Wydarzeniem otwierającym omawiany okres sprawozdawczy była zorganizowana przez Krajową Radę Izb Rolniczych już po raz Konferencja Samorządu Rolniczego, która odbyła się 7 października 2015 r. w sali Kolumnowej Sejmu. W konferencji pt. „Zarządzanie ryzykiem w rolnictwie w kontekście tegorocznej suszy. Propozycje rozwiązań na przyszłość” udział wzięło ponad 300 rolników z całej Polski.

Samorząd rolniczy wielokrotnie zwracał się do Rządu RP oraz do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi o zmianę sposobu monitorowania ilości opadów przez Instytut Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa w Puławach, począwszy od maja 2015 r. Zdaniem KRIR konieczne jest pilne podjęcie prac Rządu w zakresie zmiany sposobu wyliczania klimatycznego bilansu wodnego, który obecnie nie uwzględnia niskiej ilości opadów w okresie jesienno-zimowym i tym samym niskiego poziomu wód gruntowych przed okresem wegetacji, co ma znaczący wpływ na wystąpienie objawów suszy w późniejszym okresie. Ważne jest poszerzenie sieci punktów pomiaru opadów, ponieważ tegoroczna susza objęła tereny praktycznie całych województw, a ogłoszona została tylko w niektórych gminach. Tegoroczna klęska dowiodła, że punktów pomiarów jest za mało, przez co dane nie są miarodajne. Ponadto, raporty wartości klimatycznego bilansu wodnego dla wszystkich gmin Polski były ogłaszane ze zbyt dużym opóźnieniem i dla danych upraw. Przede wszystkim należy stworzyć nowoczesny i innowacyjny system monitoringu suszy w Polsce. Środki w nowym okresie finansowym powinny się znaleźć. Rząd powinien stworzyć podstawy prawne do rozdzielenia strat 30% przy gospodarstwach mieszanych w produkcji roślinnej i w produkcji zwierzęcej, (w produkcji zwierzęcej straty w wyniku suszy mierzalne będą dopiero w przyszłości trudno je na bieżąco oszacować). Komisje w różnych województwach miały różne wytyczne – w niektórych doliczano koszt zakupu pasz, a nawet spadek cen mleka. Jest niedopuszczalne, aby w Polsce na podstawie jednakowych przepisów – różnie szacowano straty. Samorząd rolniczy postuluje, aby przez najbliższe miesiące podjąć zintensyfikowane działania, by stworzyć ramy prawne, które zapewnią normalność, w przypadku wystąpienia klęski, nie tylko suszy.

W konferencji z przedstawicielami izb rolniczych udział wzięli także zaproszeni goście: Krzysztof Jurgiel – Przewodniczący Sejmowej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi – przedstawiciel Klubu PiS, Tadeusz Nalewajk – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Cezary Szeliga – Zastępca Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Janina Pszczółkowska – Zastępca Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego oraz posłowie z Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. W czasie konferencji przedstawiciele klubów PO – Leszek Korzeniowski, SLD – Romuald Ajchler i PSL – Mirosław Maliszewski przedstawiali propozycje swojego klubu dla polskiego rolnictwa ze szczególnym uwzględnieniem tematu konferencji, a uczestnicy mieli możliwość zadawania pytań i przedstawiania problemów, do których odnosili się zaproszeni goście.

W dniu 9 października 2015 roku w gmachu Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi w Warszawie odbyło się pierwsze w obecnej kadencji Izb Rolniczych posiedzenie Rady do spraw Kobiet i Rodzin z Obszarów Wiejskich. Rada do spraw Kobiet i Rodzin z Obszarów Wiejskich składa się z przedstawicielek – rolniczek z województw wskazanych przez izby rolnicze i aktywnie działające na lokalnym terenie i jest organem opiniodawczo – doradczym Krajowej Rady Izb Rolniczych. Podczas posiedzenia uzupełniony został skład Prezydium. Przewodniczącą jestPani Danuta Lebioda z Zachodniopomorskiej Izby Rolniczej, I zastępczynią została Pani Zofia Stankiewicz z Warmińsko – Mazurskiej Izby Rolniczej, II zastępczynią wybrano Panią Ewę Bednarek z Izby Rolniczej Województwa Łódzkiego. W skład Prezydium wchodzą: Pani Wanda Krause z Pomorskiej Izby Rolniczej, Pani Krystyna Stępniak z Lubelskiej Izby Rolniczej, Pani Maria Tatarczyk ze Śląskiej Izby Rolniczej oraz Pani Jolanta Nawrocka z Wielkopolskiej Izby Rolniczej. Możliwości korzystania ze środków Unii Europejskiej przez Kobiety w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 oraz RPO omówiła Pani Katarzyna Laskowska – naczelnik wydziału w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Podkreśliła, że z dostępnych środków można korzystać niezależnie od płci, a następnie przedstawiła procentowy udział projektów realizowanych przez kobiety w ramach niektórych działań PROW 2007-2013. Sylwia Kowalczyk z Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju mówiła o wsparciu kobiet ze środków EFS w perspektywie finansowej 2014-2020. Zasada równości szans płci, jedna z naczelnych polityk horyzontalnych UE, gwarantująca kobietom i mężczyznom równy dostęp do możliwości wsparcia z EFS, z których chcieliby skorzystać. Realizacja tej zasady odbywa się przekrojowo tzn. nie ma w perspektywie 2014-2020 wydzielonych działań wyłącznie dla kobiet. Całe wsparcie bezpośrednie jest kierowane zarówno do kobiet jak i mężczyzn z zachowaniem zasady równości szans płci. W spotkaniu wzięła również udział Pani Elżbieta Karnafel – Wyka - Naczelnik Wydziału Zabezpieczenia Społecznego i Aktywizacji Zawodowej, która wygłosiła referat na temat równego traktowania. W czasie posiedzenia toczyła się bardzo ożywiona dyskusja, padało wiele pytań do przedstawicieli MRiRW, MRR dotyczące m. in. projektów grantowych, z których mogą korzystać również sformalizowane grupy nieposiadające osobowości prawnej np. stowarzyszenia kobiet, czy KGW, edukacji przedszkolnej i kształcenia ogólnego, kształcenia zawodowego w RPO, tworzenia warunków dla wyrównywania szans płci na rynku pracy.

