We wtorek 4 lutego Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych (druk nr 953). Uzasadnienie projektu przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi pan Stefan Krajewski.
Projekt dotyczy wprowadzenia zmian w Funduszu Promocji Roślin Oleistych, które mają na celu rozszerzenie katalogu roślin oleistych o słonecznik oraz doprecyzowanie podmiotów, od których są naliczane i pobierane wpłaty na ten fundusz. Ponadto rozszerza katalog działań, które będą wspierane przez Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych oraz Fundusz Promocji Roślin Oleistych. Komisja przyjęła sprawozdanie w brzmieniu przedłożenia. Sprawozdawcą wybrany został pan poseł Lucjan Marek Pietrzczyk.
W tym samym dniu Komisje: Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych pod przewodnictwem pana posła Marka Suskiego rozpatrzyły rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw z druku – 956. W posiedzeniu uczestniczył podsekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu Środowiska pan Miłosz Motyka.
Projekt ma na celu dostosowanie prawa do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001, która dotyczy promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych. Nowe przepisy pozwolą na rozwój paliw alternatywnych (np. biometanu), a także m.in. energii elektrycznej z OZE. Powyższa dyrektywa jest skutkiem podjęcia przez UE zobowiązania redukcji emisji gazów cieplarnianych o 55% w ramach Porozumienia paryskiego do Ramowej konwencji ONZ w sprawie zmian klimatu oraz tzw. Zielonego Ładu. Celem projektowanej ustawy jest także zapewnienie rozwoju rynku paliw transportowych w kierunku zwiększenia wykorzystania energii odnawialnej oraz zmniejszenia emisyjności sektora transportu. Komisje przyjęły poprawki o charakterze redakcyjno-legislacyjnym i doprecyzowującym, poprawki mające na celu usuniecie wątpliwości interpretacyjnych oraz poprawki mające na celu m.in. umożliwienie stosowania zaawansowanych biokomponentów w paliwach lotniczych, obniżenie zabezpieczenia majątkowego dla podmiotów wykonujących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu paliw węglowych pochodzących z recyklingu w związku z mniejszą skalą takiej produkcji, wydłużenie vocatio legis dla wsparcia operacyjnego o którym mowa w ustawie o odnawialnych źródłach energii. Propozycja odrzucenia projektu ustawy w pierwszym czytaniu nie uzyskała większości głosów. Komisje przyjęły sprawozdanie z poprawkami. Sprawozdawcą wybrany został pan poseł Rafał Komarewicz.
W środę 5 lutego Komisje: Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz Rolnictwa i Rozwoju Wsi na wspólnym posiedzeniu, które prowadził pan poseł Kacper Płażyński przewodniczący Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej rozpatrzyły rządowy dokument „Sprawozdanie o pomocy publicznej udzielonej w sektorze rolnictwa lub rybołówstwa w Rzeczypospolitej Polskiej w 2023 r. (druk nr 832)”. Sprawozdanie zostało przygotowane na podstawie art. 36 ust. 1 ustawy z 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej. Sprawozdanie przedstawił pan Stefan Krajewski sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Pomoc publiczna w rolnictwie lub rybołówstwie była udzielana m.in. w następujących formach: dotacji, ulg i zwolnień podatkowych, pożyczek i kredytów udzielanych na warunkach korzystniejszych od oferowanych na rynku, poręczeń i gwarancji udzielanych na warunkach korzystniejszych od oferowanych na rynku, dopłat do oprocentowania kredytów bankowych, zaniechania poboru podatku, odroczenia terminu jego zapłaty, rozłożenia na raty podatku lub zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę oraz umorzenia zaległości podatkowej lub odsetek za zwłokę lub opłaty prolongacyjnej, umorzenia lub zaniechania poboru należności albo odraczania lub rozkładania na raty płatności należności stanowiących środki publiczne, zbycia lub oddania do korzystania mienia będącego własnością Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego na warunkach korzystniejszych od oferowanych na rynku.
