krirDziałania Zarządu w omawianym okresie sprawozdawczym skupiły się głównie na wspieraniu producentów trzody chlewnej, którzy najbardziej odczują skutki wystąpienia wirusa ASF w Polsce. W związku z informacją o wykryciu wirusa afrykańskiego pomoru świń u padłego dzika, znalezionego w powiecie sokólskim w dniu 18 lutego, Główny Lekarz Weterynarii wyznaczył obszary zagrożenia, na terenie których wprowadzone zostały odpowiednie restrykcje, m.in. w zakresie hodowli świń i przemieszczania polowań na dziki. Środki wprowadzone na obszarach zagrożenia obejmujących powiaty województwa podlaskiego, mazowieckiego i lubelskiego to m.in. zakaz przemieszczania świń (w tym wyprowadzania z i wprowadzania do gospodarstw), za wyjątkiem wyprowadzania świń z gospodarstwa, (po uzyskaniu zgody Powiatowego Lekarza Weterynarii) do rzeźni znajdującej się na terenie w/w obszaru. Ponadto, w tym okresie sprawozdawczym trwały prace dotyczące opiniowania przyszłego Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Zgodnie z wnioskiem XI Posiedzenia Krajowej Rady Izb Rolniczych, 6 lutego odbyło się Posiedzenie Sejmowej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi na temat projektu PROW 2014-2020. W spotkaniu z Komisją udział wzięli Prezesi oraz delegaci KRIR oraz przedstawiciele wojewódzkich izb rolniczych. W trakcie posiedzenia Minister Rolnictwa przedstawił opracowaną przez MRiRW II wersję dokumentu. W trakcie dyskusji padło wiele wniosków ze strony samorządu rolniczego, m.in. utrzymanie krajowych płatności uzupełniających, czy zmniejszenie dolnego progu wielkości ekonomicznej gospodarstwa w ramach działania „Premia dla młodych rolników. W dalszej część spotkania głos zabrali Posłowie, którzy zasugerowali ministrowi, aby wziął pod uwagę postulaty zgłaszane przez izby rolnicze.

Dnia 6 lutego odbyło się posiedzenie Zespołu ds. szkód łowieckich powołanego przez samorząd rolniczy w związku z nasilającymi się problemami związanymi ze szkodami powodowanymi w uprawach rolnych przez dziką zwierzynę. Uczestniczyli w nim oprócz Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych i przedstawicieli wojewódzkich izb rolniczych także posłowie Z.Babalski, T.Kulesza, P.Walkowski, przedstawiciele Ministerstwa Środowiska, Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Polskiego Związku Łowieckiego. Tematem spotkania była analiza obecnego stanu prawnego szacowania szkód łowieckich w uprawach rolnych pod kątem diagnozy słabych stron systemu szacowania szkód oraz wskazanie przyczyn występujących problemów. Podczas dyskusji wszyscy uczestnicy wyrazili gotowość współpracy w celu wypracowania jednolitej instrukcji postępowania przy szacowaniu szkód łowieckich sygnowanej przez Prezesa Krajowej Rady Izb Rolniczych i Przewodniczącego Zarządu Głównego PZŁ Łowczego Krajowego. Kolejnym etapem pracy Zespołu będzie przygotowanie zmian w przepisach ustawy Prawo łowieckie i rozporządzeniach wykonawczych.

 Pozostałe wydarzenia z udziałem przedstawicieli KRIR:

