We wtorek 7 października 2025 Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi pod przewodnictwem pana posła Mirosława Maliszewskiego przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzenie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności z druku nr 1634.
Uzasadnienie projektu przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi pan Adam Nowak.
Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie zmian w ustawie z dnia 18 grudnia 2023 r. o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności (Dz. U. z 2025 r. poz. 865), zwanej dalej „ustawą”. Projekt ma na celu zwiększenie dostępności danych przestrzennych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa poprzez uproszczenie procesu udostępniania tych danych. Zmiana prowadzi do umożliwienia Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa efektywniejszej realizacji zadań na rzecz udostępniania posiadanych przez nią informacji.
Jak uzasadniał minister nieustające zwiększanie liczby danych sektora publicznego dostępnych do ponownego wykorzystania, w tym zwiększenie podaży danych wartościowych, będzie miało szereg pozytywnych skutków dla innowacyjności gospodarki i jakości życia społeczeństwa. Dane przestrzenne w obszarze rolnictwa, będące w posiadaniu ARiMR, mogą wpłynąć na dostarczenie wiarygodnych danych, które byłyby wykorzystywane zarówno w celu tworzenia nowych e-usług w sektorze rolnym i prac badawczo-rozwojowych, jak również na potrzeby zarządzania gospodarstwem rolnym i zwiększenia stopnia popularyzacji rolnictwa precyzyjnego podsumował swoją wypowiedź podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi pan Adam Nowak.
Po ożywionej dyskusji komisja rozpatrzyła projekt bez poprawek i większością głosów przyjęła sprawozdanie w brzmieniu przedłożenia. Sprawozdawcą wybrano panią posłankę Bożenę Lisowską.
17 października 2025 r. po II i III czytanie na 43 posiedzeniu Sejmu ustawę uchwalono większością głosów i w tym samym dniu przekazano Prezydentowi i Marszałkowi Senatu.
W tym samym dniu podkomisja stała do spraw monitorowania programu zwiększania wykorzystania polskiego białka roślinnego w paszach obradująca pod przewodnictwem pana posła Zbigniewa Dolaty rozpatrzyła informacje Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, które przedstawił Dyrektor Departamentu Hodowli i Ochrony Roślin w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi pan Krzysztof Smaczyński a mianowicie:
- Informacji na temat roli spółek Skarbu Państwa w zwiększaniu krajowej produkcji roślin wysokobiałkowych ze szczególnym uwzględnieniem zapewnienia odpowiedniej ilości materiału nasiennego – rozwój polskich firm hodowlanych
- Informacji na temat działań podjętych w trakcie polskiej prezydencji w radzie UE zmierzających do zmniejszenia zależności polskiego i europejskiego rolnictwa od importu poekstrakcyjnej śruty sojowej ze szczególnym uwzględnieniem efektów tych działań
Produkcja roślin białkowych – takich jak groch, bobik, łubin czy soja – ma kluczowe znaczenie dla ograniczenia importu białka z krajów trzecich, zwłaszcza spoza UE. Zwiększenie krajowej produkcji tych upraw przyczynia się nie tylko do poprawy bilansu paszowego, ale również do ochrony środowiska, m.in. poprzez wiązanie azotu w glebie i ograniczenie stosowania nawozów mineralnych. Polska od wielu lat postuluje wzmocnienie wsparcia dla roślin białkowych w ramach Wspólnej Polityki Rolnej oraz rozwój badań nad nowymi, odpornymi odmianami, które mogą stać się filarem zrównoważonego rolnictwa w Europie.
Spółki Skarbu Państwa Hodowli Roślin prowadzą hodowlę twórczą bobiku, grochu i soi oraz hodowlę zachowawczą bobiku. Kierunki hodowli w poszczególnych gatunkach wyglądają jak niżej:
Bobik
- Priorytetem jest hodowla tradycyjnych odmian o wyższym potencjale plonowania od odmian o niskiej zawartości wicyny i konwicyny – substancji antyżywieniowych,
- Ograniczenie podatności na osypywanie przed zbiorem, łamliwości słomy oraz pękania nasion,
- Zmniejszenie zawartości włókna w nasionach,
Groch
- Wysoki stabilny plon nasion i białka,
- Odporność na wyleganie,
- Ograniczenie podatności na osypywanie przed zbiorem,
- Podniesienie odporności na mączniaka, fuzariozę i askochytozę.