W 2023 r. w sektorze rolnictwa udzielono pomocy de minimis w wysokości 80 196 351,54 euro. Rozporządzeniem Komisji UE z dnia 21 lutego 2019 r. limit krajowy wynosi 295 932 125 euro. Limit krajowy ustalony na lata 2021-2023 został w pełni wykorzystany.
W sektorze rybołówstwa w 2023 r. udzielono pomocy de minimis w wysokości 810 637,33 euro, co stanowi 1,96% limitu skumulowanej kwoty pomocy de minimis określonej dla Polski, który wynosił 41 330 000 euro. Wykorzystanie łącznej kwoty pomocy de minimis w rybołówstwie w okresie trzech lat (od 1 stycznia 2021 r. do 19 października 2023 r.) na dzień 19 października 2023 r. wynosiło 788 067,09 euro, co stanowiło 1,91% limitu skumulowanej kwoty pomocy de minimis określonej dla sektora rybołówstwa w Polsce.
W tym samym dniu Komisje: do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych oraz Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrzyły poprawki zgłoszone w czasie drugiego czytania do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw (druki nr 956 i 979). Posiedzeniu przewodniczył pan poseł Marek Suski i uczestniczył podsekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska pan Miłosz Motyka. W czasie drugiego czytania zgłoszono 4 poprawki mające na celu m.in. zmiany w procedurach przyznawania koncesji oraz terminach wejścia w życie niektórych przepisów. Komisje wniosły o przyjęcie poprawek, pomimo iż wniosek o odrzucenie projektu uzyskał większość głosów. Sprawozdawcą wybrany został pan poseł Rafał Komarewicz.
Na kolejnym w tym dniu posiedzeniu Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrzyła informację na temat rolnictwa regeneratywnego w Polsce. Informację przedstawili: sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi pan Stefan Krajewski oraz ekspertka Koalicji Zdrowe Gleby pani Anna Danylczenko.
Rolnictwo regeneratywne polega na jak najmniejszym naruszaniu gleby, czyli jest to uprawa bezorkowa lub zredukowana, która nie narusza materii organicznej zgromadzonej w glebie. Dzięki temu poprawia się cykl węglowy, wody i zapotrzebowanie na azot, który obecnie jest dostarczany w postaci nawozów mineralnych. Ważne jest również wysiewanie między plonami roślin okrywkowych, aby gleba nigdy nie była odkryta. Rolnictwo regeneratywne jest nazywane zamiennie jako rolnictwo węglowe. Oznacza to pochłanianie dwutlenku węgla oraz redukcję emisji gazów cieplarnianych z gleb użytkowanych rolniczo. System ten jest w stanie zredukować emisje nawet o 40% w stosunku do tradycyjnego obchodzenia się z glebą.
Produkcja regeneratywna definiowana jest ogólnie jako system zasad i praktyk rolniczych, który ma na celu zwiększenie bioróżnorodności i poprawę żyzności gleby, poprawę stanu wód i odbudowę ekosystemów. Jest to rolnictwo, które uwzględnia wachlarz praktyk łączących produkcję z ochroną i odbudową gleby. Podstawową ideą rolnictwa regeneratywnego jest stworzenie takich systemów uprawowych, które działają harmonijnie z naturą. Obejmuje to minimalną ingerencję w strukturę gleby, zwiększenie zatrzymywania wody w glebie, wykorzystywanie różnorodności roślin, rotację upraw, stosowanie naturalnych metod ochrony roślin i zwalczania szkodników oraz zwiększenie obecności materii organicznej w glebie. Głównymi barierami w rozwoju rolnictwa regeneratywnego są: podejście rolników traktujących to jako innowację, obawy o koszty przejścia na te metody upraw czy brak świadomości korzyści, jakie daje środowisku rolnictwo regeneratywne.
