biodiesel.jpg20 lipca br. Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych przedstawił Ministerstwu Gospodarki w ramach prowadzonych przez resort konsultacji społecznych swoją opinię do projektu założeń do ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. W przekazanym wystąpieniu Zarząd KRIR postulował na temat konieczności ograniczenia stosowania ulgi w podatku akcyzowym do biokomponentów wytworzonych w Unii Europejskiej z surowców wyprodukowanych na terenie Wspólnoty, a także poparł szereg propozycji przedstawionych do założeń do nowelizacji ustawy przez Krajową Izbę Biopaliw. Poniżej przedstawiamy pełną treść wystąpienia.

 

Zgodnie z informacją zawartą w projekcie założeń do nowelizacji ustawy, przedstawioną za Agencją Rynku Rolnego, w krajowym rejestrze wytwórców wg stanu na dzień 31 stycznia 2010 roku  znajdowało się 14 producentów bioetanolu o łącznej zdolności produkcyjnej w wysokości ok. 573 tys. ton oraz 20 wytwórców estrów metylowych zdolnych wyprodukować rocznie ok. 819 tys. ton. Mając zatem na uwadze tezę przedstawioną w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie Narodowych Celów Wskaźnikowych na lata 2011-2016 (wersja 0.2 z dnia 19 marca br. przekazana przy piśmie z dnia 21 maja br. znak: DE-III-0211-6-9/10, l.dz. 743/10), w której szacowane zużycie w 2011 roku, przy NCW na poziomie 6,2%, wyniesie ok. 419 tys. ton bioetanolu oraz ok. 715 tys. ton estrów,  w imieniu Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych postuluję o kontynuację ulg w podatku akcyzowym dla producentów paliw w związku z realizacją NCW jedynie w stosunku do biokomponentów wytwarzanych przez podmioty znajdujące się w rejestrze ARR. Przytoczony powyżej krajowy potencjał nie jest zatem czynnikiem stanowiącym argument dla koniczności kontynuowania wspierania zakupu biokomponentów z innych źródeł. W przypadku braku możliwości ograniczenia tego typu pomocy jedynie do biokomponentów wyprodukowanych w Polsce, w opinii Zarządu KRIR istnieje konieczność ograniczenia stosowania ulgi w podatku akcyzowym do biokomponentów wytworzonych w Unii Europejskiej z surowców wyprodukowanych na terenie Wspólnoty.

Zgodnie z założeniem postulowanym już przez samorząd rolniczy podczas niedawnych spotkań zorganizowanych przez Departament Energetyki resortu gospodarki w sprawie zmian w Wieloletnim programie promocji biopaliw lub innych paliw odnawialnych na lata 2008-2014, dalsze pośrednie wspieranie producentów biokomponentów z państw trzecich przez krajowe środki budżetowe nie powinno mieć miejsca z uwagi na negatywny wpływ ekonomiczny na rodzimych wytwórców. Jednocześnie niedopuszczalnym jest umożliwianie korzystania z ulg w stosunku do zużytych w procesie produkcji paliw biokomponentów, wobec których zastosowano już jakąkolwiek formę wsparcia krajowego czy to na terenie UE, czy też poza nią.

Na stronie 3 projektu założeń czytamy m.in., że „(…) konkurencyjność wytwórców biokomponentów jest uzależniona od kosztów produkcji, na które składa się wiele czynników.  Do najważniejszych z nich należy zaliczyć koszt surowca”. Dalej natomiast stwierdza się, iż „(…) obecnie w Polsce promocja stosowania biokomponentów odbywa się w drodze zachęt ekonomicznych, przede wszystkim poprzez system zwolnień i ulg podatkowych”. Logicznym zatem wydaje się pogląd, że odpowiedni system wsparcia krajowej produkcji surowców dla biopaliw i biokomponentów w sposób bezpośredni odnosiłby się do ekonomiki ich przetwarzania. Biorąc pod uwagę brak obecnie jakichkolwiek formy pomocy związanej z produkcją rolniczą z przeznaczeniem na cele paliw ciekłych, Zarząd KRIR ponownie wnosi o rewizję Części II Wieloletniego programu w przedmiotowym zakresie. Odnosząc się do stwierdzenia na stronie 5 projektu dotyczącego praktycznej realizacji przepisu art. 37 ustawy jakoby „wdrożenie zawartych w nim rozwiązań ma na celu poprawę opłacalności ekonomicznej całego procesu – począwszy od pozyskania surowców rolniczych (…)”, wydaje się, że Ministerstwo Gospodarki podziela pogląd w zakresie konieczności stymulacji rozwoju przedmiotowej gałęzi rolnictwa.

Znając zasady funkcjonowania pomocy publicznej dla sektora rolniczego w ramach Wspólnej Polityki Rolnej UE oraz tendencje jej zmian, tj. oddzielenie wsparcia od produkcji, skorelowane wprost z trwającymi negocjacjami na forum Światowej Organizacji Handlu (WTO), w opinii samorządu rolniczego postulowane powyżej ograniczenia stosowania ulgi w podatku akcyzowym, jako alternatywne rozwiązanie pośrednie, stanowić mogłoby niezwykle istotny czynnik rozwoju bazy surowcowej i mocy wytwórczych biopaliw i biokomponentów w Polsce.

Ponadto, Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych, po przeanalizowaniu uwag zgłaszanych do projektu założeń przez Krajową Izbę Biopaliw, pragnie wyrazić swoje poparcie dla postulowanych przez KIB rozwiązań, w szczególności w zakresie:

  • wprowadzenia obostrzeń prawnych ograniczających stosowanie w umowach dostawy biokomponentów opcji umożliwiających kupującemu dokonanie w każdym momencie realizacji kontraktu zmiany zamówionych ilości większej niż 5% wartości całego kontraktu;
  • nie wprowadzania możliwości obrotu nadwyżkami wykonania Narodowego Celu Wskaźnikowego pomiędzy podmiotami zobowiązanymi do jego realizacji;
  • wprowadzenia prawnych mechanizmów zabezpieczających przed wielokrotnym naliczaniem tych samych biopaliw i biokomponentów w ramach rozliczania NCW i uzyskiwania ulgi
    w podatku akcyzowym;
  • utrzymania w krajowej definicji biomasy zapisu, że jest ona wytwarzana w szczególności
    z surowców rolniczych;
  • wprowadzenie ustawowego zapisu określającego do 14 dni maksymalny termin płatności za dostawę biokomponentów;
  • procesu certyfikacji surowców rolniczych, którego przebieg musi odbywać się przy ograniczonym, minimalnym obciążeniu finansowym i administracyjnym dla producentów rolnych.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com