Soja
- Wysoki stabilny plon nasion i białka,
- Ograniczenie podatności na osypywanie przed zbiorem i podwyższenie osadzenia dolnego strąka,
- Opóźnienie terminu dojrzałości do II połowy września i podniesienie odporności na wychładzanie w czasie wegetacji.
Przygotowany został projekt stanowiska rządu, który był przedmiotem obrad Komitetu ds. Europejskich. Polska poparła objęcie sektora roślin białkowych wspólną organizacją rynków rolnych w ramach Rozporządzenia PE i Rady nr 1308/2013. Właściwe oznakowanie produktów białkowych umożliwi klientom wybór produktów unijnych. Interwencje w sektorze roślin białkowych powinny być realizowane zarówno przez organizacje producentów jak i przetwórców. Interwencje wiążą się ze wsparciem z budżetu unijnego i krajowego na m. in. zmniejszenie zależności UE od importu produktów białkowych do produkcji pasz.
W środę 8 października 2025 r. Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrzyła informację Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi na temat roli spółdzielczości na terenach wiejskich w obszarach działalności bankowej, produkcyjnej, przetwórczej i handlowej Rozpatrzenie Informacji na temat roli spółdzielczości na terenach wiejskich w obszarach działalności bankowej, produkcyjnej, przetwórczej i handlowej. Informację przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi pan Adam Nowak.
Zasady działania spółdzielni oraz podstawową strukturę ich organów statutowych w Polsce określa ustawa z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze. Zgodnie z przepisami wymienionej ustawy naczelnym organem samorządu spółdzielczego jest Krajowa Rada Spółdzielcza.
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi nie sprawuje nadzoru nad podmiotami, które organizują się w oparciu o przepisy ww. ustawy i nie posiada uprawnień kontrolnych oraz stanowiących wobec spółdzielni oraz samorządu spółdzielczego. Jednak w ramach swoich kompetencji podejmuje działania związane ze wsparciem spółdzielczości, poprzez np. promowanie współpracy producentów i zawiązywanie przez nich formy wspólnego działania w postaci spółdzielni.
Obserwowane od lat zmiany w gospodarce światowej wymuszają działania ukierunkowane na wspólne formy gospodarowania. Obecnie w wielu państwach Unii Europejskiej, w obszarze produkcji rolnej, trwa konsolidacja produkcji w celu sprostania wyzwaniom wynikającym nie tylko z coraz większej zmienności relacji podażowo-popytowych na rynkach rolnych, ale również zmian klimatu. Zorganizowane formy współpracy, w tym w formie prawnej spółdzielni, mogą powstawać i funkcjonować w postaci grup producentów rolnych (GPR) lub organizacji producentów. Najbardziej rozwinięta współpraca pomiędzy rolnikami i producentami jest na rynkach owoców i warzyw oraz mleka i przetworów mlecznych.
Podczas dyskusji zwrócono uwagę na niski procent rolników zrzeszonych w spółdzielniach i innych formach współpracy. Małe rodzinne gospodarstwa wykazują znikome zainteresowanie do kooperacji w ramach większych podmiotów gospodarczych takich jak organizacje producenckie czy spółdzielnie. Gospodarstwa rolne, poza branżą mleczarską, nie są zintegrowane z przemysłem przetwórczym. Przedstawiciele spółdzielców podkreślali, że tworzone są ustawowe bariery dla rozwoju spółdzielczości. W dyskusji uzgodniono, że środowisko spółdzielcze ma przygotować propozycje legislacyjne zmierzające do ułatwienia rozwoju spółdzielczości.
W tym samym dniu miało miejsce wspólne posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. Ochrony i Rozwoju Polskiej Produkcji Rolnej, pani poseł Małgorzaty Gromadzkiej oraz Parlamentarnego Zespołu ds. Rozwoju Obszarów Wiejskich, pana posła Marka Jana Chmielewskiego,
Tematem posiedzenia było podsumowanie Europejskiego Kongresu Odnowy i Rozwoju Wsi. Program Kongresu obejmował: Dzień Wielkopolski, rozwoju lokalnego i młodzieży (8 maja), Dzień Europejski (9 maja) i Dzień Polski (10 maja).
