arimr_cd4870e10d.jpgW nawiązaniu do opracowania pt. „O czym należy wiedzieć korzystając z dotacji unijnej na inwestycje w rolnictwie" (dostępnego w prawym panelu strony KRIR) Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa informuje, iż zgodnie z podanym przez Prezesa ARiMR do publicznej wiadomości harmonogramem uruchamiania w 2009 roku działań PROW 2007-2013, w dniu 31 marca 2009 r. mają być ogłoszone m.in. terminy naboru wniosków o przyznanie pomocy w ramach czterech działań inwestycyjnych PROW 2007-2013: „Modernizacja gospodarstw rolnych" (II nabór), „Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej" (II nabór), „Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej" (II nabór) oraz „Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw" (I nabór).




W przypadku dwóch działań, tj. „Modernizacja gospodarstw rolnych" oraz „Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw" wprowadzone zostaną w najbliższym czasie - w ramach nowelizacji dotychczas obowiązujących rozporządzeń Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi - istotne dla beneficjentów zmiany, z których najważniejsze dotyczą zasad i trybu naboru wniosków.

Podstawowa zmiana polegać będzie na wprowadzeniu możliwości składania wniosków także za pośrednictwem poczty, tj. przesyłka rejestrowaną nadana w placówce pocztowej operatora publicznego. Wprowadzenie takiego rozwiązania wychodzi naprzeciw oczekiwaniom Beneficjentów. Pozwoli ono bowiem uniknąć niedogodności związanych z tworzeniem się w oddziałach regionalnych ARiMR kolejek i długim, niekiedy wielodniowym - jak wskazują dotychczasowe doświadczenia - oczekiwaniem na złożenie wniosku.

Zgodnie z omawianym projektem nowelizacji, Prezes Agencji określać będzie dzień rozpoczęcia oraz zakończenia terminu składania wniosków. Termin ten nie będzie mógł być dłuższy niż 10 dni roboczych. Wszystkie wnioski:
  • złożone bezpośrednio (osobiście albo przez osobę upoważnioną) w terminie naboru w oddziale regionalnym Agencji lub, w przypadku działania 121 także za pośrednictwem biura powiatowego Agencji,
  • nadane w terminie naboru przesyłką rejestrowaną w placówce pocztowej operatora publicznego, które wpłynęły do oddziału regionalnego Agencji do dnia poprzedzającego dzień, w którym zostanie przeprowadzone losowanie,
będą uczestniczyć w losowaniu, które służyć będzie wyłącznie do ustalenia kolejności w jakiej przysługuje pomoc. W praktyce oznacza to, iż poprzez losowanie zostanie ustalona kolejność rozpatrywania wniosków.

Losowanie przeprowadzane będzie w Centrali Agencji, przy użyciu systemu teleinformatycznego, odrębnie dla każdego z 16 oddziałów regionalnych Agencji, nie wcześniej, niż w terminie 21 dni i nie później, niż 30 dni od dnia upływu terminu składania wniosków. Jego datę poda Prezes Agencji do publicznej wiadomości na stronie internetowej administrowanej przez ARiMR, nie później niż 3 dni przed planowanym terminem losowania. Także nie później, niż w dniu następującym po dniu, w którym przeprowadzono losowanie, Prezes Agencji poda do publicznej wiadomości na ww. stronie internetowej informację o ustalonej drogą losowania kolejności przyznawania pomocy w danym oddziale regionalnym Agencji.

Wprowadzenie losowania wpłynie również na zasadę określania terminów na rozpatrzenie przez Agencję wniosków o przyznanie pomocy. Terminy te będą liczone od dnia podania do publicznej wiadomości informacji o kolejności przyznawania pomocy i będą wynosić w przypadku działania „Modernizacja gospodarstw rolnych" - 4 miesiące oraz działania „Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw" - 5 miesięcy. W dalszym ciągu natomiast obowiązywać będą zasady, zgodnie z którymi:
  • wezwanie przez Agencję wnioskodawcy do wykonania określonych czynności w toku postępowania w sprawie przyznania pomocy wstrzymuje bieg terminu rozpatrywania wniosku do czasu wykonania przez wnioskodawcę tych czynności,
  • w przypadku nierozpatrzenia wniosku w terminie Agencja zawiadamia wnioskodawcę o przyczynach zwłoki, wskazując nowy termin rozpatrzenia wniosku, nie dłuższy niż 3 miesiące.