W dniu 21 października 2015 r. Prezes KRIR Wiktor Szmulewicz wziął udział w spotkaniu w Kancelarii Prezydenta z doradcą Prezydenta RP dr Barbarą Fedyszak-Radziejowską oraz Ministrów w Kancelarii Prezydenta RP Macieja Łopińskiego i Wojciecha Kolarskiego z przedstawicielami organizacji rolniczych. W spotkaniu, które odbyło się w Pałacu Prezydenckim wzięli udział również członkowie sekcji Wieś, Rolnictwo Narodowej Rady Rozwoju: prof. dr hab. Wojciech Józwiak, prof. dr hab. Walenty Poczta, dr Jan Fałkowski, Pan Grzegorz Wiśniewski oraz Pan Jerzy Zająkała. W rozmowach w Kancelarii Prezydenta RP uczestniczyli także przedstawiciele Podlaskiej Izby Rolniczej: Grzegorz Leszczyński - Prezes oraz Piotr Rusiecki- Członek Zarządu. Celem spotkania, o które zabiegali od sierpnia br. przedstawiciele związków i organizacji rolniczych, było przedstawienie i omówienie aktualnej sytuacji polskiej wsi i rolnictwa.

W dniu 28 października 2015 r. odbyło się pierwsze posiedzenie Rady Leśnictwa, która została powołana zarządzeniem Ministra Środowiska. Rada jest organem pomocniczym Ministra Środowiska, a do zakresu jej działania należy przygotowywanie opinii w sprawie działalności w obszarze leśnictwa, w tym propozycji wniosków zmierzających do tworzenia warunków ochrony i powiększania zasobów leśnych oraz prowadzenia racjonalnej gospodarki leśnej. Nominację do udziału w Radzie Leśnictwa z rąk Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska Katarzyny Kępki otrzymał m. in. Prezes Krajowej Rady Izb Rolniczych Wiktor Szmulewicz.

Pozostałe wydarzenia z udziałem przedstawicieli KRIR:

