W dniu 15 maja 2013 r. w siedzibie Copa-Cogeca odbyło się seminarium na temat Komunikacji Copa-Cogeca 2013. Z ramienia KRIR wziął w nim udział Prezes Wiktor Szmulewicz, Dyrektor Biura Katarzyna Szczepaniak oraz pracownice Biura. Celem seminarium była poprawa strategii i narzędzi komunikacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem mediów społecznościowych, aby podnieść rangę unijnej polityki rolnej.

 

Przedstawiciele organizacji członkowskich i instytucji UE podzielili się fachową wiedzą dotyczącą narzędzi komunikacyjnych, w szczególności mediów społecznościowych i najlepszych sposobów ich wykorzystywania, oraz poinformowali o najnowszych, adresowanych do społeczeństwa kampaniach komunikacyjnych w sprawie kluczowych kwestii z zakresu rolnictwa, takich jak przyszła WPR, poprawa pozycji rolników w łańcuchu żywnościowym czy dobrostan zwierząt. Omówiono także przygotowania do Międzynarodowego Roku Rolnictwa Rodzinnego ONZ (2014). Przedstawiciele kluczowych instytucji UE omówili najnowsze informacje nt nowej WPR. Główny nnacisk położono na podniesienie rangi i promocję wizerunku rolnictwa poprzez koordynację działań organizacji członkowskich w sprawie mediów społecznościowych.

Pekka Pesonen, Sekretarz Generalny Copa-Cogeca przywitał wszystkich przybyłych uczestników i oddał głos Rogerowi Waite – rzecznikowi Komisji Europejskiej ds. Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Roger Waite przedstawił najnowsze informacje nt. reformy WPR, działania komunikacyjne Komisji Europejskiej na rok 2013/2014 oraz plany dotyczące Międzynarodowego Roku Rolnictwa Rodzinnego (2014). Podkreślił, iż facebook i twitter są coraz bardziej widocznymi i przydatnymi narzędziami w zakresie komunikacji.  Pozwalają na natychmiastowe przekazywanie informacji, wiadomości z ostatniej chwili. Twitter stał się źródłem informacji cytowanym przez media. Facebook ma większe znaczenie jeżeli chodzi o członków, niż o media, można dotrzeć do szerszej publiczności, ale jest mniej skuteczny niż twitter. Waite omówił także obecny etap negocjacji nt. WPR i jak wyglądają one od strony technicznej. Głównymi pytaniami politycznymi i kwestiami spornymi pojawiającymi się w czasie negocjacji są kwoty cukrowe, młodzi rolnicy, kwestia obowiązkowego cappingu, zazielenianie, przenoszenie środków z I filara na II oraz Wspólne Ramy Finansowe. Poinformował, iż najważniejsze dla państw będzie przyjęcie do końca roku zasad implementacji, by podstawowe rozporządzenie mogło wejść w życie od nowego roku. Jednak ze względu na stan negocjacji i czas, konieczne będzie wdrożenie w roku 2014 przepisów przejściowych dla WPR. W odniesieniu do obchodów Międzynarodowego Roku Rolnictwa Rodzinnego, poinformował o konferencji FAO w kwietniu 2014 r. w Bukareszcie oraz konferencji Komisji Europejskiej w jesieni 2013 r.  

Jan Jakubov – rzecznik prasowy Komisji Rolnictwa Parlamentu Europejskiego odniósł się do najnowszych informacji na temat reformy WPR i przyszłego budżetu UE (WRF) i działań komunikacyjnych Parlamentu Europejskiego na rok 2013/14. Zaznaczył, iż obecnie mamy do czynienia z pierwszą WPR negocjowaną w ramach trialogu. Przedstawił główne problemy z perspektywy Parlamentu Europejskiego, czyli: definicja aktywnego rolnika, młodzi rolnicy, małe gospodarstwa, capping, transfery między filarami, zazielenianie, rozwój obszarów wiejskich, podwójne finansowanie ONW czy kwoty cukrowe. Poinformował, w jakich powyższych aspektach jest już pewne porozumienie, w jakich nie ma zgody i jakie nie zostały jeszcze otwarte do dyskusji.

