krir.jpgJednym z największych wydarzeń, w których uczestniczył Zarząd KRIR w omawianym okresie sprawodawczym były Międzynarodowe Targi Polagra PREMIERY 2012 w dniach 17-19 luty zorganizowane na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich. 18 lutego, w trakcie targów, Zarząd KRIR zorganizował spotykanie z Prezesem ANR Leszkiem Świętochowskim w sprawie nowych procedur sprzedaży gruntów rolnych z Zasobów Własności Rolnych Skarbu Państwa w świetle znowelizowanej ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi. Tego samego dnia Zarząd KRIR zorganizował debatę polityczną dotyczącą stanowiska partii politycznych w zakresie proponowanych przez Rząd zmian w sposobie opodatkowania rolników oraz ubezpieczenia społecznego rolników ogłoszonych w dniu 18 listopada 2011 podczas expose Premiera RP.
 
 
 
 
7 lutego Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych spotkał się z Prezesem Europejskiego Funduszu na Rzecz Rozwoju Wsi Polskiej Markiem Zagórskim w celu wymiany poglądów na temat zaprezentowanego przez Komisję Europejską w dniu 12 października 2011 r. pakietu legislacyjnego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2014-2020. W trakcie dyskusji ustalono, że samorząd rolniczy oraz Fundusz będą wspierać się wzajemnie w podejmowanych na forum europejskim inicjatywach mających na celu doprowadzenie do tak bardzo oczekiwanych przez polskich rolników zmian w unijnej polityce rolnictwa.

8 lutego Prezes KRIR Wiktor Szmulewicz oraz Dyrektor Biura KRIR Katarzyna Szczepaniak wzięli udział w dyskusji pt. „Organizmy zmodyfikowane genetycznie. Konieczność czy wybór? Szansa czy zagrożenie?” zorganizowanej w Pałacu Prezydenckim przez Prezydenta Bronisława Komorowskiego w ramach Forum Debaty Publicznej. Zdaniem Prezydenta RP sprawy związane z organizmami zmodyfikowanymi genetycznie (GMO) należy uregulować całościowo – w jednej ustawie. Prezydent zachęcił rząd, aby podjąć wyzwanie debaty po to, aby można było całościowo uregulować kwestie związane z GMO w jednej ustawie, a nie ryzykować - przekonywał prezydent - umieszczania cząstkowych zapisów w różnych ustawach, bo to niekoniecznie będzie tworzyło logiczną i odpowiedzialną całość systemu prawnego, a na pewno mogą być źródłem dalej idących wątpliwości.

Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych z zaskoczeniem przyjął informację Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, że w 2012 i 2013 roku polscy rolnicy otrzymają mniej pieniędzy na dopłaty bezpośrednie  w porównaniu do roku 2011. Płatności zostaną pomniejszone rolnikom otrzymującym ponad 5000 € dopłat. Dotknie to gospodarstwa o powierzchni większej niż ok. 22 ha, tj. 117 000 gospodarstw obejmujących około 7 000 000 ha gruntów rolnych. To gospodarstwa produkcyjne, inwestujące w swój warsztat pracy, wytwarzające ok. 80% produkcji towarowej. Źródłem tych cięć są wyliczenia Komisji Europejskiej, z których wynika, że w poprzednich latach Polska wypłaciła zbyt duże kwoty płatności uzupełniających. Stanowisko w tej sprawie KE przekazała Polsce w październiku 2011 r.  W związku z powyższym, Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych spotkał się w dniu 15 lutego z Ministrem Rolnictwa i Rozwoju Wsi Markiem Sawickim, który potwierdził informacje uzyskane z MRiRW. Zarząd KRIR poinformował Ministra o zaniepokojeniu rolników w kraju tą sytuacją i brakiem jakiejkolwiek jasnej informacji na temat dostosowania płatności bezpośrednich. Ponadto, Zarząd KRIR wyraził oburzenie faktem, iż Polska na poziomie Komisji Europejskiej nie potrafiła wynegocjować korzystnych rozwiązań dla polskich rolników, tym bardziej, że dopłaty bezpośrednie w Polsce są niższe niż w krajach UE-15.