  • 5 lutego – IV posiedzenie Zespołu-Grupy roboczej wspierającej prace nad przygotowaniem PROW na lata 2014-2020, udział: Prezes KRIR Wiktor Szmulewicz;
  • 5 lutego – spotkanie MRiRW dotyczące ustalonych limitów dla wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), udział: Prezes KRIR Wiktor Szmulewicz;
  • 6 lutego – spotkanie Ministra Rolnictwa z organizacjami rolniczymi, udział: Prezes KRIR Wiktor Szmulewicz oraz Dyrektor Biura KRIR Katarzyna Szczepaniak;
  • 11 lutego – międzynarodowa konferencja w Senacie RP „Rodzinne gospodarstwa rolne – najważniejsze wyzwania i priorytety”, udział: Wiceprezes KRIR Marek Borowski;
  • 20 lutego – spotkanie w sprawie stwierdzenia przypadków ASF u dzików w Polsce, udział: Prezes KRIR Wiktor Szmulewicz;
  • 25 luty – posiedzenie Rady Społecznej ANR, udział: Prezes Zachodniopomorskiej Izby Rolniczej – Julian Sierpiński;
  • 27 lutego – posiedzenie zespołu do spraw łagodzenia skutków związanych z wystąpieniem przypadków afrykańskiego pomoru świń, udział: Wiceprezes KRIR Marek Borowski;
  • 27 lutego – nadzwyczajne posiedzenie Zarządu Głównego POLSUS, udział: Wiceprezes KRIR Marek Borowski.


W tym okresie sprawozdawczym przedstawiciele Zarządu KRIR uczestniczyli w posiedzeniach sejmowej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, na której omawiane były następujące tematy:

  • 5 lutego – projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, udział: przedstawiciel Zarządu KRIR;
  • 5 lutego – informacja Ministerstwa Środowiska o stanowisku Rządu do przedstawionego przez KE państwom członkowskim wniosku w sprawie uprawy kukurydzy GM, informacja na temat pakietu legislacyjnego Nowej Perspektywy Finansowej, udział: przedstawiciel Zarządu KRIR;
  • 13 lutego – ustawa o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, udział: przedstawiciel Zarządu KRIR;
  • 18 lutego – aktualna sytuacja ferm zwierząt futerkowych, dopuszczalne poziomy wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych, udział: przedstawiciel Zarządu KRIR;
  • 19 lutego – projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody, udział: przedstawiciel Zarządu KRIR;
  • 19 lutego – finansowanie i sposób ujęcia zagadnień związanych z rolnictwem i rozwojem   wsi w umowie partnerstwa oraz programach operacyjnych Polityki Spójności w Polsce, udział: przedstawiciel Zarządu KRIR;
  • 21 lutego – informacja o złożonych uwagach w ramach konsultacji publicznych II projektu PROW 2014-2020, udział: Dyrektor Biura KRIR Katarzyna Szczepaniak.


W omawianym okresie Zarząd KRIR występował w tematach dotyczących zarówno analizy aktualnych problemów w sektorze rolnym, jak i otrzymywanych do zaopiniowania projektów aktów prawnych.

4 lutego, Zarząd KRIR przekazał do MRiRW wniosek Izby Rolniczej Województwa Łódzkiego wnosząc, aby rolnicy których gospodarstwa ucierpiały wskutek niekorzystnych zjawisk atmosferycznych w pierwszej kolejności mieli wypłacane dopłaty bezpośrednie do gruntów rolnych za 2013 r.

W związku z wnioskami przekazanymi przez Walne Zgromadzenia Izb Rolniczych, 4 lutego Zarząd KRIR zwrócił się do resortu rolnictwa o rozważenie możliwości zmiany przepisów dotyczących stosowania obornika, gnojówki i gnojowicy. Zdaniem samorządu rolniczego w przepisach należałoby uwzględnić również sytuacje nadzwyczajne, takie jak zalanie wodą zbiorników na gnojowicę i gnojówkę w wyniku awarii. W takim przypadku często konieczne jest wywiezienie i równomierne rozlanie nawozów na użytkach rolnych, aby zapobiec ich niekontrolowanemu wycieknięciu i skażeniu gleb i wód. Takie sytuacje nie powinny być sankcjonowane.

Zarząd KRIR popierając wniosek Podkarpackiej Izby Rolniczej dotyczący podjęcia inicjatywy zmiany przepisów ustawy o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich w zakresie skrócenia okresu karencji następującego po podpisaniu umowy ubezpieczenia do wystąpienia szkody, w dniu 4 lutego zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi o wprowadzenie stosownych zmian legislacyjnych.

6 lutego Zarząd KRIR, popierając wniosek Podlaskiej Izby Rolniczej dotyczący zmiany przepisów odnoszących się do naliczania wysokości składki zdrowotnej do KRUS w przypadku gospodarstw będących współwłasnością, wystąpił do resortu rolnictwa o podjęcie inicjatywy ustawodawczej, która ureguluje powyższe przepisy jednolicie traktując rolników.