Xavier Pavard, rzecznik prasowy Rady ds. rolnictwa przedstawił najnowsze informacje na temat reformy WPR z perspektywy Rady, kluczowe narzędzia komunikacji i sposoby włączenia mediów społecznościowych do ogólnej strategii. Podkreślił potrzebę szybkiego przekazywania informacji dla opinii publicznej, głownie przez media społecznościowe, jednak zwrócił uwagę, iż na specyfikę podejmowania decyzji (głownie chodzi o czas) i akceptacji komunikatów przez Radę, lepiej wykorzystują oni nieformalne źródła informacji. Działają na Twitterze, gdzie każdy Komisarz może napisać wiadomość.

Pekka Pesonen, Sekretarz Generalny Copa-Cogeca odniósł się do wcześniejszych wystąpień i przedstawił ze swojej perspektywy główne problemy w negocjacjach trialogu nt. WPR, czyli: zazielenianie, wspólny rynek, wsparcie dla aktywnych rolników. Zaprezentował także Narzędzia komunikacyjne Copa-Cogeca na rok 2013/2014 i plany dotyczące Międzynarodowego Roku Rolnictwa Rodzinnego (2014).

Steffen Thejll-Moller, specjalista ds. strategii cyfrowych Fleishman-Hillard wygłosił prezentacje nt. jak najlepiej wykorzystać media społecznościowe i najlepsze kanały komunikacyjne do promocji kampanii w mediach społecznościowych. Ukazał sposoby dotarcia do szerszej publiczności, strategię działania przesyłaniu informacji przez media społecznościowe oraz główne zasady, jakie należy stosować przy budowaniu strategii działania opartej na mediach społecznościowych.

 

   

W części popołudniowej odbyły się sesje oraz dyskusje panelowe.


I sesja panelowa dotyczyła mediów społecznościowych: propozycji działań skoordynowanych, najlepszych sposobów wykorzystania i przykładów kampanii krajowych.  Amanda Cheesley, rzecznik prasowy Copa-Cogeca zaprezentowała propozycję skoordynowanych działań organizacji członkowskich w sprawie mediów społecznościowych. Przedstawiła najnowsze kampanie Copa-Cogeca w mediach i omówiła etapy ich powstawania. Copa Cogeca 13 maja br. zorganizowała kampanię, podczas której rozdawała pomidory i ulotki przed siedzibą Rady w Brukseli, gdzie toczyło się w tym czasie posiedzenie Rady ministrów UE ds. rolnictwa by zaprezentować żądania Copa-Cogeca oraz mówić jak ważne jest rolnictwo, codziennie wytwarzając żywność dla milionów osób oraz tworzące 26 mln miejsc pracy, zwłaszcza na obszarach wiejskich. Na stacjach metra Schuman, Gare du Midi, Gare Centrale i Merode pojawiły się także w tym czasie plakaty z hasłem „Rolnictwo się liczy!”, które także zwracać miały uwagę na ogromne znaczenie rolnictwa wobec wzrastających potrzeb żywnościowych świata.

Następnie Cynthia Kari oraz Jean Baptiste z francuskiej organizacji FNSEA ukazali działania tej organizacji na rok 2013/14 z naciskiem na media społecznościowe, najlepsze sposoby ich wykorzystania i uatrakcyjnienia treści w oczach użytkowników. Przedstawili nowe strategie działania w odniesieniu do mediów społecznościowych oraz dane statystyczne dotyczące korzystania z internetu i portali społecznościowych przez francuskich rolników. Francuski Związek FNSEA już od kilku lat wykorzystuje portale społecznościowe w swojej komunikacji, ponieważ z przeprowadzonych przez nich badań opinii publicznej wśród rolników wynika, iż 80% rolników codziennie korzysta z internetu, a 45% posiada konta na portalach społecznościowych. W związku z tym, twitter wykorzystują głównie do przekazywania bieżących informacji z ostatniej chwili, facebook to narzędzie do umieszczania krótkich notek wraz ze zdjęciami i filmami dokumentującymi ich działalność. Wykorzystują także You Tube, gdzie zamieszczają trwające 2-3 min. filmy, powstałe przy okazji różnych wydarzeń. Z pośrednictwem facebooka Związek zorganizował konkurs związany z wyścigiem Tour de France i mający na celu zwrócenie uwagi na rolnictwo we Francji przy okazji tak ważnej w tym kraju imprezy. Polegał on na stworzeniu na polach, które znajdowały się przy trasie wyścigu, różnych kompozycji i układów z rosnących tam roślin, sfotografowaniu ich i umieszczeniu zdjęcia na stronie Związku na facebooku. Użytkownicy decydowali o tym, kto zostanie zwycięzcą. Kampania okazała się sukcesem, zagłosowało ponad 800 osób.

