjonować i współistnieć z systemem monitorowania importu prowadzonym przez Dyrekcję Generalną ds. Podatków (DG TAXUD) z następujących powodów:

  • system monitorowania DG TAXUD nie osiągnął wystarczającego poziomu wiarygodności.  Ponadto, dane liczbowe pokazują różnicę ponad 8% w 2008 roku;
  • system monitorowania DG TAXUD musi być wiarygodny przez kilku lat, przed odejściem od wszystkich innych narzędzi pomiaru. W gruncie rzeczy, analiza wielkości importu i jego skutków na rynku wymaga posiadania całej serii statystyk prowadzonych przez wiele lat. Wystepowanie obydwu systemów przez kilka lat jest również konieczne. Jakie znaczenie nadać zmierzonemu przez nowy system importowi, kiedy nie możemy porównać go z wcześniejszymi danymi;
  • system pozwoleń na przywóz daje uprzednią informację przed wejściem towaru do Unii Europejskiej (okres trzech miesięcy), co jest bardzo ważne w zakresie zarządzania rynkiem. Pozwala on na uprzedzenie operatorów sektora (europejskich właścicieli zapasów, importerów…), zanim wystąpi zastój.

Ponadto, system pozwoleń na przywóz powinien zostać udoskonalony poprzez podawanie informacji na temat kraju pochodzenia. Potrzebna jest szczegółowa wizja wspólnotowego rynku jabłek , aby pozwolić producentom na czerpanie przyzwoitych dochodów ze swojej produkcji.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com