Europejski Kongres Odnowy i Rozwoju Wsi już za nami. To trzydniowe wydarzenie, organizowane przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi w ramach polskiego przewodnictwa w Radzie UE, przyciągnęło blisko 4500 osób – uczestników paneli, debat i warsztatów, a także zwiedzających wystawę towarzyszącą. Kongres z jednej strony był miejscem dyskusji politycznej o przyszłości rolnictwa i obszarów wiejskich, a z drugiej prezentacją polskiego folkloru i okazją do degustacji wspaniałej, polskiej żywności. Najważniejszym miejscem – prowadzonej w ciągu trzech dni debaty – była sala plenarna, gdzie swoje tematy zaprezentowało ponad 100 ekspertów. Partnerem wydarzenia był Samorząd Województwa Wielkopolskiego.
Europejski Kongres Odnowy i Rozwoju Wsi był wydarzeniem wysokiego szczebla, w którym udział wzięli przedstawiciele ministerstw odpowiedzialnych za rozwój wsi UE27, instytucji działających na rzecz rozwoju wsi i obszarów wiejskich, przedstawicieli samorządów, organizacji pozarządowych, środowisk naukowych, liderów społeczności wiejskich, ze szczególnym uwzględnieniem kluczowych środowisk: kobiet, młodzieży i sportu. „Wizję dla rolnictwa i żywności” zaprezentował unijny komisarz ds. rolnictwa pan Christophe Hansen, a w dyskusję na jej temat włączyli się – oprócz ministra rolnictwa pana Czesława Siekierskiego – zaproszeni goście wysokiego szczebla: minister rolnictwa, suwerenności żywnościowej i leśnictwa Włoch pan Francesco Lollobrigida, sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa, Rozwoju Wsi i Środowiska Cypru pan Andreas Grigoriou, minister rolnictwa Litwy pan Ignas Hofmanas, minister rolnictwa i przemysłu żywnościowego Mołdawii pani Ludmila Catlabuga, minister stanu ds. rozwoju społeczności i organizacji charytatywnych Irlandii pan Jerry Buttimer T.D., sekretarz stanu ds. rolnictwa i żywności Hiszpanii pani Begoña García Bernal. Wśród uczestników Kongresu obecni byli między innymi: były prezydent RP pan Bronisław Komorowski, były prezydent RP pan Aleksander Kwaśniewski, polscy ministrowie rolnictwa poprzednich rządów, obecni członkowie Rządu RP.
Podczas Europejskiego Kongresu Odnowy i Rozwoju Wsi na terenie woj. wielkopolskiego – w Poznaniu oraz na terenie niewielkiego zakładu produkcyjnego w Granowie – odbyły się dwa briefingi prasowe z udziałem pana ministra Czesława Siekierskiego oraz zaproszonych gości. Na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich wraz z ministrem mediom informacji udzielił komisarz UE ds. rolnictwa pan Christophe Hansen. Natomiast podczas wizyty terenowej, prezentującej regionalny produkt wpisany przez Komisję Europejską na listę produktów chronionych – wielkopolski ser smażony ChOG – panu ministrowi Siekierskiego oraz panu komisarzowi Hansenowi towarzyszyli: komisarz UE ds. budżetu i administracji publicznej oraz zwalczania nadużyć finansowych pan Piotr Serafin i minister do spraw Unii Europejskiej pan Adam Szłapka.
W ramach wystawy towarzyszącej EKOiRW, uczestnicy Kongresu mogli zobaczyć, czym jest wieś XXI wieku – nowoczesna, przyjazna do życia, ale też wierna swoim korzeniom. Wystawa była miejscem przepełnionym muzyką i tańcem, a także zapachami wspaniałej, polskiej, tradycyjnej żywności. Flagowe produkty rękodzielnicze i żywnościowe prezentowały na swoich stoiskach urzędy wojewódzkie. Odwiedzający mogli wziąć udział w warsztatach garncarskich, własnoręcznie skręcić świeczkę z wosku pszczelego, wygrać upominki w quizach orgaznizowanych na poszczególnych stoiskach wystawienniczych, a także skosztować regionalnych smakołyków. W ramach wystawy Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa zorganizował finał konkursu dla Kół Gospodyń Wiejskich Bita Regionów. Wystawę odwiedził pan minister Czesław Siekierski, a także pan komisarz Christophe Hansen.