  • 1 października – spotkanie z CDR na temat systemu identyfikacji świń, udział: Prezes KRIR Wiktor Szmulewicz oraz Dyrektor Biura KRIR Katarzyna Szczepaniak;
  • 2 października – spotkanie z delegacją instytucji rolniczych z Turcji na temat funkcjonowania izb rolniczych w Polsce, udział: Dyrektor Biura KRIR Katarzyna Szczepaniak;
  • 5 października – posiedzenie Rady Społecznej ANR, udział: Prezes KRIR Wiktor Szmulewicz, Członek Zarządu KRIR Julian Sierpiński;
  • 7 października – konferencja Cogeca i Krajowej Rady Spółdzielczej pt. „Środki wsparcia dla organizacji producentów w ramach WPR: Możliwości spółdzielni rolniczych”, udział: przedstawiciel Zarządu KRIR;
  • 8 października – posiedzenie Sejmowej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi (bezpieczeństwo żywności, finansowanie i rozwój wsi w okresie 2011-2015), udział: przedstawiciel Zarządu KRIR;
  • 12 października – spotkanie podsumowujące Dożynki Prezydenckie 2015, udział: Prezes KRIR Wiktor Szmulewicz;
  • 12 października – inauguracyjne posiedzenie Grupy Roboczej ds. KSOW 2014-2020, udział: Delegat Małopolskiej Izby Rolniczej Jan Marek Lenczowski oraz Dyrektor Biura KRIR Katarzyna Szczepaniak;
  • 15 października – posiedzenie Zespołu ds. Strategii „Europa 2020”, udział: przedstawiciel Zarządu KRIR;
  • 15-16 października – XII Rolniczy Festiwal Nauki „Gleba-Środowisko-Człowiek”, udział: przedstawiciel Zarządu KRIR;
  • 19 października – spotkanie z Dyrektorem Polskiego Stowarzyszenia Ochrony Roślin, udział: Prezes KRIR Wiktor Szmulewicz oraz Dyrektor Biura KRIR Katarzyna Szczepaniak;
  • 21 października – robocze spotkanie w Kancelarii Prezydenta poświęcone omówieniu bieżących problemów polskiego rolnictwa, udział: Prezes KRIR Wiktor Szmulewicz;
  • 26 października – spotkanie z przedstawicielami Francuskiego Instytutu Hodowli, udział: Prezes KRIR Wiktor Szmulewicz oraz Dyrektor Biura KRIR Katarzyna Szczepaniak;
  • 28 października – posiedzenie Krajowego Komitetu ds. Systemu Zbierania i Wykorzystywania Danych Rachunkowych z Gospodarstw Rolnych, udział: Wiceprezes KRIR Mirosław Borowski.

W omawianym okresie Zarząd KRIR występował w tematach dotyczących zarówno analizy aktualnych problemów w sektorze rolnym, jak i otrzymywanych do zaopiniowania projektów aktów prawnych.

W dniu 2 października 2015 r. Zarząd KRIR wystąpił do Premiera RP Ewy Kopacz oraz Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Marka Sawickiego w sprawie suszy. W opinii samorządu rolniczego Rząd RP powinien wyciągnąć odpowiednie wnioski z sytuacji związanej z wystąpieniem suszy w Polsce oraz problemy w szacowaniu strat. Zdaniem KRIR przede wszystkim należy stworzyć nowoczesny i innowacyjny system monitoringu suszy w Polsce. Środki w nowym okresie finansowym powinny się znaleźć. Tegoroczna klęska dowiodła, że punktów pomiarów jest za mało, przez co dane nie są miarodajne. Ponadto, raporty wartości klimatycznego bilansu wodnego dla wszystkich gmin Polski były ogłaszane ze zbyt dużym opóźnieniem i dla danych upraw.

5 października 2015 r. Zarząd KRIR wystąpił do Premier RP Ewy Kopacz o wyasygnowanie dodatkowo 200 mln zł, aby wszyscy poszkodowani przez suszę rolnicy otrzymali pomoc w pełnej wysokości. W zakończonym przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizację Rolnictwa naborze rolnicy, którzy ponieśli straty, złożyli 166,5 tys. wniosków, na kwotę według przewidzianych stawek 649,4 mln zł. Zabrakło więc ok 200 mln złotych, aby pokryć zapotrzebowanie wszystkich poszkodowanych rolników.

5 października 2015 r. Zarząd KRIR wystąpił do Ministra Środowiska Macieja Grabowskiego z wnioskiem o informację na temat działań, które podejmował Rząd w zakresie Dyrektywy o Krajowych Pułapach Emisji, która dotyczy miedzy innymi emisji metanu i tlenku azotu.

W dniu 7 października 2015 r. Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych przesłał do Prezes Rady Ministrów, Wiceprezesa Rady Ministrów, Minister Spraw Wewnętrznych oraz Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi zdecydowany protest przeciw dokonanym w dniu 6 października 2015 r. aresztowaniom rolników z powiatu pyrzyckiego. Zadaniem samorządu rolniczego niedopuszczalne jest, aby walczących w obronie polskiej ziemi potraktować jak groźnych dla otoczenia przestępców. Rolnicy, którzy protestowali przeciw wyprzedaży obcokrajowcom polskiej ziemi, którzy dali wyraz swojemu oburzeniu w czasie pokojowo przebiegającego strajku, zostali oskarżeni o działanie w zorganizowanych grupach przestępczych. Próba ograniczenia udziału podstawionych osób w przetargach kończy się zarzutami o utrudnianie i zakłócanie postępowań przetargowych.

Zarząd KRIR zaapelował o natychmiastowe zwolnienie aresztowanych rolników i poinformowanie o tym fakcie Krajowej Rady Izb Rolniczych. Samorząd rolniczy nie chce, aby temat aresztowania rolników był kartą przetargową w kampanii wyborczej, dlatego domaga się natychmiastowego wypuszczenia rolników.