W odpowiedzi na pismo MRiRW, przy którym został przesłany projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pn. „Działania na rzecz poprawy konkurencyjności i innowacyjności sektora ogrodniczego z uwzględnieniem jakości i bezpieczeństwa żywności oraz ochrony środowiska naturalnego”, 6 lutego Zarząd KRIR przekazał swoją opinię do w/w dokumentu, uznając proponowane zamierzenia za strategicznie ważne i potrzebne. Niemniej jednak, Zarząd KRIR zwrócił uwagę, że łączne koszty Programu wynoszące ok. 67 mln zł. wydają się zbyt niskie, biorąc pod uwagę zakres zadań i okres ich realizacji. Należy także położyć większy nacisk na upowszechnianie i wdrażanie wyników badań i rozwiązań do praktyki rolniczej. Należy również zwrócić uwagę także na fakt, iż wśród odbiorców wyników zadań realizowanych w ramach projektowanego Programu brak jest izb rolniczych oraz grup producentów owoców i warzyw, które wydają się najlepszymi pośrednikami przy wdrażaniu nauki dla praktyki rolniczej.

W dniu 7 lutego Zarząd KRIR przesłał swoją opinię do przekazanych projektów aktów prawnych wnosząc uwagi i wątpliwości do projektów rozporządzeń dotyczących wysokości kar pieniężnych nakładanych w drodze administracyjnej za naruszenia dotyczące postępowania z produktami ubocznymi pochodzenia zwierzęcego i produktami pochodnymi określonymi w ustawach: o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych oraz o paszach.

11 lutego Zarząd KRIR przekazał swoją opinię do projektu rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” objętego programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 oraz projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Zarząd KRIR zwrócił uwagę, że w przypadku projektu rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” objętego programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 należałoby wydłużyć termin składania wniosku o płatność ostateczną z proponowanego w projekcie dnia 31 marca 2015 r. do dnia 30 czerwca 2015 r. Wydłużenie terminu o 3 miesiące pozwoli na realizację inwestycji, szczególnie budowlanych, które mogą być realizowane w ramach działań: „Odnowa i rozwój wsi” oraz Małych Projektach, zwłaszcza, że wnioskodawca często nie ma wpływu na termin podpisania umowy i istnieje obawa, że przy złożeniu wniosku np. w połowie 2014 r. inwestycje mogą nie zostać ukończone do końca marca 2015 r.

Zarząd KRIR popierając wnioski zgłoszone przez Walne Zgromadzenie Małopolskiej Izby Rolniczej z grudnia 2013r. oraz Podlaskiej Izby Rolniczej zgłoszone w styczniu 2014 r., dotyczące trudności jakie napotykają rolnicy, którzy podejmują krótkotrwałe prace na podstawie umowy zlecenia, 13 lutego zwrócił się do resortu rolnictwa o podjęcie inicjatywy ustawodawczej, która umożliwi osobom podlegającym ubezpieczeniu w KRUS podejmującym pracę w ramach umów zleceń opiewających na niewielkie kwoty pozostanie w tym systemie ubezpieczeń.

14 lutego Zarząd KRIR przekazał swoje negatywne stanowisko do projektów rozporządzeń: w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego, zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych wymagań, jakie powinny spełniać wnioski w sprawach dotyczących płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych wymagań, jakie powinien spełniać formularz wniosku umieszczany na stronie internetowej Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ( ARiMR).

W związku z trwającymi konsultacjami publicznymi II Projektu Zarysu Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (PROW 2014-2020), w dniu 14 lutego Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych przedstawił swoje uwagi do ww. dokumentu. Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020 jest jednym z najważniejszych dokumentów stanowiących o rozwoju polskiego rolnictwa, nie tylko na najbliższe lata, ale będzie miał wpływ na najbliższe dziesięciolecia polskiego rolnictwa. Ponadto, może być ostatnim okresem ze znaczącą pomocą na rozwój obszarów wiejskich biorąc pod uwagę sytuację finansową i gospodarczą krajów UE.