Skalę Europejskiego Kongresu Odnowy i Rozwoju Wsi dobrze oddają liczby: ponad 1000 osób zaangażowanych w organizację, 118 prelegentów, 18 ministrów, 2 komisarzy i 4500 zarejestrowanych uczestników – podkreślił dyrektor generalny MRiRW pan Bogusław Wijatyk.
Na kolejnym w tym dniu posiedzeniu podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zdrowiu zwierząt z druku nr 1479 pod przewodnictwem pana posła Jarosława Rzepy kontynuowano rozpatrywanie ustawy. Na tym kolejnym trzecim posiedzeniu podkomisji rozpatrzono 21 poprawek zarówno rzeczowych jak i formalnych. Poprawki zaakceptowane przez wnioskodawcę projektu zostały przyjęte przez podkomisję jednogłośnie. Podkomisja zakończyła procedowanie i przyjęła sprawozdanie.
W czwartek 9 października 2025 r. Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi pod przewodnictwem pana posła Mirosława Maliszewskiego rozpatrzyła, zgłoszone na sesji plenarnej w czasie drugiego czytania, poprawki do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie roślin przed agrofagami oraz niektórych innych ustaw. Zgłoszone w czasie II czytania 2 poprawki dotyczyły umożliwienia sprzedaży środków ochrony roślin przeznaczonych dla użytkowników profesjonalnych przez punkty sprzedaży zaopatrujące kompleksowo rolników w środki produkcji oraz wątpliwości interpretacyjnych, dotyczących możliwości dostarczania środków ochrony roślin przez podmiot trzeci (np. firmę kurierską). Poprawki zaakceptowane przez wnioskodawcę projektu, w osobie sekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi pana Jacka Czerniaka, zostały przyjęte przez komisję. Sprawozdawcą wybrany został pan poseł Piotr Głowski.
Na kolejnym w tym samym dniu posiedzeniu, zwołanym w trybie art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu na wniosek grupy posłów, Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi zrealizowała następujący porządek dzienny:
- „Omówienie sytuacji na rynku produktów pszczelarskich”. Wniosek o zwołanie posiedzenia uzasadnił pan poseł Krzysztof Ciecióra.
- Informację Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi o sytuacji na rynku produktów pszczelarskich. Informację przedstawił sekretarz stanu Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi pan Jacek Czerniak.
W 2025 roku sytuacja na rynku pszczelarskim była trudna m.in. z powodu wysokich strat w rodzinach pszczelich po zimie, spowodowanych przez choroby. W połowie maja przyszły mocne przymrozki, które w wielu rejonach zniszczyły uprawy rzepaku, sadów owocowych i części wczesnych roślin miododajnych. W efekcie część rodzin pszczelich rozwijała się wolniej. Dodatkowym problemem jest rosnąca i w dużej mierze niekontrolowana konkurencja z Ukrainy i Chin. Do Polski napływa miód o znacznie niższej cenie i często wątpliwej jakości, nie zawsze spełniający europejskie normy. Powoduje to wypieranie miodu produkowanego w polskich pasiekach z rynku i osłabienie pozycji rodzimych pszczelarzy, co skutkuje poważnymi stratami i ryzykiem likwidacji wielu pasiek.
Pszczoły miodne i inne owady zapylające przyczyniają się do rozmnażania ponad 75% roślin uprawnych na świecie. Bez nich produkcja żywności byłaby znacznie utrudniona, a różnorodność biologiczna zmniejszyłaby się znacząco. Brak tych zapylaczy prowadziłby do drastycznego spadku plonów i podniesienia kosztów produkcji żywności.
W 2024 r. liczba rodzin pszczelich wzrosła o 2,8% (z 2,35 mln do 2,42 mln). Liczba pszczelarzy zwiększyła się o 2,4% (z 96,9 tys. do 99,2 tys.). Biorąc od uwagę liczbę rodzin pszczelich, w Unii Europejskiej Polska zajmuje drugie miejsce (po Hiszpanii).
W 2024 r. import miodu był o 2,3% mniejszy niż w roku 2023 i wyniósł 26,6 tys. ton. Podobnie jak w latach ubiegłych, miód do Polski sprowadzano głównie z Chin i Ukrainy, ale wolumen importu z tych krajów się obniżył. W 2024 r. z Chin zaimportowano 12,1 tys. ton miodu (wobec 14,2 tys. ton w 2023 r.), co stanowiło około 46% wolumenu importu ogółem, natomiast z rynku ukraińskiego sprowadzono do Polski 8,2 tys. ton miodu (wobec 9,7 tys. ton w poprzednim roku), tj. 31% udziału w imporcie. W I półroczu 2025 r. Polska zaimportowała ogółem 12,8 tys. ton miodu – o 5,4% mniej niż w analogicznym okresie 2024 r.