Z innych zmian warto zwrócić uwagę na wprowadzenie w działaniu „Modernizacja gospodarstw rolnych" dodatkowych zapisów dotyczących kryterium kwalifikacji zawodowych, tj.:
  • uznanie za staż pracy, poza uznawanymi obecnie za staż okresami podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników, zatrudnienia na stanowisku związanym z prowadzeniem działalności rolniczej lub posiadania gospodarstwa, także stażu, o którym mowa w art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415, z późn. zm.), obejmującego wykonywanie czynności związanych z prowadzeniem działalności rolniczej. Zmiana ta została wprowadzona w związku z koniecznością ujednolicenia przepisów w zakresie działań: „Renty strukturalne", „Ułatwianie startu młodym rolnikom" oraz „Modernizacja gospodarstw rolnych",
  • poszerzenie katalogu zawodów i specjalności w zakresie wykształcenia rolniczego zasadniczego zawodowego i średniego zawodowego o pięć zawodów: technik turystyki wiejskiej, technik mechanik o specjalności maszyny i urządzenia rolnicze, mechanik maszyn rolniczych, mechanik maszyn i urządzeń o specjalności: maszyny i urządzenia rolnicze, rolnik mechanizator,
  • doprecyzowanie wykazu tytułów kwalifikacyjnych w zawodach przydatnych do prowadzenia działalności rolniczej, uzyskiwanych w systemie pozaszkolnym o cztery tytuły: rolnik, pszczelarz, ogrodnik, mechanik operator pojazdów i maszyn rolniczych,
  • przyjęcie, że potwierdzeniem posiadania średniego wykształcenia rolniczego jest świadectwo lub dyplom ukończenia szkoły kształcącej w zawodach wymienionych w załączniku do rozporządzenia (dotychczas mogło to być świadectwo ze stosownym wpisem o uzyskaniu tytułu zawodowego lub dyplom uzyskania tytułu zawodowego),
  • uznanie za kwalifikacje zawodowe przydatne do prowadzenia działalności rolniczej ukończenie kierunków studiów, w ramach których zakres kształcenia albo standardy kształcenia obejmują treści związane z rolnictwem w wymiarze łącznym co najmniej 120 godzin.

Warto przy tym dodać, że Agencja zwolniła Wnioskodawców działania z obowiązku załączania do wniosku o przyznanie pomocy Planu Rozwoju Gospodarstwa (PRG) w wersji elektronicznej. Jedynie w przypadku Wnioskodawców wykazujących wzrost GVA jako efekt realizacji operacji zaleca się dodatkowo złożenie wersji elektronicznej PRG .

Bardzo istotną zmianą w działaniu „Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw", również postulowaną przez wielu przedsiębiorców zainteresowanych uzyskaniem wsparcia, jest znaczące złagodzenie wymogów dotyczących utrzymania miejsc pracy. Dotychczas obowiązujące rozporządzenie zakładało konieczność utrzymania zwiększonego zatrudnienia przez mikroprzedsiębiorcę przez 5 lat, obecnie ten okres zostanie skrócony do 2 lat i będzie liczony od dnia dokonania przez Agencję płatności.

W przypadku dwóch pozostałych działań inwestycyjnych, tj „Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej" oraz „Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej" nie przewiduje się obecnie zmian w trybie naboru i zasadach przyznawania pomocy. Oznacza to, że najbliższy nabór w ramach tych działań będzie przeprowadzony na zasadach, jakie obowiązywały w roku ubiegłym.

Należy podkreślić konieczność starannego i dokładnego wypełniania przez Wnioskodawców dokumentów aplikacyjnych. Przygotowując wniosek o przyznanie pomocy przede wszystkim trzeba pamiętać o wypełnieniu wszystkich wymaganych pozycji wniosku oraz o załączeniu wszystkich dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia wstępnej weryfikacji spełniania podstawowych wymogów formalnych (tzw. preselekcja), wskazanych m.in. w części VI wniosku - Informacja o załącznikach. Wniosek, w którym Agencja stwierdzi uchybienia lub braki w tym zakresie, zostanie bowiem odrzucony w ramach wstępnej weryfikacji (preselekcji). Na tym etapie oceny nie ma możliwości dokonywania przez Wnioskodawcę jakichkolwiek uzupełnień, ani dokonywania poprawek w złożonej aplikacji. Możliwość dokonywania uzupełnień i poprawek istnieje dopiero na następnych - po preselekcji - etapach oceny wniosku. Możliwość ta dotyczy tylko tych wniosków, które spełnią podstawowe wymogi formalne, weryfikowane na etapie preselekcji. Prawidłowe wypełnienie wniosku o przyznanie pomocy oraz przedstawienie wszystkich wymaganych załączników w istotny sposób skraca czas jego weryfikacji. Pomoc w poprawnym wypełnieniu wniosku oraz przygotowaniu niezbędnych załączników stanowi Instrukcja wypełniania Wniosku o przyznanie pomocy.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com