8 października 2015 r. Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych popierając wniosek Izby Rolniczej Województwa Łódzkiego zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi o podjęcie działań mających na celu zmianę rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej nr 374/2014 z dnia 14 kwietnia 2014 r. w sprawie obniżenia lub zniesienia ceł na towary pochodzące z Ukrainy. Na mocy tego rozporządzenia zostały obniżone cła na wiele artykułów rolnych. Wprowadzono również bezcłowe kontyngenty na import takich produktów rolnych jak zboża, mięso wołowe, wieprzowina i drób. Wejście w życie tego rozporządzenia naruszyło równowagę konkurencyjną na polskim rynku rolnym oraz na rynku UE. Skutkiem tego nastąpiło istotne pogorszenie sytuacji polskich producentów rolnych.

8 października 2015 r. Zarząd KRIR zwrócił się z wnioskiem do Ministra Finansów o jednoznaczną interpretację, nienaliczania VAT od wycofywanych owoców i warzyw z rynku.

W dniu 8 października 2015 r. Zarząd KRIR wystąpił do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi o zwrot rolnikom nadpłaconego podatku VAT z tytułu obniżenia cen mleka. Na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie realizacji przez Agencję Rynku Rolnego zadania polegającego na rozkładaniu na raty opłaty należnej od producentów mleka za przekroczenie kwot indywidualnych w roku kwotowym 2014/2015 rolnicy ukarani za przekroczenie kwot mlecznych otrzymują możliwość rozłożenia na nieoprocentowane raty opłaty za przekroczenie kwot indywidualnych w roku kwotowym 2014/2015. Cena mleka zwierała należny podatek VAT. Teraz zaś, ci rolnicy, którzy przekroczyli indywidualną kwotę, powinni mieć zwrócony nadpłacony VAT, bo po wpłaceniu kary, cena de facto, jest nawet o 90 groszy mniejsza na 1 litrze mleka. Dlatego zdaniem samorządu rolniczego należałoby zwrócić rolnikom nadpłacony VAT .

W dniu 9 października 2014 r. mając na uwadze dobro polskich rolników, a jednocześnie w pełni szanując i przestrzegając obowiązującego w Rzeczypospolitej Polskiej prawa, samorząd rolniczy wniósł do Rzecznika Praw Obywatelskich o wycofanie wniosku z dnia 24 października 2014 r. znak VII.5601.1.2014.AWO.MW skierowanego do Trybunału Konstytucyjnego o stwierdzenie niezgodności art. 34 ust. 1 i 3 w części zawierającej słowa „po uprzednim pozbawieniu świadomości” w związku z art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (Dz. U. z 2013 r. poz. 856) w zakresie, w jakim nie zezwalają na poddawanie zwierząt szczególnym sposobom uboju na wyłączne potrzeby lokalnych wspólnot religijnych i zarazem przewidują odpowiedzialność karną osoby dokonującej uboju rytualnego na wyłączne potrzeby lokalnych wspólnot religijnych z art. 53 ust. 1, ust. 2 zdanie pierwsze i ust. 5 w związku z art. 31 ust. 3 i art. 25 ust. 1 Konstytucji RP w związku z art. 9 ust. 1 i 2 Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności sporządzonej w Rzymie dnia 4 listopada 1950 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 61, poz. 284, z późn. zm.) oraz w związku z art. 10 Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej.

12 października 2015 r. Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych wystąpił do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, popierając wniosek Podkarpackiej Izby Rolniczej oraz zgłaszane przez hodowców owiec uwagi, o podjęcie działań zmierzających do nowelizacji ustawy z dnia 5 lutego 2015 roku o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego. Już kilka miesięcy funkcjonowania tej ustawy pokazały, że zapis art. 1 6, pkt 5, podpunkt b tiret pierwszy jest zapisem niewłaściwym, bowiem zmusza hodowców owiec, którzy chcą skorzystać z płatności do owiec matek, do przetrzymywania ich do 20 listopada. Dla innych gatunków objętych płatnościami jest to 30 dni od chwili złożenia wniosku o płatność ( z wyłączeniem cieląt).

13 października 2015 r. Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych przekazał MRiRW poparcie dla wniosku Podlaskiej Izby Rolniczej w sprawie konieczności stworzenia odrębnego stanowiska dotyczącego „Strategii zwalczania ASF dla UE”. Zdaniem samorządu rolniczego zawarte w Strategii obostrzenia nie przystają specyfiki systemu hodowli trzody chlewnej w Polsce i są dla polskich hodowców krzywdzące ze względu na konieczność ponoszenia nieuzasadnionych ekonomicznie nakładów finansowych. Ponadto wymagania dotyczące postępowania z paszami dla zwierząt nie są poparte odpowiednimi badaniami czy opracowaniami naukowymi, w związku z czym nie ma podstaw do przyjmowania ich za wytyczne w obchodzeniu się ze zbożami czy zielonką. Wymusi to ponoszenie przez rolników kolejnych wydatków uniemożliwiając im jednocześnie wykorzystanie do celów paszowych własnych zbóż. Opracowanie odrębnej strategii dla Polski pozwoli obniżyć koszty walki z ASF uwzględniając specyfikę produkcji zwłaszcza w województwie podlaskim – jedynym województwie na terenie którego wystąpiło tylko jedno ognisko choroby.