Unijne i krajowe środki finansowe, które w ciągu 20 lat (2004-2024) skierowano na potrzeby rozwoju sektora pszczelarskiego, wraz z zaangażowaniem własnym pszczelarzy, pozwoliły na zbudowanie rynku charakteryzującego się wysoką jakością, nowoczesnymi technologiami oraz produkcją coraz bardziej zbliżoną do krajowego popytu na miód. Wspieranie rynku produktów pszczelich pozwoliło osiągnąć dodatkowy efekt w postaci relatywnie optymalnego dla rolnictwa i przyrody poziomu liczebności rodzin pszczelich.
Analiza sytuacji branży pszczelarskiej oraz dotychczasowych programów pomocowych wskazuje, że wsparcie rynku powinno wykraczać poza główną formułę finansową i koncentrować się w równej mierze na efektywnym wykorzystaniu narzędzi promujących miód, jak i eliminowaniu nieuczciwych praktyk handlowych.
Podczas dyskusji stwierdzono, że bardzo trudno jest zbadać pochodzenie i skład miodu (zdarza się do importowanego miodu dokładanie tańszych składników). W Europie jest tylko kilka laboratoriów mogących dokonać badania składu miodu, ale nie posiadają one akredytacji UE. Wskazano także na dużą ilość miodu na rynku. Podniesiono również, tylko 2% ze 100 tys. pszczelarzy to pszczelarze zawodowi, dla których pszczelarstwo jest głównym lub nawet jedynym źródłem dochodów.
We wtorek 14 października 2025 r. Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi obradująca pod przewodnictwem pana posła Mirosława Maliszewskiego rozpatrzyła sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o zdrowiu zwierząt z druku nr 1479. Sprawozdanie przedstawił pan poseł Jarosław Rzepa przewodniczący podkomisji. W posiedzeniu uczestniczył sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi pan Jacek Czerniak.
Projekt ustawy dotyczy określenia: zadań jednostek, które zajmują się ochroną zdrowia zwierząt oraz zwalczaniem chorób zwierząt, w szczególności Inspekcji Weterynaryjnej; zasad szeroko pojętego zwalczania chorób zwierząt (w zakresie, którego nie obejmują przepisy unijne), w tym odszkodowań, które przyznawane są w związku ze zwalczaniem chorób zwierząt; rozwiązań, które podejmowane są w ramach zwalczania chorób zwierząt w odniesieniu do zwierząt dzikich; sankcji za naruszenie przepisów.
Ustawa wdraża do polskiego porządku prawnego regulacje unijnego rozporządzenia obowiązującego od 2021 roku. Choć jego przepisy mają zastosowanie bezpośrednie, konieczne było wprowadzenie zmian na poziomie krajowym. Nowe regulacje częściowo zastępują uchylaną ustawę o ochronie zdrowia zwierząt i zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt.
Uchwalone przepisy określają zadania instytucji zajmujących się ochroną zdrowia zwierząt i zwalczaniem chorób, w tym Inspekcji Weterynaryjnej. Określono również zasady zwalczania chorób w zakresie, który nie jest objęty przepisami unijnymi, na przykład dotyczące odszkodowań, nagród i zapomóg przyznawanych w trakcie likwidacji ognisk chorób.
W ustawie przyjęto rozwiązania korzystniejsze dla rolników w zakresie odszkodowań. Rozszerzono katalog zwierząt i produktów, za które przysługuje rekompensata z budżetu państwa, w tym zwierząt padłych w wyniku chorób. Zmieniono system przyznawania odszkodowań z zero-jedynkowego na procentowy. Zamiast całkowitej odmowy wypłaty w przypadku nieprawidłowości przewidziano procentowe obniżki kwoty za mniej istotne uchybienia.
Nowe przepisy ułatwiają również działalność samorządu lekarzy weterynarii. Obejmują zasady wydawania zaświadczeń o prawie wykonywania zawodu przez okręgowe rady lekarsko-weterynaryjne oraz kwestie dyplomów specjalizacyjnych lekarzy weterynarii.