We wtorek 11 lutego 2025 r. Senatorowie z Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi zapoznali się z informacjami ministra rolnictwa i rozwoju wsi na temat założeń resortu co do przewodnictwa Rzeczypospolitej Polskiej w Radzie Unii Europejskiej w obszarze rolnictwa; na temat założeń do Wspólnej Polityki Rolnej po 2027 roku, a także na temat umowy handlowej Unia Europejska – Mercosur.
Podsekretarz stanu w ministerstwie rolnictwa i rozwoju wsi pan Adam Nowak, przedstawiając priorytety polskiej prezydencji w obszarze rolnictwa, podkreślił, że poza bezpieczeństwem żywnościowym obejmują one także poprawę konkurencyjności, zwiększenie odporności na kryzysy, stabilizacji dochodów rolników oraz wzmocnienie pozycji rolników w łańcuchu dostaw żywności. Elementów tych działań jest nowa strategia europejska – „Wizja dla rolnictwa i żywności”. W maju zostaną przekazane rekomendacje dla Komisji Europejskiej co do nowej Wspólnej Polityki Rolnej po 2027 roku. Planowane jest dokonanie uproszczenia zielonej architektury Wspólnej Polityki Rolnej, tak aby zaproponowane rozwiązania zachęcały rolników do dbania o środowisko i klimat, a nie zmuszały ich do tego. Polska prezydencja podnosi konieczność dokonania przeglądu wszystkich umów handlowych UE z krajami trzecimi. Będziemy dążyć do tego, aby europejska polityka handlowa zawierała zarówno elementy defensywne, jak i eksportowe elementy europejskiego rolnictwa.
W tym samym dniu Senacka Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi zapoznała się z informacją resortów klimatu i środowiska oraz rolnictwa i rozwoju wsi na temat szkód wyrządzanych przez zwierzęta chronione w gospodarstwach rolnych. Jak poinformował Podsekretarz stanu w ministerstwie rolnictwa i rozwoju wsi pan Adam Nowak, najczęściej zgłaszane szkody dotyczą ataków wilków na zwierzęta hodowlane i domowe. W ciągu ostatnich 5 lat liczba szkód z tego powodu wzrosła o 43%. Wiceminister wskazał, że wobec rosnącej populacji wilka resort z zadowoleniem przyjął poparcie przez Polskę zmiany statusu wilka w konwencji berneńskiej – z gatunku ściśle chronionego na chroniony. Szkody wyrządzane są też przez ptaki – żurawie, czaple, kormorany czy krukowate zarówno w gospodarstwach rolnych, jak i stawach hodowlanych. Duży problem stanowią szkody wyrządzane przez bobry, których liczebność stale rośnie – w ciągu 9 lat o ponad 50%. Kolejny problem to szkody powodowane przez żubry. O konsensus i podchodzenie bez emocji do problemu szkód wyrządzanych przez zwierzęta chronione apelował wiceminister klimatu pan Mikołaj Dorożała. Zdaniem pana senatora Zdzisława Pupy w tej kwestii potrzebne jest przede wszystkim racjonalne podejście i wysłuchanie racji poszczególnych stron. Przewodniczący komisji rolnictwa pan senator Ryszard Bober zapowiedział kontynuację tematu na jednym z kolejnych posiedzeń komisji.
