mrirw.jpg6 stycznia br. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi opublikowało w Biuletynie Informacji Publicznej nową wersję projektu ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw. Krajowa Rada Izb Rolniczych, jako jedyna z 35 organizacji rolniczych, do których nowelizacja przesłana została przez resort w ramach prowadzonych konsultacji społecznych, przekazała swoją opinię i uwagi do niniejszego projektu. W związku z powyższym, MRiRW zdecydowało się na odniesienie się do sugestii samorządu rolniczego w uzasadnieniu do aktualnej wersji nowelizacji, które zamieszczamy poniżej.


Spośród organizacji społecznych (35 podmiotów - przyp.), uwagi do projektu ustawy zgłosiła jedynie Krajowa Rada Izb Rolniczych. Zastrzeżenia budziła forma w jakiej projekt ustawy został poddany konsultacjom społecznym. W opinii tej organizacji zmieniana ustawa powinna zostać przesłana do oceny w formie tekstu ujednoliconego, co ułatwiłoby jej analizę. Należy jednak zaznaczyć, że projekt ustawy został opracowany zgodnie z zasadami techniki prawodawczej, a w dotychczasowej praktyce legislacyjnej forma ta nie budziła zastrzeżeń organizacji społecznych opiniujących projektowane akty prawne. Dodatkowo przygotowanie projektu w formie tekstu ujednoliconego wymagałoby dodatkowych nakładów, co wydłużyłoby prace nad przedmiotowym projektem.

Ponadto Krajowa Rada Izb Rolniczych zwróciła uwagę na trudności, jakie niosło ze sobą przesłanie do konsultacji społecznych projektu ustawy, w którym niektóre odwołania do przepisów wspólnotowych były niepełne, co wynikało z rozpoczęcia prac nad przedmiotowym projektem ustawy, jeszcze przed opublikowaniem w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej rozporządzeń Komisji (WE) nr 1120/2009, nr 1121/2009 oraz nr 1122/2009. Przyjęte rozwiązanie było jednak podyktowane koniecznością pilnego podjęcia prac legislacyjnych, gdyż projektowana ustawa powinna wejść w życie przed dniem 15 marca 2010 r., tj. przed pierwszym dniem okresu składania wniosków o przyznanie płatności bezpośrednich objętych tą regulacją. Oczekiwanie z rozpoczęciem prac nad przedmiotowym projektem do dnia publikacji rozporządzeń wspólnotowych (która nastąpiła w dniu 2 grudnia 2009 r.) zagrażałoby wejściu w życie projektowanej ustawy w terminie niezbędnym dla rozpoczęcia procesu przyjmowania wniosków o przyznanie płatności.

Należy jednocześnie zaznaczyć, że prace w Komisji Europejskiej nad treścią wymienionych rozporządzeń, w dniu przesyłania projektu ustawy do konsultacji społecznych, zostały już zakończone, a rozporządzenia te jedynie nie zostały jeszcze opublikowane. Ponadto projektowane przepisy zostały szczegółowo omówione w uzasadnieniu do projektu ustawy przesłanego do konsultacji społecznych.Projekt ustawy uzupełniony o odwołania do rozporządzeń Komisji (WE) nr 1120/2009, nr 1121/2009 oraz nr 1122/2009 został umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, a informacja w tym zakresie została przekazana wyżej wymienionym organizacjom.

Kolejna uwaga Krajowej Rady Izb Rolniczych dotyczyła braku konieczności utrzymania w mocy przepisów regulujących zatwierdzanie odbiorców i pierwszych przetwórców roślin przeznaczonych na cele energetyczne, w kontekście zniesienia płatności do upraw roślin przeznaczonych na cele energetyczne. Uwaga ta nie została jednak uwzględniona, gdyż przepisy te powinny mieć nadal zastosowanie w stosunku do tych odbiorców i przetwórców, którzy przetwarzają na cele energetyczne rośliny pochodzące ze zbiorów sprzed 2010 r.

Poza wyżej opisanymi uwagami, Krajowa Rada Izb Rolniczych zgłosiła swoje zastrzeżenia do przewidywanych skutków pełnego odłączenia od produkcji płatności w Sektorze I. W swojej opinii Rada krytycznie odniosła się do przewidywanego, pośredniego skutku tego rozwiązania, jakim może być wzrost cen zbóż. Należy jednak wyjaśnić, że ten potencjalny efekt nie był celem wprowadzenia projektowanego rozwiązania, lecz został wskazany w niniejszej ocenie skutków regulacji jako część informacji o wynikach analizy, która poprzedziła opracowanie projektu ustawy. Jedynym celem pełnego odłączenia od produkcji płatności w Sektorze I jest bowiem zapewnienie zgodności tego wsparcia z zasadami obowiązującymi w całej Unii Europejskiej. Jednocześnie wskazano, że efekt ten może złagodzić skutki ewentualnego obniżenia stawki płatności w wyniku zwiększenia powierzchni uprawnionej do przyznania krajowych płatności uzupełniających w Sektorze I, i w tym kontekście powinien być odczytywany jako korzystny dla tych producentów, których to obniżenie może dotknąć, tj. w szczególności dla producentów zbóż.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com