Zdaniem samorządu rolniczego, wartości zapisane w niniejszym akcie prawnym powinny przedstawiać się następująco:
- 80 dt suchej masy na hektar – w przypadku mozgi trzcinowatej;
- 200 dt suchej masy na hektar – w przypadku rdestu sachalińskiego;
- 80 dt suchej masy na hektar – w przypadku robinii akacjowej;
- 100 dt suchej masy na hektar – w przypadku topoli;
- 80 dt suchej masy na hektar – w przypadku olszyny;
- 80 dt suchej masy na hektar – w przypadku brzozy;
- 80 dt suchej masy na hektar – w przypadku leszczyny.
Ponadto, plony reprezentatywne niektórych gatunków przyjęte w rozporządzeniu z dnia 14 marca 2007, o czym sygnalizowaliśmy już w naszej opinii podczas prac nad zmienianym obecnie aktem, ustalone zostały na zbyt wysokim poziomie. Wobec powyższego, zaproponowaliśmy zmianę treści pkt 8, 22 i 26 tego artykułu 1 na następującą:
-
400 dt zielonej masy na hektar – w przypadku kukurydzy;
-
20 dt ziarna na hektar – w przypadku rzepaku i rzepiku;
- 80 dt suchej masy na hektar – w przypadku traw.
Powyższe wartości są wynikiem konsultacji z wojewódzkimi izbami rolniczymi, ekspertami z dziedziny produkcji roślin energetycznych w oddziałach doradztwa rolniczego oraz analizy wielkości średnich plonów w niektórych regionach kraju. Zawyżenie w omawianym rozporządzeniu wielkości plonów reprezentatywnych może skutkować trudnościami w ich osiągnięciu przez rolnika z przyczyn od niego niezależnych, a w konsekwencji niewykorzystaniem przeznaczonych na te dopłaty puli finansowej.
Zdaniem Krajowej Rady Izb Rolniczych, obniżenie plonu reprezentatywnego do zaproponowanych wartości przyczyni się do wzrostu zainteresowania uprawami roślin energetycznych, a co za tym idzie zmniejszeniem ilości gruntów ugorowanych i odłogowanych oraz wpłynie na wzrost dochodów w gospodarstwach rolnych.