W dniu 13 października 2015 r. działając na podstawie art. 1 ust 2 pkt 1 Ustawy z 14 grudnia 1995r. o izbach rolniczych, w imieniu członków samorządu rolniczego, w związku z prowadzonymi postępowaniami karnymi przez Prokuraturę Okręgową w Szczecinie o czyny z art. 305 w związku z art. 258 Kodeksu Karnego przeciwko aresztowanym rolnikom powiatu pyrzyckiego, Zarząd KRIR wystąpił do Ministra Sprawiedliwości i Prokuratora Generalnego o objęcie szczególnym nadzorem przedmiotowych postępowań karnych. Prośbę swą samorząd rolniczy motywował faktem zastosowania wobec w/w bardzo dotkliwych środków zapobiegawczych w postaci tymczasowych aresztowań, powagą i skalą stawianych zarzutów oraz uzasadnionym wzburzeniem lokalnych środowisk społecznych w związku z zaistniałą sytuacją i pojawiającymi się zarzutami wobec tut. organów ścigania co do bezstronności i niezależności.

13 października 2015 r. Zarząd KRIR zwrócił się ponownie do polskich europarlamentarzystów w sprawie odrzucenia metanu z Dyrektywy dotyczącej redukcji emisji gazów cieplarnianych oraz zmniejszenia wymagań co do amoniaku.

13 października 2015 r. Zarząd KRIR zwrócił się do Ministerstwa Gospodarki w sprawie uściślenia przepisów regulujących minimalne odległości obiektów wytwarzających energię odnawialną od budynków mieszkalnych.

14 października 2015 r. Zarząd KRIR zwrócił się do resortu rolnictwa o informację dotyczącą terminu uruchomienia naboru wniosków z działania „Restrukturyzacja małych gospodarstw” PROW 2014-2020, który według wcześniejszych zapowiedzi miał zostać uruchomiony we wrześniu, a obecnie brak jest informacji na temat nowej daty rozpoczęcia naboru. Wielu młodych rolników, których niejasne zasady i brak możliwości wcześniejszego przygotowania gospodarstwa wykluczyły ze starania się o premię z działania „Pomoc w rozpoczęciu działalności gospodarczej na rzecz młodych rolników” już na obecną chwilę osiąga wartość ekonomiczną gospodarstwa na poziomie 10 000 euro i żeby starać się o dofinansowanie z działania „Restrukturyzacja małych gospodarstw” w ewentualnym tegorocznym naborze musieliby już zatrzymać produkcje, by nie przekroczyć zakładanego w działaniu limitu. W związku z tym nie jest wiadomo jak zostaną potraktowaniu młodzi rolnicy, którzy osiągną wartość ekonomiczną gospodarstwa w przedziale 10 000 – 13 000 euro, jeżeli nabór ogłoszony zostanie pod koniec roku?

W dniu 14 października 2015 r. Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych przedstawił swoją opinię do projektu kryteriów rozdysponowania producentom mleka pomocy finansowej w wysokości 28 946 973 EUR, określonej w projekcie rozporządzenia delegowanego Komisji Europejskiej w sprawie czasowego nadzwyczajnego wsparcia dla rolników w sektorze produkcji zwierzęcej. Samorząd rolniczy wyraził niezadowolenie, że głos producentów mleka i Krajowej Rady Izb Rolniczych wyrażony w piśmie z dnia 9 września 2015 r. do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi nie został uwzględniony, a przedstawiona propozycja podziału środków pomocowych sprawia wrażenie jakby była przygotowana bez znajomości specyfiki branży mlecznej.

14 października 2015 r. przekazując wniosek Walnego Zgromadzenia Małopolskiej Izby Rolniczej w sprawie nazwy „zdrowa żywność”, którą określane są produkty spożywcze, Zarząd KRIR wystąpił do resortu rolnictwa podkreślając, że samorząd Małopolskiej Izby Rolniczej uważa, że każda żywność wprowadzana do obrotu na terenie naszego kraju powinna być odpowiednio znakowana i spełniać określone w prawie normy, nad czym czuwać powinny powołane w tym celu służby, podległe Ministrowi.

19 października 2015 r. Zarząd KRIR przekazał do Ministerstwa Finansów wniosek z I Walnego Zgromadzenia Mazowieckiej Izby Rolniczej dotyczący ewentualnego zwiększenia podatku rolnego w związku z porzuceniem lub zaprzestaniem uprawy ziemi rolnej.    Powyższa zmiana zdaniem samorządu rolniczego wpłynie zarówno na zachowanie potencjału produkcyjnego jak i ograniczy straty związane ze szkodami w uprawach powodowanymi przez zwierzęta.