W dniu 22 lutego Prezes KRIR - Wiktor Szmulewicz oraz Członek Zarządu Grzegorz Mazur spotkali się z Podsekretarzem Stanu Ministerstwa Finansów P. Maciejem H. Grabowskim oraz Dyrektor Departamentu Podatków Dochodowych P. Ewą Adamiak w celu uzyskania informacji nt. planowanych prac dot. opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów rolników. Przedstawiciele resortu finansów poinformowali, że wstępne założenia są przygotowywane  w resorcie finansów we współpracy merytorycznej resortu rolnictwa i rozwoju wsi. Zapewnili, że z założenia zmiany te nie mają na celu zwiększenia wpływów do budżetu państwa, a uporządkować sprawy dochodowe w rolnictwie. Zapewnili również, że równolegle muszą iść zmiany w podatku rolnym i nie będzie to podwójne opodatkowanie. Krajowa Rada Izb Rolniczych będzie tą stroną społeczną, z którą będą uzgadniane projekty zmian. W kwietniu mają być założone wstępne założenia wprowadzenia podatku dochodowego   rolnictwie. W roku 2013 planuje się wprowadzenie prowadzenia rachunkowości w rolnictwie, tj. książki przychodów i rozchodów. Planuje się szkolić rolników w tym zakresie. Resort finansów zastanawia się również nad klasyfikacją podmiotów rolnych, którzy zobowiązani byliby, do płacenia podatku dochodowego. Najmniejsze gospodarstwa nadal płaciłyby tylko podatek rolny. Spotkanie to nie rozwiało obaw Prezesa KRIR, co do negatywnych skutków przyjęcia podatku dochodowego dla polskiej wsi.

Pozostałe wydarzenia z udziałem przedstawicieli KRIR:
  • 3 lutego – spotkanie z Departamentem Doradztwa, Oświaty Rolniczej i Nauki MRiRW w sprawie współpracy szkół rolniczych prowadzonych resort rolnictwa ze wszystkimi instytucjami agencjami nadzorowanymi przez MRiRW, udział: Dyrektor Biura KRIR – Katarzyna Szczepaniak;
  • 6 lutego – spotkanie z udziałem Prezydenta RP w Wyszogrodzie w sprawie lokalnych form aktywności społecznej powiatu płockiego, udział: Prezes KRIR – Wiktor Szmulewicz;
  • 7 lutego – konferencja nt. badań ewaluacyjnych związanych z oceną PROW, udział: Członek Zarządu KRIR – Grzegorz Mazur;
  • 8 lutego – seminarium „Nowe trendy w ograniczaniu kastracji prosiąt w UE i problemy z nich wynikające”, udział: pracownik Biura KRIR;
  • 8 lutego – spotkanie poświęcone proponowanym zmianom przez KE w zakresie legislacji nawozowej, udział: pracownik Biura KRIR;
  • 18 lutego – uroczyste rozstrzygnięcie ogólnopolskiego konkursu „Wójt Roku 2011”, udział: Członek Zarządu KRIR – Robert Nowak – Wójt Roku 2007 oraz Bronisław Węglewski – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej KRIR, Wójt Roku 2010;
  • 21 lutego – posiedzenie zespołu ds. przygotowania analitycznych publikacji zawierających wyniki Powszechnego Spisu Rolnego 2010 r., udział: Dyrektor Biura KRIR – Katarzyna Szczepaniak.

W tym okresie sprawozdawczym przedstawiciele Zarządu KRIR uczestniczyli w posiedzeniach sejmowej i senackiej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, na której omawiane były następujące tematy:
  • 1 lutego – rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw, udział: Dyrektor Biura KRIR – Katarzyna Szczepaniak;
  • 8 lutego – rozpatrzenie ustawy budżetowej na rok 2012 w Senacie, udział: pracownik Biura KRIR;
  • 14 lutego – informacja MRiRW na temat sposobu obliczania dochodowości w rolnictwie, udział: Prezes KRIR – Wiktor Szmulewicz oraz Dyrektor Biura KRIR – Katarzyna Szczepaniak;
  • 14 lutego – informacja o systemie oświaty rolniczej w Polsce, udział pracownik Biura KRIR;
  • 15 lutego – informacja MRiRW nt. rolnictwa i rozwoju wsi w propozycjach legislacyjnych KE dotyczących polityki spójności, udział: pracownik Biura KRIR;
  • 16 lutego – informacja MRiRW o programie polityki Rady Ministrów w stosunku do działu administracji rządowej „Rolnictwo” oraz modulacjach płatności bezpośrednich, udział: Wiceprezes KRIR – Marek Borowski oraz Dyrektor Biura KRIR – Katarzyna Szczepaniak;
  • 28 lutego – pierwsze czytanie poselskiego projektu uchwały w sprawie wezwania Rządu RP do aktywnego działania na rzecz wprowadzenia równych i niedyskryminujących zasad podziału środków na dopłaty bezpośrednie dla rolników między państwami członkowskimi UE, udział: udział: Prezes KRIR – Wiktor Szmulewicz oraz Dyrektor Biura KRIR – Katarzyna Szczepaniak.

