W nawiązaniu do wystąpienia Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych z dnia 13 października br. do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Marka Sawickiego, przekazanego również do wiadomości Agencji Nieruchomości Rolnych, w sprawie zastrzegania w umowach sprzedaży prawa odkupu gruntu stawnowiącego przedmiot transakcji w okresie 5 lat od jej zawarcia, 15 listopada br. Prezes ANR Tomasz Nawrocki przedstawił pisemnie stanowisko Agencji w tej sprawie. Poniżej zamieszczamy jego treść.
Z dniem 29 marca 2010 r. na mocy orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego przestał obowiązywać art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 19.10.1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (tekst jednolity Dz. U. z 2007 r. Nr 231, poz. 1700 z późn. zm.), zgodnie z którym Agencji Nieruchomości Rolnych przysługiwało prawo odkupu nieruchomości w okresie 5 lat od sprzedaży. Wykonanie przez Agencję prawa odkupu na podstawie tego przepisu nie jest obecnie możliwe.
Należy podkreślić, że możliwość umownego zastrzegania prawa odkupu określonego w przepisach Kodeksu cywilnego, nie została przez Trybunał zakwestionowana. Trybunał stwierdził, iż w przypadku umownego prawa odkupu rygoryzm tej instytucji łagodzi dobrowolne poddanie się obu stron stosunku prawnego wspólnie zaakceptowanym postanowieniom umowy i zasadom wykonywania prawa odkupu. Agencja, jak każdy podmiot (osoba) sprzedający nieruchomość, posiada uprawnienie do korzystania z tego prawa w ramach stosunku cywilno-prawnego.
Agencja stosuje obecnie umowne prawo odkupu w umowach sprzedaży niektórych nieruchomości Zasobu. Zamiar stosowania tego prawa konsultowany był z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Informacja o odkupie zawarta jest w wykazach i ogłoszeniach sprzedaży nieruchomości Zasobu oraz w zawiadomieniach kierowanych do osób uprawnionych do nabycia w trybie bezprzetargowym, na zasadach prawa pierwszeństwa nabycia. Stosowne regulacje dotyczące odkupu zawarte są w treści samej umowy. Z projektem umowy sprzedaży można zapoznać się przed przetargiem, a postanowienia w niej zawarte nie podlegają ustaleniu w trybie przetargowym.
Szczegółowe zasady realizacji powyższego uprawnienia przez Agencję zostały określone w zarządzeniu Prezesa Agencji. Umowne prawo odkupu może zostać wykonane w odniesieniu do całej nieruchomości, jak i w odniesieniu do poszczególnych jej części, w sytuacji gdy:
-
nastąpiła zmiana przeznaczenia nieruchomości na cele nierolne w związku z uchwaleniem nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, zmianą dotychczasowego planu albo wydaniem decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,
-
w uchwalonym lub zmienionym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy nieruchomość ta została przewidziana na cele nierolne,
-
podjęta została uchwała o przystąpieniu do uchwalenia lub zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a zgodnie z projektem tego planu nieruchomość ma być przeznaczona na cele nierolne,
-
podjęta została uchwała o przystąpieniu do uchwalenia lub zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, a zgodnie z projektem tego studium nieruchomość przewidziana ma być na cele nierolne,
-
wojewoda wystąpił z wnioskiem do Agencji w związku z zamiarem podjęcia decyzji o ustaleniu na tej nieruchomości lokalizacji drogi krajowej lub wojewódzkiej,
-
ujawniony został fakt, iż w skład nieruchomości wchodzą złoża surowców naturalnych, które nie zostały uwzględnione przy określaniu wartości tej nieruchomości na potrzeby ustalenia ceny sprzedaży,
-
nastąpiło lub ma nastąpić zbycie nieruchomości lub jej części przez kupującego na rzecz innej osoby niż rolnik indywidualny w rozumieniu przepisów o kształtowaniu ustroju rolnego (dotyczy wyłącznie umów sprzedaży nieruchomości rolnych sprzedawanych przez Agencję w trybie bezprzetargowym na rzecz dzierżawców albo w trybie przetargu ograniczonego),
-
wydano decyzję o warunkach zabudowy (decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego) dotyczącą lokalizacji elektrowni wiatrowej lub w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego gminy lub w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy wskazano konkretną lokalizację elektrowni wiatrowej na przedmiotowej nieruchomości.