19 października 2015 r. Zarząd KRIR przekazał do Ministra Środowiska uwagi samorządu rolniczego do projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie przyjęcia planu zarządzania ryzykiem powodziowym dla obszaru dorzecza Wisły, m.in. proponując w punkcie 45 dotyczącym zlewni rzeki Bzury nadanie brzmienia „Analiza możliwości zwiększenia retencji na terenach zurbanizowanych oraz terenach rolnych na obszarze ZP Bzury w ramach utrzymania oraz zwiększania istniejącej zdolności retencyjnej w regionie wodnym Środkowej Wisły”.

20 października 2015 r. Zarząd KRIR wystąpił do Europarlamentarzystów z Polski o podpisanie poprawki do Dyrektywy na temat emisji gazów, która zakłada usunięcie metanu z Dyrektywy.

20 października 2015 r. Zarząd KRIR, w związku z projektem rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej na operacje typu „Scalanie gruntów” w ramach poddziałania „Wsparcie na inwestycje związane z rozwojem, modernizacją i dostosowywaniem rolnictwa i leśnictwa” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020, przekazał uwagi samorządu rolniczego, zwracając m.in. uwagę, że konieczność sfinansowania z budżetów powiatów pewnych czynności spowoduje brak zainteresowania prowadzeniem takich operacji ze strony starostów, a to pociągnie za sobą niewykorzystanie przeznaczonych na ten cel środków finansowych.

W dniu 22 października 2015 r. Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych, popierając wniosek dotyczący zalesiania zgłoszony w dniu 9 października 2015 r. podczas Posiedzenia Rady ds. Kobiet i Rodzin z Obszarów Wiejskich działającej przy Krajowej Radzie Izb Rolniczych, zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie obecnie obowiązującego rozporządzenia dotyczącego zalesienia, które zawiera kryteria pozwalające na zalesienie każdej klasy gruntów rolnych, nawet tych o wysokiej bonitacji. Zdaniem Rady takie działanie skutkuje zmniejszeniem ilości najlepszej jakościowo ziemi wykorzystywanej do uprawy oraz zwiększeniem populacji dzikich zwierząt, które mają dogodne schronienie i powodują straty w uprawach na glebach o najwyższej bonitacji. W obliczu ogólnego niedoboru ziemi rolniczej i coraz większych stratach w uprawach spowodowanych przez zwierzęta Zarząd KRIR zawnioskował o przywrócenie kryteriów dotyczących zalesiania, które obowiązywały w 2004 roku.

22 października 2015 r. zważywszy na tegoroczne problemy w szacowaniu start spowodowanych przez suszę, głównie w gospodarstwach prowadzących produkcję zwierzęcą, Zarząd KRIR przekazał Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi pismo Pomorskiej Izby Rolniczej w sprawie propozycji oceny strat w gospodarstwie według potencjałów. Jednocześnie zwrócił się z wnioskiem o zapoznanie z propozycjami pomorskiego samorządu rolniczego, według których szacowanie strat w gospodarstwie było dokonywane oddzielnie dla produkcji roślinnej i zwierzęcej, co faktycznie przyczyniłoby się do odtworzenia potencjału produkcyjnego poszkodowanych gospodarstw.

22 października 2015 r. w związku z wnioskiem Wielkopolskiej Izby Rolniczej w sprawie dopuszczenia w wyjątkowych sytuacjach możliwości zaorania łąki cennej przyrodniczo, Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych przekazał poparcie dla w/w wniosku, zwracając ponownie uwagę, że tegoroczna susza jest szczególnie dotkliwa i w skrajnych przypadkach doprowadziła do całkowitej utraty plonów. Skutki tej sytuacji będą odczuwalne w dłuższej perspektywie czasu ponieważ w związku z niedoborami może brakować pasz dla zwierząt, a ponadto będą one niższej jakości. Dlatego też, w opinii Zarządu KRIR wniosek Wielkopolskiej Izby Rolniczej jest jak najbardziej uzasadniony.

22 października 2015 r. w nawiązaniu do dotychczasowej korespondencji w sprawie problemów związanych z szacowaniem strat spowodowanych przez suszę, Zarząd KRIR przekazał kolejny wniosek samorządu rolniczego w sprawie zmiany wyliczania szkód w przypadku produkcji zwierzęcej. Jak słusznie zauważa Podkarpacka Izba Rolnicza, hodowcy zwierząt będą odczuwać skutki suszy jeszcze przez wiele miesięcy, m.in. z uwagi na konieczność odbudowy stad, dlatego też Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych popierając wnioski zawarte w w/w piśmie zwrócił się do Ministra o zainicjowanie zmian przepisów w tej sprawie.