Na kolejnym w tym dniu posiedzeniu senatorowie z Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Komisji Klimatu i Środowiska oraz Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności rozpatrzyli ustawę o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw (druk senacki nr 260) druk sejmowy nr 956, 979 i 979-A). Połączone Komisje zaproponowały Senatowi wprowadzenie poprawek do ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw. Podczas posiedzenia nowelizację przedstawił wiceminister klimatu i środowiska pan Miłosz Motyka. Jak podkreślił, ustawa jest bardzo obszerna i dotyczy wrażliwej branży energetyczno-paliwowej. Nowe przepisy dostosowują polskie prawo do dyrektywy UE RED II, promującej energię ze źródeł odnawialnych, która wprowadza m.in. podział na biopaliwa i biopaliwa wytwarzane z biomasy. Pozwolą one na rozwój paliw alternatywnych (np. biometanu), a także m.in. energii elektrycznej z OZE. Ma to ograniczyć negatywny wpływ paliw i transportu na środowisko i jakość powietrza w Polsce. Nowela wprowadza certyfikację biomasy pod kątem spełniania kryteriów zrównoważonego rozwoju. Uchyla także przepisy dotyczące Narodowego Celu Redukcyjnego, czyli minimalnego udziału biokomponentów i innych paliw odnawialnych zużytych we wszystkich rodzajach transportu, w ogólnej ilości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych zużywanych w ciągu roku w transporcie drogowym i kolejowym. który. Nowela określa też Narodowy Cel Wskaźnikowy (NCW) na kolejne lata, czyli minimalny udział biokomponentów oraz innych paliw odnawialnych zużytych we wszystkich rodzajach transportu, w ogólnej ilości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych zużywanych w ciągu roku w transporcie drogowym i kolejowym. Minimalny udział energii pochodzącej z OZE (NCW) w transporcie ma wynieść w 2025 r. – 9,2%, w latach 2026–29 – 10%, a w 2030 r. – 14,9%. Cel ten ma zostać osiągnięty przede wszystkim przez wykorzystanie: biokomponentów z surowców spożywczych lub pastewnych; biokomponentów zaawansowanych z surowców odpadowych lub pozostałości, odnawialnej energii elektrycznej. Uzupełniono też katalog paliw, którymi można realizować NCW o ciekłe i gazowe paliwa węglowe, gazowe paliwa węglowe pochodzące z recyklingu oraz odnawialną energię elektryczną.
W środę 19 lutego Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Planie Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1009).
Uzasadnienie projektu przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi pan Stefan Krajewski. Projekt ma na celu wykonie prawa Unii Europejskiej. Zaprojektowane zmiany mają na celu wdrożenia mechanizmu warunkowości społecznej. Mechanizm ten polega na uzależnieniu wysokości udzielanego wsparcia od przestrzegania wybranych przepisów z zakresu prawa pracy (m.in. poprawność zatrudnienia pracowników w gospodarstwie czy warunki BHP). Kolejne zmiany dotyczą uproszczenia trybu, w jakim jest ustalana oraz odzyskiwana kwota nienależnie lub nadmiernie pobranych środków, której wysokość nie przekracza równowartości w złotych kwoty 100 euro. Wprowadzono również zmiany w ekoschematach poprzez rozszerzenie zakresy ekoschematu – ochrona biologiczna. Dodano nowy ekoschemat płatności do materiału siewnego kategorii elitarny lub materiału siewnego kategorii kwalifikowany. Ponadto wprowadzono zróżnicowane stawki do płatności do integrowanej produkcji roślin w zależności od rodzaju upraw.
Wniesiony przez opozycję wniosek o odrzucenie projektu w całości Komisja odrzuciła większością głosów. Komisja przyjęła poprawki legislacyjne i przyjęła projekt ustawy większością głosów. Sprawozdawca wybrany został pan poseł Mirosław Maliszewski.
W tym samym dniu Podkomisja stała do spraw dobrostanu zwierząt gospodarskich i ochrony produkcji zwierzęcej w Polsce oraz zwalczania chorób zakaźnych zwierząt pod przewodnictwem pani posłanki Małgorzaty Tracz rozpatrzyła informacje Ministra Klimatu i Środowiska oraz Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi na temat oceny możliwości dalszego lokalizowania ferm przemysłowych w Polsce. Informacje.