Po krótkiej dyskusji Komisja przyjęła sprawozdanie i wybrała posłem sprawozdawcą pana Piotra Głowskiego.
W środę 15 października 2025 r na wspólnym posiedzeniu komisji: Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz Rolnictwa i Rozwoju Wsi obradujących pod przewodnictwem pana posła Mirosława Maliszewskiego przeprowadzono pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw z druku nr 1387. Uzasadnienie projektu ustawy przedstawił pan poseł Zbigniew Ziejewski.
Proponowany projekt ustawy ma na celu dokonanie zmian w ustawie o ochronie przyrody, uzupełniając obowiązujące przepisy o odpowiedzialności Skarbu Państwa za szkody wyrządzone działalnością gatunków będących pod ochroną, poprzez rozszerzenie zakresu o kategorię ptactwa tj. dzikie gęsi, żurawie, łabędzie i kruki w uprawach na gruntach ornych oraz kormorana i czaplę siwą na gruntach pod stawami hodowlanymi. Większość ww. gatunków ptaków jest chroniona. Wśród wymienionych gatunków gęsi są trzy gatunki łowne: gęś gęgawa, gęś zbożowa, gęś białoczelna, niemniej jednak w praktyce trudno jest rozróżnić, który konkretnie gatunek gęsi wyrządził szkodę. Projekt postuluje określenie podmiotu odpowiedzialnego za szacowanie i wypłatę odszkodowań (dyrektor oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa), zapewnienia udziału izb rolniczych oraz jednostek doradztwa rolniczego w procesie potwierdzania i dokumentowania szkód wyrządzonych przez ptaki.
Niniejszy projekt ustawy pozwoli na wypłatę odszkodowań lub rekompensat za szkody powodowane przez wszystkie te gatunki ptaków, które w największym stopniu dokonują szkód na gruntach rolnych, w szczególności w zasiewach kukurydzy, zbóż ozimych, zbóż jarych, rzepaku i innych oraz w obsadzie stawów hodowlanych. W obecnym stanie prawnym brakuje regulacji umożliwiających wypłaty tego typu odszkodowań.
Po zakończeniu pierwszego czytania przewodniczący pan poseł Mirosław Maliszewski zaproponował aby przedmiotowy projekt ustawy rozpatrywać na następnej sesji wspólnie z poselskim projektem ustawy o rekompensatach za szkody wyrządzone przez ptaki z druku nr 258 wniesionego przez grupę posłów opozycji. Pierwsze czytanie projektu z druku 258 przeprowadzono na wspólnym posiedzeniu komisji: Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz Rolnictwa i Rozwoju Wsi we wtorek 3 czerwca 2025 r.
W tym samym dniu Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi obradująca pod przewodnictwem pan posła Mirosława Maliszewskiego rozpatrzyła i zaopiniowała dla Komisji Finansów Publicznych rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2026 (druk nr 1749) w zakresie:
- części budżetowej 32 – Rolnictwo:
- dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,
- wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6,
- dotacje podmiotowe i celowe z zał. nr 8;
- części budżetowej 33 – Rozwój wsi:
- dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,
- wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6,
- dotacje podmiotowe i celowe z zał. nr 8;
- części budżetowej 35 – Rynki rolne:
- dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,
- wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6;
- części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 7, 8, 12, 18 i 50;
- części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu 010 – Rolnictwo i łowiectwo:
- dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,
- wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6,
- dotacje podmiotowe z zał. nr 8;
- zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami w części 85 – budżety wojewodów z zał. nr 7;
- dotacji przedmiotowych i podmiotowych z zał. nr 9;
- programów wieloletnich w układzie zadaniowym z zał. nr 10;
- planów finansowych agencji wykonawczych z zał. nr 11:
- Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa,
- Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wraz z planem finansowym Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa,
- Centralnego Ośrodka Badania Odmian Roślin Uprawnych;
- planów finansowych państwowych osób prawnych z zał. nr 14:
- Polskiego Klubu Wyścigów Konnych,
- Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie,
- Dolnośląskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego,
- Kujawsko-Pomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego,
- Lubelskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego,
- Lubuskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego,
- Łódzkiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego,
- Małopolskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego,
- Mazowieckiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego,
- Opolskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego,
- Podkarpackiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego,
- Podlaskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego,
- Pomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego,
- Śląskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego,
- Świętokrzyskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego,
- Warmińsko-Mazurskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego,
- Wielkopolskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego,
- Zachodniopomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego
Projekt budżetu przestawił Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi pan Stefan Krajewski. Po wysłuchaniu dysponentów ww. części budżetowych i przeprowadzeniu dyskusji, Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt ustawy budżetowej w rozpatrywanym zakresie. Upoważniono pana posła Kazimierza Plocke do zaprezentowania powyższego stanowiska na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.
