W tej części serwisu przedstawiamy regulacje prawne funkcjonowania samorządu rolniczego.
Podstawą prawną funkcjonowania Krajowej Rady Izb Rolniczych (zwaną dalej Krajową Radą lub KRIR) jest Ustawa z dnia 14 grudnia 1995 r. o izbach rolniczych (Dz.U. 2022 poz. 183 t.j.), która weszła w życie z dniem 5 kwietnia 1996 r. oraz uchwalony przez Krajową Radę Statut.
Krajowa Rada Izb Rolniczych jest krajową reprezentacją wszystkich wojewódzkich izb rolniczych w Polsce, tworząc wspólnie z izbami samorząd rolniczy. Głównym celem i podstawowym zadaniem samorządu rolniczego jest działanie na rzecz rozwiązywania problemów rolnictwa i reprezentowanie interesów zrzeszonych w nim członków. Izby rolnicze wpływają na kształtowanie polityki rolnej i uczestniczą w jej realizacji.
W skład Krajowej Rady wchodzą prezesi izb rolniczych oraz po jednym delegacie z każdej izby wybranym przez walne zgromadzenie. Krajowa Rada Izb Rolniczych obraduje na posiedzeniach, zwoływanych przez Zarząd. Krajowa Rada, podejmuje najważniejsze decyzje stanowiące.
Krajowa Rada jak każda z wojewódzkich izb rolniczych posiada osobowość prawną.
Organem wykonawczym Krajowej Rady Izb Rolniczych jest Zarząd wybrany przez nią spośród jej członków.
Zarząd realizuje swoje zadania przy pomocy biura, którym kieruje dyrektor powołany przez Zarząd.
Wewnętrznym organem kontrolnym Krajowej Rady, zwłaszcza w zakresie finansów, jest Komisja Rewizyjna wybierana i odwoływana przez Krajową Radę spośród jej członków.
W Krajowej Radzie Izb Rolniczych zostały utworzone dwie komisje problemowe:
W przypadku potrzeby szczegółowego rozpatrzenia konkretnego problemu lub rodzaju problemów albo opracowania szczegółowych rozwiązań przekraczających kompetencje czy możliwości Zarządu, powoływane są nadzwyczajne komisje problemowe Krajowej Rady o charakterze doraźnym.
Ponadto, przy Krajowej Radzie Izb Rolniczych działają dwie Rady jako ciało pomocnicze i doradcze dla Zarządu KRIR:
Do zadań Krajowej Rady, zgodnie z art. 38 ustawy o izbach rolniczych, należy w szczególności:
1) reprezentowanie izb przed Sejmem, Senatem i organami administracji rządowej, z wyłączeniem administracji rządowej w województwie;
2) opiniowanie projektów aktów prawnych dotyczących rolnictwa i gospodarki żywnościowej oraz założeń i programów polityki rolnej;
3) przedstawianie właściwym organom, o których mowa w pkt 1, oraz organom samorządu terytorialnego wniosków w sprawie sytuacji w rolnictwie oraz inicjatyw w zakresie regulacji prawnych;
4) udzielanie izbom pomocy w wykonywaniu ich zadań;
5) zarządzanie wyborów do walnych zgromadzeń izb.
W świetle przepisów ustawy o izbach rolniczych organy administracji rządowej mają obowiązek zasięgania opinii Krajowej Rady o projektach ustaw i aktów wykonawczych dotyczących rolnictwa, rozwoju wsi oraz rynków rolnych.
Przepisy innych ustaw również określają obowiązek współuczestniczenia Krajowej Rady przy wydawaniu aktów prawnych. Zadanie to Krajowa Rada wypełnia w głównej mierze będąc organem opiniodawczym.
Zadania i kompetencje izb rolniczych oraz Krajowej Rady Izb Rolniczych określają również przepisy innych ustaw. Należy tu wskazać następujące:
Ponadto, kompetencje izb rolniczych oraz Krajowej Rady Izb Rolniczych wynikają z:
Krajowa Rada Izb Rolniczych
siedziba w Warszawie, ul. Żurawia 24 lok. 15, 00-515 Warszawa,
Parzniew ul. Przyszłości 5, 05-804 Pruszków
tel. (22) 821-92-65
NIP: 526-17-62-562
REGON: 012440681
© 2024 KRIR | Created by Jarosław Chajneta