tvp1.jpgW odpowiedzi na wniosek Zarządu KRIR, dotyczący zasad emisji niedzielnego magazynu publicystycznego „Tydzień" oraz kwestii związanych z odzwierciedleniem na antenie Telewizji Polskiej SA. problemów rolnictwa, jako niewątpliwie jednego z newralgicznych sektorów gospodarki, Prezes Zarządu Telewizji Polskiej  zapewnił, że troską nadawcy publicznego jest utrzymanie należnego tematyce rolnej, wysokiego miejsca w programach TVP SA. oraz poinformował, że przeniesienie emisji z godziny 11.25 na godzinę 8.00 nastąpiło w wyniku uwzględnienia postulatów środowisk rolniczych. Poniżej zamieszczamy treść niniejszej odpowiedzi.
Bogata oferta audycji kierowanych do rolników i mieszkańców wsi jest przejawem realizowania przez Telewizję Polską SA. misji nadawcy publicznego. Audycje o tej tematyce cieszą się dużym zainteresowaniem telewidzów, co potwierdzają nie tylko docierające do nas sygnały od widzów, ale także wymierne wyniki badań oglądalności. Nasze starania o unowocześnianie formuły audycji adresowanych do mieszkańców wsi, o ich profesjonalizm oraz o poruszanie spraw odpowiadających oczekiwaniom widzów sprawia, że każda z dziesięciu, obecnie emitowanych audycji rolnych przygotowywanych przez Redakcję Audycji Rolnych TVP1 osiąga udziały w rynku wyższe od średnich dla pasma, w którym jest nadawana.

Odnosząc się do poruszonej w Pańskim piśmie kwestii zmiany godziny nadawania niedzielnego magazynu publicystycznego „Tydzień", pragnę poinformować, że przeniesienie emisji z godziny 11.25 na godzinę 8.00 nastąpiło w wyniku uwzględnienia postulatów środowisk rolniczych. Nasi widzowie domagali się bowiem od nas nadawania magazynu „Tydzień" w takich godzinach, które nie kolidują z porą odprawiania niedzielnych sum w kościołach. Godzina 8.00, o której od początku tego roku jest nadawany program, to według naszej wiedzy, czas dla rolników dogodny, który jednocześnie zapewnia regularność emisji tych audycji, gdyż emisja magazynu o godzinie 11.25 była nierzadko zakłócana transmisjami ważnych wydarzeń sportowych i religijnych.

Podzielając Pańskie zatroskanie o poziom oglądalności magazynu „Tydzień", uprzejmie informuję, że kwestia ta jest przez nas wnikliwie badana. Z prowadzonych przez nas badań wynika jednak, że po zmianie pory emisji programu w styczniu 2009 r. z godz. 11:30 na 8:00, udziały programu wzrosły z 11,7% do 19,9%, przy czym są to najwyższe udziały tej audycji z ostatnich 3 lat. Średnia widownia po zmianie godziny emisji wynosi 758 tys. widzów, a wśród widzów najchętniej oglądających magazyn „Tydzień" są mieszkańcy wsi, osoby po 55 roku życia, osoby z wykształceniem zawodowym, widzowie z gospodarstw domowych o niskim dochodzie, rolnicy oraz emeryci i renciści. Należy dodać, że ewentualna zmiana pory emisji „Tygodnia" na godz. 13:10 oznacza konkurowanie tego programu z bardzo atrakcyjną ofertą pozostałych stacji, osiągająca wysokie wyniki oglądalności, co nie rokuje dobrze, zważywszy, że w tym paśmie (13.10-13.40) rolnicy stanowią nieliczną grupę widzów (5,2%).

Jednocześnie uprzejmie wyjaśniam, że odejście od realizacji programu w konwencji „na żywo" było spowodowane częstymi przypadkami odmawiania przez polityków i ekspertów z odległych rejonów Polski przyjazdu w niedzielę do Warszawy. Jeśli względy merytoryczne będą uzasadniały emisję „Tygodnia" bezpośrednio na antenę, decyzje w tej sprawie zostaną podjęte. Pragnę jednak zauważyć, że fakt nagrywania audycji przed emisją nie wpływa na jej poziom merytoryczny. Po nagraniu program nie jest montowany, w związku z czym rejestracja w pełni oddaje przebieg prowadzonej w studiu dyskusji.

Odnosząc się natomiast do Pańskich propozycji związanych z odzwierciedleniem na antenie Telewizji Polskiej S.A. problemów rolnictwa, jako niewątpliwie jednego z newralgicznych sektorów gospodarki, uprzejmie informuję, że tematyka rolna zajmuje znaczące miejsce w programach wszystkich anten Telewizji Polskiej S.A. Ważne wydarzenia i problemy dotyczące wsi i rolnictwa są prezentowane w audycjach informacyjnych i publicystycznych kierowanych do ogółu widzów. Szczególne znaczenie w naszej ofercie programowej mają oczywiście audycje tematyczne, przeznaczone przede wszystkim dla rolników i mieszkańców wsi. Jako jedyny nadawca telewizyjny w Polsce zapewniamy tym audycjom stałe pory emisji w mającym największą widownię Programie 1 TVP S.A., jak również, jako jedyny nadawca telewizyjny w Polsce, utworzyliśmy w strukturze Programu 1 TVP S.A. specjalistyczną Redakcję Audycji Rolnych. Obecnie ma ona w swojej ofercie 10 cyklicznych audycji o charakterze informacyjnym, edukacyjnym i publicystycznym /m.in. „Agrobiznes", „Tydzień", „Tak jak w Unii". „Europa bez miedzy", „Dzień dobry w sobotę"/. Audycje te w różnorodnych formach kompetentnie poruszają kwestie wpływu Wspólnej Polityki Rolnej na przemiany dokonujące się na polskiej wsi i w rolnictwie. W kręgu zainteresowań dziennikarzy Redakcji Audycji Rolnych znajdują się nie tylko sprawy produkcji rolnej, ale także bezpieczeństwa żywności, tradycji kulturowej, ochrony środowiska oraz cywilizacyjnego rozwoju wsi. Redakcja od ośmiu lat organizuje cieszący się dużym prestiżem w środowiskach samorządowych konkurs na „Wójta roku", transmituje Dożynki Jasnogórskie, przeprowadza obszerne relacje z Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu oraz targów „Polagra" w Poznaniu. Jedną z nowości wprowadzonych przez redakcję do ramówki TVP1 w styczniu br. jest program ekonomiczny „Kurs na zysk", który w przystępny sposób przedstawia aktualne tendencje rynkowe oraz przybliża podstawowe pojęcia ekonomiczne. Począwszy od września ub. roku sukcesywnie i niemałym kosztem wymieniana jest scenografia studyjnych audycji o tematyce rolnej „Tygodnia", „Agrobiznesu" i „Dzień dobry w sobotę". Obecnie wszystkie te audycje dysponują studiami o nowoczesnym wystroju, spełniającym najwyższe kryteria estetyczne.

Zapewniając Pana o naszej trosce o dalsze utrzymanie i rozwijanie oferty programowej telewizji publicznej w zakresie tematyki rolnej, pragnę zapewnić, że Telewizja Polska S.A. wysoko sobie ceni merytoryczną współpracę z izbami rolniczymi, których przedstawiciele są częstymi uczestnikami debat w programie „Tydzień" oraz regularnie wypowiadają się w innych audycjach rolnych. Dziękując za skierowane na moje ręce pismo, zapewniam, że wszystkie zawarte w nim uwagi zostaną starannie przeanalizowane.
 

p.o. Prezesa Zarządu

Piotr Farfał

 

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com