W związku z informacjami docierającymi do Krajowej Rady Izb Rolniczych, że istnieje możliwość przekroczenia kwoty mlecznej w roku kwotowym 2013/2014, Zarząd KRIR w dniu 14 lutego zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z prośbą o wystąpienie do Komisji Europejskiej o odstąpienie od nakładania kar na kraje, które przekroczyły kwotę mleczną. Wobec ogromnego zapotrzebowania na świecie i wysokich cen mleka, Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych uważa nakładanie kar za przekroczenie kwoty mlecznej na kraje za dalece bezsensowne, a w konsekwencji niesprawiedliwe dla rolników, zwłaszcza, że rok 2013/2014 jest przedostatnim, w którym zastosowane jest kwotowanie mleka. Ze swojej strony, Zarząd KRIR zadeklarował pełne poparcie dla starań Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w tej pilnej i ważnej kwestii na forum europejskim oraz wszelką pomoc – poruszając także ten temat na najbliższym posiedzeniu Komitetu Copa-Cogeca oraz spotkaniu izb rolniczych państw grupy wyszehradzkiej.

20 lutego Zarząd KRIR przekazał swoje uwagi do projektu rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Program rolno-środowiskowy” objętego PROW na lata 2007-2013, zwracając m.in. uwagę, że zaproponowane limity, degresywność, dotkliwe sankcje, a do tego skomplikowane trudne do interpretacji rozporządzenie z pewnością spowoduje znaczne ograniczenie naboru do programu rolnośrodowiskowego w 2014 r.

W odpowiedzi na pismo z MRiRW, przy którym został przesłany projekt programu wieloletniego planowanego na lata 2014-2020 „Tworzenie naukowych podstaw postępu biologicznego i ochrona roślinnych zasobów genowych źródłem innowacji i wsparcia zrównoważonego rolnictwa oraz bezpieczeństwa żywnościowego kraju”, 20 lutego Zarząd KRIR przekazał swoje stanowisko do powyższego projektu. Odnosząc się do budżetu programu wieloletniego na lata 2014-2020, łączne koszty Programu zaplanowano na ok. 100 mln zł. wydają się w opinii samorządu rolniczego zbyt niskie, biorąc pod uwagę zakres zadań i 7-letni okres ich realizacji. Należy także położyć większy nacisk na upowszechnianie i wdrażanie wyników badań i rozwiązań do praktyki rolniczej, także poprzez izby rolnicze, które wydają się najlepszymi pośrednikami przy wdrażaniu nauki dla praktyki rolniczej.

20 lutego Zarząd KRIR przekazał resortowi rolnictwa stanowisko do nowych przepisów UE w zakresie zdrowia roślin w szczególności ochrony przed agrofagami określonych w projekcie rozporządzenia KE i Rady w sprawie środków ochrony przeciwko agrofagom.

20 lutego Prezydent RP podpisał ustawę o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego, zapewniając możliwość terminowego rozpoczęcia przyjmowania przez Biura powiatowe ARiMR wniosków o płatności bezpośrednie w 2014 roku. Jednak przyjęta ustawa odbiega w zasadniczy sposób od tego projektu, który był konsultowany w ramach konsultacji społecznych i zapowiadanego przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, że płatności bezpośrednie w tym uzupełniające będą takie same jak w 2013 roku, kiedy rolnicy otrzymywali dopłaty uzupełniające do zbóż, roślin oleistych, wysokobiałkowych i motylkowatych oraz płatność zwierzęcą, a także płatności do chmielu, tytoniu i skrobi finansowane z budżetu państwa. Płatności bezpośrednie będą przyznawane na nowych zasadach, a rolnicy nie będą już otrzymywali uzupełniającej płatności podstawowej oraz płatności zwierzęcej. Z tego powodu KRIR występował do Prezydenta o niepodpisywanie ustawy i przywrócenie płatności UPO na dotychczasowych zasadach.