22 października 2015 r. Zarząd KRIR w związku z wyjaśnieniami resortu rolnictwa w sprawie ujednolicenia przepisów określających uprawy kwalifikujące się do ustalania wymaganej 50%. powierzchni ubezpieczenia ponownie wnosi o wprowadzenie korekty do zasad Programu pomocy dla rolników i producentów rolnych, którzy ponieśli szkody w gospodarstwach rolnych lub działach specjalnych produkcji rolnej spowodowane wystąpieniem w 2015 r. suszy. Przedstawione wyjaśnienia MRiRW nie rozwiązują problemu gdyż, przywołany w piśmie artykuł 13c został „dopisany” do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 roku w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa podczas nowelizacji tego rozporządzenia z dnia 7 września 2015 r. (opublikowane w Dzienniku Ustaw z dnia 9 września 2015 r. pod poz. 1346), czyli po zaistnieniu zjawiska suszy. Rolnicy nie mieli już możliwości „doubezpieczyć” brakującego areału, bo ubezpieczenie powinno dotyczyć okresu do 1 lipca danego roku. Dodatkowo Zarząd zwrócił uwagę, iż w dokumencie wyższego rzędu czyli w ustawie z dnia 7 lipca 2005 r. o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich (Dz. U. z 2015 r. poz. 577, z późn. zm.) występuje wymóg ubezpieczenia 50% ale z szerszym zakresem wyłączeń (lucerniki, zioła itp.). Zatem należałoby dostosować wymogi rozporządzenia do zapisów ustawy.

22 października 2015 r. w związku z informacją uzyskaną w jednym z Biur Powiatowych ARiMR, iż oprócz wniosków, które zostały wytypowane do kontroli na miejscu oraz tych, które są objęte sankcjami, do wypłaty zaliczek na poczet dopłat bezpośrednich nie kwalifikują się również te wnioski, które mają jakiekolwiek nieścisłości, korekty lub zmiany powierzchni PEG, Zarząd KRIR wystąpił do MRiRW o informację czy taka sytuacja dotyczy wszystkich Biur Powiatowych ARiMR. W przypadku potwierdzenia, że taka procedura jest powszechna, Zarząd wniósł aby wnioski o dopłaty (w szczególności te składane przez rolników, u których wystąpiły straty suszowe ponad 30%) wymagające dodatkowej weryfikacji nieskutkującej sankcjami (np. wygenerowanie nowych powierzchni PEG przez centralę ARiMR) były rozpatrywane w trybie pilnym.

23 października 2015 r. Zarząd KRIR zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z wnioskiem o nowelizację ustawy o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich polegającej na skróceniu okresu od podpisania umowy do wystąpienia szkody, objętej odszkodowaniem.

28 października 2015 r. Zarząd KRIR przekazał uwagi samorządu rolniczego, dotyczące poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, zwracając m.in. uwagę na konieczność znowelizowania obowiązującej ustawy, gdyż obecne rozwiązania nie spełniają w pełni oczekiwań rolników, którzy niechętnie ubezpieczają uprawy i zwierzęta gospodarskie oraz konieczność ustalenia jednolitych kryteriów szacowania szkód dla wszystkich firm ubezpieczeniowych, które na mocy ustawy z dnia 7.07.2005 r. o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich (Dz.U.2015.577 j.t.) są upoważnione do zawierania umów ubezpieczeniowych z dopłatą z budżetu państwa.

28 października 2015 r. w odpowiedzi na pismo dotyczące projektu rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie maksymalnych sum ubezpieczenia dla poszczególnych upraw rolnych i zwierząt gospodarskich na 2016 rok, Zarząd KRIR poinformował, że zdaniem samorządu rolniczego zapisane w projekcie rozporządzenia ceny zbóż, kukurydzy, rzepaku i rzepiku nie mają odniesienia do rzeczywistych cen. Rolnicy nie odnotowali tak wysokich cen skupu płodów rolnych. Również ceny zamieszczone na stronie GUS daleko odbiegają od wartości, zawartych w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia.

28 października 2015 r. Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych popierając wniosek Rady ds. Kobiet i Rodzin z Obszarów Wiejskich przy Krajowej Radzie Izb Rolniczych, zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi ponownie o zastosowanie interpretacji dotyczącej uznania za kwalifikującą się operację zakupu sprzętu np. traktora u w ramach poddziałania „Pomoc na inwestycje w gospodarstwach rolnych” (modernizacja gospodarstw rolnych PROW 2014-2020), pomimo dofinansowania w ramach PROW 2007-2013 tego samego sprzętu, w przypadku beneficjenta, który znacząco powiększył swoje gospodarstwo. Rolnicy, którzy zakupili ciągniki z dofinansowaniem z PROW 2007-2013, które były odpowiednie do pracy w ich gospodarstwach nie mogą, nawet w sytuacji znaczącego powiększenia gospodarstwa, dokonać z dofinansowaniem zakupu takiego samego sprzętu np. z większą mocą. Dlatego, samorząd rolniczy uważa, że w takich sytuacjach jest to niezasadne.