Wprowadzenia do dyskusji dokonał sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi pan Jacek Czerniak. Z przedstawionych przez resort rolnictwa danych wynika, że np. w przypadku wielkotowarowych ferm świńskich, czyli takich, które mają powyżej 2 000 stanowisk dla świń o wadze powyżej 30 kg lub 750 stanowisk dla macior, jest ich w kraju 322. Największa koncentracja wielkotowarowych ferm świń występuje w województwie mazowieckim (84) i wielkopolskim (66). Według Głównego Lekarza Weterynarii, w odniesieniu do ferm wielkotowarowych utrzymujących świnie Inspekcja Weterynaryjna przeprowadziła w pierwszym półroczu 2024 r. 222 kontrole planowe oraz cztery kontrole sprawdzające, W 203 fermach, co oznacza, iż skontrolowano 63% ferm . Podczas kontroli przeprowadzonych w pierwszym półroczu 2024 r. nieprawidłowości stwierdzono w 21 fermach , co stanowi 10% skontrolowanych ferm . Stwierdzone nieprawidłowości dotyczyły identyfikacji i rejestracji zwierząt, dobrostanu zwierząt (między innymi, brak stałego dostępu do materiałów absorbujących, wymiary kojców niezgodne z odpowiednimi wymaganiami) oraz wymagań weterynaryjnych (między innymi, brak zabezpieczenia budynków, których utrzymywane są zwierzęta przed dostępem innych zwierząt, brak odpowiedniej czystości budynków, a także terenów wokół budynków).
W odpowiedzi na temat przyszłości ferm przemysłowych w Polsce silnie wybrzmiał głos rolników. Wieś to teren produkcji rolniczej, wieś to teren mający na celu zapewnienia bezpieczeństwa żywnościowego. Jeżeli ktoś decyduje się na zamieszkanie w okolicach poligonu to musi mieć świadomość, że będzie słyszał strzały. Jeżeli ktoś decyduje się na zamieszkanie w okolicach lotniska musi sobie zdawać sprawę z tego, że na głowami będą mu startowały i lądowały samoloty. Jeżeli ktoś decyduje się na zamieszkanie na terenach wiejskich musi zdawać sobie sprawę, że toczy się tam życie polegające na produkcji żywności. Produkcja żywności trwa tam 7 dni w tygodniu, 365 dni w roku, bez ograniczeń czasowych podkreślił pan Jacek Zarzecki z Polskiej Platformy Zrównoważonej Wołowiny.
Do zarzutów pod adresem ferm drobiu odniosła się pani Marta Kędel Zastępca Dyrektora Generalnego Promocja i Administracja w Krajowej Radzie Drobiarstwa, która podkreśliła, że obecnie fermy to nowoczesne obiekty hodowlane funkcjonują zgodnie z najbardziej rygorystycznymi normami środowiskowymi, wynikającymi zarówno z przepisów unijnych, jak i krajowych. A każda inwestycja w tym sektorze jest poprzedzona badaniami oddziaływania na środowisko, zatwierdzanymi przez odpowiednie instytucje, co potwierdza ich bezpieczeństwo dla otoczenia. Współczesne kurniki są wyposażone w zaawansowane systemy zarządzania odpadami i emisjami, co minimalizuje ich wpływ na środowisko.
W czwartek 20 lutego Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi na posiedzeniu zwołanym w trybie art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu na wniosek grupy posłów zrealizowała następujący porządek dzienny: „Omówienie dotychczasowego stosowania przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa prawa pierwokupu i nabycia nieruchomości rolnych ze szczególnym uwzględnieniem skutecznego egzekwowania prawa pierwokupu i prawa nabycia nieruchomości przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa w orzecznictwie sądów powszechnych – popartych przykładami konkretnych spraw”. Wniosek o zwołanie posiedzenia uzasadnił pan poseł Kazimierz Gwiazdowski. W obecnym stanie prawnym nieruchomość rolną w toku postępowania egzekucyjnego może nabyć każdy zainteresowany. W określonych przypadkach Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) ma prawo pierwokupu nieruchomości rolnej upadłościowego do Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa. Problemem jest sytuacja, w której KOWR nie jest informowany o przysługującym mu prawie (komornik nie ma obowiązku informacji). Wnioskodawcy domagają się informacji od Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi na temat liczby przypadków kupna nieruchomości, oraz w ilu przypadkach KOWR nie skorzystał z przysługujących mu praw.