W II sesji panelowej zwrócono uwagę na krajowe kampanie komunikacyjne i omówiono przykłady skutecznych kampanii i plany na rok 2013/14. Sergio Carbo, dyrektor ds. komunikacji hiszpańskiej organizacji ASAJA-AVA zaprezentował działania komunikacyjne tej organizacji i najlepsze narzędzia. Podkreślił, iż nie należy zapominać o mediach tradycyjnych, gdyż poruszają szerszą tematykę i to na nie należy położyć główny nacisk.

Sabine Puke z Łotewskiego Stowarzyszenia Spółdzielni Rolniczych zainteresowała uczestników seminarium przedstawiając działania komunikacyjne łotewskich organizacji rolniczych oraz organizacji rolniczych krajów bałtyckich, głównie na rzecz wyrównania w tych krajach płatności bezpośrednich. Przedstawiła konkretne kampanie i sposoby, jakimi udało zainteresować nimi media i opinię publiczną. Jedną z nich było stworzenie ogródków przy instytucjach państwowych i zasadzenie w nich warzyw. Sporym sukcesem, o którym wspominały media w całej Europie, był przyjazd do Brukseli wiekowego, radzieckiego ciągnika, który miał zwrócić uwagę na dysproporcje związane z płatnościami bezpośrednimi w krajach bałtyckich. Organizowane były także akcje wraz z organizacjami z Litwy i Estonii.

Z kolei Michael Lohse, rzecznik niemieckiej DBV ukazał kampanię tej organizacji na rzecz dobrostanu zwierząt, co jest głównym tematem zainteresowania niemieckiego społeczeństwa oraz najlepsze sposoby komunikacji z mediami na temat dobrostanu zwierząt.

Djego Juste Conesa, dyrektor ds. komunikacji hiszpańskiej organizacji UPA zaprezentował plany komunikacyjne UPA dot. Międzynarodowego Roku Rolnictwa Rodzinnego ONZ (2014) i najlepsze sposoby promocji wydarzenia. Omówił w jaki sposób i poprzez jakie narzędzia UPA chce zwrócić uwagę mediów i opinii publicznej na obchody Międzynarodowego Roku Rolnictwa Rodzinnego ONZ (2014). Przedstawił plan wydania okolicznościowego biuletynu, który rozprowadzany jest w instytucjach państwach, bibliotekach i na uniwersytetach, który poświęcony będzie obchodom Międzynarodowego Roku Rolnictwa Rodzinnego ONZ (2014). Zwrócił także uwagę na umieszczanie loga symbolizującego Międzynarodowy Rok Rolnictwa Rodzinnego ONZ (2014) w języku hiszpańskim na materiałach i pismach organizacji, by upowszechnić tą ideę.

Ostatni w tej sesji Klaus Hartikainen, dyrektor ds. komunikacji z fińskiej MTK przedstawił kampanię tej organizacji na rzecz zwrócenia uwagi na słabą pozycję rolników w łańcuchu żywnościowym oraz najlepsze kanały na rzecz promocji kampanii.

Następnie odbyła się sesja III na temat wyzwań komunikacyjnych w Brukseli. Udział w niej wzięli: Amanda Cheesley, rzecznik prasowy Copa-Cogeca, Pedro Narro, dyrektor brukselskiego biura ASAJA, Gerfried Gruber, dyrektor brukselskiego biura Austriackiego Stowarzyszenia Raiffeisen, Duarte Mira, dyrektor brukselskiego biura Konfederacji Portugalskich Rolników (CAP). Uczestnicy sesji wzięli także udział w dyskusji panelowej dotyczącej tematów poruszanych w czasie sesji, jak najlepiej sobie z nimi radzić oraz jak je integrować.

Seminarium zakończyło się przedstawieniem wniosków dotyczących poprawionej strategii komunikacji i koordynacji działań w sprawie mediów społecznościowych.


 

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com