biodiesel.jpg24 sierpnia br. Ministerstwo Gospodarki, nawiązując do skierowanego do Premiera Donalda Tuska w dniu 7 sierpnia br. wniosku Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych dotyczącego sytuacji na rynku biokomponentów i biopaliw ciekłych, przedstawiło w tej sprawie swoje stanowisko. Resort gospodarki podkreślił, że mając na uwadze liczne korzyści płynące ze stosowania biokomponentów Rząd RP niezmiennie podejmuje działania, które mają przyczynić się do rozwoju sektora biopaliw i biokomponentów. Poniżej prezentujemy całą treść przekazanego samorządowi rolniczemu wystąpienia.

 

Obecnie obserwuje się istotny wzrost udziału biokomponentów w rynku paliw ciekłych i biopaliw ciekłych zużywanych w transporcie (udział liczony według wartości opałowej w roku 2007 wynosił 0,68%, a w 2008 już 3,66%), który wynika w znacznym stopniu z działań realizowanych przez Rząd, a w szczególności związany jest z wprowadzeniem z dniem 1 stycznia 2008 roku obowiązku zapewnienia określonego udziału biokomponentów w rynku paliw transportowych. Nałożony on został na przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania i importu lub nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych, którzy sprzedają je lub zużywają na własne potrzeby. W tym kontekście warto zaznaczyć, że według danych przekazanych przez PKN Orlen S.A. w końcu 2008 r., umowy na dostawy biokomponentów w 2009 roku zawarte zostały głównie z wytwórcami polskimi. W przypadku bioetanolu udział ten wyniósł 100% (PHP Wawrzyniak, Podlaskie Gorzelnie Surwin Sp. z o. o., Destylacje Polskie Sp. z o. o. oraz Uni -Malew Sp. z o. o.), a w przypadku estrów 67% (Rafineria Trzebinia S.A., Wratislavia-Bio Sp. z o. o. oraz Biopaliwa S.A).Natomiast z informacji pozyskanych od Grupy LOTOS S.A. wynika, że w 2009 r. co najmniej 70% zapotrzebowania na bioetanol oraz co najmniej 80% zapotrzebowania na estry zostanie zaspokojone ze źródeł krajowych. Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że rozwój rynku biokomponentów i biopaliw ciekłych nie tylko prowadzi do poprawy bezpieczeństwa energetycznego poprzez dywersyfikację źródeł zaopatrzenia w paliwa i zmniejszenia zależności od importu ropy naftowej, pozytywnie wpływa na stan środowiska, a w szczególności na jakość powietrza atmosferycznego przez redukcję emisji dwutlenku węgla i innych zanieczyszczeń, lecz również w pewnym stopniu przyczynia się do aktywizacji terenów wiejskich poprzez zwiększenie produkcji rolniczej na cele energetyczne oraz związane z tym tworzenie nowych miejsc pracy.

Nawiązując do postulowanej przez przedsiębiorców kwestii obniżenia Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW) na rok 2009, należy podkreślić, że zgodnie z art. 24 ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. Nr 169, poz. 1199, z późn. zm.) ustalanie oraz ewentualne obniżanie NCW leży w gestii Rady Ministrów. Ustęp 1 tego artykułu stanowi, że Rada Ministrów, co 3 lata, do dnia 15 czerwca danego roku, określa, w drodze rozporządzenia, Narodowe Cele Wskaźnikowe na kolejne 6 lat, biorąc pod uwagę możliwości surowcowe i wytwórcze, możliwości branży paliwowej oraz przepisy Unii Europejskiej w tym zakresie. Poziom NCW na rok 2009 został określony w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2007 r. w sprawie Narodowych Celów Wskaźnikowych na lata 2008 - 2013 (Dz. U. Nr 110, poz. 757), a zatem, w myśl ww. przepisu, kolejny termin określenia wysokości NCW nastąpi dopiero w 2010 r.

Ponadto w art. 24 ust. 2 ustawy określone zostały przesłanki pozwalające Radzie Ministrów na obniżenie, w drodze rozporządzenia, Narodowego Celu Wskaźnikowego na dany rok kalendarzowy. Otóż obniżenie NCW może mieć miejsce wyłącznie w przypadku wystąpienia na rynku nadzwyczajnych zdarzeń skutkujących zmianą warunków zaopatrzenia w surowce rolnicze lub biomasę. W mojej opinii w ostatnim okresie nie wystąpiły tego typu zdarzenia. W związku z powyższym nie jest zasadnym obniżenie poziomu NCW w roku 2009, jak również nie istnieją podstawy prawne pozwalające Radzie Ministrów na podjęcie takiego działania.

 

Ministerstwo Gospodarki informuje ponadto, że Rząd będzie konsekwentnie realizował wytyczone kierunki polityki dotyczącej biokomponentów i biopaliw ciekłych, dążąc do stworzenia stabilnych warunków rozwoju tego rynku. W tym miejscu warto zaznaczyć, że Rada Ministrów na posiedzeniu w dniu 7 kwietnia 2009 r. podjęła decyzję o przeprowadzeniu dyskusji na temat efektów realizacji Wieloletniego programu promocji biopaliw lub innych paliw odnawialnych na lata 2008 - 2014 (M.P. z 2007 r. Nr 53, poz. 607).W tym celu Rada Ministrów upoważniła Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi do przedstawienia szczegółowej informacji zawierającej ocenę i wnioski wynikające z realizacji w 2008 r. działań zawartych w Wieloletnim programie. Wspomniana ocena programu będzie uwzględniała wpływ programu na realizację zakładanych oraz pożądanych skutków gospodarczych i społecznych, w tym tworzenie nowych miejsc pracy i zagospodarowywanie dostępnych surowców rolnych.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com