owoceiwarzywaW odpowiedzi na uwagi samorządu rolniczego zgłoszone do projektu rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowego zakresu zadań realizowanych przez Agencję Rynku Rolnego związanych z wdrożeniem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej programu dla szkół, resort rolnictwa przekazał, że biorąc pod uwagę wniosek dotyczący zwiększenia stawek pomocy udzielanej za porcję produktów mlecznych należy zauważyć, że wysokość stawek pomocy udzielanej w ramach Programu dla szkół jest przedmiotem uregulowań przewidzianych w projekcie rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wysokości środków finansowych przeznaczonych na wypłatę pomocy krajowej i pomocy unijnej w ramach finansowania programu dla szkół oraz wysokości stawek pomocy finansowej z tytułu realizacji działań w ramach tego programu w roku szkolnym 2017/2018.

Ustosunkowując się do uwagi, zgodnie z którą grupa docelowa określona w par. 2 projektu rozporządzenia powinna obejmować uczniów szkół podstawowych uczęszczających do wszystkich klas szkoły podstawowej, wskazano, że w związku z określonym budżetem przewidzianym na realizację w Polsce programu dla szkół zmiana tego parametru pociągałaby za sobą konieczność zmiany innych jego parametrów, np. ograniczenia minimalnej liczby porcji wynikającej ze sposobu udostępniania określonego w załączniku nr 1 i 2 do projektu rozporządzenia albo obniżenia wysokości stawki pomocy udzielanej za porcję produktów w ramach komponentów programu.

Niezależnie od powyższego podkreślono, że zgodnie z zaleceniami wielokrotnie przedstawianymi przez przedstawicieli Instytut Żywności i Żywienia nawyki żywieniowe najskuteczniej kształtują się u dzieci najmłodszych. Tym samym, wobec ww. ograniczeń budżetowych celowe z punktu widzenia efektywności programu pozostaje wskazanie jako grupy docelowej najmłodszych uczniów szkół podstawowych. Rozszerzenie grupy docelowej kosztem intensywności programu może ograniczać efektywność programu.

Co do kwestii objęcia grupą docelową dzieci uczęszczających do przedszkoli, MRiRW wskazało, że w Polsce nie ma powszechnego obowiązku kierowania dzieci do przedszkoli. Tym samym zawężenie beneficjentów programu do dzieci, które uczęszczają do przedszkoli miałoby dyskryminujący charakter wobec ich rówieśników nieuczęszczających do tego typu placówek oświatowych. Wybór szkół podstawowych jako placówek, do których uczęszczają dzieci kwalifikujące się do udziału w programie, gwarantuje jego jednakową dostępność dla wszystkich dzieci objętych powszechnym obowiązkiem szkolnym.

Odnosząc się do uwagi dotyczącej rezygnacji z obowiązku dostarczania warzyw (np. marchewki) w częściach, poinformowano, że proponowane przepisy projektu rozporządzenia nie przewidują takiego obowiązku. Jeżeli chodzi o propozycję uwzględnienia przepisu, zgodnie z którym porcje owoców i warzyw nie powinny znacznie zwiększać masy tornistra, podkreślono, że pracownicy szkół podstawowych uczestniczący w udostępnianiu dzieciom produktów w ramach programu, powinni podjąć starania celem skłonienia dzieci do spożycia tych produktów bezpośrednio po ich udostępnieniu. Zauważono jednak, że nawet jeżeli dochodziłoby do sytuacji, w których udostępnione porcje owoców albo warzyw dzieci zabierałyby do domu, to jedna taka porcja w żadnym przypadku nie powinna być cięższa niż 0,5 kg.

Odnosząc się do postulatu dotyczącego rozpoczęcia okresu udostępniania w pierwszym semestrze roku szkolnego 2017/2018 z początkiem września br., przekazano, że szkoły podstawowe w poprzednich latach wdrażania programów „Owoce i warzywa w szkole” zwracały uwagę na problem z ewentualnym rozpoczęciem jego realizacji wraz z początkiem roku szkolnego, z uwagi na okres przerwy wakacyjnej w szkołach i związane z tym ograniczone możliwości kadrowe niezbędne do przygotowania się szkół do wdrożenia programu w danym roku szkolnym. Dlatego też, ze względów organizacyjnych oraz uwzględniając niezbędny minimalny czas do zrealizowania czynności poprzedzających rozpoczęcie okresów udostępniania w I semestrze roku szkolnego, zaproponowano rozpoczęcie tych okresów we wszystkich województwach na dzień 2 października 2017 r. Ponadto podkreślono fakt, iż zastosowanie wcześniejszej daty rozpoczęcia okresu dostaw nie wpłynęłoby na długość okresu udostępniania w tym semestrze, ponieważ ten, zgodnie ze sposobem udostępniania określonym dla komponentu owocowo-warzywnego oraz komponentu mlecznego, odpowiednio w załączniku nr 1 i 2 proponowanego rozporządzenia, ma trwać 10 tygodni.

Biorąc pod uwagę propozycję uwzględnienia w programie jogurtów smakowych, poinformowano, że asortyment ten nie mógł zostać zamieszczony w katalogu produktów kwalifikujących się do dystrybucji i udostępniania w ramach programu. Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Zdrowia -  jednostki, z którą zgodnie z przepisami UE musi zostać uzgodniony katalog produktów kwalifikujących się do udostępniania w ramach Programu dla szkół (vide art. 23 ust. 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 ustanawiającego wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007) – ze względu na zakładane cele programu, do jakich należy upowszechnianie zdrowych nawyków żywieniowych, produkty mleczne udostępniane w ramach programu nie powinny zawierać dodatków cukru, soli lub tłuszczu.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com