paliwo.jpgW związku z wystąpieniem Krajowej Rady Izb Rolniczych oraz Krajowej Izby Biopaliw z dnia 22 czerwca br. w sprawie zmian legislacyjnych w ustawie z dnia 10 marca 2006 r. o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej (Dz. U. Nr 52, poz. 379 z późn. zm.) umożliwiających zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie biopaliwa resort rolnictwa, że zgodnie z ww. ustawą o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej, zwrot podatku dotyczy zakupionego przez producenta rolnego i wykorzystywanego do produkcji rolnej oleju napędowego oznaczonego kodem CN 2710 19 41 do 2710 19 49.
 
 
 
 
 
Ustawa ta wdraża przepisy Dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. Urz. WE L 283 z 31.10.2003), zgodnie z którą państwa członkowskie mogą stosować minimalną stawkę akcyzy do olejów napędowych oznaczonych kodem CN 2710 19 41 do 2710 19 49 używanych w rolnictwie, ogrodnictwie, hodowli ryb i leśnictwie.
 
Tak więc zasadniczym czynnikiem rozstrzygającym, czy zakup danego rodzaju paliwa będzie objęty zwrotem podatku akcyzowego jest kwestia jego zakwalifikowania, jako paliwa oznaczonego odpowiednim kodem CN, jako olej napędowy i wynika to nie tylko z przepisów ww. ustawy z dnia 10 marca 2006 r., lecz przede wszystkim z postanowień Dyrektywy 2003/96/WE.
 
Stosownie do art. 8 ww. Dyrektywy Rady 2003/96/WE opodatkowanie podatkiem akcyzowym oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej może zostać obniżone do 21 Euro  za 1.000 l, natomiast zgodnie z art. 6 tej dyrektywy Państwa Członkowskie mogą przyznawać zwolnienia lub obniżki w poziomach opodatkowania bezpośrednio, przez zróżnicowaną stawkę, przez refundowanie całości lub części kwoty opodatkowania - pod kontrolą fiskalną.
 
Wytyczne Wspólnoty w sprawie pomocy państwa w sektorze rolnym i leśnym na lata 2007-2013 (Dz. Urz. UE C 319 z 27.12.2006, str 1) w części VI.F. Pomoc związana ze zwolnieniem z podatków na mocy dyrektywy 2003/96/WE stanowią, że jeśli środek podatkowy przewidziany w art. 8 i art. 15 ust. 3 ww. Dyrektywy Rady 2003/96/WE jest w równym stopniu stosowany w całym sektorze, Komisja uznaje, że środek ten może przyczynić się do rozwoju tego sektora. Zgodnie z Wytycznymi zastosowanie minimalnych poziomów opodatkowania określonych w dyrektywie Rady 2003/96/WE, do produktów wykorzystywanych jako paliwa silnikowe dla celów produkcji rolnej zostanie uznane za zgodne z art. 108 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, pod warunkiem, że spełnia odpowiednie wymogi tej dyrektywy i jeżeli nie zostanie wprowadzone zróżnicowanie.
 
Zatem nie jest możliwe dokonywanie zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie biopaliwa oznaczonego kodem CN innym niż 2710 19 41 do 2710 19 49.
 
Równocześnie resort rolnictwa  informuje, że w ustawie z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578 z późn. zm.) wprowadzono zapisy, które umożliwiają stosowanie w okresie od 1 maja 2011 r. do 31 grudnia 2011 r. obniżonych stawek akcyzy dla:
  • wyrobów powstałych ze zmieszania benzyn silnikowych z biokomponentami, zawierających powyżej 80% biokomponentów - obniżenie akcyzy o 1,56 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych benzyn, z tym że kwota należnej akcyzy nie może być niższa niż 10,00 zł/1000 litrów;
  • wyrobów powstałych ze zmieszania olejów napędowych z biokomponentami, zawierających powyżej 80% biokomponentów - obniżenie akcyzy o 1,04 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do oleju napędowego, z tym że kwota należnej akcyzy nie może być niższa nit 10,00 zł/1000 litrów;
  • biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, przeznaczonych do napędu silników spalinowych - stawka akcyzy wynosi 10,00 zł/1000 litrów.
 
Powyższy mechanizm obniżonych stawek akcyzy będzie obowiązywać po uzyskaniu notyfikacji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej w formie obniżonych stawek ze wspólnym rynkiem.
 
Wyżej wymieniona ustawa o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej wprowadza również rozwiązania dotyczące funduszu promocji biokomponentów i biopaliw ciekłych.
 
W ramach funduszu promocji przewidziano wsparcie finansowe m.in. dla inwestycji w zakresie wytwarzania biokomponentów, biopaliw ciekłych lub innych paliw odnawialnych w celu zmniejszenia kosztów ich wytwarzania oraz poprawy konkurencyjności na rynku.
 
Szczegółowe warunki oraz sposób i tryb przyznawania dofinansowania określi Minister Gospodarki w porozumieniu z Ministrem Finansów. Z oszacowań wielkości zużycia paliw ciekłych wynika, że kwota wsparcia może osiągnąć poziom 300-400 mln zł. Zgodnie z przyjętymi zasadami, fundusz rozpocznie funkcjonowanie od stycznia 2012 r.


Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com