30 października 2015 r. Zarząd KRIR przekazał uwagi samorządu rolniczego, dotyczące prezydenckiego projektu ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw. Zdaniem samorządu rolniczego obniżenie wieku emerytalnego do 60 lat dla kobiet i do 65 lat dla mężczyzn jest zasadne, jednak konieczne jest rozważenie skutków ekonomicznych takiej zmiany dla przyszłych emerytów. W uzasadnieniu do ustawy nie znajdujemy wyliczenia, o ile niższe mogą być świadczenia emerytalne dla kobiet w porównaniu z obecnie obowiązującym rozwiązaniem. Niejasny jest zapis: „Ukończenie wieku emerytalnego daje kobietom możliwość decydowania o zakończeniu ich aktywności zawodowej, nawet jeżeli wiąże się to z otrzymywaniem niższych świadczeń emerytalnych, lecz jest rekompensowane innymi korzyściami osobistymi lub rodzinnymi. Zmiana nr 7 wprowadzona w art. 28 pogarsza dotychczasową sytuację rolników, którzy osiągają wiek emerytalny, chcą zaprzestać działalności rolniczej i pobierać emeryturę, jednak współmałżonek nie osiągnął jeszcze warunków uzyskania emerytury i nadal prowadzi gospodarstwo rolne. Według dotychczasowych przepisów rolnik emeryt otrzymywał emeryturę w całości. Przedstawiony projekt wprowadza zawieszenie wypłaty połowy emerytury. Na taką zmianę samorząd rolniczy nie wyraził zgody.

W omawianym okresie sprawozdawczym kontynuowana była także współpraca zagraniczna.

W dniu 6 października 2015 roku w Sekretariacie Copa-Cogeca w Brukseli odbyło się posiedzenie grupy roboczej „jaja i drób”. W ramach porządku obrad omawiano: perspektywy rynkowe; instrumenty promocji i nowe alternatywne rynki; ponownego wprowadzenia przetworzonych białek zwierzęcych dla drobiu; Campylobacter i odpowiedzialne stosowanie antybiotyków; zdrowie zwierząt, przycinanie dziobów-prezentacja z Niemiec. Z ramienia Krajowej Rady Izb Rolniczych w posiedzeniu grupy roboczej udział wziął Zygmunt Stromski - Delegat Pomorskiej Izby Rolniczej.

W dniach 22 i 23 października 2015 roku w Belfaście odbyła się 37. Konferencja Rolnicza Ameryka Północna i Unia Europejska pod tytułem „Ku sukcesom rolnictwa”. Z ramienia Krajowej Rady Izb Rolniczych w Konferencji udział wzięli: Mirosław Borowski – Wiceprezes KRIR, Delegat Warmińsko-Mazurskiej Izby Rolniczej oraz Bronisław Węglewski – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej KRIR, Prezes Izby rolniczej Województwa Łódzkiego. Pierwszy dzień Konferencji był poświęcony wizytom w gospodarstwach rolnych. Drugi dzień Konferencji był podzielony na trzy sesje. Pierwsza sesja dotyczyła przeglądu zmian zachodzących w polityce rolnej. Zaprezentowano najważniejsze wydarzenia w zakresie polityki gospodarczej i rolnej w każdym z państw i regionów zarówno po stronie Europy jak i Ameryki Północnej.

W dniu 27 października 2015 roku w Sekretariacie Copa-Cogeca w Brukseli odbyło się posiedzenie grupy roboczej „wieprzowina”. Z ramienia Krajowej Rady Izb Rolniczych w posiedzeniu grupy roboczej udział wziął udział ekspert KRIR Jerzy Salitra - członek Warmińsko-Mazurskiej Izby Rolniczej. Omawiając kwestie związane z perspektywami rynkowymi, Sekretariat Copa-Cogeca przedstawił informacje na temat ponownego wprowadzenia przetworzonych białek zwierzęcych. Warunkiem ponownego wprowadzenia przetworzonych białek zwierzęcych jako pasz dla zwierząt jest test dla każdego sektora, czyli osobny test dla mięsa wieprzowego, wołowego i drobiu niwelujący możliwość „kanibalizmu” wśród zwierząt . Jeśli chodzi o sektor wieprzowiny test taki został opracowany i będzie mógł być wprowadzony na rynek. Jednakże należy zwrócić uwagę, że ze względu na długie procedury wdrożenie na rynek przetworzonych białek zwierzęcych będzie możliwe dopiero za kilka miesięcy. Prace nad tego typu testami dla sektora drobiowego i wołowego nie są zaawansowane.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com