W związku z informacją o uzyskaniu dodatnich wyników badań na obecność przeciwciał oraz materiału genetycznego wirusa ASF u padłego dzika powodującego afrykański pomór świń, znalezionego w powiecie sokólskim w dniu 18 lutego 2014 r., co ma wpływ na drastyczną sytuację na rynku trzody chlewnej, w dniu 21 lutego Zarząd KRIR zwrócił się do Prezesa Rady Ministrów z apelem o podjęcie przez Radę Ministrów na najbliższym posiedzeniu decyzji o objęciu polskich producentów specjalną pomocą finansową w celu likwidacji skutków, niezawinionej przez rolników, sytuacji na rynku wieprzowiny.

Zarząd KRIR w piśmie w dniu 26 lutego zaproponował utworzenie ogólnokrajowego komitetu kryzysowego, w którego skład weszliby przedstawiciele Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Głównego Inspektoratu Weterynarii, Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Wojewódzkich Izb Rolniczych, związków i organizacji rolniczych oraz związków i organizacji producentów i hodowców wieprzowiny w celu ujednolicenia działań lobbingowych mających pomóc producentom i hodowcom trzody chlewnej w zaistniałej, dramatycznej sytuacji na rynku.

24 lutego Zarząd KRIR przekazał resortowi środowiska swoje stanowisko do projektu rozporządzenia w sprawie listy roślin i zwierząt gatunków obcych, które w przypadku uwolnienia do środowiska przyrodniczego mogą zagrozić gatunkom rodzimym lub siedliskom przyrodniczym, postulując, aby do listy gatunków obcych zaliczyć nawłoć późną Solidago gigantea oraz nawłoć kanadyjską Solidago canadensis.

27 lutego Zarząd KRIR realizując wniosek VII Walnego Zgromadzenia Mazowieckiej Izby Rolniczej dotyczący możliwości dofinansowania spółek wodnych przez LGD zwrócił się do MRiRW o podjęcie działań legislacyjnych mających na celu wpisanie do „Wykazu działalności gospodarczych, w których zakresie może być przyznana pomoc” działalność oznaczoną numerem PKD 49.91.Z „Roboty związane z budową obiektów inżynierii wodnej”.

Tak jak miało to miejsce w poprzednich okresach sprawozdawczych, tak również i w omawianym okresie kontynuowana była współpraca zagraniczna samorządu rolniczego.

W dniach 20-21 luty w Sekretariacie Copa-Cogeca odbyło się posiedzenie Prezydium Copa i Cogeca. Po przyjęciu porządku dnia i sprawozdania z ostatniego posiedzenia Prezydium zebrani omówili następujące punkty porządku obrad: wymiana poglądów z p. Ignaciem Garcią Bercero, głównym negocjatorem TTIP, DG TRADE, Komisja Europejska, na temat trwających negocjacji między UE i USA - porozumienie o partnerstwie transatlantyckim w zakresie handlu i inwestycji (TTIP);informacje i wymiana poglądów na temat wdrażania reformy WPR; informacje na temat grup dialogu obywatelskiego w sektorze rolnym; debata z p. Pią Bucellą (Dyrektor, DG ENVI) nt. platformy UE ds. dużych drapieżników oraz decyzja dot. udziału Copa-Cogeca w tej platformie. W posiedzeniu Prezydium Copa-Cogeca wziął udział Prezes Krajowej Rady Izb Rolniczych Wiktor Szmulewicz.

W dniu 20 lutego Prezes KRIR spotkał się z Dyrektorem DG Agri Jerzym Plewą, aby mówić zarys II wersji Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich i wątpliwości samorządu rolniczego w związku z propozycją PROW 2014-2020.

Ponadto, odbyły się następujące posiedzenia grup roboczych Copa-Cogeca z udziałem przedstawiciela KRIR: „Artykuły spożywcze”, „Badania”, „Wino”, „Miód”, „Rozwój Obszarów Wiejskich”, „Owoce i warzywa”.

W omawianym okresie sprawozdawczym Biuro Zarządu KRIR otrzymało do zaopiniowania 19 projektów aktów prawnych. Ponadto, Biuro Zarządu KRIR we współpracy z wojewódzkimi izbami rolniczymi organizowało wypoczynek zimowy dla dzieci rolników objętych rolniczym systemem ubezpieczenia społecznego dofinansowany przez FS USR w pełnym zakresie.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com