Informację przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi pan Jacek Czerniak. Od powstania KOWR – tj. od 1 września 2017 r. do 31 grudnia 2024 r. w ramach prawa pierwokupu KOWR złożył łącznie 730 oświadczeń o chęci zakupu (10 589,1 ha) oraz nabył 91 nieruchomości (1 760,1 ha). W wyjątkowych sytuacjach, KOWR jest uczestnikiem postępowań sądowych związanych z przysługującymi mu uprawnieniami. Najczęściej dotyczą one kwestii: wystąpienia do sądu o ustalenie ceny nieruchomości rolnej nabywanej na rzecz Skarbu Państwa, o stwierdzenie nieważności czynności prawnej, z pozwem o wydanie nieruchomości po złożonym oświadczeniu woli wpisu do ksiąg wieczystych, powództwa stron umowy sprzedaży/innej czynności prawnej niezadowolonych z faktu skorzystania przez KOWR ze swoich uprawnień. Wynik tych postępowań sporadycznie jest niekorzystny dla KOWR. Część niekorzystnych orzeczeń spowodowanych jest kwestiami formalnymi (przekroczenie terminów ustawowych).
W trakcie dyskusji obecni na posiedzeniu przedstawiciele rolników przedstawili problemy, jakie pojawiają się w związku z obecnymi przepisami. KOWR musi stosować się do obowiązujących przepisów, ale w przypadku orzeczeń sądów – nawet w podobnych sprawach, wyroki są różne. Wnioskodawcy zaapelowali do resortu i KOWR o rozważenie zmiany przepisów, tak aby nie było możliwości rożnej ich interpretacji przez sądy.
W tym samym dniu Komisje: do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych oraz Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrzyły uchwałę Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1017).
Senat zaproponował 4 poprawki. Komisje wnoszą o ich przyjęcie. Poprawki dotyczyły m.in. doprecyzowania warunków udzielania koncesji na wytwarzanie paliw ciekłych oraz doprecyzowania treści oświadczenia będącego elementem deklaracji wytwórcy biometanu składanej Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki. Sprawozdawcą wybrany został pan poseł Jerzy Meysztowicz.
W piątek 21 lutego Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrzyła 6 poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych (druki nr 953 i 987). Komisja wniosła o przyjęcie 3 poprawek i odrzucenie 3 poprawek.
Poprawki, które Komisja proponuje przyjąć zakładały rozszerzenie zadań funduszu promocji o promowanie pszczelarstwa oraz przesunięcie 5% środków w ramach Funduszu Promocji Owoców i Warzyw na promocje produktów pszczelich.
Poprawki, które Komisja proponuje odrzucić zakładały rozszerzenie zadań funduszu promocji o szeroko rozumiane promowanie pszczelarstwa oraz przesunięcie 10% środków w ramach Funduszu Promocji Owoców i Warzyw na promocje produktów pszczelich oraz zakładały zmiany w składzie Funduszu Promocji Owoców i Warzyw, w której skład ma wchodzić 1 osoba reprezentująca branżę pszczelarską. Posłem sprawozdawcą wybrany został pan Lucjan Marek Pietrzczyk.
Na tymże posiedzeniu Komisja rozpatrzyła i w wyniku głosowania nie przyjęła wniosku o odrzucenie projektu zgłoszonego w w drugim czytania projektu ustawy o zmianie ustawy o Planie Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 oraz niektórych innych ustaw (druki nr 1009 i 1028). Sprawozdawcą wybrano pana posła Mirosława Maliszewskiego.