Na kolejnym w tym dniu posiedzeniu obradowały połączone zespoły parlamentarne: Zespół ds. Ochrony i Rozwoju Polskiej Produkcji Rolnej pod przewodnictwem pani posłanki Małgorzaty Gromadzkiej, Zespół ds. Ochrony i Rozwoju Sektora Spożywczego pod przewodnictwem pana posła Piotra Kandyby oraz Zespół ds. Rozwoju Obszarów Wiejskich pod przewodnictwem pana posła Marka Chmielewskiego.
Posiedzenie dotyczyło polskiego sektora tytoniowego a w szczególności:
- Projektu tzw. TED (Tobacco Excise Directive)
- Konieczność obrony polskich plantatorów tytoniu na posiedzeniu XI sesji COP w ramach WHO FCTC w dniach 17-22 listopada 2025 r.
- Problemów polskich plantatorów tytoniu.
Polska jest krajem o długoletniej tradycji uprawy tytoniu. W naszym kraju jest ona rozmieszczona w pięciu rejonach (lubelsko-podkarpackim, świętokrzysko-małopolskim, kujawsko-pomorskim, mazurskim oraz dolnośląskim). Przyczynia się do zachowania różnorodności upraw oraz ma duże znaczenie społeczno-gospodarcze. Wymaga dużej specjalistycznej wiedzy w zakresie agrotechniki, a także odznacza się dużą pracochłonnością.
Polska, obok Włoch i Hiszpanii, należy do grona głównych producentów surowca tytoniowego w UE. Produkuje ok. 17-21 tys. ton tytoniu rocznie. Jednocześnie jest największym producentem wyrobów tytoniowych w UE i jednym z największych na świecie, a także dużym importerem surowca tytoniowego. W Polsce znajdują się fabryki należące do 4 światowych koncernów tytoniowych. Surowiec tytoniowy krajowej produkcji jest przeznaczany w większości na eksport, natomiast koncerny tytoniowe w Polsce produkują papierosy z tytoniu w zdecydowanej większości sprowadzanego z zagranicy.
Uprawa tytoniu to jeden z niewielu sektorów rolnych, który pozostaje opłacalny i zapewnia utrzymanie ponad 30 tysiącom osób. Co więcej, eksport wyrobów tytoniowych stanowi ponad 10% całego eksportu rolno-spożywczego Polski. To pokazuje, jak duże znaczenie ma ten sektor dla naszej gospodarki i polskiej wsi. Tylko wspólne, merytoryczne działania administracji i środowiska plantatorów pozwolą skutecznie chronić miejsca pracy, dochody rolników i ważny dla gospodarki sektor upraw tytoniu.
Postulaty obrony polskich plantatorów tytoniu obejmują działania na rzecz utrzymania ich konkurencyjności i stabilności, takie jak tworzenie wspólnego stanowiska rządu i strony społecznej, wsparcie w trudnych warunkach rynkowych oraz zapewnienie rentowności upraw. Wśród konkretnych propozycji, proponowane jest m.in. utrzymanie dopłat, które są kluczowe dla tej branży.
Kluczowe postulaty:
- Utworzenie wspólnego stanowiska rządu i strony społecznej, aby wspólnie wypracować strategie ochrony polskich plantatorów.
- Zapewnienie stabilnych i wystarczających dopłat do upraw, które są kluczowe dla utrzymania konkurencyjności polskiego tytoniu, zwłaszcza w kontekście dużych producentów w UE.
- Utrzymanie konkurencyjności polskiego sektora tytoniowego poprzez wsparcie w trudnych warunkach rynkowych.
- Działania mające na celu zapewnienie stabilności sektora tytoniowego w Polsce, co obejmuje zapewnienie równowagi między produkcją a popytem.
- Wsparcie innowacyjnych rozwiązań i technologii w uprawie tytoniu, które pozwolą na zwiększenie wydajności i efektywności produkcji.