W omawianym okresie Zarząd KRIR występował w tematach dotyczących zarówno analizy aktualnych problemów w sektorze rolnym, jak i otrzymywanych do zaopiniowania projektów aktów prawnych

W związku z zapowiedzią Prezesa Rady Ministrów reformy systemu emerytalnego oraz reformy KRUS, 3 lutego Zarząd KRIR zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z wnioskiem o podjęcie działań zmierzających do utrzymania wieku emerytalnego dla rolników na dotychczasowym poziomie.

9 lutego Zarząd KRIR zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi wyjaśnienie planowanych zmian dla systemów wsparcia bezpośredniego, tj. modulacji płatności bezpośrednich w roku 2012. w ostatnim czasie wiele mówiło się o wyrównaniu dopłat w perspektywie na lata 2014-2020, natomiast nie informowano o zmniejszeniu płatności dla polskich rolników. Korespondencja z resortem rolnictwa w tej sprawie trwała od 3 lutego.

15 lutego Zarząd KRIR zwrócił się do Ministra Środowiska z wnioskiem o pilną zmianę przepisów, które pozwolą na złagodzenie  problemów jakie stwarzają żerujące na polach uprawnych zwierzęta objęte ochroną gatunkową. problem ten w szczególności dotyczy żurawi, które wyrządzają ogromne straty w uprawach rolnych.

22 lutego Zarząd KRIR wystąpił do Ministra Finansów oraz Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie opodatkowania od dnia 2 stycznia węgla i koksu akcyzą na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r., o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626, z późn. zm.). Krajowa Rada Izb Rolniczych z zadowoleniem przyjęła wykaz podmiotów objętych zwolnieniem akcyzowym, jednak ze zdumieniem i jednoczesnym sprzeciwem odnosi się do zaproponowanych w tym zakresie warunków uprawniających do zwolnienia akcyzowego.  W opinii samorządu rolniczego nie do zaakceptowania jest tak skomplikowana procedura prowadzenia ewidencji zużycia węgla przez rolników a także gospodarstwa domowe.

Samorząd rolniczy wielokrotnie wnioskował do Ministra Rolnictwa  i Rozwoju Wsi Pana Marka Sawickiego w sprawie zwiększenia stawki zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej, argumentując zmianę do górnego limitu zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego oznaczonego kodem CN od 2710 19 41 do 2710 19 49 do 1,28 zł - czyli pełnej stawki akcyzy (1048 zł/1000 l) oraz zwiększenie limitu zużycia oleju napędowego na 1 ha użytków rolnych do 120 litrów. Niestety, mimo uwzględnienia przez Rząd wniosku samorządu rolniczego o zwiększenie stawki zwrotu podatku, wychodzącego naprzeciw oczekiwaniom producentów rolnych, obecna sytuacja na rynku paliw, spowodowała, że rolnicy znaleźli się w niekorzystnej sytuacji. Ceny paliw w Polsce od nowego roku poszybowały radykalnie w górę. Za litr oleju napędowego płaci sie już na stacjach ponad 6 zł,  a cena benzyny nieubłaganie zbliża się do tego samego poziomu. Efektem tego, są wyższe koszty produkcji, prowadzące w efekcie do braku opłacalności. Mając  na uwadze powyższe, 23 lutego Zarząd KRIR zwrócił się do Ministra Finansów o uwzględnienie argumentu rolników i zgodę na zmianę przepisów uwzględniających 100% zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego oraz zwiększenie limitu rocznego zużycia paliwa w rolnictwie – uwzględnienie tych postulatów przez Rząd RP będzie kluczowe dla produkcji rolniczej. Za zasadnością tego wniosku przemawia również fakt, iż począwszy od 2013 r. państwo nie będzie już realizowało płatności uzupełniających, wiec oszczędności państwa z tego tytułu można byłoby przeznaczyć na wyższą stawkę zwrotu podatku akcyzowego.

