mrirw.jpgPoniżej prezentujemy odpowiedź Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, jaką otrzymaliśmy na wniosek Krajowej Rady Izb Rolniczych z dnia 10 lipca br. w sprawie zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej oraz zawieszenia ceł na import nawozów sztucznych z krajów trzecich.
 
 
 
 
W związku z pismem z dnia 10 lipca 2008 r. znak KRIR/KP/1987/08 w sprawie zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej oraz zawieszania ceł na import nawozów sztucznych z krajów trzecich - uprzejmie informuję Pana Prezesa, że zgodnie z Dyrektywą Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. Urz. WE L 283 z 31.10.2003), Państwa Członkowskie mogą stosować minimalną stawkę akcyzy do produktów energetycznych i elektryczności używanych w rolnictwie, ogrodnictwie, rybołówstwie i leśnictwie w wysokości 21 Euro/1.000 l. Wprowadzenie stawki podatku akcyzowego w minimalnej wysokości 1.099 zł/1000 l oznaczałoby zmniejszenie tej stawki o ok. 1.019 zł/1000 l (tj. 1,01 zł/litr) (wyliczono według kursu walutowego EURO/PL w wysokości 3,7700zł).
Biorąc powyższe pod uwagę oraz ustaloną w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 6 listopada 2007 r. w sprawie stawki zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej na 1 litr oleju w 2008 r. (Dz. U. Nr 212, poz. 1555), stawkę zwrotu podatku w wysokości 0,85 zł na 1 litr oleju, w Polsce możliwe byłoby podniesienie stawki zwrotu podatku akcyzowego jeszcze o 0,16 zł/l oleju. Uwzględniając jednak kwotę środków zaplanowaną w budżecie państwa na 2008 r. w wysokości 650 mln zł na zwrot podatku akcyzowego i pokrycie kosztów gmin, nie jest możliwe podwyższenie stawki zwrotu podatku akcyzowego od zakupionego paliwa rolniczego w roku bieżącym.
Do składania wniosków o zawieszenia ceł uprawnieni są producenci, użytkownicy, zrzeszenia, izby gospodarcze itp. Zgodnie z wymogami KE, wnioski krajowych przedsiębiorców, izb gospodarczych i stowarzyszeń producentów, dotyczące regulacji ustanawiających zawieszenia lub kontyngenty taryfowe, są przyjmowane w formie określonej w Komunikacie Ministerstwa Gospodarki w sprawie sposobu, trybu oraz warunków przyjmowania i analizowania wniosków o modyfikacje ochrony celnej (dostępnym pod adresem www.mg.gov.pl - zakładka: handel zagraniczny/środki taryfowe).
Jednocześnie, należy podkreślić, że procedura unijna dotycząca zawieszenia ceł jest długotrwała. Ewentualne wprowadzenie zawieszenia ceł, ze względów proceduralnych jest możliwe po upływie 11 miesięcy od określonego terminu złożenia wniosków, o ile nie sprzeciwią się temu krajowi/unijni producenci. Zmiany w unijnych regulacjach dot. zawieszeń ceł i kontyngentów taryfowych dokonywane są dwa razy do roku. Do dnia 31 lipca przyjmowane były przez Ministerstwo Gospodarki - Zespół ds. Środków Taryfowych, wnioski o ustanowienia zawieszeń lun kontyngentów taryfowych, które w przypadku ich pozytywnego rozpatrzenia najpierw na szczeblu krajowym, a następnie unijnym, weszłyby w życie z dniem 1 lipca 2009 r. Wypełnione wnioski należy kierować na adres: Ministerstwo Gospodarki, Departament Polityki Handlowej, ul. Żurawia 4a, 00-503 Warszawa oraz na adresy e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.; Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Dodatkowe informacje można uzyskać pod numerami telefonów w MG (022) 693 46 67 i (022) 693 46 64.
W mojej ocenie jednak akceptacja KE ewentualnego wniosku dotyczącego zawieszeń ceł na szereg nawozów sztucznych wydaje się mało prawdopodobna ze względu na obowiązujące obecnie cła antydumpingowe w imporcie nawozów, tj. stanowiące większą ochronę celną w tym sektorze niż stawki KNU. Obecnie cła antydumpingowe obowiązują w imporcie takich nawozów jak chlorek potasu (z Rosji i Białorusi), saletra amonowa (z Rosji i Ukrainy), roztwór saletry i mocznika (z Algierii, Białorusi, Rosji i Ukrainy). Cła antydumpingowe obowiązujące w imporcie mocznika (z białorusi, Chorwacji, Libii i Ukrainy) zostały w marcu br. zniesione. Rozważać można byłoby jedynie (przy spełnieniu ww. wymogów) wnioskowanie zawieszenia ceł w stosunku do innych rodzajów nawozów sztucznych, których obecnie cła antydumpingowe nie dotyczą, np. mocznika, polifoski.
Ponadto uprzejmie informuję, iż przedstawiciele użytkowników nawozów mogą brać udział w postępowaniach ochronnych (antydumpingowych, ochronnych przed nadmiernym importem, czy antysubsydyjnych), czy udzielać informacji na temat przewidywanych szkodliwych następstw ewentualnego wprowadzenia lub przedłużania środków antydumpingowych w wyniku postępowań ochronnych, prowadzonych przez Komisję Europejską.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi w kontaktach z Ministerstwem Gospodarki, które jest wiodące w zakresie postępowań ochronnych, podkreśla szczególne znaczenie zapewnienia dostępu do tańszych nawozów dla polskiego rolnictwa. Ministerstwo także wielokrotnie informowało Ministerstwo Gospodarki, iż rosnące zapotrzebowanie rolnictwa na nawozy sztuczne, przy równoczesnym nie zaspokajaniu przez polski przemysł nawozowy potrzeb rolnictwa w agrotechnicznym okresie stosowania i ograniczeniu importu tych towarów ze względu na cła antydumpingowe, powoduje nieuzasadniony wzrost cen nawozów.
Mając na uwadze zabezpieczenie potrzeb rolnictwa polskiego na nawozy, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi z zasady nie popiera wprowadzenia środków antydumpingowych w imporcie, a także dąży do jak największej liberalizacji obowiązujących środków antydumpingowych (m.in. w formie przyjęcia zobowiązań cenowych), czy też zniesienia ceł antydumpingowych.
Zawieszenie ceł antydumpingowych, zgodnie z art. 14 ust. 4 rozporządzenia Rady nr 384/96 z dnia 22 grudnia 1995r. w sprawie ochrony przed dumpingowym przywozem z krajów nie będących członkami Wspólnoty Europejskiej, jest możliwe po spełnieniu określonych warunków rynkowych, w których trwałe stosowanie ceł antydumpingowych byłoby okresowo niewłaściwe. Środki antydumpingowe mogą zostać zawieszone wyłącznie w przypadku, gdy warunki rynkowe tymczasowo ulegną zmianie w takim zakresie, że wskutek zawieszenia nie powinna ponownie nastąpić szkoda. Przemysł wspólnotowy ma możliwość wyrażenia na ten temat opinii. O zawieszeniu decyduje Komisja Europejska, po konsultacji z Komitetem Doradczym.
Zawieszenie, które wprowadza się na okres 9 miesięcy, może zostać przedłużone na kolejny okres nie dłuższy niż jeden rok. Przy podejmowaniu decyzji o zawieszeniu środków antydumpingowych brany jest pod uwagę ogólny interes Wspólnoty, tj. zarówno użytkowników towaru, jak i jego producentów.


/-/ Marian Zalewski

Podsekretarz Stanu
Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com