W trosce o przyszłość polskiego sektora tytoniowego rekomendowane jest utworzenie wspólnego stanowiska strony rządowej i społecznej w zakresie uprawy tytoniu. Celem jest skuteczna reprezentacja interesów polskich plantatorów na forum europejskim i międzynarodowym.
W tym celu rekomendowane jest powołanie zespołu roboczego z udziałem:
- Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi,
- Ministerstwa Zdrowia,
- Ministerstwa Finansów oraz,
- organizacji zrzeszających plantatorów tytoniu.
W czwartek 16 października 2025 r. Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrzyła informację Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi na temat wykorzystania produktów rolnych w produkcji alkoholi (piwo, wino, alkohole mocne). Informację przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi pan Jacek Czerniak.
W ramach napojów alkoholowych funkcjonuje: branża piwowarska, branża winiarska oraz branża spirytusowa. Produkcja poszczególnych branż alkoholowych w ostatnich latach spada. W 2024 roku produkcja piwa wyniosła 34,6 mln litrów, wódek czystych – 75 mln litrów a wyrobów winiarskich – 74 mln litrów. Sektor rolny odgrywa istotną rolę na rynku alkoholi, ponieważ dostarcza podstawowe surowce wykorzystywane do produkcji wyrobów alkoholowych.
Podczas dyskusji zwrócono uwagę, że przy spadającej produkcji alkoholu rząd skokowo podnosi akcyzę. Obecnie jest już ona jedną z najwyższych w UE (z wyjątkiem krajów skandynawskich). Ze względu na przepisy o przeciwdziałaniu alkoholizmowi niemożliwa jest jakakolwiek promocja rzemieślniczych produktów alkoholowych, które częściowo zagospodarowywałyby nadwyżki na rynku surowców służących do ich produkcji. Wskazano, że jedyną sektorem, w którym produkcja rośnie jest sektor produkcji cydru.
We wtorek 28 października 2025 r. Senacka Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi obradująca pod przewodnictwem pana senatora Ryszarda Bobera rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
Nowela proponuje ustalenie nazewnictwa aplikacji informatycznej służącej do monitorowania pomocy publicznej w rolnictwie lub rybołówstwie, zmianę sposobu obliczania dla danego beneficjenta limitu pomocy de minimis w rolnictwie za okres trzech minionych lat podatkowych (stosownie do zmienionych przepisów Komisji Europejskiej) a także likwidację obowiązku ogłaszania w drodze obwieszczenia przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi wysokości krajowego limitu pomocy de minimis w rybołówstwie. Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi zarekomendowała przyjęcie nowelizacji ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej bez poprawek. Sprawozdawcą Komisji na posiedzeniu Senatu w tej sprawie wybrany został pan senator Stanisław Pawlak.
W środę 29 października 2025 r. na 44. posiedzeniu Senat przychylając się do propozycji Komisji jednogłośnie przyjął uchwałę w sprawie przyjęcia ustawy bez poprawek.
Na tym samym posiedzeniu Senacka Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi obradująca pod przewodnictwem pana senatora Ryszarda Bobera rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o ochronie roślin przed agrofagami oraz niektórych innych ustaw. Ustawa ma na celu wprowadzenie ułatwień dla podmiotów, do których jest adresowana, zwłaszcza w zakresie eksportu i importu towarów objętych regulacjami fitosanitarnymi. Przepisy ustawy wprowadzają m.in. instytucję „zaufanego eksportera” korzystającego z uproszczeń w eksporcie do państw trzecich oraz umożliwienie stosowania przy wykorzystaniu sprzętu lotniczego herbicydów do zwalczania roślin pasożytniczych. Komisja, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 9 października 2025 r. ustawy o zmianie ustawy o ochronie roślin przed agrofagami oraz niektórych innych ustaw zaproponowała 15 poprawek do ustawy. Proponowane zmiany mają charakter formalny, porządkujący i precyzujący m.in. w zakresie drewnianych materiałów opakowaniowych czy sposobu prowadzenia rejestru zaufanych eksporterów. Sprawozdawcą Komisji na posiedzeniu Senatu wybrany został pan senator Marcin Karpiński.
W środę 29 października 2025 r. na 44. posiedzeniu Senat przychylając się do propozycji Komisji jednogłośnie przyjął uchwałę o wniesieniu 15 poprawek do ustawy z 9 października 2025 r.