24 lutego Krajowa Rada Izb Rolniczych wystąpiła z wnioskiem do Trybunału Konstytucyjnego o stwierdzenie niezgodności art. 2 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 13 stycznia 2012 roku o składkach na ubezpieczenie zdrowotne rolników za 2012 rok (Dz. U. z 2012 roku, poz. 123) z art. 32 art. 68 ust. 2 w zw. z art. 84 w zw. z art. 2 Konstytucji w zakresie, w jakim przepis ten przewiduje, że wysokość miesięcznej składki na ubezpieczenie zdrowotne rolników uzależniona jest od powierzchni obszaru użytków rolnych w gospodarstwie rolnym rolnika i ustalana jest za każdą osobę podlegającą ubezpieczeniu. KRIR wniosła również o ustalenie zgodności z Konstytucją RP, że w gospodarstwach rolnych o powierzchni poniżej 6 hektarów przeliczeniowych użytków rolnych, przyjętych dla celów ustalenia wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne, składkę na ubezpieczenie społeczne rolników opłaca Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, przy jednoczesnym stwierdzeniu, że w gospodarstwach rolnych o powierzchni powyżej 6 hektarów przeliczeniowych, składkę opłaca ubezpieczony, w konsekwencji uniezależniając zarówno wysokość składki, jak i obowiązek faktycznego jej opłacania przez rolnika, od rzeczywiście osiąganych przez nich przychodów.

28 lutego Zarząd KRIR przekazał swoje negatywne stanowisko do projektów rozporządzeń  w sprawie rodzajów roślin objętych płatnością uzupełniającą  oraz szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego, w sprawie szczegółowych wymagań, jakie powinny spełniać wnioski w sprawach dotyczących płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz w sprawie szczegółowych wymagań, jakie powinien spełniać formularz wniosku umieszczany na stronie internetowej ARiMR. Zarząd KRIR uważa, że o planowanych decyzjach w sprawie pomniejszenia płatności bezpośrednich dla gospodarstw rolnych organizacje rolnicze powinny być poinformowane z dużym wyprzedzeniem. Zasada modulacji była znana, ale informacja, że dotyczy to również polskich rolników  nie była upowszechniana.
W związku z napływającymi do Biura Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych informacjami z wojewódzkich izb rolniczych w sprawie pobierania przez Urzędy Gminy w roku bieżącym opłat skarbowych w wysokości 5 zł za potwierdzenie za zgodność z oryginałem kserokopii faktur na zakup paliwa, dołączonych do wniosku za zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej, w dniu 29 lutego Zarząd KRIR wystąpił do Ministra Finansów Pana Jana Vincenta - Rostowskiego w celu uzyskania wyjaśnienia w przedmiotowej sprawie.

29 lutego Zarząd KRIR przekazał swoje uwagi do poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o zmianie ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych, wyrażając swoje poparcie dla zaproponowanych zmian odnośnie obowiązku uiszczania opłat na fundusze promocji przez podmioty importujące produkty, o których mowa w art. 3 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 maja 2009 r. o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2009 r. Nr 87, poz. 799) oraz wniósł o dodatkowe wprowadzenie takiego obowiązku dla podmiotów importujących półtusze lub surowce, a także przetwórców zasiadających w  Komisjach Zarządzających Funduszami Promocji.

29 lutego br. Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych zwrócił się do Ministra Finansów z wnioskiem o akceptację projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie stawek dopłat do kwalifikowanego materiału siewnego. Zdaniem KRIR projekt, który trafił do konsultacji społecznych we wrześniu 2011 roku wzbudził duże nadzieje rolników, gdyż przewidywał waloryzację stawek dopłat, niezmienianych od 2008 roku. W Polsce zużycie kwalifikowanego materiału siewnego jest około dziesięć razy niższe niż przeciętnie w Unii Europejskiej i w ostatnich latach zmniejszyło się ze względu na coraz wyższe ceny nasion kategorii elitarny i kwalifikowany. Ponadto wysokość dopłat bezpośrednich w Polsce jest znacznie niższa niż w wielu krajach UE-15, co wpływa bezpośrednio na uzyskiwane dochody z 1 ha.

Przekazując w dniu 29 lutego uwagi do projektu ustawy o zmianie ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej, Zarząd KRIR zwrócił uwagę, że proponowany przepis, że do celów oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN), może skomplikować prace samorządów gminnych, które będą rozpatrywały wnioski o zwrot podatku akcyzowego. Ponadto, Zarząd KRIR ponownie wniósł o zwiększenie limitu zużycia oleju napędowego do 126 litrów.