Na kolejnym, zwołanym w tym dniu posiedzeniu, w trybie art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu na wniosek grupy posłów, Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi zrealizowała następujący porządek obrad: „Omówienie informacji Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi na temat ochrony interesów rolników w sytuacji wystąpienia chorób zakaźnych w stadach (w kontekście choroby niebieskiego języka, pomoru drobiu itp.) i ASF”. Wniosek o zwołanie posiedzenia uzasadnił pan poseł Krzysztof Ciecióra. W listopadzie 2024 roku pojawiło się ognisko choroby niebieskiego języka – jest to zakaźna choroba przeżuwaczy. Spowodowało to wprowadzenie zakazu na obszarze wstępowania, przemieszczania krów, owiec i kóz. Trudna sytuacja występuje również w przypadku pozostałych chorób zakaźnych zwierząt. Wnioskodawcy chcieli się dowiedzieć, jakie działania zostały podjęte, aby pomóc rolnikom z zagrożonych obszarów.
Informację przedstawili: sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi pan Stefan Krajewski oraz główny lekarz weterynarii pan Krzysztof Jażdżewski.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przekazało dane dotyczące występowania chorób. W 2024 r. stwierdzono 2311 ognisk ASF u dzików w 13 województwach i 44 ogniska ASF u świń w 7 województwach. W 2025 r. (stan na 17 lutego) stwierdzono 622 ogniska ASF u dzików w 11 województwach, nie stwierdzono ognisk ASF u świń. Prowadzi się następujące działania kontrole gospodarstw w zakresie przestrzegania zasad bioasekuracji (w 2024 r. skontrolowano 79 983 gospodarstwa), prowadzono odstrzał sanitarny i poszukiwanie padłych dzików. Złagodzono restrykcje dotyczące 256 gmin, w tym miast na prawach powiatu, w 13 województwach, prowadzono kampanie informacyjne i szkolenia.
W przypadku ognisk choroby niebieskiego języka prowadzono kampanie informacyjne, badania kontrolne bydła, owiec i kóz w kierunku występowania choroby.
W 2024 r. potwierdzono 50 ognisk HPAI (wysoko zjadliwa grypa ptaków) w 10 województwach. W 2025 r. na terytorium Polski stwierdzono 25 ognisk HPAI u drobiu, 5 ognisk u ptaków w niewoli i 16 ognisk u dzikich ptaków.
W 2024 r. stwierdzono 21 ognisk ND (rzekomy pomór drobiu) w hodowlach drobiu, 8 ognisk u ptaków w niewoli oraz 14 ognisk u dzikich ptaków. Obecnie jest to 14 ognisk ND u drobiu, 12 ognisk u ptaków w niewoli.
W dyskusji podnoszono brak dostatecznego wsparcia dla rolników, nie tylko bezpośrednio dotkniętych chorobami zwierząt, ale również tych, którzy są w strefach zapowietrzonych. Niedostateczne są również środki na bioaasekurację, co powoduje stosowanie nieskutecznych środków ochronnych. Dziki są w dalszym ciągu jednym z głównych wektorów rozprzestrzeniania ASF – konieczne jest zwiększenie nakładów na poszukiwanie padłych dzików oraz zwiększenie zachęt dla myśliwych. Należy zwiększyć możliwości zakładów utylizacyjnych zwierząt, a także liczbę mobilnych.
Na kolejnym w tym samym dniu posiedzeniu, zwołanym w trybie art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu na wniosek grupy posłów, Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi zrealizowała następujący porządek obrad: „Omówienie sytuacji związanej z występowaniem w Niemczech pryszczycy wśród bydła oraz działań jakie zamierza podjąć Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi w celu zapobiegnięcia rozprzestrzenienia się jej na terytorium Polski”.