Zapisy o prawie odkupu nie są stosowane we wszystkich umowach sprzedaży nieruchomości Zasobu. Nie dotyczą one:
-
nieruchomości rolnych o powierzchni nie przekraczającej 1 ha położonych poza granicami administracyjnymi miast,
-
nieruchomości przeznaczonych w miejscowym planie albo decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu pod budownictwo mieszkaniowe, przemysłowe, usługowe lub handlowe oraz rekreację i wypoczynek,
-
nieruchomości przewidzianych w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy pod budownictwo mieszkaniowe, przemysłowe, usługowe lub handlowe - jeżeli wartość rynkowa nieruchomości określona została z uwzględnieniem przewidywanego w studium sposobu użytkowania,
-
nieruchomości służących wyłącznie produkcji rybackiej (tzw. obiekty stawowe),
-
nieruchomości, których wartość rynkowa określona została z uwzględnieniem złóż surowców naturalnych znajdujących się na tej nieruchomości,
-
nieruchomości zabudowanych stanowiących ośrodki gospodarcze (tj. m. in. obejmujące budynki służące produkcji roślinnej, zwierzęcej lub przetwórstwa rolno-spożywczego),
-
nieruchomości nabywanych przez ich byłego właściciela (lub jego spadkobierców) w ramach pierwszeństwa w nabyciu,• nieruchomości sprzedawanych użytkownikowi wieczystemu,
-
nieruchomości położonych w granicach specjalnych stref ekonomicznych,
-
nieruchomości lokalowych oraz nieruchomości sprzedawanych na podstawie art. 42 ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa.
Niezależnie od powyższego informuję, że w latach 2003-2009 zawarto ok. 87 tys.umów sprzedaży nieruchomości Zasobu dotyczących powierzchni 692 tys. ha. W okresie tym Agencja skorzystała z prawa odkupu 77 razy, dotyczyło to powierzchni ok. 445 ha. Odkup stanowił więc zjawisko marginalne, mające znikomy udział w wielkości sprzedaży.
Agencja korzystała i nadal będzie korzystać z uprawnienia do odkupu w szczególnie uzasadnionych przypadkach. Prawo to nie jest przez Agencję nadużywane, dlatego trudno zgodzić się z opinią iż stanowi ono barierę spowalniającą proces sprzedaży gruntów Zasobu. Analiza przypadków realizacji przez Agencję prawa odkupu w okresie obowiązywania art. 29 ust. 5 ustawy wskazuje, iż najczęstszym powodem wykonania tego uprawnienia były przypadki nabycia nieruchomości rolnej w trybie bezprzetargowym lub w trybie przetargu ograniczonego przez rolnika indywidualnego w rozumieniu ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego, a następnie zamiar zbycia nieruchomości na rzecz innej osoby oraz sytuacje, w których po sprzedaży nieruchomości przez Agencję nastąpiła zmiana przeznaczenia nieruchomości rolnej na cele nierolne w planie zagospodarowania przestrzennego gminy lub w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy.
Należy podkreślić, że obecnie jedną z istotniejszych barier utrudniających zwiększenie sprzedaży nieruchomości Zasobu jest brak obowiązujących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w wielu gminach oraz praktyka konstruowania studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin, polegająca na określaniu wielokierunkowych funkcji terenów obecnie rolnych, bez wskazania szczegółowej lokalizacji dla różnych wariantów wykorzystania gruntu. Utrudnia to w znacznym stopniu m.in. identyfikację gruntów, które będą w przyszłości przeznaczone na cele pozarolnicze.
Niezależnie od powyższego, w rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa proponuje się przywrócenie zapisu uprawniającego ANR w niektórych przypadkach do odkupu nieruchomości sprzedanej z Zasobu WRSP. Z uzasadnienia do projektu wynika, iż celem tych przepisów jest: „zabezpieczenie interesu Skarbu Państwa przed działaniami spekulacyjnymi osób, które nabyły nieruchomości Zasobu."