Tak jak miało to miejsce w poprzednich okresach sprawozdawczych, tak również i w omawianym okresie kontynuowana była współpraca zagraniczna i rozwój kontaktów międzynarodowych samorządu rolniczego.

W dniach 16 i 17 lutego w siedzibie komitetów COPA-COGECA w Brukseli odbyło się wspólne posiedzenie Prezydiów. Z ramienia Krajowej Rady Izb Rolniczych w posiedzeniach uczestniczyli: Prezes Krajowej Rady Wiktor Szmulewicz, Delegat Warmińsko-Mazurskiej Izby Rolniczej Mirosław Borowski, Delegat Podkarpackiej Izby Rolniczej Wiesław Kubicki  oraz specjalista ds. międzynarodowych przy komitetach COPA-COGECA w Brukseli Michał Kiciński. Głównym tematem oraz wydarzeniem posiedzenia było przyjęcie przez Komitet COPA dokumentu pod tytułem „ Wspólna Polityka Rolna po roku 2013: Wstępna reakcja europejskich rolników oraz spółdzielni na wnioski ustawodawcze Komisji Europejskiej”. Niniejszy dokumenty odnosi się do proponowanych propozycji legislacyjnych poprzez Komisję Europejską odnośnie reformy Wspólnej Polityki Rolnej po 2013 roku, który został opublikowany poprzez Komisję w październiku ubiegłego roku. Wyżej wymieniony dokument, który po burzliwej dyskusji w czasie obrad, został przyjęty na posiedzeniu Prezydium w grudnia 2011r. Spore kontrowersje wywołał, szczególnie pomiędzy delegacjami reprezentującymi stare i nowe państwa członkowskie dotyczący punktu  9 dokumentu, który  odnosi się do kwestii redystrybucji dopłat bezpośrednich dla rolników europejskich, spowodowała, iż dokument być poddany dalszej negocjacji. Zatem, nowe sformułowanie punktu 9 dokumentu „Wstępna reakcja europejskich rolników oraz spółdzielni na wnioski ustawodawcze Komisji Europejskiej brzmi następująco: „Propozycja Komisji dotycząca nowego podziału płatności bezpośrednich zmierza we właściwym kierunku. Jednakże, będzie wymagała dalszych negocjacji, jako że poziom płatności obszarowych będzie w niektórych państwach członkowskich, zwłaszcza w państwach bałtyckich, nadal znacznie niższy od średniej UE. Należy zapewnić równe i sprawiedliwe traktowanie wszystkich rolników, biorąc pod uwagę fakt, że pracują oni w różnych warunkach”. Jednak, do tego punktu Polska, Czechy oraz Słowacja zgłosiły zdanie odrębne do protokołu, w brzmieniu ustalonym podczas Posiedzenia Grupy V4 w dniu 28.11.2011 r. "Propozycje Komisji mówią o utrzymaniu głębokich różnic w płatnościach bezpośrednich pomiędzy państwami członkowskimi w związku z zezwoleniem na utrzymanie systemu płatności opranego na referencjach historycznych na wiele kolejnych lat, wraz z wprowadzeniem kolejnych długich okresów przejściowych. Jest to całkowicie sprzeczne z licznymi oficjalnymi obietnicami oraz podjętymi w przeszłości decyzjami politycznymi w sprawie zniesienia tej dyskryminacji do końca obecnego okresu budżetowego. W związku z tym wzywamy Komisję do kolejnego rozważenia tej kwestii oraz do utworzenia całkowicie nowego systemu obliczania kopert krajowych w ramach pierwszego filaru, do przyjęcia przez wszystkie państwa członkowskie. Nowy system nie może opierać się na referencjach historycznych i nie może zawierać kolejnych okresów przejściowych. Wierzymy, że jedynie w taki sposób uda nam się stworzyć prawdziwą Wspólną Politykę Rolną, na korzyść wszystkich rolników europejskich, pozbawioną jakiejkolwiek dyskryminacji."

W omawianym okresie sprawozdawczym Biuro Zarządu KRIR otrzymało do zaopiniowania 24 projekty aktów prawnych . Odbyły się dwa Posiedzenia Zarządu KRIR. Ponadto, Biuro Zarządu KRIR we współpracy z wojewódzkimi izbami rolniczymi organizowało wypoczynek zimowy dla  dzieci rolników objętych rolniczym systemem ubezpieczenia społecznego dofinansowany przez FS USR w pełnym zakresie. 

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com