Wniosek o zwołanie posiedzenia uzasadnił pan poseł Robert Telus. Obecność niebezpiecznego dla zwierząt parzystokopytnych wirusa pryszczycy w niemieckim landzie Brandenburgia (70 km od granicy z Polską) wykryto w styczniu br. Mimo, że choroba nie jest groźna dla ludzi to jednak wywołuje ogromne straty w przemyśle mięsnym oraz hodowli zwierząt. Wnioskodawcy domagają się informacji od Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi o tym, jakie są podejmowane działania osłonowe i zaradcze przeciwko tej chorobie.
Informację przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi pan Stefan Krajewski. Od samego początku stwierdzenia pryszczycy w Niemczech, polskie służby pozostają w stałych kontaktach ze swoimi niemieckimi odpowiednikami. Poinformowano, że inspekcja weterynaryjna prowadzi dyżury na przejściach granicznych i kontroluje wszystkie transporty mięsa i żywych zwierząt. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości głównie w dokumentacji zwierzęta są zabijane a mięso utylizowane. Ponadto wprowadzono obowiązkową dezynfekcję środków transportu zwierząt na zachodniej granicy Polski.
W trakcie dyskusji obecni na posiedzeniu przedstawiciele rolników informowali, że wskutek pojawienia się pryszczycy w Niemczech zwiększył się eksport do Polski wieprzowiny, co powoduje załamanie się cen w Polsce.
26 lutego 2025 r. Senacka Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi – po rozpatrzeniu nowelizacji ustawy o Planie Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027 – nie zajęła stanowiska w tej sprawie. Jak powiedział pan Stefan Krajewski sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Ustawa o zmianie ustawy o Planie Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027 oraz niektórych innych ustaw dostosowuje polskie przepisy do prawa UE w zakresie wdrożenia mechanizmów warunkowości społecznej. Aby otrzymać płatności bezpośrednie w pełnej wysokości, trzeba będzie spełniać wymogi co do warunków pracy i zatrudnienia oraz zasad BHP. System kontroli przestrzegania tych przepisów wykorzysta działający w Polsce system kontroli prawa pracy i zasad BHP. Nowela wprowadza ponadto nowy ekoschemat płatności do materiału siewnego kategorii: elitarny lub kwalifikowany. Każdy rolnik otrzyma dodatkowe wsparcie z powodu używania tego materiału na gruntach ornych do siewu lub sadzenia: zbóż, roślin strączkowych i ziemniaków. Ten ekoschemat ma zachęcić rolników do stosowania takiego materiału i ograniczyć stosowanie środków ochrony roślin. W ramach obecnego ekoschematu „Biologiczna ochrona upraw”, którego nazwa zmieni się na „Biologiczna uprawa”, zakres wsparcia rozszerzy się o płatność za stosowanie nawozowych produktów mikrobiologicznych. Ma to na celu poprawienie aktywności biologicznej gleby i stymulację procesu odżywiania roślin. Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu zaproponowała 4 poprawki do ustawy, ale żaden z senatorów nie zdecydował się ich zgłosić. Wniosek przewodniczącego komisji o poparcie noweli bez poprawek nie uzyskał poparcia rozstrzygającej większości. Komisja zaproponuje natomiast Izbie przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych. Jak wyjaśnił pan Stefan Krajewski sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, nowela do katalogu roślin oleistych dodaje słonecznik, doprecyzowuje podmioty, od których są naliczane i pobierane wpłaty na Fundusz Promocji Roślin Oleistych, rozszerza katalog działań wspieranych przez fundusze promocji: Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych oraz Roślin Oleistych tak, aby obejmował również działania edukacyjno-informacyjne i inicjatywy badawczo-rozwojowe, ukierunkowane na promocję biokomponentów i biopaliw ciekłych wytwarzanych z surowców rolnych. Ustawa zmienia ponadto funkcjonowanie mechanizmu naliczania, pobierania i przekazywania wpłat na Fundusz Promocji Roślin Oleistych.